turvakaukalon jälkeen mikä istuin???

silja
Suosittelen britaxin two way eliteä! Siinä on useampi turvahyväksyntä mitä muissa merkeissä, sen saa molempiin suuntiin, on helppo asentaa, on tosi hyvät 5-pistevyöt, hyvät kankaat, lapsi mahtuu hyvin toppavaatteissakin ja jälleenmyyntiarvo pysyy! Mulla ois vaikka kuinka paljon hyvää sanottavaa tuosta istuimesta =)
 
Rumba
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2005 klo 00:57 silja kirjoitti:
Suosittelen britaxin two way eliteä! Siinä on useampi turvahyväksyntä mitä muissa merkeissä, sen saa molempiin suuntiin, on helppo asentaa, on tosi hyvät 5-pistevyöt, hyvät kankaat, lapsi mahtuu hyvin toppavaatteissakin ja jälleenmyyntiarvo pysyy! Mulla ois vaikka kuinka paljon hyvää sanottavaa tuosta istuimesta =)
tätä suosittelen minäkin. Lisäksi tosi pitkä käyttöikä :)


Meillä on myös kakkosautossa Gracon istuin ja sekin on tosi hyvä (neiti 11 kk viihtyy siinä ainakin toistaiseksi paremmin kuin Britaxin istuimessa (britax malliltaan leveä)) :)
 
Meillä Britaxin Midway, vastaava kuin nykyinen freeway. Ja hyvä on ollut! Tosin sitten kun Pikku-kakkonen siirtyy vauva-kaukalosta pois, niin meinataan siirtää pieni tuohon istuimeen ja ostaa esikoiselle sitten tuo Two Way Elite. Menee sitten nuo istuimet pitkään. Tuossa Midway:ssa painoraja 0-25kg. Tosin tuntuisi hurjalta ihan vastasyntynyttä siihen pistää...pienihän hukkuisi siihen ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2005 klo 08:54 kangasajuruoho kirjoitti:
Juu...two way elite on äärettömän hyvä...paitsi jos pitää saada kolme istuinta vierekkäin mahtumaan takapenkille! siihen on aivan liian leveä...
Joo periaatteessa meillä tulis olemaankin kolme istuinta takana...Vai voiskohan kohta jättää ekaluokkalaiselta istuinkorokkeen pois???? Tai sitten minun täytyy änkeytyä aina takapenkille ja laittaa ekaluokkalainen korokkeineen eteen....
 
Pasi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 11:44 Arjensankari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2005 klo 08:54 kangasajuruoho kirjoitti:
Juu...two way elite on äärettömän hyvä...paitsi jos pitää saada kolme istuinta vierekkäin mahtumaan takapenkille! siihen on aivan liian leveä...
Joo periaatteessa meillä tulis olemaankin kolme istuinta takana...Vai voiskohan kohta jättää ekaluokkalaiselta istuinkorokkeen pois???? Tai sitten minun täytyy änkeytyä aina takapenkille ja laittaa ekaluokkalainen korokkeineen eteen....
Helposti et saa kolmea istuinta mahtumaan eikä Two Way Elite ole mikään poikkeustapaus. Muistaakseni jos kolme istuinta pitäis laittaa takapenkille niin Britax oli ainoa merkki jolla oli sellanen malli millä se onnistui mut mä en millään muista mikä se malli oli.... Ei ollu se two way vaan joku muu, kapeampi malli.
Itte ottaisin kuitenki sen two wayn ja laittaisin sen eteen ja emäntä kouluikäisen kanssa taakse. kaikista fiksuin mielestäni. Tai sit koulukkaalta koroke pois (riippuen kui pitkä hän on) ja vyönalentaja turvavyöhän.
 
