Tutkimustulokset (mm. WHO, FAO): Rasva ei lihota eikä "kova rasva" tuki verisuonia. Kolesterolilla ei ole oletettua yhteyttä veris

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei

Vieras
Linkitän teille uudestaan tämän, koska päivittäin täältä(kin) saa lukea noita rasvattomia tuotteita lapsille -juttuja.

Tämä on Tolosen sivuilta, mutta ei kannata tuijottaa liiaksi tuota Tolonen-kohtaa, vaan tutustua aiheeseen ja katsoa lähteet ja päivämäärät (tieto alkaa päivittyä virallisterveelliselle puolellekin). Eivät ole Tolosen tutkimuksia, vaan taustalla ovat mm. WHO ja FAO, tuolta ne on vaan "kansantajuisempi" lukea.

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1589

Hyvä hyvä. :D Milloinhan KTL malttaa luopua Pohjois-Kurjala - projektin tulosten tulkinnoista ja uskoa uusimpia tutkimuksia. Minkäs ikäinen Puska on? Jos hänen eläkkeelle jäännin myötä pääsisi uudet tuulet puhaltamaan tuohon lafkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhahhei:
Noi voi jee mitä sontaa, ihanko ap uskot ton tutkimuksen tuloksia 100%?

Kyllä todellakin! Tämä ei ole ainoa laatuaan.

(p.s. sä et vissiin päässy yli tuosta Tolonen kohdasta. Kannattais kuitenkin lukea huolellisemmin esim. lähteet =) ).

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Eli pizzat ja mäkkäri ei olekkaan epäterveellistä, jee! :laugh:

No edelleen kannattaa kattoa, mitä muuta siinä ruoassa on. 1. rasvanlaatu on edelleen tärkeä (transrasvoja?) 2. hiilarien määrä ja laatu on entistä tärkempää 3. ruoan lisäaineisiin ja käsittelyyn tulee kiinnittää huomiota.

Joten ei. Pizzat ja mäkkäri (perinteisissä muodoissaan) eivät edelleenkään ole terveellisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

(p.s. sä et vissiin päässy yli tuosta Tolonen kohdasta. Kannattais kuitenkin lukea huolellisemmin esim. lähteet =) ).

En kiinnittänyt Toloseen huomiota vaan tutkimukseen. Mutta en voi kyllä olla samaa mieltä asiasta.
Syö vaikka kuukausi mäkkärin tai Hesen hampurilaisia ja otata verikokeet (maksa-arvo, kolesteroli...) ennen ja jälkeen kuukauden hampurilais-ruokavaliota. Voit yllättyä tuloksista ja ne tulokset ovat ristiriidassa ton tutkimuksen kanssa.

No edelleen kannattaa kattoa, mitä muuta siinä ruoassa on. 1. rasvanlaatu on edelleen tärkeä (transrasvoja?) 2. hiilarien määrä ja laatu on entistä tärkempää 3. ruoan lisäaineisiin ja käsittelyyn tulee kiinnittää huomiota.

Joten ei. Pizzat ja mäkkäri (perinteisissä muodoissaan) eivät edelleenkään ole terveellisiä.

No pitsa on mielestäni aika pieni paha hampurilaislafkan tuotteiden rinnalla. Vehnäjauhoista tehty pohja nyt on tarpeeton, mutta hamppareissa ja ranskalaisissa on tosiaan noita transrasvoja ja lisäaineita.

En kiinnittänyt Toloseen huomiota vaan tutkimukseen. Mutta en voi kyllä olla samaa mieltä asiasta.
Syö vaikka kuukausi mäkkärin tai Hesen hampurilaisia ja otata verikokeet (maksa-arvo, kolesteroli...) ennen ja jälkeen kuukauden hampurilais-ruokavaliota. Voit yllättyä tuloksista ja ne tulokset ovat ristiriidassa ton tutkimuksen kanssa.

Mietin muuten tässä yhtenä päivänä, että itse en ainakaan pystyisi syömään mitään ruokalajia kuukautta putkeen. Onko tästä tehty vertailevia tutkimuksia, joissa on otettu joku toinen hyvin yksitoikkoinen ruokavalio, syöty siitä kuukauden ja katsottu mitä se tekee arvoille?

voisko joku tiivistää: voiko ruokaa valmistaa voin ja kerman kera? Voiko juoda "rasvaista" maitoa? Mistä hitsistä tietää että mikä on kulloinkin se oikea suositus?

