Tuttu antoi saman nimen tytölleen. En ite kyllä kehtais ikinä !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuskahuuhka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minuakin hieman aluksi ihmetytti, kun ystäväperhe (kyllä, olemme lähes viikottain tekemisissä) antoi tyttärelleen saman nimen kuin meidän esikoisella. Tuntui tosi hassulta mutta enpä nykyisin edes ajattele asiaa.

...eli en ottaisi tuota saman nimen laittoa loukkauksena ja matkimishaluna, vaan semmoisena positiivisena asiana kaverilta; hei, meidän tytön nimi on innostanut muitakin!

No kyllähän joku saattaa keksiä saman nimen! Ja jollekin toiselle sama nimi voi olla merkityksellinen. Esim. kaverini oli päättänyt jo joskus vuosia sitten, että jos saa pojan niin sen nimeksi tulee Noel (silloin ei todellakaan ollut suosittu nimi) ja sitten yksi yhteinen tuttumme sai puoli vuotta ennen tätä kaveriani pojan ja laittoi nimeksi Noel. Silti kaverini pojasta tuli myös Noel. Ei ketään ole haitannut vaikka välillä molemmat Noelit liikkuvat samoissa piireissä ja puistoissa. Mutta niinhän ne nimet vaan kummasti jostain aina pulpahtaa ja tulevat tiettyinä aikoina suosituiksi. Kuvittelet laittavasti harvinaisen nimen ja muutama vuosi, niin se onkin top 10 listalla! Et voi tietää, vaikka kaverisi olisi päättänyt lapsensa nimen jo paljon ennen kuin sinun tyttösi oli edes pilke miehesi silmäkulmassa!

Ihan sama mikä nimi, yleinen tai harvinainen, lapset keksii syyn kiusata, jos ovat kiusatakseen. Joten ei taas tota samaa väitettä kiitos. Mullakin harvinainen nimi eikä koskaan kiusattu sen takia.

Todella noloa sille, joka antoi saman nimen, kertoo mielikuvituksen puutteesta. Yksinkertaisesti typerä valinta ja tökerö teko, ellei kyseinen nimi ole heidän suvustaan. Juntti mikä juntti. Otan osaa ap. Olisin itsekin päreinä. Kaikki jotka ovat toista mieltä tekisivät saman tempun silmäräpäyksessä, joten jätä ko mielikuvituksettomat ja tyylittömät matikijat omaan arvoonsa.

Vielä säälittävämpiä ovat ihmiset, jotka eivät voi myöntää reilusti matkineensa. Tiedän valitettavasti tällaisen ihmisen. On ilmeisesti kova pala myöntää oma mielikuvituksettomuutensa, ja hän keksi todella naurettavan ja epäuskottavan tarinan valitsemalleen erittäin harvinaiselle nimiyhdistelmälle. Vieläkin naurattaa. Säälittää lapsen puolesta, kun äiti kertoo ihan pokkana typerää satua nimestä. Ole siinä sitten ylpeä nimestäsi.

No se on oikeestaan aivan sama että valitan asiaa täällä, aina löytyy ihmisiä puolesta ja vastaan. Toisten mielestä se on tosi Ok ja ainahan niitä kaimoja löytyy, mut kaikesta huolimatta jotenkin loukkas. Jos en olisi julkisesti facebookissa pienen tyttömme nimeä ilmoittanut, ei varmasti tuttavani lapsella olisi tällähetkellä samaa nimeä.

Mä ymmärrän sua ap! Minusta on ikävää matkia nimien suhteen, keksisi itse yhtä hyvän nimen! Ja kyllähän se loukkaa, jos on itse keksinyt tosi persoonallisen nimen juuri OMALLE lapselle. Onhan se nimi henkilökohtainen, varsinkin jos se ei ole top10 listan kärjestä esim Emma tai Ada jne, joita vilisee kerhoissa ja päiväkodeissa joka toisella tytöllä nimenä.

