Turvallisuus vaarassa..iltalehden haastattelu koulukiusatusta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wolt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sanokaa mitä sanotte, mutta oon kyllä sitä mieltä, että suurin syy noitten kiusaajien temppuihin löytyy kasvatuksesta.

totta tämäkin..mut itse oon joutunut asiaa miettimään monesti, ja aina kun uusia asioita tuli eteen huomasin mielipiteeni muuttuvan..mäkin olin jossain vaiheessa sitä mieltä et vanhemmat ei oo puuttuneet tarpeeksi mut kun selvisi ettei vanhemmille oltu koulusta edes kerrottu lapsen tekosista, niin oli pakko miettiä et onko se sit kuitenkaan vanhempien vastuulla kokonaan.

nykyään tuntuu et kiusattu saa apua vain kun vanhemmat taistelee koulua, muita vanhempia, ls-väkeä jne vastaan, ja silloin kun se oma lapsi on jo ihan rikki, niin ei välttämättä enää ole voimia pistää hirveetä rumbaa pystyyn saadakseen sille lapselleen oikeutta..mä ainakin kohdistin oman energiani lapsen jaksamiseen, en oikeesti olis ehtinyt enää taistella yhtään niitä kiusaajia/vanhempiaan vastaan.

kiusatuille ja heidän perheilleen olis tosi tärkeetä saada tukea jostain, joku kuka ottais asian hoitoonsa ja taistelis sen lapsen puolesta.

Mä soittaisin poliisit eikä helvetissäkään tarvis lapsen mennä kouluun väsyneenä ja pelokkaana!!!

Eikä käy mullakaan sääliksi tätä puukotuksen uhria. Todella toivon että kiusaamiselle saatiin nyt stoppi.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25682289:
totta tämäkin..mut itse oon joutunut asiaa miettimään monesti, ja aina kun uusia asioita tuli eteen huomasin mielipiteeni muuttuvan..mäkin olin jossain vaiheessa sitä mieltä et vanhemmat ei oo puuttuneet tarpeeksi mut kun selvisi ettei vanhemmille oltu koulusta edes kerrottu lapsen tekosista, niin oli pakko miettiä et onko se sit kuitenkaan vanhempien vastuulla kokonaan.

nykyään tuntuu et kiusattu saa apua vain kun vanhemmat taistelee koulua, muita vanhempia, ls-väkeä jne vastaan, ja silloin kun se oma lapsi on jo ihan rikki, niin ei välttämättä enää ole voimia pistää hirveetä rumbaa pystyyn saadakseen sille lapselleen oikeutta..mä ainakin kohdistin oman energiani lapsen jaksamiseen, en oikeesti olis ehtinyt enää taistella yhtään niitä kiusaajia/vanhempiaan vastaan.

kiusatuille ja heidän perheilleen olis tosi tärkeetä saada tukea jostain, joku kuka ottais asian hoitoonsa ja taistelis sen lapsen puolesta.

Miksi lastensuojelua vastaan pitää taistella, kun he voivat auttaa? Lastensuojelussahan työskentelee heitä, jotka hoitavat kouluun liittyviä asioita. juurikin kiusaamiset jne

[QUOTE="hmmm";25682246]Toi ei poista kuitenkaan ongelmaa. Piilokiusaaminen on se juttu, mihin tarvittaisi nyt oikeita keinoja. Jos opet ei pärjää yksin, on aika ruveta miettimään että pitäisikö kouluun ruveta palkkaamaan ulkopuolista työvoimaa[/QUOTE]

No onhan niitä nykyään kaikenmaailman koulusosionomeja ym, mutta ongelmat sen kun syvenee.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25682289:

Mä meinasin kasvatusta ihan pienestä lähtien. Jos lapsi on kasvatettu kurissa ja hänestä on kasvatettu suvaitsevainen, en jaksa millään uskoo, että semmonen lapsi alkais yhtäkkiä kouluun mennessään muita kiusaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25682113:
Kollektiivinen rangaistus käyttöön, niin loppuu hiljainen hyväksyminen. 60-luvulla kansakoulussa saattoi opettaja jättää koko luokan jälki-istuntoon yhden oppilaan törttöilyn vuoksi. Ja voi vain arvata, että luokkakaverit eivät törttöilijää kiittäneet ja kehuneet "vitun cooliksi jätkäksi". Luokkakavereiden suhtautuminen törttöilijään oli jälki-istunnon jälkeen varsin jäätävä eikä todellakaan kannustanut tekemään toistamiseen.

