Turvallinen ruoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetyttää

Vieras
Ihmettelen, kun toisissa neuvolan ohjeissa sanotaan, että pitäisi syödä paljon tuoreita kasviksia, hedelmiä ym. että saisi tarpeellisia vitamiineja, ja toisaalta taas sanotaan, että tuoreet kasvikset ja hedelmät ovat aina riski saada vakavakin bakteeritartunta (listeria tms.)

Tietty kasvikset ja hedelmät kannattaa aina pestä ennen käyttöä, mutta voiko esim. appelsiinin tai banaanin syödä pesemättä, kun eihän sitä kuorineen syödä? Entä onko turvallista syödä kesällä mansikoita (vähän vaikea pestä) tms.? Onko kukaan saanut tarkempia ohjeita?

Joo, saatan olla vähän ""paranoidi"", kun tälläisiä mietin, mutta sittenpähän olen. Asiallisia vastauksia toivotaan...

Mulle sanottiin, että kuorittavatkin hedelmät kannattaa pestä, sillä kuoren liat yms. voivat tarttua kuoriessa käsien kautta hedelmään. Mä yleensä pesen hedelmät lämpimällä vedellä ja pehmeällä harjalla.

Hm...miten tämän nyt nätisti sanoisi, mutta aika erikoisia ohjeita eri paikoista annetaan, jos ei itselle käy selväksi, miten toimia. Eiköhän hedelmien/kasvisten syömisessä ole se hyötypuoli tsiljoona kertaa suurempi kuin mahdollinen haittapuoli...Itse en _todellakaan_ kuori esim. omenoita tai pese banaaneja (tähhhh?) Vitamiineja on todella tärkeä saada aidoista tuotteista, ei vain pillereiden muodossa, siksi olen raskauteni aikana syönyt huoletta hedelmiä ja kasviksia. Jos listeria/bakteeririski on olemassa, sitten se on, en valitettavasti tässä kohtaa sitä murehdi. Mutta jaksanpa epäillä, sikälikin kun asumme Suomessa, jossa kaiken maan rajoitukset ja valvominen on joskus ylihysteeristä.

Wtf? Eihän tolla menolla voi käydä ravintolassakaan syömässä :D, ei sielläkään noin hyvää hygieniaa noudateta, että banaanit pestäisiin kuorimisen jälkeen :). Ehkä riittäisi jos itse pesisit kädet kuorimisen jälkeen, itse en tee sitäkään. Noudatan kyllä maalaisjärjen mukaista hyvää hygieniaa. Sitäpaitsi joskus on hyvä ottaa banaani vaikka ulos evääksi milloin ei olisi edes mahdollista pesemiseen. Itse haluan nyt kesä tullessa viettää paljon aikaa ulkona esim. grillaamassa missä ei voi noudattaa helposti ylihyvää hygieniaa. Sitäpaitsi mä luulin että listeriabakteeri kuolee vasta kypsennettäessä 70 asteessa :D. Pitää varmaan keittää banaanit tästä lähin huolella :D

Banskulle. Eikös lämpimässä vedessäki ole pöpöjä? Itte jätän pesemättä ja varsinki lämpimällä vedellä..
En kyllä usko että ylihygieenisuudella pitkälle pötkitään. Luin yhestä lehdestä, että vauvalle on hyväksi kerran päivässä nuolla kengänpohjat, jotta immuniteetti pysyis hyvänä. Jokainen toteuttakoon pesemiset ja pesemättömyydet miten oma maalaisjärki sanoo..

En minäkään pese banaania, koska en siihen syömisen aikana koske käsillä. Ja totta, lämpimässä vedessä on myös bakteereja, mutta uskoisin kuitenkin, että esim. appelsiini on puhtaampi pesun jälkeen kuin sitä ennen. Ja voihan sen appelsiinin vielä kuivata paperilla, jos ne veden pöpöt pelottaa. Lähtee ainakin osa kasvattamiseen käytetyistä torjunta- ja säilöntäaineista pois. Katsokaa vaikka appelsiinin pintaa, se on usein sellaisen harmahtavan kalvon peitossa. Lisäksi kuulemma huolellinen pesu voi ehkäistä virusteutien saamista. Näin mulle on neuvolassa sanottu, enkä meinaa tapojani muuttaa, vaikka se teistä tuntuu naurettavalta. Ja ihan vaan tiedoksi, että en ole muuten mitenkään hysteerinen syömäni ruoan suhteen, jos joku sitä epäilee.

Ettet pitäisi mua ihan pimeänä, niin tässä Finfoodin sivuilta löytynyttä tietoa:

Hedelmät

Ulkomailta tuodut hedelmät on syytä pestä aina kuumalla vedellä. Hedelmien pintaan on kuljetuksen ajaksi lisätty säilöntäaineita. Hedelmät kannattaa pestä, vaikka ne kuorittaisiin. Kuoriessa epäpuhtaudet siirtyvät herkästi hedelmälihaan. Sitrushedelmät kannattaa pestä kuumalla vedellä, harjalla ja käsiastianpesuaineella ennen kuorimista.

