Tutit ja tuttipullot 3-5-v:llä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viekku"

Vieras
Meni taas väärään paikkaan, mut nyt kysyn:

Itselläni 1v 10kk lapsi, sekä 4kk vauva.
Esikoista ollaan vierottamassa tutista, enää unille mentäessä tarvitsee, jos sitäkään. Tavoitteena on, että kuukauden sisällä oltais tutittomia ja tuttipullottomia (paljon helpompaa muuten), mutta aika näyttää enkä ressiä meinaa vetää.
Meinasin kuolla, kun viime viikonloppuna vietimme iltaa tuttavaperheen luona, jossa tyttö 5v ja poika pian 4-v. Molemmat söivät tuttia, ajatuksena antaa tutit joulupukille tulevana jouluna. Iltapalaksi tämä 5-v tyttö veti pullollisen maitoa tuttipullosta.
Onko tää ihan yleistäkin??? En tod aio syöttää kummallekaan tuttia yli 2-v, puhumattakaan tuttipullosta. 2-v osaa jo hienosti juoda nokkamukista tai mukista. Ja toisekseen, iltapala on kyllä nyt jo jotain ihan muuta kuin maito tuttipullosta.
Ei ole tarkoitus tärkeillä, vaan kysyä et nipotanko liikaa jos haluan et mun lapsilla on 2-v mennessä tutit ja tuttipullot menneisyyttä ja unohdettuja?

[QUOTE="viekku";26749680]Meni taas väärään paikkaan, mut nyt kysyn:

Itselläni 1v 10kk lapsi, sekä 4kk vauva.
Esikoista ollaan vierottamassa tutista, enää unille mentäessä tarvitsee, jos sitäkään. Tavoitteena on, että kuukauden sisällä oltais tutittomia ja tuttipullottomia (paljon helpompaa muuten), mutta aika näyttää enkä ressiä meinaa vetää.
Meinasin kuolla, kun viime viikonloppuna vietimme iltaa tuttavaperheen luona, jossa tyttö 5v ja poika pian 4-v. Molemmat söivät tuttia, ajatuksena antaa tutit joulupukille tulevana jouluna. Iltapalaksi tämä 5-v tyttö veti pullollisen maitoa tuttipullosta.
Onko tää ihan yleistäkin??? En tod aio syöttää kummallekaan tuttia yli 2-v, puhumattakaan tuttipullosta. 2-v osaa jo hienosti juoda nokkamukista tai mukista. Ja toisekseen, iltapala on kyllä nyt jo jotain ihan muuta kuin maito tuttipullosta.
Ei ole tarkoitus tärkeillä, vaan kysyä et nipotanko liikaa jos haluan et mun lapsilla on 2-v mennessä tutit ja tuttipullot menneisyyttä ja unohdettuja?[/QUOTE]

Sori, taaaaaaas tää mun kysymys tuli vastauksena ketjuun. MITEN MÄ EN KOSKAAN OPI! Sori sori sori, voitte ignoorata tän.

[QUOTE="viekku";26749683]Sori, taaaaaaas tää mun kysymys tuli vastauksena ketjuun. MITEN MÄ EN KOSKAAN OPI! Sori sori sori, voitte ignoorata tän.[/QUOTE]

NÄIN. Ootko aineissa?? :D

Eikun, eikun, eikun.... Mää oikeesti vastasin tällä yhteen ketjuun, ja tein uuden, ja sitmä huomasin et pyysin anteeks omassa ketjussani. WOE HYWÄT HYSSYKÄT mua.
Ja en oo aineissa en, vaan nää mun nicopetterit vaan ottaa huomion välillä poies. XD Noloo.... :D

No ei todellakaan tutteja ja tuttipulloja tuon ikäisille... mutta kaikkea sitä näkee.... mä olen nähnyt terveen 5-vuotiaankin vaipoissa, lykättiin rattaissa tutti suussa. Oli kyllä ulkomaalainen. Niillä usein on tapana pitää lapsia "vauvana" vähän pitempään....

[QUOTE="viekku";26749725]Eikun, eikun, eikun.... Mää oikeesti vastasin tällä yhteen ketjuun, ja tein uuden, ja sitmä huomasin et pyysin anteeks omassa ketjussani. WOE HYWÄT HYSSYKÄT mua.
Ja en oo aineissa en, vaan nää mun nicopetterit vaan ottaa huomion välillä poies. XD Noloo.... :D[/QUOTE]

Mä oon kans monta kertaa tehny noin. Lukiessa jotain ketjua on mielessä aloitus ja sitten klikkaatkin "vastaa" ja teet sen aloituksen :D

Mun kantani asiaan on varmaan arvarttavissa kun kerron, että meillä ei edes nokkamukia ole tarvittu yli 1,5-vuotiaalle. Toinen kummastuttava porukka on lapsiaan eskari-ikään saakka syöttävät. Meillä lapset ovat syöneet itse 1-vuotiaina, ihan omasta tahdostaan.