Tämä vanha hyvä konsti kannattaisi ottaa vanhempainillassa esille jo etukäteen. Pistetäänpä korvan taakse muistiin.

[QUOTE="hmmm";25682246]Toi ei poista kuitenkaan ongelmaa. Piilokiusaaminen on se juttu, mihin tarvittaisi nyt oikeita keinoja. Jos opet ei pärjää yksin, on aika ruveta miettimään että pitäisikö kouluun ruveta palkkaamaan ulkopuolista työvoimaa[/QUOTE]

Ei minkäänlaiset vartijatkaan tätä ongelmaa taitaisi poistaa, kun nykyäänhän ei oppilaita saa kurittaakaan millään lailla. Vaikka potkisivat, räkisivät opea päin näköä, ei saa ottaa niskasta kiinni ja nostaa seinälle niinkuin olisi ihan oikein.
Mitäs ne ulkopuolisetkaan voisivat tehdä, kun häiriköihin ei saa mitenkään kajota fyysisesti.
Paitsi, jos niille annettaisiin erityislupa laittaa kiusaajat ja muut ääliöijät käsirautoihin ja viedä johonkin pyöreään koppiin rauhoittumaan.

[QUOTE="vieras";25682329]Ei minkäänlaiset vartijatkaan tätä ongelmaa taitaisi poistaa, kun nykyäänhän ei oppilaita saa kurittaakaan millään lailla. Vaikka potkisivat, räkisivät opea päin näköä, ei saa ottaa niskasta kiinni ja nostaa seinälle niinkuin olisi ihan oikein.
Mitäs ne ulkopuolisetkaan voisivat tehdä, kun häiriköihin ei saa mitenkään kajota fyysisesti.
Paitsi, jos niille annettaisiin erityislupa laittaa kiusaajat ja muut ääliöijät käsirautoihin ja viedä johonkin pyöreään koppiin rauhoittumaan.[/QUOTE]

Mun mielestä on vaarallista lähteä tuolle ajattelutavalle ettei mitään voida.

[QUOTE="hmm";25682308]Miksi lastensuojelua vastaan pitää taistella, kun he voivat auttaa? Lastensuojelussahan työskentelee heitä, jotka hoitavat kouluun liittyviä asioita. juurikin kiusaamiset jne[/QUOTE]

juu, toki, jos siihen asti päästään et aletaan puhua kiusaamisesta, kun kiusattu esim lintsaamisen takia joutuu/pääsee ls-asiakkaaksi, niin monta kertaa käyntejä kartoitetaan perheen asioita, lapsen oloa, ennenkuin edes otetaan sitä kiusaamista puheeksi.
siinä vaiheessa kun on 10 erilaista palaveria käynyt läpi kaikkien mahdollisten ihmisten kanssa eikä kukaan ota kantaa kiusaamiseen, niin oikeesti tekee mieli vaan nostaa kädet pystyyn ja sanoa et ihan mieten vaan, evvk..

mut joo, saatiin ls apua, samoin koulukuraattoreilta.

Mä meinasin kasvatusta ihan pienestä lähtien. Jos lapsi on kasvatettu kurissa ja hänestä on kasvatettu suvaitsevainen, en jaksa millään uskoo, että semmonen lapsi alkais yhtäkkiä kouluun mennessään muita kiusaamaan.

