"Tutkijan mukaan olisi tärkeää laajentaa suomalaisuuden käsitettä niin, että se sisältää myös maahanmuuttajat."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miksi tutkija haluaa määritellä maahanmuuttajat suomalaisuuden lokeroon?
"Vuonna 2040 vieraskielisiä arvioidaan olevan Espoossa 36 prosenttia ja Helsingissä 27 prosenttia kaupungin väkiluvusta. Vantaalla, jossa vieraskielisen väestön kasvu on ollut Espoota nopeampaa, vieraskielisiä olisi vuonna 2040 noin 43 prosenttia väestöstä."

Heti 40-luvun alussa suomalaiset jäävät vähemmistöksi Vantaalla ja Espoo seuraa perässä.

"Jos isovanhemmat ovat tulleet maahanmuuttajina Suomeen, sillä ei voida enää katsoa olevan merkitystä esimerkiksi henkilön työllistymisen kannalta. Tällaisista henkilöistä ei kannata puhua muina kuin suomalaisina, Saukkonen painottaa."

No mitä ihmettä se itku institutionaalisesta rasismista sitten on? Suomessa nyt toki on harvinaisempaa, että isovanhemmat olisivat Suomeen tulleita, mutta maailmalla se on ihan tavallista. Kummasti jossain jenkeissä ja briteissä ulistaan rasismista, vaikka ne uhrit ovat täysin jenkkejä tai brittejä eivätkä yleensä edes puhu muuta kieltä kuin englantia.

"Jos isovanhemmat ovat tulleet maahanmuuttajina Suomeen, sillä ei voida enää katsoa olevan merkitystä esimerkiksi henkilön työllistymisen kannalta. Tällaisista henkilöistä ei kannata puhua muina kuin suomalaisina, Saukkonen painottaa."

No mitä ihmettä se itku institutionaalisesta rasismista sitten on? Suomessa nyt toki on harvinaisempaa, että isovanhemmat olisivat Suomeen tulleita, mutta maailmalla se on ihan tavallista. Kummasti jossain jenkeissä ja briteissä ulistaan rasismista, vaikka ne uhrit ovat täysin jenkkejä tai brittejä eivätkä yleensä edes puhu muuta kieltä kuin englantia.
Maahanmuuttajat ovat suomalaisia tehdessään rikoksen ja maahanmuuttajia joutuessaan rikoksen uhriksi.

Suomen kansalaiseksi tullaan, kun hakija saa maamme kansalaisuuden.
Ei ihminen synny kuin kerran elämässään. Sinulla on hyvin oudot ja hatarat tiedot
elämän perusasioista.
Minun perusasiat perustuu tosiasioihin ei unelmiin. Evoluutio on muokannut meidät kylmään ja kaamokseen parhaiten sopiviksi. Olen työskennellyt maahanmuuttajien kans olivat kuin kivirekiä olis perässä vetänyt. Ei voi syödä ja juoda ennen auringon laskua, ei jaksa fyysistä työtä tee sinä nämä työt.

Minun perusasiat perustuu tosiasioihin ei unelmiin. Evoluutio on muokannut meidät kylmään ja kaamokseen parhaiten sopiviksi. Olen työskennellyt maahanmuuttajien kans olivat kuin kivirekiä olis perässä vetänyt. Ei voi syödä ja juoda ennen auringon laskua, ei jaksa fyysistä työtä tee sinä nämä työt.
En yhtään ihmettele miksi mamut pistivät lekkeriksi seurassasi. Tuskin pystyit heiltä salaamaan kahjut, rasistiset mielipiteesi.

Yhteistyössä