Jokainen nipottaa mistä nipottaa, ja toiset ihmettelevät. Minun mielestäni tutit ovat täysin turhia yli vuoden ikäisellä, mutta imetän edelleen puolitoistavuotiasta. Tuttipulloa ja nokkamukia hän ei ole koskaan käyttänyt, vaan juo maitonsa ihan lasista. Tuntuisi tosi oudolta, jos hän lutkuttaisi julkisella paikalla yhtään mitään, osaahan hän syödäkin jo haarukalla :)

Jonkun mielestä minä taas olen tosi outo.

Meillä tutit otettu pois 6kk:n iässä, mitä ainakin täällä neuvolassa suositeltu. Silloin se imemisen tarve vähenee, ja kukaan meidän lapsista ei ole itkeneet tuttien perään kun sen ikäisellä siihen ei ole vielä "tunnesidettä". Tuttipulloista on luovuttu vaihtelevasti 1-1 1/2 vuoden iässä. Minun silmissä tutti kävelevän suussa (eli yli 1 vuotiaiden) näyttää omituiselta, kun itse ottanut lapsilta tutin pois 6 kk:n iässä ja siksi itse miellän sen vain vauvojen välineeksi. Kukin tallaa tavallaan... mutta siis oma kantani on ettei missään tapauksessa tutit kuulu 3-5 vuotiaiden käyttöön, on haitaksi hampaille.

Ei taida olla kovin yleistä että 4v juo vielä iltamaidot tuttipullosta. Saati että syövät tuttia. Mutta tuokin on vain ja ainoastaan vanhempien "vika".

Meillä on onneksi ollut harvinaisen "fiksu" poika, kun jätti tutin pois 6kk:n iässä itsekseen. Imetys loppui sekin omasta tahdosta pikkuhiljaa pari kuukautta sitten kun en tarjonnut rintaa ellei poika sitä pyytänyt, ja pyynnöt harveni hiljalleen ja lopulta unohtui koko tissi. Nokkamukia koitettiin mutta halusi aina sen kannen pois ja juoda mukista niinkuin muutkin. Nyt 1v5kk iässä syö itse ja juo lasista, jonka kanssa sattuu vahinko ehkä kerran viikossa.

[QUOTE="lll";26749775]Mä oon kans monta kertaa tehny noin. Lukiessa jotain ketjua on mielessä aloitus ja sitten klikkaatkin "vastaa" ja teet sen aloituksen :D[/QUOTE]

Oooh, kiitos! Must tää on niin noloo, ku mokailee menemään. Kiitos kiitos kiitos sympatioista! :D

[QUOTE="viekku";26749963]Eli näistä vastauksista päätellen, niin jos vierottaa tutit ja pullot ennen 2-v niin sekin on jo "myöhään"?[/QUOTE]

niin no näihin ketjuihin vastaa yleensä semmoset jotka ovat onnistuneet tavallista aikaisemmin. eiköhän keskimääri 2 vuoteen mennessä suurin osa luovu tutista ja pullosta...

No mää jo aattelin.... Ehkä tällä mun tuttavaperheellä vaan oli oma tapa hoitaa nää asiat.
Mikä minä olen sitä asiaa enempää tuumaamaan, vaan teen kuin parhaakseni näen.
Nimim. Oli taas helppo nähdä nämä muiden "puutteet" tai "huonot" tavat...

[QUOTE="mie";26750016]niin no näihin ketjuihin vastaa yleensä semmoset jotka ovat onnistuneet tavallista aikaisemmin. [/QUOTE]

Tai semmoiset, joiden lapset eivät ole käyttäneen tuttia tai pulloa ollenkaan. Epäilemättä siksi mun silmääni kävelevä lapsi+tuttipullo näyttää todella oudolta. Mua askarruttaa toisinaan myös se, miksi pikkulapsilla on tutti omituisissa tilanteissa, kuten HopLopissa leikkialueella. Mitä sillä siellä tekee?

ei todellakaan ole yleistä vaan hyvin harvonaista. Meillä 3 lasta joista yhdellä on ollut tutti ( se lähti 1,5v ja oli vaan nukahtamishetkellä ) kaksi muuta ei tuttia edes huolineet. Kuopus on ollut tutiton ja tuttipulloton. On 1v ja juo näppärästi nokkamukista.

Mahtoi olla tuttavaperheesi lapsilla mielenkiintoinen purenta jos tutit käytössä tuon ikäisillä. Hammaslääkäriltä tulee kyllä palautetta ja kovasti.

Meillä oli rajana myös se 2 vuotta. Ja paria kuukautta ennen kuin tuon täyttivät, vieroitus tehtiin. Perhekerhossa kävi myös 4-vuotias poika, jolle äiti antoi juotavaa tuttipulloon, kun lähtivät kävelemään kotiin (ja tuttikin suussa usein oli). Kyllä sitä kieroon katsottiin.

[QUOTE="Kumikameli";26750317]Esikoisella oli tutti ja tuttipullo, tuttipullosta joi unimaitoa 1,5v asti, ruoan kanssa aina nokkamukista, tutti otettiin pois 2v.[/QUOTE]

Niin ja tutti oli siis vain nukahtamiseen jostain alle vuoden ikäisestä lähtien.

Yhteistyössä