Turvakaukaloista kysymys??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Tuossa etsiskelen itselle kaukaloa/kaukalo-turvaistuin yhdistelmää. Tosi huonosti löytyy mittoja istuimille.. Mikä olisi mahdollisimman kapea kaukalo? Ja jos noissa onkin mitta ( esim. 33cm tai 44cm ), niin onko se sisä vai ulkomitta leveimmästä kohdasta?

Löysin hyvän sivun, lapsimatkustaa.fi , missä voi vertailla kaukaloita, mutta sielläkin tosi monet on sellaisia, joita ei enää löydy myynnistä :( Olisitteko ystävällisiä ja kertoisitte, jos tiedätte, mitkä on ne kapeimmat merkit?

Miksi haluat mahdollisimman kapean kaukalon?
Meillä on Brio Primo, en tiedä leveysmittoja, mutta nyt kun (suht isokokoinen) lapsi on vajaa 5kk, tuo tuntuu sisämitoiltaan jo melko ahtaalta leveyssuunnassa.

Meillä oli käytössä Brio Primo ja se mahtui hyvin autoon, missä oli todella pienet takapenkkitilat. Mutta auton vaihto tuli eteen, kun piti istuin vaihtaa isompaan. En halunnut matkustaa polvet suussa repsikan paikalla. : /

Viimeisin kirjoittaja oikeassa. Ahdas takapenkki=kapea istuin. Takapenkiltä löytyy tilaavievä pallasfix-palkki-situin ja sit pitäis vielä sopia kaukalo ja yksi aikuinen..

[QUOTE="anu";25919201]Mä etsin kans kolmannelle kapeinta mahdollista ja totesin et Brio ja Cybex on kapeimmat.[/QUOTE]

Cybexin atonit on kyllä 44cm leveitä ja muistan jonkun (primon??) olevan 33cm, mutta sitä ei enää löytynyt mistään liikkeestä..

[QUOTE="anu";25919416]Se Brio on just se Primo. :) Cybexiä ne kaupas sanoi kans pieneksi, en mitannut vaan otin halvemman. :)[/QUOTE]

Pitkän googlailun jälkeen löysin ja se primokin on sen 44cm. Joku Kiddy maxi pro ilmoittaa mitaksi 33cm.. Onko kellään kokemusta ko. kaukalosta? Jos sitä nyt saa mistään..

En lähtis ihan mitä tahansa istuinta ottamaan...
Mut hei, kun kaukalo on jalustalla, jää vieressä istuvalle pyllytilaa enemmän kun kaukalo nousee jalustasta ylemmäs.

[QUOTE="anu";25919457]En lähtis ihan mitä tahansa istuinta ottamaan...
Mut hei, kun kaukalo on jalustalla, jää vieressä istuvalle pyllytilaa enemmän kun kaukalo nousee jalustasta ylemmäs.[/QUOTE]

Ei se kyllä välttämättä ihan noinkaan mene. Meillä on Cybex Aton ja ilman jalustaa saisi takapenkille enemmän tilaa kuin jalustan kanssa. Jalusta kun on isofix- kiinnitteinen ja ne isofixit on keskellä istuinalaa. Jos pelkän istuimen kiinnittäisi vöillä, sen saisi ihan istuimen reunaan ja keskelle jäisi enemmän tilaa. Turvallisuussyistä käytämme ehdottamasti isofixiä.

No meillä ainakin jää muille lapsille enemmän tilaa kun Brion Primo on isofix-jalustalla kiinni. En voi mennä Cybexistä sanomaan. Mut Brio ainakin toimiin näin hyvin.

Ja hei AP, miksi taakse pitää mahtua aikuinen? Oletan, että teillä kolmas lapsi tulossa? Miksi ette sovita kaikkia 3 lasta takapenkille? Enempi tilaa lapselle turvaistuimessa kuitenkin jää kuin aikuiselle.

[QUOTE="anu";25919526]Ja hei AP, miksi taakse pitää mahtua aikuinen? Oletan, että teillä kolmas lapsi tulossa? Miksi ette sovita kaikkia 3 lasta takapenkille? Enempi tilaa lapselle turvaistuimessa kuitenkin jää kuin aikuiselle.[/QUOTE]

Jotenkin ajattelin tän ilmeisesti nurinkurisesti. No sitten vaihtoehto olis 2x cybex pallas ja joku kaukalo tai kaukalo/turvaistuin. Maxi cosi citi, eikä gracon telakallinen ei siihen väliin ainakaan sovi ( tutulla on).

[QUOTE="anu";25919457]En lähtis ihan mitä tahansa istuinta ottamaan...
Mut hei, kun kaukalo on jalustalla, jää vieressä istuvalle pyllytilaa enemmän kun kaukalo nousee jalustasta ylemmäs.[/QUOTE]

Miksi?

