Tutkimukset yksityisellä toistuvien keskenmenojen takia

2 keskeytynyttä keskenmenoa takana, varsinaisesti ei vielä siis kyse toistuvista... Sairaalassa sovin lääkärin kanssa, että jos kolmas km tulee, aletaan tutkia julkisella. Nyt kuitenkin tuntuu, että haluaisin selvittää löytyykö mitään erityistä syytä mahdollisimman pian. Henkinen kantti alkaa olla nollassa: molemmilla kerroilla sydämen syke löytynyt ja kaikki näyttänyt olevan hienosti, mutta silti sikiöt/alkiot lopettaneet kehityksen n. vk7. Ensimmäistä raskautta yritettiin aika kauan, toisella kerralla tulin melko nopeasti raskaaksi, mutta eipä paljon lohduta... Ikääkin on jo 36.
Löytyneekö täältä tietoa mitä toistuvien keskenmenojen syyn tutkiminen maksaa julkisella? Missä olette käyneet tutkimuksissa?
Tsemppiä kaikille!
 
kaksi niistä keskeytyneitä. Kolmessa raskaudessa sydänäänet kuultu ja kaikki ollut kunnossa 7+ viikoilla, mutta kehitys loppunut ennen kymmenettä raskausviikkoa. Toisen keskenmenon jälkeen (keskeytynyt, saatiin tietää np-ultrassa) sain julkisella puolella runnottua läpi spr:n hyytymistekijätutkimukset. Marssin neuvolaan lääkäritietokannasta tulostettu paperi mukananani, paperissa luki selvällä suomenkielellä, että mikäli sydänäänet on havaittu ennen keskenmenoa, suositellaan tutkimuksia jo toisen km:n jälkeen. Lisäksi perustelin tutkimuksen tarvetta perheenjäsenen sydän- ja verisuonisairaudella.
Kolmannen keskenmenon jälkeen julkisella puuolella alkoi tosiaan vasta tapahtua, silloin kuitenkin eräs toinen lääkäri minulle ihmetteli, että miksi ovat jo aikaisemmin tutkineet hyytymistekijät. Olin kuin rikollinen, kun olin saanut julkisella puolella tutkimuksia "jo" toisen keskenmenon jälkeen. Julkisella puolella meille tehtiin vielä kromosomitutkimukset ja sain lähetteen keltarauhashormonitutkimuksiin normaalista kuukautiskierrosta. Kukaan ei kuitenkaan puhunut mitään raskaudenajan hormonitasojen seurannasta tms.
Neljännen keskenmenon jälkeen (pari viikkoa sitten) päätimme, että nyt riittää käsien levittely ja ikävä kohtelu ja varasin ajan Väestöliittoon. Pelkkä lääkärikäynti (keskustelu) + kohdun ultraus maksoivat 125?. Lääkäri otti kuitenkin heti sellaisen asenteen, että kyllä me vielä saamme raskauden hoidettua loppuun asti. Puhui jostain laajemmasta verikokeesta, jolla selvitetään paremmin hyytymistekijöitä ja arvioi sen hinnaksi n. 200 ?. Enempää en valitettavasti vielä osaa hinnoista kertoa. Sen kuitenkin voin kokemukseni perusteella sanoa, että ensimmäisen kerran kaikkien näiden vastoinkäymisten jälkeen tuli sellainen tunne, että nyt asioille tehdään jotain.
Tsemppiä sinullekin! Ja paljon voimia, että jaksat jatkaa eteenpäin.
 
Keiju07
Me menimme kahden peräkkäisen keskenmenon jälkeen tutkimuksiin yksityiselle puolelle. Julkisella todettiin vain töykeästi, että "sitten kun tulee kolmas peräkkäinen keskenmeno, aletaan tutkia". Kumpikin keskenmeno oli viikoilla 7+, toinen tuli spontaanisti ulos, toinen oli keskeytynyt ja hoidettiin lääkkeellisesti.