Teit virheen että julkistit fb:ssä tyttösi nimen.

Tjaah. Minä sanoisin kymmenen lapsen äitinä tähän, että harmin tunne on täysin ymmärrettävä ja jopa oikeutettu, mutta häviää ajan myötä, kun asia saa sille kuuluvat mittasuhteet. Nauti pienokaisestasi ja anna hänelle hyvä alku siltä osin kuin juuri sinä voit.

Ihmetyttää todella, että tuhansista nimistä pitää valita juuri se, joka on tuttavapiirissä samanikäisellä lapsella. Meillä oli miehen kanssa ehdoton kriteeri ettei lähipiirissä tai julkkiksella ollut samaa nimeä.

Sanoisin kyseiselle tutulle jonkun kärkkään kommentin nimestä. Matkiminen on tylsää.
Sano esim että ette sitten itse keksineet lapsellenne nimeä? Ja sanot vielä että tuntuu ikävältä, koska te olitte käyttäneet aikaa ja energiaa keksiessänne nimeä ja toivoitte ettei sitä heti napata jollekin toiselle.

Voi hyvä ihme. Minä en moisesta osaisi kyllä loukkaantua laisinkaan... Eri asia, jos esim. siskoni/ veljeni olisi tehnyt lapsestaan omani nimikaiman.

Ketjun luettuanikaan en vain ymmärrä, miten tuo voi noin ärsyttää, ja miksi. Kun tosiaankaan, nimiähän ei kukaan omista.

[QUOTE="vieras";28285870]Sanoisin kyseiselle tutulle jonkun kärkkään kommentin nimestä. Matkiminen on tylsää.
Sano esim että ette sitten itse keksineet lapsellenne nimeä? Ja sanot vielä että tuntuu ikävältä, koska te olitte käyttäneet aikaa ja energiaa keksiessänne nimeä ja toivoitte ettei sitä heti napata jollekin toiselle.[/QUOTE]

No tämähän se olisi varsin aikuismaista ja asiallista käytöstä :)

Mistä sen voi tietää kuinka paljon ne toiset sitten ovat miettineet ja etsineet nimeä? Onhan voinut olla että sitä nimeä on yhtä lailla haettu ja haettu eikä mikään sovi ja sitten kun kuulee kaverin lapsen nimen niin tajuaa että tuohan se nimi on mikä meidänkin kriteerit täyttäisi. Mutta aloittajan mielestä siis pitäisi aloittaa koko rumba alusta koska nimi jotenkin salaperäisesti kuluu siitä että se on useammalla lapsella. En sitäpaitsi usko että se aloittajankaan nimi niin superainutlaatuinen on - kyllä nämä nimiasiat tuppaavat menemään siinä mielessä trendeinä että tiettynä aikana suositaan tietyntyyppisiä nimiä ja ne "itsekeksitytkin" tietyllä tavalla noudattavat samaa kaavaa niin että ihan hyvin sen saman "uniikkinimen" voi keksiä kaksi toisistaan täysin tietämätöntä henkilöä.

juuri tuosta syystä esikoisestani ei tullut Minjaa tai Pinjaa, mikä vieläkin välillä kaihertaa.. :(
miun luonto vain ei anna periksi laittaa lapselle samaa nimeä, mikä löytyy jo tuttavapiiristä. lapselta tai aikuiselta..
olisin pitänyt kovasti nimestä Niina myöskin, mutta tiedän liian monta aikuista Niinaa/Ninaa

Viimeksi muokattu:
Asutiin jokunen vuosi rivarissa. En ollut missään tekemisessä naapureiden kanssa. Kun meille syntyi lapsi saatoin antaa saman nimen kuin naapurin lapsella (se selvisi myöhemmin). Naapuri ei ainakaan ruvennut kiukuttelemaan kun saatoin antaa omalle lapselle samanlaisen nimen kuin hänen lapsella.
Miehen kanssa valittiin mieluisat nimet "nimilistasta" ja päätettiin yhteen nimeen, joka oli samanlainen kuin naapurin lapsella.