Minulle kaupassa sanottiin, että jos haluat turvallisuutta, niin maxi-cosi cabriofix tai britax babysafe shr isofix alustalla. Kaikki muut on samaa luokkaan turvallisuudessa esimerkiksi graco jalustan kanssa ja carena ilman jalustaa ovat yhtä turvallisia.

Meillä britax ja mielestäni se on kyllä aika kapee. Lisäksi pärjännyt testeissä tosi hyvin ja laps mahtuu todella pitkään istuimeen.

[QUOTE="vieras";25919568]esimerkiksi graco jalustan kanssa ja carena ilman jalustaa ovat yhtä turvallisia.
[/QUOTE]

Tarkoitin siis noi kaksi keskenään on yhtä turvallisia. Tuohon samaan joukkoon kuuluu myös tuo aiemmin mainittu brio.

Niin ja ystävällä on tuo brio. Netistä olen lukenut, että on tosi ahdas. Itse en sitä ymmärrä, kun ystävän 1v3kk mahtu toppavaatteet päällä vielä istuimeen. Meillä tuossa britaxissa matkustaa 1v 5kk ikäinen muksu ja vielä mahtuu pituuden ja leveyden, sekä painon mukaan olemaan. Kuitenkin siirrymme kohta ihan kunnon istuimeen.

no joo..
Meillä oli isommilla CabrioFix, mutta piti luopua että kolmas lapsi mahtuu kyytiin kans. Uskon todella, että se on paras kaukalo päällä maan, mutta jos ei mahdu niin ei mahdu. Muut istuimet meillä myös Maxi-Cosilta. Mut kaukalona luotan Brioon tai Cybexiin 110% enempi ku johonki ihan lelumerkkiin, kuten vaikka Carenaan tai muuhun ihme markettimerkkiiin. Gracoa en ottais, ku niitten isompien istuimet kyseenalaisesti testeis pärjännyt..

Mut joo.. Lopulta kuitenkin tarve saada 3 lasta autoon oli se, joka meillä päätti kaukalomerkin. Ei siinä auta ku haaveilla siitä CabrioFixistä ja toivoa ettei ajeta kolaria. :D Hehe.

[QUOTE="anu";25919507]No meillä ainakin jää muille lapsille enemmän tilaa kun Brion Primo on isofix-jalustalla kiinni. En voi mennä Cybexistä sanomaan. Mut Brio ainakin toimiin näin hyvin.[/QUOTE]

Siis eihän se olekaan kiinni siitä kaukalosta tai jalustasta vaan autosta, eli missä ne isofixit sijaitsevat.

Meidän vauva on muuten jo kans iso, 8kk heppu, pitkäkin.. Ja Brioon mahtuu vieläkin ilman ongelmia. En tajua miten ne muka jää pieneksi toisilla jo 5kk!??

Maxi-Cosin kaukaloa isommat käytti 1v2kk saakka, olis mahtunut pidempäänkin. Enkä nää tätä kapeampana sisämitoitaan ku mitä se Maxi-Cosin Cabrio oli. Tosin tietty paha verrata ulkomuistista.. Mut tuntuma on se, että samaa luokkaa kooltaan.

[QUOTE="vieras";25919568]Miksi?

Minulle kaupassa sanottiin, että jos haluat turvallisuutta, niin maxi-cosi cabriofix tai britax babysafe shr isofix alustalla. Kaikki muut on samaa luokkaan turvallisuudessa esimerkiksi graco jalustan kanssa ja carena ilman jalustaa ovat yhtä turvallisia.

Meillä britax ja mielestäni se on kyllä aika kapee. Lisäksi pärjännyt testeissä tosi hyvin ja laps mahtuu todella pitkään istuimeen.[/QUOTE]

Ai jaa, minulle taas sanoi myyjä, että missään tapauksessa ei suosittele Britaxia juuri turvallisuuden vuoksi, vaan ennemmin Maxi-cosi Cabrofix tai sitten Graco. Eli ihan myyjäkohtaisia tulkintoja. Testitkään ei auta, kun Maxi- cosi cabriofix sai ensin arvosanan erinomainen ja muutamaa vuotta myöhemmin ainoastaan hyvä.

Kävinpä mittaamassa. Noiden tuvaistuinten väliin jää 26cm rako kapeimmillaan. Eli pitäis olla joku alhaalta kapea malli.. Tai kapea telakka, joka nostais ja siirtäis sitä itse kaukaloa eteenpäin.

En tiedä muuten mistä on jäänyt mulla päähän, että en ikinä osta Britaxin istuinta. Olisko joku testi joskus aikanaan tai jotain.. Mut joo ei mulla siitä merkistä kans hääppöinen kuva ole. (no joo.. turvallinen varmasti on niinku kaikki isojen merkkien istuimet.. mut jos lähdetään hifistelmään niin..)

Yhteistyössä