Meillä gracon cosmic xtp ja erittäin hyväksi todettu istuin, sopii erityisen hyvin pienikokoiselle lapselle, helppo laittaa autoon ja törmäystesteissä parhaat arvosanat. Kallis, mutta ainakin meillä hintansa arvoinen
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 13:49 Pasi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 11:44 Arjensankari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2005 klo 08:54 kangasajuruoho kirjoitti:
Juu...two way elite on äärettömän hyvä...paitsi jos pitää saada kolme istuinta vierekkäin mahtumaan takapenkille! siihen on aivan liian leveä...
Joo periaatteessa meillä tulis olemaankin kolme istuinta takana...Vai voiskohan kohta jättää ekaluokkalaiselta istuinkorokkeen pois???? Tai sitten minun täytyy änkeytyä aina takapenkille ja laittaa ekaluokkalainen korokkeineen eteen....
Helposti et saa kolmea istuinta mahtumaan eikä Two Way Elite ole mikään poikkeustapaus. Muistaakseni jos kolme istuinta pitäis laittaa takapenkille niin Britax oli ainoa merkki jolla oli sellanen malli millä se onnistui mut mä en millään muista mikä se malli oli.... Ei ollu se two way vaan joku muu, kapeampi malli.
Itte ottaisin kuitenki sen two wayn ja laittaisin sen eteen ja emäntä kouluikäisen kanssa taakse. kaikista fiksuin mielestäni. Tai sit koulukkaalta koroke pois (riippuen kui pitkä hän on) ja vyönalentaja turvavyöhän.
juu, samaa mieltä, istuinkoroke pois, ja vyönalennin käyttöön. =)
kyllä britax two way elite on ihan huippu meillä ollu jo kahella lapsella
 
myssäkä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2005 klo 09:22 Anne25 kirjoitti:
Meillä gracon cosmic xtp ja erittäin hyväksi todettu istuin, sopii erityisen hyvin pienikokoiselle lapselle, helppo laittaa autoon ja törmäystesteissä parhaat arvosanat. Kallis, mutta ainakin meillä hintansa arvoinen
Mutta Cosmicin testin arvosanahan on näköjään heikko?
 
Itse suosittelen Britax Freewayta. Jossain aiemmassakin ketjussa täällä otin esille sen, että Vauvan sivuilla olleessa keskustelussa juuri tuo monien suosima Two-way-elite kävi pitkillä lapsilla jaloista liian ahtaaksi. Varmasti tämän keskustelun sitä istuinta kehuneista löytyy vastakkaisiakin kokemuksia, mutta paljon oli niitä, jotka joutuivat kääntämään lapsen liian aikaisin kasvot menosuuntaan, koska ei mahtunut enää toisinpäin.

Freewayssa on lisäksi paljon paremmat sivutörmäyssuojat kuin Two-way-elitessä, joka on hurjan "avoin". Muutenkaan en näe mitään tarvetta käännettävälle istuimelle, koska ostamme sitten turvavyöistuimen kun lapsi on tarpeeksi vanha/isokokoinen siirrettäväksi kasvot menosuuntaan. Turvavyöistuinhan meneekin sitten pitkälle kouluikään, koska siitä saa tehtyä istuinkorokkeenkin selkänojan poistamalla.

Minä en muuten tulkitsisi turvaistuintestejä ihan kirjaimellisesti, koska ainakin Autoliiton 2003 julkaisemassa testissä (http://www.autoliitto.fi/) kaukaloita ja istuimia oli käytetty aika epätyypillisellä tavalla. Esimerkki: Gracon Autobaby oli "vaikea asentaa", "vöiden reititys vaikeaa", "rajoitettu näkyvyys" jne. Tässä oli siis otettu huomioon myös vöiden kiinnitys ilman alustaa, vaikka luulisin että 99% käyttää tätä kaukaloa alustan kanssa, jonka kiinnittäminen on todella helppoa, ja kertakiinnityksen jälkeen sitä ei voi asentaa väärin - tai unohtaa laittaa turvavöillä kokonaan penkkiin kiinni, kuten minulla joskus kävi toisen kaukalon kanssa. Ja huono näkyvyys ei todellakaan ole vauvan kanssa mikään ongelma, ei ne pikkuvauvat sieltä paljon maisemia katsele... Kaikissa kunnon sivutörmäyssuojan omaavissa kaukaloissa on huono näkyvyys, tämä mainitaan myös esim. Britax Römer Baby Safe Plussan kohdalla. Toinen esimerkki: Britax Eclipse plus sai miinuksia siksi, että "istuimen koon vuoksi kuusivuotiaita ja tätä vanhempia lapsia ei voi kiinnittää istuimeen turvallisesti". Kukahan oikeasti enää käyttää tavallista turvaistuinta kuusivuotiaalla?

