Tuttirumba-pois-operaatio!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauniskuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kauniskuu

Aktiivinen jäsen
11.11.2008
1 344
0
36
Heip
Tässä piakoin ajattelin päästä eroon (ainaki yrittää ) yöllisestä tuttirumbasta. Tyttö pian 6kk, nukkus muuten kuin unelma, osaa nukahtaa nätisti jne., mutta tutin kanssa saa pelata tunnin välein (ainakin yleensä ). Ei herää ku tutti tippuu, mutta havahtuu unisyklin vaiheessa sitten siihe, ettei se oo suussa. Saattaa herätä ihan höpöttämään (tai kitisemään) mut kun saa tutin suuhu niin sammuu samantien.

Vinkkejä kaivataan!! Tiedän sen Pantley-helläirrotus menetelmän, mutta ei oo tuottanu toistaseks tulosta.. Herää silti ettei tutti oo suussa eikä osaa sit nukahtaa takasin uneen. Otetaanko koko tutti vaan kerrasta vex vai kuinka?? Yösyöttöjä on enää max kaks kertaa, yleisimmin vaan enää yks kerta yössään.

Meillä tehtiin ainakin niin tuossa kolmisen viikkoa sitten että kerrasta tutti pois, tilalle vaihdettiin unipupu, jonka kanssa nyt nukahtaa ja yölläkin jos havahtuu niin sitä hieroo...jos alkaa kitisemään tai huutamaan niin kuin alussa (ihan selkeetä tutti itkua) niin käytiin taputtelemassa uneen takaisin...mun mielestä kävi yllättävän helposti toi juttu, olisin odottanut pahempaakin. Meillä typy oli siis noin 5kk ikäinen ku tää toteutettiin ja ihan sen takia että ensimmäisen syötön jälkeen koko yö oli yhtä tuttirumbaa...ite ei kerenny kunnolla nukahtamaan ollenkaan. Nyt typy syö kerran 01-04 välillä ja kyl sen erottaa ihan selkeästi milloin on nälkä ja milloin protestoidaan tuttia...
Eli mun mielipide ja meillä toimi ainakin, että kerrasta pois.. =)

Firesun ja Vilma 5,5kk

VANILLA tarkotatko sitä, et ku itkee lujaa niin otetaan syliin ja rauhoituttua taas sänkyyn jne? Samaa mietin mäkin...
Tolla keinolla tein syönnin siirtoa ja on sellasta messua että huhhuh.. Saa aika kauan taistella .. Ja ongelmana se, että sylissä ei sitte rauhotu vasta ku saa sen tutin. Mut.. pitäs varmaan kokeilla sitkeemmin ja ILMAN tuttia....
Mut sitten pelkään, että joudutaan ojasta allikkoon, eli alkaa tarvita sitä sylihyssytystä nukkuakseen :).. Ja tuntu, että havahtuu vielä enemmän jos nostan syliin. Ikäänku "suuttuu" ja sit ei meinaan semminkää rauhottua. On meinaa tempperamenttia enemmän ku pikkupitäjässä..

Juu, sitä tarkoitin. Käsittääkseni touhu vaatii todellakin sitkeyttä ja toistoatoistoatoistoa! Itse tänään luovutin jälleen ja annoin tutin, johon sitten vihdoin nukahti hetkeksi aikaa päiväunille... Mutta huomenna en anna. En päiväunille enkä yöllä.

Heh :) Kuulostaa tutulle. Meillä tällä hetkellä tilannetta sotkee sairastettu RS virus (en "raskis" vielä alkaa huudattaa ku ei oo täysin terve).. Mut tosiaan, oon yrittäny kans tota tutitonta hommaa ja sit vaan luovuttaa, että saa ees hetkeks uneen/jatkettua unta.. En tiiä, meillä ei silittelyt oikeen tepsi, tyttö oikeen kiukustuu ja riehaantuu ku alan silitellä.. ?? Ja jos nostan syliin nii sitte herää kokonaan tapittamaan silmät isolla ja unet jää kesken ja ollaan hetkenpäästä taas umpiväsyjä.. Huohhh!!!

