Tutista vieroittaminen.. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutit pois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Poika söi tuttia vain nukahtaessaan. Oli 1,5v, kun leikkasin kärjet pois. Itki illan tai kaksi, sitten unohti koko tutin. Hyvin kivuttomasti meni. Hänelle se tutti siis ei ollut jatkuvassa käytössä.

[QUOTE="vieras";27346803]Niin eihän se kai hyvä tapa ole, mutta jos se yhtään helpottaa vanhempia, niin miksi se pitäis silloin pois jättää? Joku järjen käyttö tähänkin, ei aina kannata tehdä itselle kaikkea mahdollisimman vaikeaksi :)[/QUOTE]

Mutta mitä nopeammin tutista pääsee siten helpompaa se usein saattaa olla. En nyt väitä että HETI 8kk päivänä pitäis tutti viedä mutta sen jälkeen pikkuhiljaa vois miettiä vaikkapa hyvän vkonlopun. Meillä otin tutin n. 8,5kk iässä ja yksillä itkuilla ennen päiväunia selvittiin ja silloin tietysti syliteltiin. llalla ei enää koko tuttia muistanutkaan.

[QUOTE="joo";27346905]Mutta mitä nopeammin tutista pääsee siten helpompaa se usein saattaa olla. En nyt väitä että HETI 8kk päivänä pitäis tutti viedä mutta sen jälkeen pikkuhiljaa vois miettiä vaikkapa hyvän vkonlopun. Meillä otin tutin n. 8,5kk iässä ja yksillä itkuilla ennen päiväunia selvittiin ja silloin tietysti syliteltiin. llalla ei enää koko tuttia muistanutkaan.[/QUOTE]

No meillä taas huudatettiin ihan tarpeeksi, kun lopetettiin yösyötöt, nyt aiotaan päästä tutista ilman itkuja. :)

Eli jokainen päättäköön itse, milloin se aika on oikea siihen vieroitukseen. Eiköhän itse tunne sen oman lapsensa kuitenkin parhaiten.

[QUOTE="vieras";27346929]No meillä taas huudatettiin ihan tarpeeksi, kun lopetettiin yösyötöt, nyt aiotaan päästä tutista ilman itkuja. :)

Eli jokainen päättäköön itse, milloin se aika on oikea siihen vieroitukseen. Eiköhän itse tunne sen oman lapsensa kuitenkin parhaiten.[/QUOTE]

Meillä myös yöheräilyt tutin takia vähenivät radikaalisti tuon jälkeen (kun piti herätä laittelemaan tuttia suuhun). Alkoi siis nukkumaan täysiä 11-12h öitä.

Mutta tehkää siis kuin parhaaksi näette, suosittelen kuitenkin lämpimästi heti kun siltä tuntuu!! :

[QUOTE="joo";27346957]Meillä myös yöheräilyt tutin takia vähenivät radikaalisti tuon jälkeen (kun piti herätä laittelemaan tuttia suuhun). Alkoi siis nukkumaan täysiä 11-12h öitä.

Mutta tehkää siis kuin parhaaksi näette, suosittelen kuitenkin lämpimästi heti kun siltä tuntuu!! :[/QUOTE]

Jep, kyllä meiltä saa nyt tutit lähteä! Tälläisen lukeminen vaan vahvistaa tunnetta! :)

[QUOTE="jep";27348177]Mun mielestä noinkaan pienelle ei alun pitäen kannatta sitä tuttia työntää.[/QUOTE]

Jaa, täällä kyllä ihan synnärillä annettiin lappu, jossa lastenlääkäri suosittelee tutin käyttöä heti kun imetys sujuu.

turhaa huudatusta. Lapses on vauva, eikä ymmärrä miksei sitä tuttia saa. Muutenkin hankala ikä esim eroahdistuksen takia. Turvaahan se siitä saa.

Olen samaa mieltä tästä. Odottaisin itsekin, että pahimmat eroahdistukset on ohi. Tutti ON siinä vaiheessa erittäin tärkeä (jos lapsi siis tottunut käyttämään sitä lohdukkeena).
Toinen mitä miettisin, niin jos lapsesi on aloittamassa/aloittanut hoidon pienen ajan sisällä, niin nyt ei ole oikea hetki tutista luopumiselle.
Oman kokemukseni mukaan paras aika on siinä noin 1 v 8 kk-2 v vieroittamiselle. Silloin lapsi jo ymmärtää asian ja siitä voi keskustella, niin että hän muistaa sen seuraavanakin päivänä.
Toki jos lapsi itse osoittaa vierottautumisen merkkejä aiemmin, niin kannattaa tarttua tilaisuuteen silloin.

