tutin ja tuttipullojen keittäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marke1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marke1

Vieras
Eli vauva syntyy tässä viikon sisään... ja nyt askarruttaa tuo tutien ja tuttipullojen keittäminen.

Eli mitenkä näiden kanssa toimitaan? Ennen käyttöönottoa toki keitän, mutta jos korviketta joudun antamaan, niin keitetäänkö pullot joka päivä? vai riittääkö pesu? mitenkäs usein tuttia keitetään? Jos tutti tippuu esim. lattialle riittääkö huuhtominen kuuman veden alla ja keittäminen esim. kerran-pari viikkoon vai mitenkä olisi syytä toimia?

Jos haluat olla ylihysteerinen niin keität pullot ja tutit joka päivä. Itse tein niin, että käytön jälkeen pesin hyvin ja kerran viikkoon keitin, synnärillä sanottiin että tämä riittää. Tutin huuhtelin (jos muistin) sen jälkeen kun se oli lattialle tippunut, aina en tehnyt edes sitä. Lapseni ei sairastellut ollenkaan vauva-aikana.

Pienen vauvan pullot kai pitäisi keittää joka käyttökerran jälkeen, mutten ole varma. Tutit mä keittelin aina silloin, kun olivat likaantuneet sen verran, ettei pelkkä huuhtelu mielestäni riittänyt. Esim. jos maahan tippui tms. MUTTA NYT PAKKO KIRJOITTAA ISOLLA: HUUHTELE TUTIT KYLMÄLLÄ HANAVEDELLÄ! KUUMAVESIHANAN VETTÄ EI SAISI KÄYTTÄÄ MAHDOLLISTEN EPÄPUHTAUKSIEN VUOKSI. Tietty jos keität kylmää vettä ja sitten sillä kuumalla huuhtelet niin ok, siis keitetyllä kuumalla vedellä...

Aluksi keitin jokapäivä pullot ja pullotutit mutta kuukauden kulttua keitin kun muistin tai jaksoin eli yleensä kerran viikossa.Pesin kyllä hyvin aina käytön jälkeen.Tutit jäi vähemmälle keittämiselle kun ei paljon tarvinnut(lähinnä yöllä). Taudeilta on selvitty vaikken aina jaksanut keitellä.Poika nyt 10kk.

Ikinä en kunnolla keitä kattilassa, mutta joka käytön jälkeen huuhtelen ensimmäisenä kylmällä vedella ja jätän likoomaan etteivät kuivu (tutit myös vedessä pullon sisällä). Sitten erissä laitan vedenkeittimellä keitettyyn veteen. Vanhaan irtokarkkirasiaan mahtuu just 3 pulloa vierekkäin. Samaan veteen laitan myös tutteja ja lusikoita aina silloin tällöin.

Ikinä en kunnolla keitä kattilassa, mutta joka käytön jälkeen huuhtelen ensimmäisenä kylmällä vedella ja jätän likoomaan etteivät kuivu (tutit myös vedessä pullon sisällä). Sitten erissä laitan vedenkeittimellä keitettyyn veteen. Vanhaan irtokarkkirasiaan mahtuu just 3 pulloa vierekkäin. Samaan veteen laitan myös tutteja ja lusikoita aina silloin tällöin.

No tuosta ei nyt mitään hyötyä kyllä ole (tosin ei haittaakaan) tutteja ym. täytyy keittää ainakin 3min. jotta ne steriloituvat, kuumassa vedessä liottamisesta ei sanottavammin hyötyä ole

Joskus täällä joku samaa kyseli ja silloin laitoin vastauksen, kuten "viralliset" oppaat sanovat aiheesta eli pullot ja tutit pitäisi keittää joka käyttökerran jälkeen. Jokainen voi kuitenkin itse miettiä mitä jaksaa ja mikä järkeävää :)

Minulla oli pulloja niin paljon, että joka kerta otin uuden pullon ja illalla keitin sitten kaikki seuraavaa päivää varten. Tai siis keitin tuttiosat ja tutit ja kaadoin kiehuvan veden pulloihin, annoin hetken olla ja laitoin kaappiin. Tyttö on nyt 9kk ja näin teen edelleen, tosin käytän samaa pulloa useamman kerran päivässä, mutta joka päivät tutit keittelen. Minusta se on äärimmäisen helppo tapa puhdistaa pullot ja tutit, ei tarvitse olla huolissaan pesuainejäämistä..