Huh.. Aloitin operaation sittenkin. 45min huutoa. Oli sylissä tai sängyssä. Vieressä olin,tassuttelin jne. Mutta en antanu tuttia. Ihan järkky huuto |O Katotaan miten käy yön suhteen. Ei nyt varmaan heti tuu tulosta mutta silti.

Nukahti joo-- mut silti perussetti, huuteli 45min nukkumisen jälkeen siltikin. Saa nähdä kui käy. Jatkuuko sama heräily anyway. Aika repivä oli kattoo ku toinen karjuu..vaikkaki sylissä tai vieressä, mut kuitenkin. Aika pitkille minuutit tuntuu ja tulee sellanen olo et toinen on ihan hädissään kuin olis veitellä leikelty.. Vaik kyse onkin pelkästää TUTISTA! Miten se voi ollakaa noin tärkee.. Kumpa olisin aikanaan pitäny oman pääni ja jättäny tutin opettamatta!!
No.. eikai sitä ekan yön perusteella tiedä. Meni tutin kanssa yösyöttöjen siirrossakin oma aikansa.

Vannila: sitä Hoggin unikoulua voi käyttää myös tähän tarkoitukseen. =)
Meillä toimii tutin sijasta uniriepu. Se on ollut aivan loistava. Mut meni kyl pari viikkoa ennen kun vauva siihen tottu. Aloin vain laittamaan sen aina siihen vauvan viereen unille mentäessä. Ja vaunuissa pidin sitä. Sit tietty hinkkasin siihen omaa hajuakin. =)

Meillä kanssa toi uniriepu nykyään ihan ehdoton niin kuin jo aikasemmin mainitsin...eli se on tutin korvike, tosin parempi sellainen kun sen saa yölläkin itse käteensä. Mä kanssa laitan nukkumaan niin että uniriepu kainaloon ja taputtelua pyllylle jos ei itekseen nukahda....yleensä nukahtaa 10min sisään...

Miten kauan meni että tutti oikeesti unohtui? Ja kauanko meni että "korvike" hyväksyttiin? Yö meni yllättävän hyvin. Kuten sanoin, ennen kiukustu täysin taputteluista jne. Nyt käänsin kyljelleen ja pidin "tiukanhellästi" kii ja taputtelin lonkan päälle. Rauhottu muutamassa kymmenessä sekunnissa :o Olin ihan yllättyny. Nukuttiin 05 ja syötiin mut sitten taas olikin tiukemmassa nukahtaa ilman tuttia, muttei sentään 45min huudettu enää. Riepu ollu mukana unilla jo kuukausia mutta millonkahan se alkaa korvata tuttia??

Meillä on ollut jos jonkinmoista uniriepua ja mikään ei ole vielä kelvannut tytölle sen kummemmin. Tää vois auttaa kyllä meitäkin pidemmän päälle kun rytkäsis tutin pois tytöltä.

riippuu ihan vauvasta kauanko menee unirievun tottumiseen. =) kun aloin tarkemmin muisteleen, niin taisin antaa unirievun vauvalle eka kertaa siinä 3-4kk iässä vaunuihin. sit joskus 5-6kk iässä aloin ihan tosissan sitä tyrkyttämään sinne sänkyyn. :D et saattaa siinä kestää 1-2kuukauttakin ennen ku vauva hiffaa sen rievun ihan oikeesti. mut sit lopulta se ei siitä enää luopuis. x) parempihan se kuitenkin on ku tutti.. kerran jouduin heräämään yöllä ku riepu oli menny vauvan alle piiloon ja se piti sille sieltä kaivaa esiin. :D unipupu meillä myös on. se otetaan sit tarhaan mukaan turvaksi =)

Meillä on ollut 2 juttua, mitä olen viime aikoina tyrkyttänyt unikaveriksi, mutta ei oikein niistä vielä turvaa löydä B)

Mutta päätin, että en ainakaan vielä ota tuttia pois, olkoot nyt ainakin hetken vielä.

Erävoitto äidille!!! =)
Sain vauvan nukahtamaan päiväunille ilman tuttia nostelemalla häntä sängystä ylös ja laskemalla melkein heti takasin. Melkoinen meteli meillä täällä oli, onneksi naapurit käy töissä. Selkä muusina hieman pitkähköstä operaatiosta, mutta toivottavasti kannattaa! Saas nähdä kuinka kauan uni maittaa!