[QUOTE="jep";27348390]Vaikea uskoa, mutta onhan noita epäpäteviä lääkäreitä pilvin pimein. Minkä ihmeen sanoi syyksi?[/QUOTE]

Ohje lapsen turvallisesta nukuttamisesta. Tutti ehkäisee kätkytkuolemia.

Eihän siitä haittaa ole, kun imetys onnistuu, se on ihan totta eikä yhtään epäpätevää.

Olen samaa mieltä tästä. Odottaisin itsekin, että pahimmat eroahdistukset on ohi. Tutti ON siinä vaiheessa erittäin tärkeä (jos lapsi siis tottunut käyttämään sitä lohdukkeena).
Toinen mitä miettisin, niin jos lapsesi on aloittamassa/aloittanut hoidon pienen ajan sisällä, niin nyt ei ole oikea hetki tutista luopumiselle.
Oman kokemukseni mukaan paras aika on siinä noin 1 v 8 kk-2 v vieroittamiselle. Silloin lapsi jo ymmärtää asian ja siitä voi keskustella, niin että hän muistaa sen seuraavanakin päivänä.
Toki jos lapsi itse osoittaa vierottautumisen merkkejä aiemmin, niin kannattaa tarttua tilaisuuteen silloin.

Lapsi ei käytä tuttia lohdukkeena, vaan nukahtamisee ja autossa ollessa, silloinkin yleensä kun on väsynyt ja yrittää nukahtaa.
Ja lapsi ei ole aloittamassa hoitoa.

Viime öinä, kun lapsi on itkenyt ja olen tuttia tarjonnut, on hän kääntänyt päätänsä pois päin. Lopulta kyllä ottanut sen kun oon sitä tyrkyttänyt :D. Joten aloinkin miettiin, olisiko nyt sopiva hetki ja miksi sitä "turhaan" tyrkytän..

Lapsi ei käytä tuttia lohdukkeena, vaan nukahtamisee ja autossa ollessa, silloinkin yleensä kun on väsynyt ja yrittää nukahtaa.
Ja lapsi ei ole aloittamassa hoitoa.

Viime öinä, kun lapsi on itkenyt ja olen tuttia tarjonnut, on hän kääntänyt päätänsä pois päin. Lopulta kyllä ottanut sen kun oon sitä tyrkyttänyt :D. Joten aloinkin miettiin, olisiko nyt sopiva hetki ja miksi sitä "turhaan" tyrkytän..

No voi herramunjee, eihän sitä nyt TYRKYTTÄÄ kannata! Jos tuo on tilanne, niin lopetat tietenkin! Itse luulin että tilanne on se, että vauva vielä sitä tuttia haluaa.

En tuossa iässä vielä vieroittais tutista. Hankalempi yöllä rauhoittaa jos tuttia ei oo!! Meillä kaikilta otettu vähä alle 2.veen iässä. Leikattu tutista puolet pois, eipä oo montaa krt huolinu ku huomannut et puolet puuttuu ja helpolla lähteny.

[QUOTE="vieras";27348579]No voi herramunjee, eihän sitä nyt TYRKYTTÄÄ kannata! Jos tuo on tilanne, niin lopetat tietenkin! [/QUOTE]

Aivan.. Kaikkee ei kato tajua väsyneenä ja unenpöpperös :D.

Mun henkilökohtainen kokemus on, että tutti oli hyödyllinen. Rauhoitti monessa tilanteessa ja säästyttiin paljolta itkulta. Esim kaverin tutiton lapsi huutaa nukkumaan mennessä kurkku suorana puolisen tuntia, meillä vaan laitettiin tutti suuhun ja rauhoituttiin unille samassa iässä:) Yksilöllisiä juttuja toki mutta itse koin tutin hyödylliseksi. Ja vieroittaminen oli ihan minimaalinen "vaiva" siihen nähdä, ei oikeastaan mikään vaiva.

Meillä esikoinen jätti itse tutin 5-6kk iässä. Keskimmäiseltä otettiin pois puolen vuoden iässä ja helposti kävi sekin. Hetken kitisi ja nukahti :D meillä ollut siis ihan tarpeeton näemmä :)

Yhteistyössä