(Tässä siis kehotetaan pesemään hedelmät, oli raskaana tai ei...)

Unohtui mainita, että tällä mun hedelmien pesemisellä ei ole mitään tekemistä ylihygieenisuuden kanssa. En pese kuorittavia hedelmiä bakteerien, vaan niiden torjunta- ja säilöntäaineiden takia.
Liuku: Pesen hedelmät ennen kuorimista, en kuorimisen jälkeen.

Minä olin Kanarialla olessani rv15 ja silloin mietin tuota listeeri juttua. Kun menin paikan päälle niin söin melkein mitä vaan. Jos salaatti näytti epämääräiseltä niin en syönyt sitä.
Pesin hotellissa salaatit kraanavedellä ja rouskuttelin menemään. Ostin paikallisia mansikoita ja taas pesin nekin vain kraanavedellä. Olen siis tämänkin jälkeenkin raskaana.

Meinasin aloittaa hysteerisen tutkimisin listeeristä mutta päätin ett ei oo mun juttu. Nyt pesen kotona salaatit ym.. vedellä mutta en kyll muuta tee. Jokainen tietty tekee niinkuin tuntuu hyvältä mutta minä likka vetelen maksamakkaraa ja pinaattia rauta-arvojen nousuun ja en ole tietävinäänkään listeeristä. Syön tuorejuustoja ym.. jos tekee mieli. Näin olen tehnyt viimeksikin kun olin raskaana ja lapsi on ollut todella terve ja 10 tyttö.

Ei niitä listeeritapauksia Suomessa montaakaan ole vuodessa joten se on huonoa tuuria jos sellaisen saa. Siis tämä on minun mielipide ja muut tekevät juuri niin kuin tykkäävät.

Ennen sitä syötiin mitä vaan oli tarjolla ja lapsia syntyi silti. Itse en noita ""kiellettyjä"" ruoka-aineita varonut ekan lapsen kanssa enkä kyllä aio poistaa niitä nyttenkään ruokavaliostani. Enemmän katson syömisiäni sitten kun imetän... jotta vaavi ei ihan hikeä puske esim. liiallisen chilin vuoksi...

Hedelmät yleensä pesen/kuorin (lapselle aina) tai pyyhkäsen paidan helmaan... paprikasta jätän kantaosan suosiolla pois (tutkitusti oikein torjunta-ainepesäke...)...

Kukin tavallaan maalaisjrkeä käytellen... §:-)

No, minä oon aina pessyt appelsiinit ennen kuorimista kun niistä jää se ällö kerrostuma joka juuttuu käsiin :( mitä sitten liekin. Omenat joko pesen tai sitten kuorin, ja vihannekset käytän hanan alla. Marjoja en pese enkä huuhtele. Enpä usko että tämä raskaus muuttaa käytäntöjäni noiden suhteen millään lailla. Pihvit olen tykännyt syödä mediumina, nyt taidan ne kuitenkin kypsentää loppuun asti, se on pieni uhraus hyvän asian eteen. Maksa ei kuulu herkkuihin. Kotimaiset + Arlan tuorejuustotkin on tehty pastöroidusta maidosta (no, feta on näistä se mitä oikeastaan vain syön) joten niistäkään en tarvitse huolestua. Homejuustoja vähän kaipaan, mutta pitää syödä ne nyt raskauden aikana kypsennettynä niin ei tarvitse täysin ilman olla... samoin lakun/salmiakin syönnin pystyy jättämään vähemmälle. Kalaa syön pari kertaa viikossa ja keskenään erilaisia, ei ongelmaa siinäkään. Kahvia olen vähentänyt jo yritysaikana joten siihenkin olen tottunut. Rooibos -teepussissa näkyy lukevan että sopii myös odottaville. Tavallista teetä en juo.

Pikkusen siis joudun rajoittamaan jotain ""herkkuja"" mutten koe mitään suuria uhrauksia tekeväni, kun pienokainen on toivottu. Siitäkin olen onnellinen että pääsin tupakasta eroon jo aikoja sitten, etten silläkään lastani myrkytä. Minusta on aika teennäistä huolehtia jostain kotimaisesta, kuitenkin puhtaasta, ruuasta jos suupielessä roikkuu sätkä.

Tuo kengänpohjan antaminen lapselle nuoltavaksi oli edesmenneen Arkkiatri Arvo Ylpön kehoitus aikoinaan. Hänhän edisti Suomen neuvolalaitoksen kehitystä ja tämä kehotus on minullekkin jäänyt jostain lentävänä lauseena mieleeni. Kyse on varmasti ollut tasapainoilusta terveyttä edistävän puhtauden ja immuniteetin kehityksen välillä.