Oletko ihan varannut sen nimen? Tarkista vielä onko jossakin lähistöllä onkin samanniminen lapsi niin voit marssia sinne kiukuttelemaan kun joku uskalsi antaa lapselle sellaisen nimen... Eikö sinulla ole muuta tekemistä kun vahtia kuka ja minkä nimen antaa?

[QUOTE="sipsi";28285888]No tämähän se olisi varsin aikuismaista ja asiallista käytöstä :)[/QUOTE]

No miksi pitäisi olla aikuismaista? Jos toinen nappaa nimen käyttöönsä, ja matkiminen on aivan selvää, kun ap:n lapsen syntymästä vasta 4kk. Ja varsinkin jos kyseessä uniikki nimi.
Aivan hyvin voisi kommentoida ääneen ja ilmaista harmistuksensa. Jos kyseessä on molempien perheiden esikoiset, niin kyllähän sitä nimeä yleensä harkitaan pitkään ja mietitään. Toisten tai kolmansien lasten kanssa ei ehkä niin suuri asia. Mutta kyllä esikoisen nimi on aika henkilökohtainen asia, ja itse ainakin pidin itsestäänselvyytenä etten edes haluaisi ottaa jonkun toisen nimeä, vaan yritimme keksiä sellaisen esikoisellemme, jota kenelläkään tutulla henkilöllä ei vielä ole. Siinähän se uutuudenviehätys onkin, sille vähän erikoisemmalle nimelle, kuin Juho tai Pirkko.

Mutta te, jotka pukkaatte lasta joka toinen vuosi maailmaan, ette varmaan ymmärrä tätä. Ja wt-perheet jotka nimeävät jokatapauksessa lapsosenne Janinaksi, Neeaksi, Idaksi tms, vaikka naapuristossa kuhisee samannimisiä lapsia.

Tämä on ilmeisesti joku juttu, jonka joko tajuaa tai ei tajua. Minä kuulun jälkimmäiseen porukkaan, ja minusta olisi vaan söpöä., jos joku tuttu päätyisi samaan nimeen kuin meidän lapsella. Ainoastaan tosi läheisen ihmisen tapauksessa kummastuttaisi, tai jos tyyppi olisi aiemmin jotenkin jäljitellyt kaikkea mitä teen.

Tosin ehkä tähän tajuamattomuuteen liittyy sekin, että omien lasten nimiä emme lainkaan miettineet yleinen-harvinainen -akselilla, tai erityisesti toivoneet niiden osuvan jompaankumpaan kategoriaan. Eivät satu olemaan harvinaisia, mutta eivät ihan muotinimiäkään. Mutta voisin kuvitella, että jos olisin ihan itse keksinyt lapselle nimen, olisin vaan imarreltu, jos se olisi inspiroinut jotakuta muutakin. Ellei tosiaan olisi kyseessä joku, jonka kanssa nähdään ihan viikottain tms.

[QUOTE="Kifa";28285894]Mistä sen voi tietää kuinka paljon ne toiset sitten ovat miettineet ja etsineet nimeä? Onhan voinut olla että sitä nimeä on yhtä lailla haettu ja haettu eikä mikään sovi ja sitten kun kuulee kaverin lapsen nimen niin tajuaa että tuohan se nimi on mikä meidänkin kriteerit täyttäisi. Mutta aloittajan mielestä siis pitäisi aloittaa koko rumba alusta koska nimi jotenkin salaperäisesti kuluu siitä että se on useammalla lapsella. En sitäpaitsi usko että se aloittajankaan nimi niin superainutlaatuinen on - kyllä nämä nimiasiat tuppaavat menemään siinä mielessä trendeinä että tiettynä aikana suositaan tietyntyyppisiä nimiä ja ne "itsekeksitytkin" tietyllä tavalla noudattavat samaa kaavaa niin että ihan hyvin sen saman "uniikkinimen" voi keksiä kaksi toisistaan täysin tietämätöntä henkilöä.[/QUOTE]