Hyvä VANILLA !! Samaa harrastetaan! Eilen meni jo kertaalleen ilman itkuja unille, ja pari kertaa pikku kitinällä.. Mutta nyt taas kapinoidaan ihan hullunlailla. Varaudu et unet menee ehkä hetkeks sekasin koska nukkumaan meno voi olla pikasen pidempi projekti.

Täällä yö meni huippu hyvin! EKA kertaa tyttö nukahti ite uudelleen jos heräs kitisemään!! Ennen heräs valvoo/kitisemään silmät isona ja odoti et joku pistää tutin suuhun ja sit vasta sammui. Päikyille meno on tänää ollu sit tosiaan taas vähä haastavampaa...

Miten kauan oikeesti kestää unohta se "imutarve". Tuntuu et tyttö hamuaa ihan hulluna (tuttia) ja oikeen näkee miten tuskaa on ku sitä ei löydy . (no, mieti jos ite yrittäs vierottaa ittesä pois jostain 6kk jälkeen.. ) Huhhuh.. Ehkä tuo unohtuu..

SOMPIO joo.. meil ollu riepu käytös pienestä asti, mut silti ei "tajua"/hyväksy sitä korvikkeeksi.. vielä. Mut eihän tässä oo ku pari pv tutitonta takana,

Käyttääks kukaan tuttia sit muuten?? Vai kokonaan pois?

Hienoa Vanilla :heart:

Kauniskuu: Tsemppiä :hug: Tioivottavasti jatkuu hyvät yöt :heart:
En tiiä tosta imutarpeesta. Olis kyllä kiva, jos joku osaa kertoa.
Meillä on käytetty tuttia vain nukahtamistilanteissa muutenkin. Tai jos lattialta löytää tutin ja laittaa suuhun niin en ota väkisin pois. Mutta itkuun tarjotaan syliä, ei tuttia.

Ääääh!!! Ja Puuuuh!!! Eipä tuota onnea kestänyt kuin tunnin verran. Vauva heräsi ja nostin pois sängystä, piti ruveta syömään mutta eipä ruoka maittanut... lusikkaa huitoi toisella kädellä ja toisella hieroi silmiään ja kitinää-itkua-kitinää-itkua. Jäi ruuat syömättä. Vein uudelleen sänkyynsä, kun selkeesti oli väsynyt ja vielä karmeepi huuto kuin ensimmäisellä kerralla!!!!! Olin varma, että nyt lähtee äitiltä kuulo lopullisesti! 20 minuuttia nostelin ja laskin vauvaa, niin nukahti taas... Että kestollisesti meni vähemmän aikaa. Kumpa nyt nukkuisi!

Kauniskuu Söikö teidän tyttö yöllä?

Meilläkin tuo tutti on ollut vain nukahtamisen apuna ja siksi mietin myös, että pitäisikö jatkossa antaa käyttää päiväsaikaan "huvituttina" vai heittäiskö kokonaan menemään...

VANILLA Tervetuloa kerhoon :kieh: Ihan sama homma täällä.. Mut luulen et tää tuottaa kyllä ajastaan tulosta. Eilinen meni ok mut tää pv ihan järkyttävä!!! Aamusta asti. Kitinää, väsyä, silmien hieromista...liian väsyny syödäkseen jne. (yleensä syö mössönsä nii etten ehdi ees lapioida suuhun, nyt vaan hierotaan silmiä tai kitistään.. ) Tappelulla 1/2h-45min unta ja heti kohta huuto. Nyt nukahti vain vaunuun!! Siihenki meni 30min. Yleensä siis nukkunu päikyille nätisti omaan sänkyyn 5min.. Tän pv päiväunet ihan persiellään ja sitä myöten tytön olotila. Mut mä luulen et tää vaihe menee ohi.
Mä en palaa tuttiin.. en halua et tää "huudatus" on ollu turha. Uskon että helpottaa jossai vaiheessa. Ei se ny ihme oo että kapinoi 6kk jälkeen. Mä en anna sitä ollenkaa ettei jää "muistikuvaa".. Neukkula sano tänää just että olis hyvä päästä myös pullosta eroon nii ei jäis imeminen "päälle" :o Hassua.. Tyttö kuiten vasta 6kk.. Mut voihan siin olla perää..