Täytyy sanoa, että maalla pellossa kasvaneena (sisävessat ja suihku vasta 80-luvulla) en ole allerginen millekkään. Eikä kukaan meidän perheessä ole allerginen. On tullut siedätyshoitoa läpi elämän.

Eli maalaisjärkeä näin raskausaikanakin ja lapsen kanssa.

Mä en oo kauheen tarkka ollut näissä hygieniajutuissa, mutta oon kyllä vähän enempi ajatellut asiaa nyt raskaana ollessa. Salmiakkisisuja popsin tosin päivittäin, se kun auttaa pahoinvointiin niin hyvin.. Mutta siitäkin neuvolan täti sanoi, että hyvä jos ei nyt pussillista salmiakkia päivässä syö. Muuten maksa, erikoisjuustot ym. ei kuulu muutenkaan herkkuihini, niin ei oo tullut suurempia kiusauksia. Tottakai jos jossain tarjotaan jotain, niin voin syödä, onhan tuo listeriariski aika pieni täällä Suomessa. Hedelmiä en oo huuhdellut, ehkä kyllä vois ainakin sitrushedelmien kohdalla tehdä. Tosin maistelin tässä viime viikolla sukulaisten Thaimaasta tuotuja hedelmiä (pesemättä!), toivoin vaan että bakteerit pysyis kuorissa, lisäaineita siellä taas ei oo niin kuin monissa muissa maissa..

""Ennen sitä syötiin mitä vaan oli tarjolla ja lapsia syntyi silti.""

Ihan totta, mutta ennen ruoka oli myös paljon puhtaampaa kuin nykyään, ei käytetty säilöntä-, torjunta- ja lisäaineita. Ennen syötiin sitä, mitä omasta pellosta tai omasta kylästä löytyi, ei ruokaa tuotu toiselta puolelta maapalloa, eikä kaupoista saanut eineksiä. Ennen ei myöskään esim. rokotettu lapsia, mutta kyllähän niitä jäi jokunen aina eloon kuitenkin...

Säilöntäaineet yms. varastoituvat ruumiisiimme, eli ne eivät poistu meistä koskaan, vaan ne siirtyvät automaattisesti myös lapsiimme. Ruoan lisäksi saamme myrkkyjä esim. keinokuituvaatteista, muovisista laukuista, teflonpannuista, hajuvesistä jne, jne... Jokaisesta meistä löytyy jäänteitä esim. jo vuosikausia sitten kielletyistä keinokuiduista. Meihin nämä myrkyt eivät vielä vaikuta, mutta seuraavissa sukupolvissa myrkkyjä saattaa olla jo niin paljon, että ne aiheuttavat epämuodostumia ja kasvaimia. Kukaan ei kuitenkaan pysty varmuudella vielä sanomaan, mitä myrkyt tulevat vuosien päästä saamaan aikaan, mutta se on varmaa, etteivät ne tee kellekään mitään hyvää.

Ei ole tietenkään syytä hysteriaan, mutta minusta on myös naurettavaa ummistaa asialla silmänsä. Appelsiinin pesuun menee aikaa noin 30 sekuntia, miksi en sitä tekisi? Samoin suosin luonnonkuituisia vaatteita, enkä käytä halpiskosmetiikkaa. Minusta tämä, jos mikä, on maalaisjärjen käyttöä...

Listeria tapauksia on todettu mm. ulkomaisia tuorejuustoja/homejuustoja syöneillä, eli kehoitus välttää pastöroimatonta maitoa ei ole turha, samoin muutkin ravintosuositukset; maksa, alkoholi, jotkut isot kalat, vakuumipakkauksessa olevat kalat ja raaka liha. Jos jokainen ajattelee järjellä, ilman hysteriaa puolin tai toisin, ymmärtää kyllä että aikuinen ihminen ja jo syntynyt meidän bakteeriympäristöön hieman tottunut lapsi on eri asia kuin syntymätön lapsi! Sikiö on äidin verenkiertoon yhtyessään vain millien pituinen ja masussa pitkään todella pieni!!! Se mikä saa äidin mahan kuralle tai yrjön lentämään voi tehdä oikeasti vahinkoa noin pienelle ihmiselle! Samoin a-vitamiini ja alkoholi, itselle ei haittaa pikku yliannostuksesta varmaan ole, mutta ajatelkaa kun toinen on senttien mittainen! Itse en todellakaan ole ylihygieenikko omien syömisieni suhteen, mutta olen ajatellut asian niin että mitä laittaisin kymmensenttisen vauvan suuhun jos minulle sellainen nenän eteen annettaisiin ja sanottaisiin että ruoki...

Yhteistyössä