turvavyö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostunut

Vieras
Hei! Kuulin jokin aika sitten, että jos raskaana ollessa joutuu kolariin, niin turvavyön takia voi kohtu revetä. Etsin netistä tietoa asiasta, ja löysin turvavyön ""alentimen"". Onko kenelläkään tietoa, onko kyseinen menetelmä ainoa hyödyllinen vai onko muitakin olemassa? Minulla on nimittäin hämärä mielikuva menetelmässä, jossa kolarin sattuessa saadaan paine enemmänkin reisille, mutta onkohan se juuri tuo turvavyön alennin?

Se alennin on periaatteessa aika turha kapine, tietty sellaista voi käyttää jos mieli sillä rauhoittuu. Luin jostain virallisesti oppaasta, että riittää hyvin, kun vetää tavallisen turvavyön alalenkin valmiiksi mahdollisimman tiukalle ja mahdollisimman alas ja asettelee sen menemään vatsan alapuolelta. Ylälenkki vastaavasti tiukasti rintojen välistä. Jos kolari tapahtuu, vyö ei osu tällöin mihinkään kriitttiseen paikkaan.

Turvavyön alennin on sellainen takapuolen alle autonpenkille laitettava läpyskä, joiden lenksuihin kiinnitetään turvavyön vyötärövyö. Näin vyö pysyy vatsan alla, ennemmin reisien kohdalla.

Vyön voi vuokrata lastentarvikeliikkeestä, itse maksoin siitä 5€/kk. Vuokrasin sen yli lasketun ajan, mutta sen olisi luonnollisesti saanut palauttaa ja saada rahat takaisin jos lapsi olisi syntynyt aiemmin.

Alentimen varsinaisesta turvallisuudesta mulla ei ole faktatietoa, mutta edellisessä raskaudessa se oli hyödyllinen jo siksi että vyön paine mahalla aiheutti huonoa oloa - siis mukavuuskysymys! Ihan lopussa vyö tosin pysyi vatsan alla itsestään... ;) Toinen raskaus on vasta aluillaan, mutta aion vuokrata vyön tälläkin kertaa.

Kyllä kyseessä on juuri turvavyön alennin, jolla paine siirtyy reisiin, ei mahaan. Itselläni oli käytössä Safety Baby Bump Belt ja oli aivan mahtavan hyvä. Ei onneksi jouduttu testaamaan kolaritilanteessa, mutta muutenkin oli mukava kun vyö ei painanut mahaa ollenkaan.

Liikenneturvan sivuilta löytyy hyvin ohjeita siitä kuinka turvavyötä tulisi raskaana käyttää. Eivät erityisemmin suosittele tuota alentajaa.

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/turvavyo/raskaus_ja_turvavyo.php
http://www.liikenneturva.fi/fi/kysyttya/haku.php?we_objectID=266&pid=4245

Muistinkin väärin tuon nimen, eli minulla on Clippasafe BabySafe Bump Belt ja ostettu lastentarvikeliikkeestä, en vaan muista mistä.. Lastentarvike myy HTS BeSafe Gravid -vyönalenninta, siinä vyö tulee haarojen väliin kiinni kun omassani menee molemmilta sivuilta. Tuo BeSafe ei siis oikein toimi esim. pitkän takin tai hameen kanssa, muuten varmaan ihan hyvä.

Yhteistyössä