tuttiin totuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TJ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TJ

Vieras
Meillä on 6 vkon ikäinen vauva, ja ei olla saatu totutettua tuttiin. Haluttais, että oppisi tuttia käyttämään, koska esim. yöunille nukuttaminen on hankalaa ja muutenkin vauva on luonteeltaan vaativan oloinen. Tutista voisi siis olla apua. On yritetty antaa tuttia, kun esim. illalla nukutettaessa itkeskelee, mutta ei osaa ottaa sitä. Tuntuu, kuin vauva haluaisi ottaa tutin, mutta sitten ei kuitenkaan halua/osaa sitä ottaa. Tai jos tuttia koittaa työntää suuhun, hermostuu ja välillä yökkäilee. Jonkun kerran ollaan saatu tutti suuhun siten, että on osannut sitä itse hetken imeä, ja tuntuu, että heti vauva rauhoittuu ja nukahtaa helpommin. Eli tutista varmasti olisi apua, jos vaan vauva tottuisi sitä käyttämään. Onko vinkkejä?

Meillä ihan yhtäkkiä hyväksy tutin reilun kolmen kuukauden iässä. Sitten nukuttaminen helpottikin tosi paljon. Ei tarvinnu aina enää kantaa uneen vaan suostu nukahtaan jopa vaunuihin ja illalla sänkyynsä.... Mut en kyllä osaa antaa vinkkiä! Huoli siis sen suuhunsa kerran kun yritin nukuttaa vaunuihin, siihen sit nukahti ja sittemmin aina nukahtanu tutin kanssa.

Minkälainen tutti teillä on? Ei kai vaan sellainen sairaalasta saatu? Jos on, käy ostamassa Mam:in anatominen tutti, joka tarkoitettu vastasyntyneelle. Meillä ainakin auttoi. Vauva tykkää siitä paljon enemmän, kun on lyhyempi tuttiosa. Tsemiä!

Meillä 10 viikon ikäinen vauva eikä vieläkään ole oppinut tuttia syömään, vaikka sitkeästi on yritetty samoista syistä... Mulle suositeltiin Nukin luonnonkumista tuttia, koska tuttiosa on pieni ja pehmeä. Väkisin ei tuttia kannata tunkea vaan kokeile aina välillä josko jo ottaisi. Kaikki ei kai koskaan tuttiin edes opi : ) Meillä harjoitukset jatkuu...

Meidän typykkä on pian jo 4 kk eikä tutti kelpaa edelleenkään...Sitkeästi olen yrittänyt sitä tarjota (eri malleja, kokoja ja materiaaleja), mutta kun ei niin ei! Mutta olen yrittänyt ajatella positiivisesti, että eipähän tarvi öisin heräillä kymmentä kertaa laittamaan vauvalle tuttia suuhun:)

Älkää sitä murehtiko ettei lapsi opi tutille..Niinkuin June sanoi,eipä tarvi vierottaa pois sit myöhemmin;)
Meillä 7.5kk tyttö,ikinä ei ole tuttia syönyt,ja osaa kyllä nukahtaa ilman sitä...Ne jotka tuttia syö ja nukahtaa sen avulla,joutuu ehkä kuitenkin ""opettaan"" ilman sitä myöhemmin nukahtaan,joten sama ""ralli"" heillä,mutta vaan myöhemmin :)

Jos tuntuu että vauvan imemisen tarve on suuri ja tutista tosiaan olisi hyötyä, suosittelen kokeilemaan aventin tuttia. Ne tuntuvat kelpaavan monelle krantummallekin. Mutta kuten edellä todettu, ilman tuttiakin voi elää.

MEillä tyttö ei ole suostunut tuttia ottamaan.Ikää kohta 3,5 kk.Ja samanlaista touhua ton tutin kanssa,samaten tuttipullon.Oli myös aluksi tosi vaikeeta toi nukutus mutta nyt kun tyttö nukkuu 21-aamu 6 on tieks ihan huippua kun ei ole niitä väliherätyksiä,tutin suuhun laittoja!!ELi koko yön saa itsekin nukkua posottaa!!Esikoisen kanssa oli tunnin välein tutin laittoa.Ja näiltä palstoilta saa samaa lukea,että kun yösyömiset jää pois,alkaa tuttirumba.Kai jos malttaisit vaan sinnitellä sen nukutuksen kanssa,vois olla myöhemmin helpompaa.Mä nukutin ja vieläkin tissille ja syliin....

Ohjeeni ois,että alä turhaan tuputa.Luultavasti alkaa myöhemmin syömään,mutta ei hänellä vaan ole tarvetta siihen.
MEne ja tiedä mikä paras,tässä oli mun näkökulmani asiaan....=)

meillä lapsi oppi tutin 6 kk:n iässä, hammashoitajan suosittelemana. meilläkään ei siis ihan pienenä huolinut, ja sit tuputtaminenki jäi. puolen vuoden iässä oli hammashoitajan tarkastus, ja hän suositteli, että koettaisin vielä. nooh, ny ei tarvinnu edes tuputtaa, vaan huoli tutin heti. hammashoitaja suositteli tuttia siis sen takia, ettei lapsi oppisi aina saamaan (yölläkin) pulloa, tavallaan tutin sijasta, ja sehän ei tietenkään ole (tuleville) hampaille hyväksi, vaikka ny ei mitään mehuja juottaskaan. meillä pullo olikin lapselle ältsyn tärkeä.

ensin vauva ottikin yöllä tutin vastaan, eikä kaivannut pulloa/maitoa. ei mennyt kauaa, kun tutti alkoi maistua ""puulta"", ja ei enää kelvannutkaan. koetin vettä pullosta. meni pari yötä hyvin, mutta taaskaan ei kelpaa enää kuin maito. tutti kelpaa kyllä päivällä, tosi nopeasti lapsi oppii että tutti on hyvä lohduke. ensin ajattelin et tutti ois vaan yöllä apuna, mut nopeasti näyttää lipsuvan...
saattaa olla, et meillä on vaan jokin heräilyvaihe menossa, mut yöt on aika kauheita tällä hetkellä. maitoa juotaisiin vaikka litra jos antais. eipä loppujen lopuks ollu tutista mitään hyötyä, ja ny jos uudestaan saisin päättää, en kyllä antais ollenkaan. edes hammashoitajan suosittelemana! (=

Yhteistyössä