Tuttu antoi saman nimen tytölleen. En ite kyllä kehtais ikinä !!

  • Viestiketjun aloittaja puuskahuuhka
  • Ensimmäinen viesti
puuskahuuhka
Viime viikonloppuna ollut heidän ristiäisensä ja sattuipa antamaan tytölleen saman nimen mitä me annoimme 4 kk takaperin omallemme. Nimi on senverran "harvinainen" että täysin on matkinut kyllä meiltä sen nimen, vaikka tuskin sitä myöntäisikään. Kyseessä ei kuitenkaan ole ( onneksi ) mikään ylin ystävä vaan lähinnä jutellaan enää ainoastaan facebookissa, joitakin vuosia takaperin oltiin läheisemmissä väleissä kun asuttiin samalla pihalla.

Vituttaa vaikka nimiä ei kukaan voikaan omia, mut ite en kyllä ikänä antais lapselleni samaa nimea mitä ees tuttavallani olis. Haloo missä ihmisten LUOVUUS ON? Nimiä on SATOJATUHANSIA joten valinnan varaa on KYLLÄ!.

Ärsyttää se akka niiiiiin paljon ! Sillon kun kuuli meidän neidin nimen nii ihmeen paljon kehuikin nimeä ja tykkäsi siitä selkeesti. Tosin vaikutti sillon todellakin siltä ettei aiemmin ollut sellasesta nimestä kuullutkaan.

Ite en osais antaa lapselleni edes naapurin lapsen nimeä, jos yhdessä ulkona leikkivät jne.

En kyllä ees kehtais näin itse tehdä, oikeasti.
 
"vieras"
Jos te ette asu samalla paikkakunnalla ettekä ole liiemmin tekemisissäkään, niin tilannehan ei ole sama kuin antaa lapselleen sama nimi kuin naapurin lapsella.

Hanki elämä, helpottaa kummasti :D.
 
ap.
[QUOTE="vieras";28285658]Jos te ette asu samalla paikkakunnalla ettekä ole liiemmin tekemisissäkään, niin tilannehan ei ole sama kuin antaa lapselleen sama nimi kuin naapurin lapsella.

Hanki elämä, helpottaa kummasti :D.[/QUOTE]

heh, no ei tosiaan ole. Ei koko pointti nyt ollut se paikkakunta kuules.
 
No, ärsyttäisi minuakin. Ehkä juuri siksi, että itse en noin tekisi.. Kohteliaisuutena tuo kai pitäisi ottaa, että on tykännyt samasta nimestä noin paljon, mutta eipä sitä voi estääkään saman nimen käyttöä. Ja sinällään varmaan hyvä, että ette ole olleet tekemisissä niin ei tule sekaannuksiakaan tmv.
 
"mie vaan"
No voi ei! Oikeasti ei line kovin vakavaa, varsinkin kun ette paljoa ole tekemisissä. Kun olin lapsi ystävystyin tytön kanssa jolla oli sama nimi kuin minulla ja hänen pikkusiskollaan sama nimi kuin minun siskollani, ja se oli mielestämme vain hauskaa. (ja muuten iseillämmekin oli samat nimet!)
 
Eikö sun pitäis olla vaan iloinen että olette valinneet sellaisen nimen mistä muutkin tykkää? Eikä niin että takanapäin puhutaan että mikäs niilläkin oli kun tarvi tyttöä rankaista tommosella kamalalla väännöksellä, olisivat edes kunnon nimen antaneet...
 
ap.
Joo eihän se oon vakavaa " kun ei olla tekemisissäkään jne", mut kyllä se nimenomaan PERJAATTEEN takia vituttaa. En tekisi noin koskaan itse, mielestäni aika itsekäs akka. Ja oikeasti, kun kyse ei oo mistään "Minna" nimestä, mutta väliäkös sillä. Matkittu mikä matkittu. Tosi noloa mun mielestä. Nimiä kuitenkin tosiaan löytyy "muutama" minkä vois antaa.
 
Mene itseesi
Minua ei henk kohtasesti haittaisi vaikka sisko laittais lapselleen oman lapseni nimen kunhan on eri sukunimi. Ole ylpeä että muutkin tykkäävät nimestä. Se on kuitenkin vain nimi...
 
