Tuttipullo ja BPA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ostettiin vauvaa varten pari kuukautta sitten tuttipullo ja nyt sitten hokasin uusien pullojen tultua marketin hyllyyn, että tuossa meidän pullossa taitaa olla BPA:ta. Kyseessä ainun perinteinen pullo Muumi-kuvilla. Mitä mieltä olette, kannattaako heittää pullo pois ja ostaa uusi BPA free pullo vai voiko tuota käyttää? Vähän pelottaa kun sen BPA:n on jo pieninä määrinä huomattu aiheuttavan oppimishäiriöitä ja neurologisia häiriöitä.

Riippuu lämmitätkö vielä maitoa lapselle?

En heittänyt pois, kun ei lämmitetty sitä pulloa koskaan, vaan joi joko jääkaappikylmää ja sit huoneenlämpöstä. Heitin vasta kun pullosta luovuttiin niin pois sen sitten..

Just katsoin noita kaupassa ja hoksasin että ovat uusineet pullot. Mainintaa Bpa:sta ei ollut, mutta pullon muoto oli hieman eri kuin ennen. Löytyi siis hieman erimuotoisia pulloja muumi- ja unikko-kuvioilla. Pohjassa oli muovinumero 5 (numero kolmion sisällä) ja se ei sisällä Bpa:ta. Todennäköisesi sinunkin pullosi on samaa sarjaa, eli tarkista ainakin ennen kuin heität menemään.

Täältä löytyy hyvät infosivut: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=157

[QUOTE="nainen";24215965]Ei kaupoissa ole myynnissä pulloja, joissa on BPA:ta.[/QUOTE]

On niitä. BPA:ta ei pidetty niin vaarallisena, että pullot olisi pitänyt vetää pois myynnistä. Ne katoaa kaupoista sitä mukaa, kun ne ostetaan pois, uusissa ei ole sitten BPA:ta. Noita vanhoja pulloja löytyy vielä ihan yleisesti mm Prismoista ja Cittareista.

[QUOTE="nainen";24215965]Ei kaupoissa ole myynnissä pulloja, joissa on BPA:ta.[/QUOTE]

Eikö se mennyt niin, että kesäkuunalusta lähtien ei saa enää valmistaa tai maahantuoda pulloja joissa on BPA:ta, mutta vanhat varastot saa myydä loppuun. Eli kyllä niitä Bpa- pulloja vielä löytyy kaupoista.

Mä olen käsittänyt, että bpa:ta on sellaisissa kovasta, kirkkaasta muovista valmistetuissa pulloissa. Esim. Aventin airflex. Olisko tuo muumi-pullo sellainen pehmeä?
Oonko mä käsittänyt ihan väärin tuon muovihommelin?