Ei aina, mutta usein ongelmaisilla lapsilla todella on ongelmaiset kotiolot - ja vanhemmilla kasvatus ja KOKO vanhemmuus hakusessa ja pielessä. Näin se vain on.
Toki tavallinenkin lapsi voi syyllistyä kiusaamiseen, mutta KiVakoulu onkin juuri heitä varten -tavallisia lapsia, jotka joskus hölmöilevät , mutta kykenevät parantamaan tapansa ja ymmärtävät tekonsa ja osaavat katuakin niitä.
Sitten ovat nämä sosiaalisesti ongelmaiset, väkivaltaiset, psyykkisesti sairaat jne. joihin ei Kivakoulu tai muutkaan "normaalit" puuttumiskeinot tehoa :(. Ja heillä todella vanhemmatkin ovat aika kädettömiä, voimattomia, "vaikeita", ongelmaisia...

[QUOTE="hmmm";25682332]No ei lastensuojelu ole kokoajan paikalla, mutta pitäisi ruveta olemaan, koska koulut ei pärjää yksin[/QUOTE]

Niin tai systeeminmuutos ois ehkä paikallaan. Joissain asioissa vois ottaa vähän takapakkia menneisyyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25682350:
juu, toki, jos siihen asti päästään et aletaan puhua kiusaamisesta, kun kiusattu esim lintsaamisen takia joutuu/pääsee ls-asiakkaaksi, niin monta kertaa käyntejä kartoitetaan perheen asioita, lapsen oloa, ennenkuin edes otetaan sitä kiusaamista puheeksi.
siinä vaiheessa kun on 10 erilaista palaveria käynyt läpi kaikkien mahdollisten ihmisten kanssa eikä kukaan ota kantaa kiusaamiseen, niin oikeesti tekee mieli vaan nostaa kädet pystyyn ja sanoa et ihan mieten vaan, evvk..

mut joo, saatiin ls apua, samoin koulukuraattoreilta.

Kun koulussa kokoonnutaan puhumaan kiusaamisesta vanhempien, ja lasten kesken' voi sinne myös tulla lastensuojelu tarvittaessa seuraamaan tilannetta, että onko tarpeen tehdä jotain

[QUOTE="hmm";25682437]Kun koulussa kokoonnutaan puhumaan kiusaamisesta vanhempien, ja lasten kesken' voi sinne myös tulla lastensuojelu tarvittaessa seuraamaan tilannetta, että onko tarpeen tehdä jotain[/QUOTE]

paino sanalla KUN.. joskus se vaan menee niin et koulussa ei puututa, eikä myönnetä eikä haluta puuttua kiusaamiseen.

meillä tosiaan jouduttiin niin paskaan tilanteeseen aikoinaan, et meillä 3v aikana vaihtui opettajat, opot ja kuraattorit kokoajan, me pojan kans käytiin palavereissa milloin kenenkin kanssa ja jatkuvasti paikalla oli joku uus ihminen, jolle selitettiin kokonaisuutta puolet siitä palaverin ajasta, ei ehkä sit ihme ettei asiaa koskaan saatu käytyä loppuun ja tehtyä sille asialle jotain.

pikaisella laskutoimituksella 3v aikana meillä oli 4 luokanvalvojaa, 2 rehtoria (vaihdoin lapsen toiseen kouluun kun ensimmäisessä ei kiusaamiseen puututtu) 3 opoa, 4 koulukuraattoria, 2 ls-ihmistä..nuorisopsykologi oli ainoa joka oli kokoajan sama..jotain positiivistakin sentään =)