"Vieras"
Ei tuon nyt luulisi olevan ongelma, jos juttelette nykyään lähinnä Facebookissa... Monilla kun on jopa useampi sata Facebook-kaveria, niin hirvittävä hommahan siinä olisi miettiä, ettei tule lapselle samaa nimeä, kuin jonkun Facebook-kaverin lapsella. Toki jos nimi on harvinainen, voi olla että ovat saaneet idean teiltä...
 
Joo eihän se oon vakavaa " kun ei olla tekemisissäkään jne", mut kyllä se nimenomaan PERJAATTEEN takia vituttaa. En tekisi noin koskaan itse, mielestäni aika itsekäs akka. Ja oikeasti, kun kyse ei oo mistään "Minna" nimestä, mutta väliäkös sillä. Matkittu mikä matkittu. Tosi noloa mun mielestä. Nimiä kuitenkin tosiaan löytyy "muutama" minkä vois antaa.
Mitä väliä sillä olis vaikka nimi olisikin Minna. Kyllä tähän maailmaan Minnoja (tai mikä superhieno keksintö teiän tytön nimi sitten onkaan) ihan riittämiin. Kenenkään ei tarvi sun lupaa kysellä lapsensa nimelle. Typerää räyhätä jostain periaatteesta, se on vaan sun periaate, ei sun tuttavasi.
 
Nimien valinnassa pitää ajatella eniten sitä lasta, joka kantaa sitä nimeä koko loppuikänsä, oli se sama nimi vaikka suvussa jollakin toisella. Ja varmasti tuttusi on ajatellut kun ovat kivan nimen antaneet lapselleen.

Jokainen tulee elämänsä aikana puljaamaan sadoissa eri porukoissa (kerhot, päiväkoti, koulu, opiskelu, työ, suku, kaverit) ja samoja nimiä tulee joissain paikoissa esiin, toisissa ei. Ei sillä ole nimien suhteen mitään väliä löytyykö pikkulapsiaikana samannimisiä kaveripiiristä, tilanteet ja ympäristöt vaihtuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia ja Oisku
ap.
No se on oikeestaan aivan sama että valitan asiaa täällä, aina löytyy ihmisiä puolesta ja vastaan. Toisten mielestä se on tosi Ok ja ainahan niitä kaimoja löytyy, mut kaikesta huolimatta jotenkin loukkas. Jos en olisi julkisesti facebookissa pienen tyttömme nimeä ilmoittanut, ei varmasti tuttavani lapsella olisi tällähetkellä samaa nimeä.
 
mitä valitat
Jos ihmiset ei sais antaa toisilleen samoja nimiä kuin mitä teillä on tai tutun tutuilla on, niin oltais kyllä aika pulassa. Sä vaikutat tosi lapselliselta. kasva aikuiseks. se nimi annettaan lapselle tarkkaan harkiten, mikä kenestäkin hyvälle tuntuu. Mietis nyt vähä miten paljon villejä, kalleja, vilmoja yms. tässä maassakin on. ja ihan hyvä et harinaislaatuisempia nimiä on useammallakin. muuten lapsestas tulee koulukiusattu. ihan vaan tiedokses. kokemusta meinaa löytyy. itellä harvinaisempi nimi.
 
  • Tykkää
Reactions: EllaR
Mullakin on harvinaisempi nimi, vaikka kalenterista löytyykin. Sillon kun olin koulussa niin kaikki nimitavarat oli muotia. Oli mukeja, hammasharjoja, nimitarroja, avaimenperiä yms. Mun nimee ei ollut ikinä missään. Olin monta kertaa tosi kateellinen kaikille Pirjoille sun muille kenelle oli vaikka mitä. En tosiaankaan arvostanut nimeäni, olisin ollut monesti tuhat kertaa mieluummin joku Eeva tai vastaava.
 
"Kifa"
No voi elämä. Mistä yleensä tiedät että nimi on juuri teiltä kopioitu? Meillä kävi niin että kun kerroimme esikoisen nimen niin tuttavapariskunta johon odotettiin lasta olikin kaavaillut samaa nimeä omalle lapselleen ja ihan sattumalta vaikka oli erikoisemmasta nimestä kyse. Siis jo kuukausia sitten tämän nimen keksineet. Eivät sitten kuitenkaan antaneet sitä nimeä kun lapset olisivat väistämättä liikkuneet samoissa porukoissa ja heillä oli joka tapauksessa "kiikunkaakun"-tilanne yhden toisen nimen kanssa kun taas me olimme jo vankasti päättäneet että masuasukista tulee tämän niminen vaikka olisi sama nimi naapurin kissalla.
 