Huh.. mulla itellä kyl meinaa "pinna palaa" siis lähinnä tekis mieli luovuttaa.. Muistuu vauva-ajan huudatusnukutukset liian elävästi mieleen :'( Ne oli kyl yhtä painajaista. Sit tyttö alko nätisti nukahtaa tutin kanssa mut kääntöpuolena oli tuo yöllinen tuttipalvelu.

Eiköhän tää tästä. Kun kummallakin menee tätä rataaa niin ilmeisesti ihan "normaalia" :)
Yritettään kestää!! :hug: Tuu kertoo kuulumisia.

nii.. yösyötöt meni nii, että yks yö rupesin aktiivisesti korvaamaan syöttöä tutilla. Meni ok, vaihtelevasti söi sitten 1-2 x yössä. Nyt viimeaikoina kerran yössä. Monesti annoin vähä liian herkästikin...

Mä ite "pelkään" et palataan tähä huutonukkumiseen.. tosin.. eikai tää vaadi kun taas samaa opettelua kuin aikanaan tutin kanssa nukahtamisen kanssa.. Mutku ei JAKSAS :ashamed: Se oli ihan painajainen. Mut pakko yrittää kun näin päätettiin .. jos nyt palaa niin itkettäminen on ollu ihan turhaa !!!

VANILLA
Tää on yhdestä toisesta ketjusta, joka ainaki mua ""lohdutti", eli uskon että tää on hyvä ratkasu loppujen lopuks! :):

Tutista luopuminen
rauhoitti ainakin meillä öitä huimasti. Tyttömme (8kk) ei ole oikein koskaan syönyt tuttia muutoin kuin juuri nukkumaan mentäessä. Pahimmillaan yömme olivat sitä, että noin tunnin välein kävin laittamassa tytölle tuttia suuhun :headwall: Rauhoittui heti, kun sai tutin suuhunsa! En itsekään miettinyt asiaa sen enempää vaan annoin aina tutin päivä- ja yöunille mentäessä. Ja sitten, kun uni keveni ja tyttö hieman havahtui uneestaan, alkoi tutin perään itkeminen.
Lopulta olin niin väsynyt, että ajattelin olevani "päästäni vialla" eli väsymys vei voiton iloisuudesta ja lapsesta nauttimisesta. Kävin lääkärillä puhumassa tilanteestani ja lääkäri kehoitti aloittamaan unikoulun ja luopumaan tutista.
Viikon kuluttua siitä, kun olimme lopettaneet tutin antamisen, tyttö nukkui ensimmäisen kerran elämässään klo20-06!! Ei tietenkään ollut mitään mukavaa puuhaa kuunnella tytön itkua tutin perään mutta jo neljäs yö antoi toivoa tilanteeseen. Ja onneksi mieheni hoiti ensimmäiset yövalvomiset!
Nyt käy "tassuttelemassa" tyttöä max. 1-2 kertaa yössä ja hän rahoittuu nopeasti kosketukseen. Emme ole vielä päässeet siihen vaiheeseen, että osaisi täysin rauhoittua itse mutta mielelläni käyn sen kerran kaksi yössä rauhoittamassa tyttöä, kun kerran hän rauhoittuu nopeasti (n. 5min) ja jatkaa sitten taas unia.
Tutista luopuminen ja hyvin nukutut yöt paransivat myös päiväunia eli nyt tyttö nukkuu 1.5-2 päiväunet kaksi kertaa päivässä, entisten noin 30 min. unien sijasta.
Niin ja tutin virkaa meillä hoitaa nyt sängyssä oleva t-paitani ja pehmeä lehmärätti =)
Lääkäri muuten mainitsi, että tutista kannattaisi luopua kun ensimmäiset hampaat tulee ja mainitsi myös siitä, että noin 7-8kk ikäinen lapsi on kovin oppivaisessa elämän vaiheessa eli unikoulu on hyvä tarvittaessa pitää tässä vaiheessa...
Seuraavan kerran kun menen neuvolaan pyydän terveydenhoitajaa laittamaan kiitokset lääkärille (hän oli sijainen), koska hänen neuvonsa pelastivat meidän yöt =)
Niin ja meillä lppui yösyöminen siinä 6 kk iässä myös.