tuttipullojen keittämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mie oon tehny niin että keitän ja pesen pullotutit joka käytön jälkeen ja pullot pesen käytön jälkeen ja keitän myös ne vähintään kerran päivässä.

Mä oon tehnyt silleen että (tässä parin päivän ajan kun on pulloja saanu keittää vasta) joka käytön jälkeen huuhtonut ne astianpesuaineella ja vedellä, ja sen jälkeen laittanut astiaan jossa olen liottanut niitä vähän aikaa vedenkeittimellä keitetyssä vedessä...
Mietin että onko se tarpeeksi... :whistle: Vähän epävarmaa tämä meininki näin ensi alkuun...

niin kauan kunnes lapsi syö kiinteää ruokaa, on neuvolan ohje. Tosin tuttuni ( kaksosten äiti) lopetti keittämisen jo kun lapset oli 3kk. Ite lopetin nyt kun tyttö on 5kk... Pesen koneessa ja huuhtelen vielä ettei jää konetiskiainetta pullon pohjalle

Huh. Jos joka käytön jälkeen pitää keittää, niin sitten mun muksut on kyllästetty bakteereilla!
Tuon ensimmäisen kohdalla keitin pulloja ja tutteja ehkä joka viikko. Tämän toisen kohdalla en ole jaksanut. :/ laiskuus iski.
Vauva on ollut ihan terve, ei ole ainakaan vielä mitään allergioita eikä ole vatsatauteja sairastellut, eipä muutakaan. Pikku nuha tule aina silloin tällöin, nyt taas on kun pidin ulkona liian kevyesti, oma vika, mutta ei siis vakavaa.

Olen käytön jälkeen pessyt tuttipullot ja tutit puhtaassa altaassa tiskiaineella, harja pulloille on oma, eri kuin muulle tiskille. Sitten huuhtellaan ja kuivauskaappiin kuivumaan ja seuraavaan käyttöön.
Pesisin asianpesukoneessa, mutta pulloja on niin vähän, ettei kierto riitä, nämä on
aventin tuttipulloja joissa on isompu suuaukko. Vanhemmalla oli ainun pulloja, niissä on pienempi suuaukko ja pesin tiskikoneessa, ei saanut lapsi mitään pesuainejäämiä tms. Tuttiosat pesin käsin tiskiaineella, jos pullot oli koneessa.

Olen keittänyt tälle nuoremmalle ehkä parin kuukauden välein tuttipulloja ja tutteja. Kun oli vauva, keitin useammin, 2 viikon välein, sitten iski laiskuus.

Terve vauva on. Tosiaan yksi vatsatauti + kuume ja pari kertaa nuha. On 8 kk ikäinen.

Entäs miten keitetyt tuttipullot ja tutit pitäisi säilyttää, pitääkö ne laittaa johonkin minigrip-pusseihin odottelemaan vai ihan vaan hyllylle? Pohdin tässä että voisi keittää tutteja, rintapumpun osia yms. varastoon kun LA lähestyy...

Alkuperäinen kirjoittaja Patjarikko:
niin kauan kunnes lapsi syö kiinteää ruokaa, on neuvolan ohje. Tosin tuttuni ( kaksosten äiti) lopetti keittämisen jo kun lapset oli 3kk. Ite lopetin nyt kun tyttö on 5kk... Pesen koneessa ja huuhtelen vielä ettei jää konetiskiainetta pullon pohjalle

Onneksi mun neuvola ei antanut tätä ohjetta eikä tentannut tämmöstä asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta äiti:
Entäs miten keitetyt tuttipullot ja tutit pitäisi säilyttää, pitääkö ne laittaa johonkin minigrip-pusseihin odottelemaan vai ihan vaan hyllylle? Pohdin tässä että voisi keittää tutteja, rintapumpun osia yms. varastoon kun LA lähestyy...

Niinpä.
Kotiolosuhteissa yritetään steriloida ja pitää steriiliä ympäristöä vauvalle, ettei se sairastu, ja kuitenkin niitä bakteereja on joka puolella, ja pitääkin olla.
Puhdas on riittävä, ei voi olla steriiliä tai bakteeritonta.
Kuka muistaa sen antibakteerisen tiskaineen? tiskiaine, joka tappaa bakteerit? JESS! siskon muksu oli silloin pieni, sisko yritti saada kodistaan steriiliä.

No, mulla on olleet ne keitetyt pullot korissa liinan alla niin, että tuttipullon päällä on korkki. Tutit on rasiassa kannen alla. Ilmeisesti kuitenkin liian epäpuhtaasti, mutta vauva onkin ollut terve :)

Alkuperäinen kirjoittaja Patjarikko:
Pullot keitetään joka käytön jälkeen niin kauan kunnes lapsi syö kiinteää ruokaa, on neuvolan ohje.

Just joo -tää on ilmeisesti näitä, jotka keittävät tutitkin AINA sen jälkeen kun ne tippuvat lattialle ja ulko-ovessa lukee vieraita varten, että PESKÄÄ KÄTENNE! Kyllä siinä onkin sitten keittämistä yllin kyllin. ;) Ei taida soppa loppua vähään aikaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Joka käytön jälkeen ja tutti kerran päivässä meillä.

Näin meilläkin, molempien lasten kohdalla. Neuvola ei muuten tentannut asiasta, luin MLL:n vihkosta tms.painolehtisestä ton ohjeen pullojen keittämisestä..

Yhteistyössä