tutista vieroittaminen

Esikoinen vierotettiin meillä tutista just ennen kun täytti 2v. Ensin tehtiin niin, että tuttia käytettiin vain uniaikana ja jos tuli pipi. Aamulla tutut meni piiloon ja tulivat esille vain päikkäreille ja illalla nukkumaan mennessä. Sitten kun tämä toimi hyvin, tutit alko rikkoutumaan ja lopulta kun poika raivosi rikkimenneelle tutille ja viskasi sen jonnekin, niin sitä ei enää löytynyt, ihan oikeasti en van löytänyt sitä, kun vasta myöhemmin. Itkuhan siitä tuli, mutta kun tuttia ei ollut niin sitä ei ollut ja se oli helppo selittää pojalle. Kannattaa vaan olla itse tiukkana jos on päättänyt päästä tutista eroon ja koittaa lohduttaa lasta muilla keinoilla illalla. Meillä pojalla on unileluna ollu kauan pupu ja se myös auttaa, että on joku muukin turvana kuin se tutti.

Kuopusta (10kk) ei olla vielä vierotettu tutista, mutta se 2v on aika hyvä ikä mun mielestä.

Mun miehen lapselta otettiin tutit pois n. 1v 2kk iässä. Yhdet päiväunet jaksoi tuttien perään itkeä, mutta sitten ne jo unohtuikin. Siis melkein täysin kivuttomasti onnistui vieroitus, vaikka sitä ennen tutit olivat olleet TOSI tärkeitä ja aina mukana ja unileluakaan ei sitä ennen käyttänyt, vaan sängyssä oli pari tuttia joilla leikki itsensä uneen.

Mun mielestä kannattaa vieroittaa ajoissa, mitä pienempi, sen helpompaa se on, unohtaa nopeammin tutit.

Mulla nyt 9 kk vauva ja ensi kesänä ajattelin että tutit saa lähteä, kuitenkin ajoissa ennen kuin menee loppukesästä hoitoon. Mä ajattelen niin että tutit on vauvoja varten, imeväisikäisiä varten, ei taaperoita varten.

tytöt vieroitettiin tutista kun 2v.tuli täyteen.se on mielestäni sopiva aika eikä tuota vaikeuksia.lapsi on siihen mennessä tarpeeksi kypsä tutin pois ottamiseen.miksi vieroittaa aikasemmin,tutti on monelle suuri lohtu enkä näe syytä miksi se pitäisi aikaisin riistää.kaikki aikanaan ja omasta lapsesta kyllä tietää koska on sopiva hetki.näin teen myös pojun kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja mettis:
kaikki aikanaan ja omasta lapsesta kyllä tietää koska on sopiva hetki.
Juuri näin. Meidän tapauksessa ei tuo vuosi ja 2 kk ollut kuitenkaan yhtään liian aikaisin, tosiaan ei tuttia kauaa kaipaillut ja lohtuahan saa sylistä ja muistakin asioista. Myös tuttipulloista luovuttiin varmaan samoihin aikoihin ja ihan ongelmitta sekin.

Lähinnä siksi kannatan aikaisin pois ottamista, koska oon siinä uskossa että jos liian pitkään lussuttaa jatkuvasti tuttia, kasvaa hampaat helposti vinoon. Ja sitten toisaalta ne lapset jotka syövät tuttia tosi pitkään, kokevat varmaan tosi raskaaksi siitä luopumisen.

Mutta ei kannata ottaa tuttia pois jos elämässä on jotain muuta suurta muutosta samaan aikaan, esim. päivähoidon aloitus, muutto, tmv. Mieluummin silloin kun arki pyörii normaalisti ja muut asiat pysyvät ennallaan.

Yhteistyössä