Eli vertailuja ja testejä kannattaa lukea hiukan tarkemmin, eikä vain keskittyä kokonaisarvosanaan.
 
myssäkä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2005 klo 09:23 Vieras kirjoitti:
Ja Britaxin istuimet saivat arvosanan välttävä... Onko sillä nyt suurta eroa, onko istuin välttävä vai heikko, kun testimenestyjiä eivät olleet kuitenkaan?
Itse asias välttävällä ja heikolla on todella suuri ero.
Lisäks äläs levitä valheita, Britaxin istuimet eivät saaneet arvosanaa välttävä, vaan Britaxin 1 istuin sai arvosanan välttävä. Graco ei edes antanut istuimiaan testin samaiseen sarjaan..... Britaxilta löytyi kuitenki testivoittaja jokaiseen sarjaan ja ainoa merkki joka sai kolmea ja neljää pistettä törmäysturvallisuudesta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 13:49 Pasi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 11:44 Arjensankari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2005 klo 08:54 kangasajuruoho kirjoitti:
Juu...two way elite on äärettömän hyvä...paitsi jos pitää saada kolme istuinta vierekkäin mahtumaan takapenkille! siihen on aivan liian leveä...
Joo periaatteessa meillä tulis olemaankin kolme istuinta takana...Vai voiskohan kohta jättää ekaluokkalaiselta istuinkorokkeen pois???? Tai sitten minun täytyy änkeytyä aina takapenkille ja laittaa ekaluokkalainen korokkeineen eteen....
Helposti et saa kolmea istuinta mahtumaan eikä Two Way Elite ole mikään poikkeustapaus. Muistaakseni jos kolme istuinta pitäis laittaa takapenkille niin Britax oli ainoa merkki jolla oli sellanen malli millä se onnistui mut mä en millään muista mikä se malli oli.... Ei ollu se two way vaan joku muu, kapeampi malli.
Itte ottaisin kuitenki sen two wayn ja laittaisin sen eteen ja emäntä kouluikäisen kanssa taakse. kaikista fiksuin mielestäni. Tai sit koulukkaalta koroke pois (riippuen kui pitkä hän on) ja vyönalentaja turvavyöhän.
En voi laittaa turvaistuinta eteen, koska on turvatyyny ja sitä ei saa kytkettyä pois. :\| Eli meillä taitaa olla ongelma....
 
Äiskä -65
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 13:49 Pasi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2005 klo 11:44 Arjensankari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2005 klo 08:54 kangasajuruoho kirjoitti:
Juu...two way elite on äärettömän hyvä...paitsi jos pitää saada kolme istuinta vierekkäin mahtumaan takapenkille! siihen on aivan liian leveä...
Joo periaatteessa meillä tulis olemaankin kolme istuinta takana...Vai voiskohan kohta jättää ekaluokkalaiselta istuinkorokkeen pois???? Tai sitten minun täytyy änkeytyä aina takapenkille ja laittaa ekaluokkalainen korokkeineen eteen....
Helposti et saa kolmea istuinta mahtumaan eikä Two Way Elite ole mikään poikkeustapaus. Muistaakseni jos kolme istuinta pitäis laittaa takapenkille niin Britax oli ainoa merkki jolla oli sellanen malli millä se onnistui mut mä en millään muista mikä se malli oli.... Ei ollu se two way vaan joku muu, kapeampi malli.
Itte ottaisin kuitenki sen two wayn ja laittaisin sen eteen ja emäntä kouluikäisen kanssa taakse. kaikista fiksuin mielestäni. Tai sit koulukkaalta koroke pois (riippuen kui pitkä hän on) ja vyönalentaja turvavyöhän.

Lasta ei saa laittaa tuvaistuimen kanssa eteen. Se on todella vaarallista. Etuistuin on auton vaarallisin paikka törmäystilanteissa.
 

Yhteistyössä