Minä olen alkanut käyttämään voita ja rypsiöljyä ruoanlaitossa, koska margariineissa on lisäaineita, voissa ja öljyssä ei (allergisia perheessä). Maito on kuitenkin rasvatonta. Mielestäni kohtuudessa voi käyttää voita ja kermaa ja näin saada ruokakin maukkaaksi ilman natriumglutamaattia...

:headwall: Hampurilaisetko on ainoita asioita mikä teillä tulee rasvatsa tai kovasta rasvasta mieleen. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja eli:
voisko joku tiivistää: voiko ruokaa valmistaa voin ja kerman kera? Voiko juoda "rasvaista" maitoa? Mistä hitsistä tietää että mikä on kulloinkin se oikea suositus?

Minä olen alkanut käyttämään voita ja rypsiöljyä ruoanlaitossa, koska margariineissa on lisäaineita, voissa ja öljyssä ei (allergisia perheessä). Maito on kuitenkin rasvatonta. Mielestäni kohtuudessa voi käyttää voita ja kermaa ja näin saada ruokakin maukkaaksi ilman natriumglutamaattia...

Olen kuullut kaupunkilegendan, jonka mukaan Ylpön neuvo oli: Kaikkea kohtuudella.

Kukaan ei ole väittäny mäkkärin ja hesen ruokia terveellisiksi. Päinvastoin.

Ei niitä ole tehty rasvasta. Ne on tehty tyhjistä, ns. nopeista hiilareista sekä pask..mista rasvoista, mitä löytyy. + lisäaineet.

Ja jos luet kolesteroliosion, huomaat, et sekin osio kaipaa päivitystä.

Aloittaja: jaksoitko tutustua Tohtori Tolosen jutun taustalla olevaan lähdeartikkeliin ennen johtopäätöstesi tekoa ja levittämistä? Mainitsemasi todellinen julkaistu tutkimus ei nimittäin päätynyt samanlaisiin ajatuskuvioihin kuin sinä ja Tolonen, vaan siinä puhuttiin että sydän- ja aivotapahtumien suhteen tärkeää ei ehkä olekaan tyydyttyneen vaan monityydyttymättömän rasvan määrä ravinnossa. Eikä siinä lainkaan puhuttu siitä, ettei kolesteroli olisi yhteydessä valtimotauteihin, saati otettu kantaa lääkityksiin. Kannattaisikohan tutustua huolella itse alkuperäislähteisiin tohtoritolosten tulkintoihin niistä? Maailmankuva saattaisi säilyä monivivahteisempana? Ihmisen rasva-aineenvaihdunta on ehkä turhan mutkikas aihe ilman biokemian perusopintoja?

Itse olen lukenut aiemmin samansuuntaisia tutkimuksia paljon, ja oma tulkintani on ollut, että käytämme lihaa (josta tulee kovaa eläinrasvaa) ja leivonnassa pieniä määriä voita (kovetettujen transrasvaisten leivontamargariinien sijaan), mutta perheen pääasiallinen rasvansaanti kannattaa yrittää ohjata monityydyttämättömien kasviöljyjen ja kalasta saatavan rasvan suuntaan, koska ilmeisesti sydäntä ja aivoja suojaava vaikutus liittyy näiden riittävään saantiin. Kermaa en käytä. Enkä Tohtori Tolosen lisäainevalmisteita.

Meillä käytetään voita ja kermaa ruuanlaitossa, maito on punaista. Terveitä ja hyvinvoivia ollaan kaikki, mies kävi juuri verikokeissa ja lääkärikin ihmetteli miten on mm. kolesteroliarvot loistavat.

Itse olen ylipainoinen tällä hetkellä kun lihotin itseni ensimmäisen raskauden aikana hiilareilla. Tässä toisessa raskaudessa olen taas pyrkinyt syömään vähän hiilareita ja runsaasti rasvaa ja paino on noussut alle 10kg (laskettu aika meni jo, joten ihan tyytyväinen olen tuohon painonnousuun)

Kaikkea kohtuudella, kyllä voit.

