Turvavyöistuin ja alle 3v lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Tarvittaisiin mummolaan autoon lapselle 2v2kk (noin 13kg) istuin.
mietin että tohtisiko sitä ostaa turvavyöistuimen? Turvaistuin itsessään olisi niin kallis hankinta kun sitä tarvitsisi ehkä kerran-kahesti kuukaudessa jos sitäkään!
Oletteko pitäneet lasta tilapäisesti turvavyöistuimessa minkä ikäisenä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 12:30 vieras kirjoitti:
Tarvittaisiin mummolaan autoon lapselle 2v2kk (noin 13kg) istuin.
mietin että tohtisiko sitä ostaa turvavyöistuimen? Turvaistuin itsessään olisi niin kallis hankinta kun sitä tarvitsisi ehkä kerran-kahesti kuukaudessa jos sitäkään!
Oletteko pitäneet lasta tilapäisesti turvavyöistuimessa minkä ikäisenä?
Varsinainen turvavyöistuin on kyllä yleensä tuon ikäiselle normikokoiselle lapselle vielä iso... Ja siten lapsen olo siinä aika hontelo. :/

Kasvot menosuuntaan käytettävä varsinainen istuin olisi varmasti parempi ratkaisu, siis sellainen, mikä tulee ihan auton vöillä kiinni kuitenkin. Ei kenelläkään tutulla olisi hyvää käyttettyä tarjolla edullisesti?

Kattelkaan semmosia 3in 1 istuimia, missä siis on ensin 5-pistevyöt ja säädettävä selän pituus, myöhemmin toimii vyöistuimena ja viimeksi pelkkä penkkiosa korokkeena.

Maksaa nekin 150-200e mutta käyttöikä on pitkä.

Hei!

Minä olen miettinyt, jotta minkälainen istuin kolmevuotiaalle, mutta pienikokoiselle? Eli tyttö on varmaan jotain 95cm ja hiukan yli 13kg, mutta täyttänyt sen kolmevuotta, kun joka paikassa lukee jonain maagisena ikänä näissä istuinasiossa.

Meilläkin olisi nimittäin tarve istuimelle, jotain luokkaa kerran kuukaudessa ja vuokra autoon, joten helppo liikuteltavuus ja siirrettävyys olisi tarkeä ominaisuus istuimessa. Olen ajatellut selkänojallista turvavyöistuinta sen keveyden ja helpon liikuteltavuuden takia, mutta onko jo riittävän turvallinen?

Kuinka vanhaksi tai minkä kokoiseksi teillä ylipäätään on istuinta lapsilla käytetty? Vanhempi nimittäin on 7v. ja hänellä kokoa n. 120cm ja n. 20kg.

Selkänojallista turvavyöistuinta olen harkinnut molemmille.

Terkuin aktiivilukija

Meillä sellainen käytössä säännöllisesti. Muuta ei ole, kun vanha laitettiin pikkukakkoselle. Ikää 2v 7kk ja painoa 14kg. Hyvin pysyy paikoillaan niin lapsi kun istyinkin ja helppo kun voi siirtää. Olen pitänyt turvallisena tapana matkustaa, mutta meitä on niin moneen junaan.

Vyöistuimissa on tärkeämpää pituus kuin ikä ja paino.

Minä liputan 5-pitevöiden puolesta, mutta meidän flikka on hieman pököpäinen ja siis tsiljoonasta kiellosta huolimatta saattaa avata tavallisen turvavyön. 5-pistevyötä se ei saa auki. Tai ujuttaa vyön kainalon alta, siis molemmin puolin.

Jos lapsesi on tottelevainen, niin homma on ihan eri. Mutta paremmin pienikokoinenkin pysyy 5-pistevöissä, isoista vöistä on aika helppo luiskahtaa ulos.

no selkänoja istuimet on mun mielestä "isompien" lasten juttuja siis ei välttämättä ikä kysymys!!!

meillä 5v istunut vuoden tollasessa ja 3v välillä "lainaa" sitä penkkiä jos esikko ei ole kyydissä ja on todellakin siihen liian pieni (94cm ja 13kg) jotenkin liikaa tilaa ja niskatukea ei saa tarpeeksi alas. vaikka meillä on siinä tuolissa myös tämä "lantion pienennin"!

sitten taas serkku tyttö on istunut 2v:stä sellasessa tuolissa mutta oli jo 2v neuvolassa 93cm ja jotain 15kg eli selvästi isompi ja rotevampi kun meijän neiti!
mun mielestä turvallisuus ennen kaikkea!