Neuvolan täti neuvoi, ja me tottelimme...Alkuvaiheessa kyllä keitimme joka ikisen käyttökerran jälkeen pullot ja tuttejakin tämän tästä. Hurja rumba se on tietenkin, mutta kun mies on mukana auttamassa, niin selviää. Tuttipulloja oli ja on vieläkin kymmenisen kappaletta. Vauvan ollessa parin - kolmen kuukauden ikäinen aloin pesun jälkeen kaataa keitettyä vettä pulloihin ja sillä selvä.

mä keitin pullot joka käyttö kerran jälkeen.tein sitä puoli vuotta kunnes huomasin että siitähän on tullut mulle jo ihan tapa.nyt keitän enää ehkä kerran viikossa. =) tyttö on 7kk

Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä äideiltä jotka keitätte vielä "isojen" vauvojenne pullot, keitättekö myös heidän kaikki muut ruokailuvälineet lusikoista lautasiin...
Olen keittänyt lasteni tutit ja pullotutit ainoastaan paketista käyttöönottaessa ja muuten pessyt norm. eikä mitään pöpöjä ole tullut vaikken ylihygieeninen ole ollutkaan.

Minä keitin pienen vauvan pullot ja pullotutit kerran päivässä mutta jokaista oli käytetty vain kerra sinä päivänä, eli pulloja oli useampi. Samaan "keittoon" laitoin huvitutit, joita muuten huuhtelin päivänmittaan, mutta KYLMÄLLÄ vedellä - kuuma kraanavesihän sisältää paljonkin bakteereja.

Joka päivä keitetään kuten ohjekin sanoo alle puolivuotiaan kohdalla.

Ja yhtä pulloa käytetään vain yhden syötön ajan, maksimissaan 2 tuntia, eli sen ajan mitä korvikettakin voi antaa.

Joka ilta on meillä siis keitos kiehumassa.

Ja todellakin: vain tuo 5 minuutin tai sen yli keittäminen STERILOI pullot, kuuman veden kaataminen niihin ei sitä tee: vesi ei pysy kiehuvan kuumana = bakteereita tappavana tarpeeksi kauan jos se ei kiehu koko ajan! Normaalistihan pulloissa ei pitäisi mitään olla, mut jos sattus jotain olemaankin niin tuo veden kaataminen ei auta. Et aika turhaa touhua noin. (ja nyt varmaan joku sanoo et mä tein kyl vuoden ajan noin ja mitään ei tullu, ja lapsi oli terveempi kuin muut jne. = No hyvä jos teillä on kaikki mennyt hyvin, ja astiat olleet puhtaat. Mut kuka haluaa toisaalta tän takia jossitellakaan, et "voi vitsi oispa pitäny sittenkin keittää ne kunnolla" jne...)

Meillä samoin myös tuttia käytetään päivä, illalla se on padassa. Ja jos tippuu lattialle niin yleensä otetaan uusi, harvemmin huuhdotaan. Mut täähän riippuu ihan et miten siistinä lattiansa pitää. Meillä esim remontti menossa, ja kaikki paikat ei ole aina tiptop.

Ohjeissa sanotaan et tutit ja pullojen tutit pitäis vaihtaa kerran kuussa. Meillä tosin vaihdettiin vasta 2 kuukauden kohdalla, liekö sitten keittäminen pidentänyt käyttöikää? Mut kun tarkemmin alko sillon kattoo, niin alko jo niiden väri hieman muuttua, kun vertas uuteen vastaavaan.

Kuinka pitkään muuten käytätte pulloja, eli uusitteko niitä ollenkaan? Meillä vielä samoja pulloja käytössä kuin vauvan syntyessä. Ja vauva kohta 3kk

Vanha "sääntö" on se, että sitten kun vauvalle voi antaa kraanavettä, ei tarvitse keittää enään pullojakaan. Ja muistattehan, että mitä isompi alue (kerrostalot yms.) yhdellä vesihuollolla, sen kauemmin vesi seisoo niissä vanhoissa putkissa, jossa myös nämä mikrobit tykkää asustella!!

Mitään en ole koskaan keittänyt, nyt on jo 6kk joten ei tarvikaan. Ei tosin ole saanut muuta kuin rintaa ja tuttia on syönyt. Likastuessa on huuhdeltu, joskus. Lapsi on ollut terveenä koko ajan.

Ohjeet sanovat, että niin kauan pitää keittää, kun alkaa maistelemaan kiinteitä. Meillä maistelut aloitettiin 3kk ja silloin lopetettiin keittäminen. Kun on tarpeeksi pulloja, riittää kun kerran vuorokaudessa keittää.