Ihanko tosissasi uskot näin? Vaikka ap juuri kertoi että kyseinen ystävä oli kehunut nimeä kun ap:n lapsi sai sen? Että ihan sattumaa vai?
Mieti nyt järjellä, ja väitätkö tosiaan että jonkun kriteerit ei täytä kuin yksi ainoa nimi, joka on tuttavan lapselta varastettu? Että mikään muu nimi koko maailmassa ei sovi? Järki käteen nyt ja btw sinun teoriasi ontuu yhtä pahasti kuin mitä ap:n ystävä todennäköisimmin selittäisi jos häneltä kysyttäisi miksi hän antoi saman nimen.

Minäkin inhoan matkijoita. Hassua että jonkun täytyy puolustaa tätäkin ilmiötä.
Mun mielestä on noloa, ettei mielikuvitusta riitä kekesimään omalle lapselleen nimeä, vaan pitää napata se lähipiiristä.

[QUOTE="vieras";28285929]Mutta te, jotka pukkaatte lasta joka toinen vuosi maailmaan, ette varmaan ymmärrä tätä. Ja wt-perheet jotka nimeävät jokatapauksessa lapsosenne Janinaksi, Neeaksi, Idaksi tms, vaikka naapuristossa kuhisee samannimisiä lapsia.[/QUOTE]

En todellakaan ymmärrä, miksi esikoisen nimi olisi erityisempi kuin seuraavien. Enemmän wt-meiningiltä tuo kyllä kuulostaa. Mutta en varmaan tajua kun olen niin WT, että lapseni (2 kpl) ovat syntyneet kahden vuoden välein, ja Ida olisi ollut ehdolla esikoiselle ja Neeastakin tykkään :).

Ihan sama mikä nimi, yleinen tai harvinainen, lapset keksii syyn kiusata, jos ovat kiusatakseen. Joten ei taas tota samaa väitettä kiitos. Mullakin harvinainen nimi eikä koskaan kiusattu sen takia.

Todella noloa sille, joka antoi saman nimen, kertoo mielikuvituksen puutteesta. Yksinkertaisesti typerä valinta ja tökerö teko, ellei kyseinen nimi ole heidän suvustaan. Juntti mikä juntti. Otan osaa ap. Olisin itsekin päreinä. Kaikki jotka ovat toista mieltä tekisivät saman tempun silmäräpäyksessä, joten jätä ko mielikuvituksettomat ja tyylittömät matikijat omaan arvoonsa.

Vielä säälittävämpiä ovat ihmiset, jotka eivät voi myöntää reilusti matkineensa. Tiedän valitettavasti tällaisen ihmisen. On ilmeisesti kova pala myöntää oma mielikuvituksettomuutensa, ja hän keksi todella naurettavan ja epäuskottavan tarinan valitsemalleen erittäin harvinaiselle nimiyhdistelmälle. Vieläkin naurattaa. Säälittää lapsen puolesta, kun äiti kertoo ihan pokkana typerää satua nimestä. Ole siinä sitten ylpeä nimestäsi.

Milä siinä on vaikeaa uskoa että joku toinen on voinut keksiä samannimen yhtäaikaa eikä matki? Ellei sit kyseessä ole joku Simpukka Hörhelliina Essuressu ja tuttu kopioi ton koko nimen.

