Turvonneet imusolmukkeet

Heippa..pojallani (vajaa2v) on ollut kohta vuoden hieman turvonneet imusolmukkeet niskassa ja välillä nivusissa. Ne kyllä vaihtelee..pienenee ja suurenee ja jotkut katoaa, mutta aina on joku turvonnut. Ollaan käyty lääkärissä ja ne on sanoneet että ei ole mitään vakavaa ja et pojalla nyt vaan jostain syystä ne on tollaset. Ollaan käyty myös yksityisellä syöpäpuolella ja ne sano että ei ole todellaakaan syöpää ja verikokeet on otettu. Eli ne vaan on. Mutta onko muilla tällaista?
 
Meillä on ihan sama juttu. (Poika 2v). Etenkin kaulassa näkyy jatkuvasti muhkuroita. Lääkäreiden kanssa ollaan myös asiasta juteltu useampaan otteeseen. Osa lääkäreistä on pitänyt niitä suurentuneina, osa taas normaaleina. Kukaan ei ole pitänyt niitä kuitenkaan vaarallisina. Mitään erityisiä verikokeita ei ole otettu. Ainoastaan laaja verenkuva, jossa ei ole näkynyt mitään erityistä. Mitä verikokeita te olette ottaneet pojaltanne? Mistä muuten löytyy yksityinen syöpäpuoli? Imusolmukesyöpähän ei näy (ainakaan tavallisissa) verikokeissa kuin harvoin.

Olen ymmärtänyt, että ainakin pahanlaatuisten imusolmukkeiden kohdalla koko vaan kasvaa. Eli ne eivät pienene tai pysy pitkään samankokoisina.
 
No siis ei ollut ns yksityinen syöpäpuoli vaan ihan yksityinen lääkärikeskus, mihin menin sitetn ja varasin ajan sellaiselle lääkärille kuka on hoitanut paljon imusolmukesyöpä lapsia. Ja se sanoi heti, että ne eivät ole syöpämollukoita...ja siis joo jos olis syöpä, niin niidenhän tosiaan pitäisi vaan kasvaa eikä muuttua...Ihanaa kuulla, että jollain on samanlaista kun meilläkin. Olin alkuunsa tosi huolissani niistä, mutta niin moni lääkäri on sanonut että ne on täysin vaarattomia ja yksi lääkäri jopa sanoi, että pojan anatomia vaan on sellainen, että ne on jätkuvasti näkyvillä, ja et sen mielestä ne ei ees ollut turvonneet. No tällä hetkellä sillä on niskalla yksi pieni imusolmuke mikä tuntuu tuolla kallonpohjassa ja yksi tuossa kaulan sivulla niinku..se on ehkä mun sormenpään kokoinen, mutta ei se siitä ole kasvanut.Sillä oli myös kaksi sellaista mun sormeenpään kokoista pattia ennen kallonpohjassa, mut nyt niitä ei enää ole.

Pojalta otettiin ihan pieni ja suuri verenkuva, mut mulle kyllä se lääkäri sanoi, että niissä pitäisi jotain suuria heittoja olla mitä luultavimmin mikäli olisi syöpä. Neljässä arvossa olikin heittoja, mut ne oli niin pieniä, et sanoi että niillä ei ole mitään merkitystä, varsinkin ku poika oli pahassa flunssassa juuri sillon ku ne otettiin.
 
Me kiinnitettiin imusolmukkeisiin huomiota erityisesti erään rokotuksen jälkeen, kun yksi kaulalla ollut patti kasvoi tosi isoksi. Siitä on nyt reilu puoli vuotta. Meille lääkärit on myös sanoneet, että lapsilla solmukkeet näkyvät usein herkästi. Pojallamme on vielä aika hoikka ja pitkä kaula. Kun valo osuu siihen sopivassa kulmassa, niin useassa paikassa näkyy pieniä herneenkokoisia patteja. Muutama hiukan isompikin löytyy, mutta lääkäreiden mielestä ne eivät ole huolestuttavan kokoisia. Nivusista tai kainaloista ei ole löytynyt mitään erityistä myöskään.

Kyllä nuo patit ainakin minua mietityttävät. Poika hikoileekin usein unissaan aika paljon, joten välillä mietin liittyvätkö oireet toisiinsa. Lääkärit eivät ole oikein osanneet auttaa. He eivät ole olleet erityisen huolissaan, mutta eivät ne ole myöskään pystyneet vakuuttamaan minua siitä etteikö aihetta huoleen olisi. :|

 
Mua myös aina epäilyttää nuo imusolmukkeet.. usein sanotaan että ihan "normaalia", mutta minusta se ei ole normaalia.. Meidän 2 vuotiaalla pojalla nousi tammikuussa kaksi pattia kaulaan kovan flunssan yhteydessä. Lääkäri oli sitä mieltä, että kyllä ne siitä lähtevät jossain vaiheessa.. nyt mennyt jo puoli vuotta ja patit ovat muuttumattomina siinä kaulalla edelleen.

Nyt huomasin myös meidän vajaa parikuisella tytöllä kallon rajassa ja kaulassa patit ja näytin lääkärille, lääkäri sanoi että todennäköisesti ovat vain ärsyyntyneitä imusolmukkeita, mutta antoi silti lähetteen lastenlääkärille. Tuli kyllä vähän epävarma olo kun en nyt saanut lypsettyä siitä lääkäristä ulos että pitäiskö olla huolissaan vai ei!! Kysyin samalla niistä pojan pateista kun eivät ole hävinneet ja lääkäri vain ympäripyöreästi vastasi taas että pitäs kai niitten hävitä ja käy näyttämässä JOSSAIN VAIHEESSA jos eivät ole hävinneet. Kysyin että milloin on jossain vaiheessa, mutta lääkäri ei oikein osannut sanoa.. Välillä tuntuu että tietävätkö lääkäritkään...
 

Yhteistyössä