Ap puolella
No me annettiin pojalle nimi jossa kutsumanimi yleinen, toinen nimi harvinainen, todella vanha ja meille merkityksellinen. Kirjoitettuna alkuperäiseen muotoon eli ei ihan suomalaisittain. Muutama kuukausi ristiäisistä huomasin lehdessä kastetuissa tismalleen samannimisen lapsen, siis molemmat etunimet. Sukunimi onneksi eri. Sattumaa? Tuskin. Aluksi vitutti kun meillä oli olevinaan kauhea homma sen nimen päättämisessä, molemmilla vielä meille merkitys. Ja sitten joku lahjaton kopio sen suoraan kasteilmoituksesta. Eipä tuo enää haittaa, eihän kukaan loppujen lopuksi edes juuri toista nimeään käytä.

Silloin kyllä harmitti, että sikäli ymmärrän ap:ta. Okei, eihän kukaan nimiä omsta mutta vähän tylsää vain kopioida toiselta.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja mitä valitat;28285741:
Jos ihmiset ei sais antaa toisilleen samoja nimiä kuin mitä teillä on tai tutun tutuilla on, niin oltais kyllä aika pulassa. Sä vaikutat tosi lapselliselta. kasva aikuiseks. se nimi annettaan lapselle tarkkaan harkiten, mikä kenestäkin hyvälle tuntuu. Mietis nyt vähä miten paljon villejä, kalleja, vilmoja yms. tässä maassakin on. ja ihan hyvä et harinaislaatuisempia nimiä on useammallakin. muuten lapsestas tulee koulukiusattu. ihan vaan tiedokses. kokemusta meinaa löytyy. itellä harvinaisempi nimi.
Toi nyt kuulosti aivan järkyttävän tyhmältä että "tulee koulukiusattu". ? :D Sinäkö sen siellä tiedät? Varmasti jos ruvetaan antaan joku hullunkurinen harvinainen nimi niin voi olla, mutta riippunee varmaankin paljon minkä nimen antaa.

Mun mielestä ei oo sama asia että maailmassa on paljon villejä, Minnoje jne, kun että me annetaan hartaasti harkittu ja mietitty nimi lapsellemme ja kaveri antaa saman. Ei sillä ole mulle väliä asuuko se naapurissa, samassa kaupungissa tms, mut oon pitänyt tähän ihmiseen paljon yhteyttä facebookissa sen jälkeen kun muutin sen naapurista pois. Ollaan siis paljon juteltu ja avauduttu monista asioista.

En mä nyt itsekään antais lapseni nimeksi esimerkiksi darban, jos ystäväni on sen juuri antanut. Vaikka Darpaneja muualla varmasto onkin ja muutkin ihmiset sitä nimeä antaa lapsilleen.
 
"kolmen äiti"
Voi hyvinkin olla, että kaverisi tosiaan piti lapsenne nimeä niin kauniina, että päätti antaa omalleen saman nimen. Olisit ylpeä ja iloinen. Minusta taas on ihan hassu ajattelutapa, ettei voi antaa samaa nimeä kun jollain kummin kaiman naapurilla. Ihminen kantaa nimeään koko ikänsä. Ei jotain nimeä pidä jättää antamatta lapselle vain koska joku puolituttu on samanniminen.
 
Me ollaan annettu yhdelle lapsellemme etunimi, josta saatiin kimmoke kaveriperheessä olevasta, samannimisestä lapsesta. Jotenkin sitä innostuu jostain harvinaisemmastakin nimestä kun on sitä ensin kuullut 1-2 lapsella ja mielessään puntaroinut. En ole tarkoituksella laumasielu, mutta tuo sama pätee vähän muissakin suuntauksissa ja trendeissä, eli kaverin esimerkki jotenkin innostaa ja rohkaisee.
 
ap.
Eipä se haittaa juu, ja varmasti on meidänkin nimen kantajaa jo useampi lapsi. Eikai sillä niin väliä. Ärsyttää vaan tuo naisen käytös, että ei sitten esimerkiksi yhtään mitää mulle maininnut vaikka ihan vaa " mekin päädyttiin tuohon nimeen kun on niin ihana" tms, vaan kuuluttaa ainoostaan kuinka hän nimen päätti ja keksi. Ja kyllä tiedän että nimi matkittiin meiltä. Kovasti siitä tykkäsi.
 

Yhteistyössä