[QUOTE="vieras";28285929]No miksi pitäisi olla aikuismaista? Jos toinen nappaa nimen käyttöönsä, ja matkiminen on aivan selvää, kun ap:n lapsen syntymästä vasta 4kk. Ja varsinkin jos kyseessä uniikki nimi.
Aivan hyvin voisi kommentoida ääneen ja ilmaista harmistuksensa. Jos kyseessä on molempien perheiden esikoiset, niin kyllähän sitä nimeä yleensä harkitaan pitkään ja mietitään. Toisten tai kolmansien lasten kanssa ei ehkä niin suuri asia. Mutta kyllä esikoisen nimi on aika henkilökohtainen asia, ja itse ainakin pidin itsestäänselvyytenä etten edes haluaisi ottaa jonkun toisen nimeä, vaan yritimme keksiä sellaisen esikoisellemme, jota kenelläkään tutulla henkilöllä ei vielä ole. Siinähän se uutuudenviehätys onkin, sille vähän erikoisemmalle nimelle, kuin Juho tai Pirkko.

Mutta te, jotka pukkaatte lasta joka toinen vuosi maailmaan, ette varmaan ymmärrä tätä. Ja wt-perheet jotka nimeävät jokatapauksessa lapsosenne Janinaksi, Neeaksi, Idaksi tms, vaikka naapuristossa kuhisee samannimisiä lapsia.[/QUOTE]

Jaa-a, kyllä minusta on jo aikuistumisen/ aikuisuuden paikka siinä vaiheessa viimeistään, kun lapsen saa. Ja toisen ihmisen mielen pahoittaminen tuollaisella tölväisyllä lapsen nimestä (vaikka se herranenaika sentään nyt sama olisikin kuin omalla) on minusta kyllä niin lapsellista, etten osaa kuin nauraa ajatuksellekin. Ap:n tekstin mukaan ymmärsin, että kyse on FB tutusta nykyään, ei ystävästä tai edes paremmasta kaverista.

Ja kyllä, yhden lapsen olen reilu 15v sitten pukannut maailmaan :) Enkä vähääkään ole/ olisi loukkaantunut, jos joku tuttuni olisi saman nimen antanut omalleen. Kuten sanottu, sisaruksille olisin ehkä asiaa ihmetellyt...

[QUOTE="jep";28285945]Tämä on ilmeisesti joku juttu, jonka joko tajuaa tai ei tajua. Minä kuulun jälkimmäiseen porukkaan, ja minusta olisi vaan söpöä., jos joku tuttu päätyisi samaan nimeen kuin meidän lapsella. Ainoastaan tosi läheisen ihmisen tapauksessa kummastuttaisi, tai jos tyyppi olisi aiemmin jotenkin jäljitellyt kaikkea mitä teen.

Tosin ehkä tähän tajuamattomuuteen liittyy sekin, että omien lasten nimiä emme lainkaan miettineet yleinen-harvinainen -akselilla, tai erityisesti toivoneet niiden osuvan jompaankumpaan kategoriaan. Eivät satu olemaan harvinaisia, mutta eivät ihan muotinimiäkään. Mutta voisin kuvitella, että jos olisin ihan itse keksinyt lapselle nimen, olisin vaan imarreltu, jos se olisi inspiroinut jotakuta muutakin. Ellei tosiaan olisi kyseessä joku, jonka kanssa nähdään ihan viikottain tms.[/QUOTE]

Imarreltu siitä, että joku antaa saman nimen kuin sun lapsella?
Etkö saa itsetuntoasi kohotettua millään muulla tavalla? Sun mielestäsi "söpöä", että joku matkii?
Erittäin kummalta kuulostaa, että tulee "imarreltu olo", jos joku laittaa lapselleen saman nimen.
Taidat olla yksi näistä, jolle on melkein sama, minkä nimen lapselleen antaa.
Lapsenne ovat varmaan Pirkko ja Kalle.

Mä ymmärrän sua ap, itse tässä mietin samantyylisiä asioita kun olen raskaana ja odotan poikaa ja mulla on kavereita ja tuttuja jotka on raskaana ja heistä 7:lle on tulossa poika ja vielä ennen mua niin mietin että kun oon jo nimen päättänyt että antaako joku sen mua ennen..

Yhteistyössä