Yksityisellä tosiaan suhtauduttiin heti vakavasti, mutta myös todettiin, että kaksi peräkkäistä on mitä todennäköisemmin sattumaa. Hyytymistekijät tutkittiin ensimmäiseksi; niitä ei tosin voi tutkia moneen kuukauteen keskenmenon jälkeen, koska raskaus muuttaa juuri noita elimistön normaaleja hyytymistekijöitä. Kromosomitutkimukset ovat yksi mahdollinen, meillä jätettiin aluksi väliin, koska todennäköisyys, että niistä jotain löytyy on häviävän pieni. Muutenkin otettiin verikokeet ja tehtiin hormonikartoitus, miehen sperma tsekattiin, ettei siittiöissä mitään rakennepoikkeamia, lisäksi tutkittiin kilpirauhasarvot, koska vajaatoiminta voi myös aiheuttaa keskenmenoja. Prolaktiiniarvot myös tsekattiin, en tarkasti muista, mistä siinä oli lyse. Mitäs vielä? Muita selkeästi keskenmenoa tutkivia testejä en nyt muista, loput olivat sitten selkeämpiä lapsettomuuden hoitoon liittyviä testejä. Tukilääkitys (Lugesteron) annettiin heti ensi käynnillä tukemaan mahdollisesti alkavaa raskautta ja alkion kiinnittymistä. En usko, että noihin alkuvaiheen testeihin paloi enempää kuin tuhat euroa. Jopa vähemmänkin. Itse järkeilin asian niin, että en halua kokea kolmatta keskenmenoa ja sitten kuulla, että vika olisi ollut "helposti" paikannettavissa ja korjattavissa, jos vain olisi tutkittu.

Edelleenkin haluaisin kuitenkin painottaa, että todennäköisyydet ovat kolmatta peräkkäistä keskenmenoa vastaan.
 
Kiitos molemmille vastauksista ja :hug:
nasuli77: mielenkiintoinen tuo lääkäritietokannan juttu. Onhan se niin, että yksi km on huonoa tuuria ja 2 km:a on "vain" tosi huonoa tuuria :eek: mutta olen itsekin miettinyt tuota että kun sydänäänet molemmilla kerroilla on löytynyt, niin kyllä täytyy olla superhuonoa tuuria tai sitten jokin vika...
Keiju07: meille ei onneksi oltu töykeitä, mutta tuo lupaus tutkimuksista 3:n km:n jälkeen on saanut minut itsenikin melkein ajettelemaan, että tulis nyt + ja sitten km että pääsee tutkimuksiin...
|O Kauheita ajatuksia... Mutta eihän tässä vain raskaaksituloa haluta, vaan omaa vauvaa... Ajattelen kyllä ihan kuten sinä: olisi kamalaa kokea kolmaskin km ja sitten huomattaisiin, että se on ollut "turhaa" kun löytyykin selkeä vika...
Kävimme Felicitaksessa silloin kun 1. raskaus antoi odottaa itseään. Mies ehti tutkituttamaan spermat, diagnoosina teratozoospermia, mutta määrä ja liikkuvuus niin hyvät, että lääkärin mukaan lapsettomuuden syitä kannattaa alkaa etsiä minusta. No, olinkin siinä vaiheessa teknisesti ottaen (ovulaatio just tapahtunut =) ) jo raskaana, joten tutkimuksia ei jatkettu. Nyt lääkärit ovat sitä mieltä, että teratozoospermia ei ole syynä keskenmenoihin: mitä todennäköisemmin vain ne terveet siittiöt pääsevät hedelmöittämään asti, loogista. Mutta tiedä häntä...
 
Meillä löytyi miehestä mahdollinen syy keskenmenoihin, hänellä on ylimääräinen kromosomi. Mies kuitenkin itse täysin terve ja lääkärit ovat sitä mieltä, että kromosomipoikkeama saattaa sotkea alkion solunjakautumista, mutta puolet miehen siittiöistä pitäisi olla "normaaleja", siis ilman tuota virhettä. Meille sanottiin kolmannen km:n jälkeen, kun kromosomitutkimusten tulokset tulivat, että kyllä se normaali siittiö vielä osuu kohdalle (julkisen puolen läääkäri). Ja että nämä km:t ovat ihan NORMAALEJA!!!, ennenvanhaan ei vain tiedetty raskauksista yhtä varhaisessa vaiheessa. Itse olen kyllä hiukan eri mieltä tuosta normaaliudesta, vain onko alle 1%:iin naisista kuuluminen ihan normaalia? Näissä kommenteissa oli yksi vahva syy siihen, että hakeuduimme nyt yksityiselle puolelle.
Tuon lääkäritietokannan jutun löysin, kun olin itse terveyskeskuksella töissä toisen keskenmenon aikoihin. Samassa jutussa mainittiin, että USA:ssa pyritään nykyään aloittamaan kaikilla tutkimukset jo toisen km:n jälkeen. Toisin täällä meillä Suomessa. Meillä hoitohenkilökunta saa kohdella töykeästi kolmanteen keskenmenoon asti...
 

Yhteistyössä