Tuttavien lasten "tympeys" ärsyttää!!!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaksuakn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jaksuakn

Vieras
Lapseni 9v tuttavaporukkaan kuuluu yhteensä neljä poikaa, omani mukaanluettuna. Kävelevät lähinnä samat koulumatkat, kun asuvat samalla suunnalla. Kaksi poikaa tästä porukasta on hyviä kavereita keskenään, ja minulle on tullut sellainen kuva että ikään kuin hyljeksivät omaa poikaani ja neljättä poikaa. Oma poikani kelpaa kuitenkin leikkikaveriksi silloin harvoin, kun nämä kaksi ovat riidoissa tai eivät muuten saa toisistaan leikkiseuraa.

En tiedä, juontaako näiden kahden pojan suhtautuminen minuun tuolta, vai käyttäytyvätkö he ylipäätään muitakin aikuisia kohtaan tosi tympeästi. Eivät tervehdi, vaikka heitä tervehtii, ovat vaan naamat nyrpeinä. Erityisesti tämä ärsyttää joskus, jos kyyditsen poikaporukan kouluun tai koulusta pois. Raahustetaan minua tai näitä kahta muuta poikaa huomioimatta autoon ja sieltä pois, mutta keskenään voidaan jutella. Kuitenkin toivotan kaikille hyvät huomenet heidän tullessaan ja mukavat koulupäivät lähtiessään kyydistä. Neljäs poika kyllä tervehtii ja kiittää kyydistä.

Tässä on taustalla meidän näiden kaikkien neljän pojan äidin sopimus, että kaikki pääsevät kyytiin, kaikki kulkevat yhdessä jne. Ehkä vähän enemmän minusta äitien luoma kaveruus kuin poikien luoma.

Hölmöjä sopimuksia.
Meillä asuu tässä samassa talossa oman lapseni luokkakaveri, eikä he kulje matkoja yhdessä koska eivät tule toimeen keskenään. Toki meidän äitien mielestä olisi kivaa jos kulkisivat, mutta kun eivät kerran viihdy toistensa kanssa niin pakottaa ei voi.

Ja vaikka kuinka olis sovittu mitä tahansa, niin käytöstavat pitää olla!

Lapsia joutuu opettamaan, sillä ei ne muuten tiedä, miten pitää menetellä. Ensi kerralla, kun pojat tulevat kyytiin tervehdi heitä. Jos vastausta ei tule, tervehdi uudestaan. Jos eivät vastaa, niin sano, että missäs tervehdys viipyy. Ajamaan lähdet vasta, kun lapset ovat tervehtineet. Kiitoksen joudut opettamaan muulla tavalla, ellet saa ovia takalukkoon :)

Mä pidän tällaisia lapsen kavereita vaan epäkohteliaina ja huonosti kasvatettuina, mutta en ala niitä itse kasvattamaan ja opettamaan tai vaatimaan kiitoksia. Toki se korvaan särähtää ja ärsyttääkin välillä niiden käytös, mutta toistaiseksi riittää että oma lapsi osaa nuo taidot. Ymmärrän kyllä että aloittajaa ärsyttää varmaan ottaa noita edes kyytiin, itse ehkä jättäisin ottamatta. Jos kerran eivät kavereita edes ole, niin miksi toisten äitien takia täytyy tommoista jatkaa?
Lapsia voi ärsyttää tämä aikuisten sopimus vielä enemmän kuin teitä vanhempia :)

[QUOTE="essi";30803715]meidän tytöllä on myös yksi kaveri joka ei tarvehdi. olan sanonut että hyviin tapoihin kuuluu tervehtiä... ja kiittää kyydistä...[/QUOTE]

Joku voi olla niin ujo, että se on ylivoimaista, vaikka haluiasi. Ap.n tapauksessa tuskin kyse tässä

Lapsia joutuu opettamaan, sillä ei ne muuten tiedä, miten pitää menetellä. Ensi kerralla, kun pojat tulevat kyytiin tervehdi heitä. Jos vastausta ei tule, tervehdi uudestaan. Jos eivät vastaa, niin sano, että missäs tervehdys viipyy. Ajamaan lähdet vasta, kun lapset ovat tervehtineet. Kiitoksen joudut opettamaan muulla tavalla, ellet saa ovia takalukkoon :)

Juuri näin. Tylsäähän se on käydä muiden lapsia kasvattamaan, mutta itse teen sitä jo pelkästään siksi, että en halua oman lapseni kuvittelevan, että moukkamainen käytös on ok.

Kuinka hyvää pataa sä oot näitten kahden tympeen pojan vanhempien kanssa? Meinaan vaan, että voisko niille mainita asiasta? Mä varmaan joutuisin ihan oman kiukkuisen luonteeni takia luopumaan tästä ko. sopimuksesta. Mä en kestä tuommoisia lapsia. Kyselisin omalta lapseltani mielipidettä siitä, että mitä jos luovuttaisiin niiden lapsien kuskaamisesta ja että hänenkään ei sitten tarvitsisi mennä heidän äitinsä kyytiin ja hoitaisin ne kyyditykset sitten jollakin muulla tavalla. Mä saattaisin kyllä tätä ennen muutaman kerran mainita siitä tervehtimisestä ja kiittämisestä, mutta jos ei menis jakeluun, niin sitten ei vois mitään. Varsinaisesti en alkaisi sen kummemmin opettamaan toisten lapsia.

No moni on eikä sille mitään voi. Joo toisaalta en olisi kenenkään kyytiin mennytkään, kun en olisi uskaltanut kiittää.
Ja ei ollut vanhempien vika, vaan opettajan.

Kuten sanottu, edes hei, kiitos ja heihei pitää pystyä sanomaa, tai sit tarvitsee apua kärsimykseensä.
Ihmiset luulevat olevansa vaan ujoja, vaikka todellisuudessa kukaan ei ole ilman syytä NIIN ujo. He ovat lapsia joita on henkisesti pahoinpidelty lapsena, ei ole osattu tukea ja kasvattaa, välittää, kannustaa, antaa tilaa, hyväksyä juuri tätä lasta.

Hyvät käytöstavat eivät maksa mitään ja jos ei omat vanhemmat osaa niitä lapsilleen opettaa, niin minä kyllä opetan. Sanoisin että jos meinaavat kyydissä kulkea, niin on osattava tervehtiminen, kiittäminen ja hyvästeleminen.

Yhteistyössä