Olen jostain lukenut, että jos pulloista antaa vaan korviketta niin ei tarvitse keittää joka käyttökerran jälkeen, mutta äidinmaidon jäljiltä pitää keittää ja näin olen myös toiminut.

Vauva oli korvikkeella osittain 1kk ja siitä eteenpäin kokonaan korvikkeella ja kyllä se oli pulloshowta... Keitimme pullot kerran päivässä, pulloja oli syöttömäärän verran (=monta) joten siis käytännössä joka ruokailun jälkeen ensimmäiset 3 kk. Kun poika täytti 4kk aloitimme kiinteät ja lopetimme keittämisen.
En tiedä miksi ohjeita pitää 'muutella' kun ovat sairaalasta/neuvolasta ihan selkeitä - onneksi niille jotka eivät ole keittäneet ei ole tullut mitään ikäviä terveysseuraamuksia. Kaipa se on aikuisen omaa laiskuutta/arjen helpotuksen hakua.. Outoa, että toiset sairaalat ovat antaneet ohjeen, että kerran viikossa riittäisi..?

Keittelin tunnollisesti joka ilta päivän aikana likaantuneet pullot ja tuttiosat. Siis puhdasta pulloa käytettiin vain kerran.
Näin minulle oli neuvottu ja tämä luki joissain oppaissakin. En käyttänyt maalaisjärkeä tässä asiassa, vaan uskoin viisaampia, olinhan ihan noviisi äitinä =)
Vajaan 4 kk iässä aloitettiin kiinteät ja silloin lopetin pullojen keittämisen.

Tämä on vähän asian vierestä... Mut hei, mitäs kaikki lelut ja puuhamatto mitä vauva syö kuola valuen, puklailee jne? Kuinka usein nillet ja nallet päätyy pesuun?

Itse kuulun niihin joka harvemmin keittelee pulloja ja tutteja - pestään kyllä aina käytön jälkeen.

Kannattaa huomata se, että maitotuotteissahan bakteerit lisääntyvät nopeimmin. Jokainen varmaan tietää esimerkkejä siitä, että kun jättää kahvimaidon vähäksi aikaa pöydälle kesähelteillä, niin varsinkin jos aurinko sattuu paistamaan maitopurkkiin, niin maito saattaa olla pilalla jo vartissa. Maitotuotteet toimivat siis hyvänä elatusaineena bakteereille ts. se on hyvää kasvualustaa.

Sen sijaan esim. muovilelujen pinnassa kuola tms. ei ole pahasta.

Itse keittelin pulloja alussa joka käyttökerran jälkeen. JOs en heti päässyt pesemään, huuhtelin kuitenkin kylmällä ja täytin pullon kylmällä vedellä ja laitoin tuttiosan nurinpäin pullon sisään. En keittänyt pulloja varsinaisesti, vaan työnsin vähäksi aikaa tutit ja pullot kiehuvaan veteen teräskattilaan. Siitä sitten nostin ne keittiöpyyhkeen päälle kuivumaan.

Onneksi meillä sitten alkoi imetys sujumaan, joten varsinaista pullottelua oli vain reilu kuukausi. Sen jälkeen siirryimmekin n. 9 kk:n iässä suoraan nokkamukiin. Nokkamukiakin kastoin kiehuvaan veteen ehkä kerran viikossa samalla kun käsittelin tutit. Nokkamukia en pessyt ikinä astianpesukoneessa, vaan aina käsin Fairylla.

Meillä ei kans keitellä kun vaan ihan uutena. Molemmilla lapsilla näin, eikä mitään oo tullu. Varmasti olisin keitelly kerran päivässä, mutta kun asiaa naistenklinikalla kysyin, niin hoitsu sanoi, että älä turhia keittele, ei se rintakaan puhdas ole, eikä sitä kukaan steriloi ennen vauvan syöttöä.

Ei siinä nyt niin hysteerinen tarvinnut olla =D
Pullot ja tutit vaan kattilaan porisemaan illan päätteeksi. Joskus saattoivat unohtua puoleksikin tunniksi... Meillä tämän teki useimmiten lapsen isä, joten siksikään tämä toimenpide ei kuluttanut äitiä puhki...

Minä keitän vieläkin n. kerran viikkoon meijän pojan (1v7kk) tutit + päivittäiset huuhtelut päälle, mielestäni en ole hysteerinen... pojan tutit vain saattaa löytyä milloin mistäkin, joten likaantuvat aikalailla.

Yhteistyössä