Tutkimus varoittaa: Nainen, älä ota puolisosi sukunimeä!

Tutkimus varoittaa: Nainen, älä ota puolisosi sukunimeä!

Iltasanomat 11.05.2010 Elina Mattila-Niemi.

Naimisiin menevän naisen ei kannata vaihtaa sukunimeään, varoittaa uusi hollantilainen tutkimus. Miehensä nimen ottavia naisia pidetään työelämässä vähemmän älykkäinä, vähemmän pätevinä ja vähemmän kunnianhimoisina. Lisäksi heidän on vaikeampi saada töitä, ja he todennäköisesti ansaitsevat niukemmin kuin oman nimensä säilyttävät naiset.

Tutkimuksen aineistossa nimenvaihtajanaiset olivat keskimäärin vanhempia, vähemmän koulutettuja ja konservatiivisempia kuin tyttönimensä pitäneet naiset. Heihin liitetään perinteisiä naisellisia ominaisuuksia, kuten hoivaavuus ja tunteellisuus. Havainto tukee aiempaa Yhdysvalloissa tehtyä tutkimusta. Asiasta kertoo kanadalainen The Globe and Mail.
 
Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mistä ne siellä töissä tietää, oletko vaihtanut nimeä vai et?
Tätä mäkin mietin :)
Mutta väliviiva vaihtoehto toimii joskus työelämässä. Mulla on kaveri, joka muitta mutkitta jättää nimestään sen osan pois, joko tyttönimensä tai avioliiton kautta tulleen, joka saattaa uraa haitata. Jos on vaara, että jompikumpi nimi aiheuttaa jupinaa suhteista, hän unohtaa tuon nimen pois ja toisaalta jos jonpikumpi nimi edistää uraa, käyttää vain sitä :LOL:
Mä olen aikoinaan halunnut erkaantua perheestäni tietoisesti ja mulle nimen vaihtaminen oli todella tärkeä asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kultahamsteri:
Alkuperäinen kirjoittaja ThinWhiteDuke:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Tuossa ei ollut mitään uutta. Oman nimensä pitävät naiset ovat parempia kaikin puolin.
Perusteluja, kiitos. :)
MÄ haluun ainakin olla MÄ! =)
Juu, mutta mä halusin tietää, että miksi oman nimensä pitävät naiset ovat parempia kaikin puolin. Miten parmempia ja missä parempia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ThinWhiteDuke:
Alkuperäinen kirjoittaja kultahamsteri:
Alkuperäinen kirjoittaja ThinWhiteDuke:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Tuossa ei ollut mitään uutta. Oman nimensä pitävät naiset ovat parempia kaikin puolin.
Perusteluja, kiitos. :)
MÄ haluun ainakin olla MÄ! =)
Juu, mutta mä halusin tietää, että miksi oman nimensä pitävät naiset ovat parempia kaikin puolin. Miten parmempia ja missä parempia?
Minä myös haluan tietää mitä tuo kaikin puolin pitää sisällään ja kysyä myös, että voittaako naimattomaksi jäävä nainen tämänkin :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kultahamsteri:
Alkuperäinen kirjoittaja ThinWhiteDuke:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Tuossa ei ollut mitään uutta. Oman nimensä pitävät naiset ovat parempia kaikin puolin.
Perusteluja, kiitos. :)
MÄ haluun ainakin olla MÄ! =)
Mäkin olen halunnut olla mä, enkä vaihtanut sukunimeä....mutta olisko sitä sitten jotenkin identiteetti muuttunut joksikin toiseksi, jos sukunimi muuttuis??
Onko ihmisen olemus jotenkin sidoksissa nimeen?
 
En ihan allekirjoita kyllä, mutta ite sanoin miehelle aikoinaan että vaikka mä hänen nimen otankin, niin silti mä olen 'PIIIIIP' lopun ikääni.
Vallankin kun tuo luonne ja persoona on niin sidoksissa sukuni nimeen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ThinWhiteDuke:
Mäkin olen halunnut olla mä, enkä vaihtanut sukunimeä....mutta olisko sitä sitten jotenkin identiteetti muuttunut joksikin toiseksi, jos sukunimi muuttuis??
Onko ihmisen olemus jotenkin sidoksissa nimeen?
Identiteetti muuttuisi ja olemus on sidoksissa nimeen. Minä ainakin olen yhtä kuin nimeni. Kaikki eivät ehkä ole?
 

Yhteistyössä