Mitä kasviöljyihin tulee, mm. Heikkilän Antin kirjoituksista löydät linkkejä tutkimustuloksiin, jotka osottaa, etteivät nekään ole liikakäytössä todellakaan terveellisiä (liika kasviöljyistä saatava omega-6 saanti lisää suolitulehduksen riskiä ja haittaa aivojen toimintaa). :) Heikkilä nimenomaan nimeää rypsiöljyn huonoksi.

Maitorasvaa ei ole syytä välttää. Miksi olisi? Perinteinen syy on, että tukkii verisuonia. Jos näin ei ole, miksi olisi syytä sitä välttää? Huomaa, että esim. kevytjuustosta puuttuu joo sitä rasvaa. Mutta siinä on paljon enemmän suolaa, kevytleikkeleissä taas sokeria (ja/tai suolaa, lisäaineita).

Muuten. Itse olen kärsinyt vatsavaivoista jonkin aikaa nyt raskauden jälkeen. Olen sitten käynyt gastroenterologilla asian vuoksi. Minusta mielenkiintoisin oli viime käynti. Hän nimittäin sanoi mulle, että sun kannattaa tutustua noihin VHH-ruokavalioihin. =)

Sanoin, että no itse asiassa olen niin jo tässä alkanut tehdä. Sanoi, että hyvä homma.

Kyllä se vaan alkaa lääkärikuntakin muuttaa kantaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

No pitsa on mielestäni aika pieni paha hampurilaislafkan tuotteiden rinnalla. Vehnäjauhoista tehty pohja nyt on tarpeeton, mutta hamppareissa ja ranskalaisissa on tosiaan noita transrasvoja ja lisäaineita.

No joo, mutta sitä pitsaakaan ei voi leimata terveystuotteeksi. Tosin jos pitsaa tahtoo syödä, sitä voi terveellistää korjaamalla sen hiilihydraattimäärää ja -laatua sekä katsomalla, minkälaista rasvaa sen päälisiin menee. Jos tekee vielä itse, jää yleensä niitä lisäaineitakin pois (ei päde, jos käyttää käsiteltyjä ja kaikenmaailman kemikaaleja sisältäviä pizzasuikaleita yms. Mutta jos tekee oikeasta lihasta jne.).

Alkuperäinen kirjoittaja Dressa:
Aloittaja: jaksoitko tutustua Tohtori Tolosen jutun taustalla olevaan lähdeartikkeliin ennen johtopäätöstesi tekoa ja levittämistä? Mainitsemasi todellinen julkaistu tutkimus ei nimittäin päätynyt samanlaisiin ajatuskuvioihin kuin sinä ja Tolonen, vaan siinä puhuttiin että sydän- ja aivotapahtumien suhteen tärkeää ei ehkä olekaan tyydyttyneen vaan monityydyttymättömän rasvan määrä ravinnossa. Eikä siinä lainkaan puhuttu siitä, ettei kolesteroli olisi yhteydessä valtimotauteihin, saati otettu kantaa lääkityksiin. Kannattaisikohan tutustua huolella itse alkuperäislähteisiin tohtoritolosten tulkintoihin niistä? Maailmankuva saattaisi säilyä monivivahteisempana? Ihmisen rasva-aineenvaihdunta on ehkä turhan mutkikas aihe ilman biokemian perusopintoja?

Itse olen lukenut aiemmin samansuuntaisia tutkimuksia paljon, ja oma tulkintani on ollut, että käytämme lihaa (josta tulee kovaa eläinrasvaa) ja leivonnassa pieniä määriä voita (kovetettujen transrasvaisten leivontamargariinien sijaan), mutta perheen pääasiallinen rasvansaanti kannattaa yrittää ohjata monityydyttämättömien kasviöljyjen ja kalasta saatavan rasvan suuntaan, koska ilmeisesti sydäntä ja aivoja suojaava vaikutus liittyy näiden riittävään saantiin. Kermaa en käytä. Enkä Tohtori Tolosen lisäainevalmisteita.

Kyllä, sekä moneen muuhun. :)

Hampparissa on runsaasti hiilareita.
Pizzassa on runsaasti hiilareita.
Vaalea vilja on hiilaria;)

Söin 3kk hiilaritonta ruokaa kokeiluna, söin pekonia lihaa ja muita herkkuja ja laihduin 3kg per kk
Ja painoindeksini oli 21 joten aika paljon siitä!;) Joten voi hyvinkin olla perää.
Sipseissä ja karkeissa on MYÖS HIILAREITA!:D kääks!

Yhteistyössä