[QUOTE="hmm";25682347]Mun mielestä on vaarallista lähteä tuolle ajattelutavalle ettei mitään voida.[/QUOTE]
Mun mielestä lapsuus on muuttunut, koulumaailma on muuttunut ja maailma on muuttunut. Kaikki asiat koskevat vain yksilöitä, ei yhteisöjä. Yksilöillä on paljon oikeuksia, mutta vähän velvollisuuksia. Jotta voidaan varmistaa, että yksilön oikeuksia ei poljeta ja miettiä, mahtaisiko sillä yksilöllä olla jokin velvollisuus, johon vedota, asiaa pohtimaan tarvitaan työryhmä. Pitää olla eri alojen edustajia asiaa pohtimassa. Onko kukaan tullut miettineeksi, että ehkä kiusaaja alitajunnassaan kaipaakin sitä, että saa kerrankin aikuisten jakamattoman huomion? Jos ei saa huomiota hyvällä, haetaan sitä sitten pahalla. Kiusaajasta tulee niin "tärkeä henkilö", että hänen tekemisiään käsittelemään tarvitaan moniammatillinen työryhmä. Aiemmin olisi saanut vain rehtorin ja vanhempiensa huomion, kun olisi mennyt kuuntelemaan rehtorin puhuttelun ja sen jälkeen kantanut kolmen kuukauden koulustaerottamislapun äidin ja iskän allekirjoitettavaksi. Monilapsisissa perheissäkin lapset usein nahistelevat, tappelevat ja härnäävät toisiaan, mutta ei sitä varten aleta perustamaan työryhmiä ja pidetä palavereja, koska jotenkin vielä sen ymmärretään kuuluvan asiaan, että sisarukset nyt on sellaisia. Ylilyönteihin puututaan, mutta muuten luotetaan siihen, että kyllä ne saavat keskenään kahinansa selvitettyä.

Mä en puolusta kiusaamista, mutta aiemmin oli ihan normaalia, että lasten keskuudessa, kouluissa ja työpaikoillakin oli tietty nokkimisjärjestys. Jokainen tiesi oman paikkansa eikä kaikkien tarvinnutkaan olla "kingejä". Tasa-arvoisuus on hieno asia, mutta mitä suuremmaksi ryhmä muodostuu, sitä varmemmin ryhmään muodostuu johtajatyyppi tai -tyypit. Mutta koko ryhmä ei johda, koska ryhmä ei toimi, jos kaikki ovat johtajia. Nykyisin, kun tällaista nokkimisjärjestystä ei enää haluta hyväksyä, niiden johtajatyyppien on oikeastaan jatkuvasti pönkitettävä omaa asemaansa ja tehtävä asioita, joilla varmistavat johtajuuden säilymisen heillä itsellään. Valitettavan usein se tapa on sitten aiheuttaa pelkoa muihin niin, että muut eivät uskalla asettua johtajatyyppiä vastaan eikä asettaa tämän johtajuutta kyseenalaiseksi. Usein kiusatuksi joutuu se, joka kiusaajasta tuntuu vähiten uhkaavalta. Loppujen lopuksi on aika sama, onko uhri pieni vai iso, hiljainen vai puhelias, köyhä vai rikas. Oleellista on, että uhri ei missään tilanteessa saa kiusaajastaan yliotetta ja siten uhkaa kiusaajan asemaa muiden silmissä. Alunperin hyvää tarkoittavat asiat kääntyvät itseään vastaan, jos niitä koitetaan laittaa tilanteisiin, joihin ne eivät sovi. Mennään yhdestä ääripäästä toiseen.

Poliisiasiahan tuo on, jollei koulun henkilkunta saa tollasia kusipäitä asioihin!!

Oma lapseni opiskelee pienryhmässä, mutta yksikään siellä ei ole väkivaltainen. En ymmärrä tätä yleistystä, että kaikki pienryhmäläiset olisivat "huonosti kasvatettuja" tai muuten vaan päästänsä vajaita. Oman lapseni luokalla on monenlaista pulmaa oppimisessa, käytöksessä hyvin harvoin.

[QUOTE="vieras";25682354]entäs kun samasta perheestä löytyy kiusaajia ja kiusattuja?[/QUOTE]

Kaikista huonosti kasvatetuista ei tuu kuisaajia, mutta kaikkien kiusaajien kasvatuksessa on joku asia menny pieleen,

Siinä koulussa, missä olin yläasteella, ei puututtu kiusaamiseen. Suurin syy oli tähän se, että opettajat kiusasivat myös. Vielä sielä samat opettajat opettaa ja se koulu on vieläkin varmaan ihan kauhee.

Yhteistyössä