Turvakaukalo vm. 2007, uskaltaisitteko käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen kuullut että kaukaloissa on viiden vuoden käyttöraja, jonka jälkeen ne eivät ole enää turvallisia mm. muoviosien hapertumisen takia. En tiedä miten totuusperäistä tuo tieto on, että onko tutkittu puolueettomasti vai onko valmistajien keksimää höpinää. Joten, uskallanko käyttää vielä turvakaukaloa vastasyntyneelle? Ei ole kolaroitu eikä muuta sellaista.

me käytettiin 2007 syntyneen isosiskon kaukaloa 2011 syntyneellä nuorimmalla, alkuvuodesta laitettiin se pois kun vaihdettiin isompaan istuimeen.
itse siis tiedettiin ettei sitä oltu säilytetty esim ulkovarastossa, missä se olisi altistunut kuumalle ja pakkaselle

Jos se on teidän perheeseen tullut uutena, ei ole säilytetty autossa tai muissa ääriolosuhteissa niin käyttäisin. Toinen syy miksi vanhaa kaukaloa ei suositella on se että sivutörmäystuet on muutamassa vodessa kehittyny huomattavasti.

musta ainakin ulkoisesti meidän britaxin kaukalo näytti samalta, kaikki muu paitsi se aurinkosuojakuomu. samalla tavalla uusissa säätyikin se pääntuki, on 5-pistevaljaat, saa travel systemiksi jne.
en ehkä sen ikäistä enää ostaisi, mutta jos sellainen jo kotoa löytyy niin käyttäisin.

Mulla on 2,5 veellä meidän esikoiselle vuonna 2001 ostettu turvaistuin.

mä en oikein tajua, miksei noita voisi muka vielä käyttää? "haurastumisesta" puhutaan, mutta kyllä nuo ovat materiaaleiltaan sellasia, että ei ne muutamassa vuodessa hajoa atomeiksi itsekseen. Kauheeta tuhlausta olisi ostella muutaman vuoden välein uusia...

onhan se tuhlausta vaihtaa turhaan autoja, tietokoneita, kännyköitä jne. niiden rinnalla on uusi turvaistuin halpa :D

Miksi noita nyt pitäisi turhaan vaihdella? En mä ainakaan huvikseni vaihtele vaan siinävaiheessa kun on tarve. Ja jos on toimiva vanha turvaistuin ei uudelle ole tarvetta.

Britaxin sivuilla sanotaan näin:

"Kuinka pitkään turvaistuin säilyy käyttökelpoisena?

Turvaistuimissamme käytetylle muoville ei ole määritetty käyttöikää, sillä muovi ei muutu vuosien kuluessa huokoiseksi tai hauraaksi. Suosittelemme kuitenkin, että turvaistuin vaihdetaan 8–10 vuoden välein. Syy tähän on se, että teknistä kehitystä tapahtuu koko ajan ja uudet turvaistuimet suojaavat lasta entistä tehokkaammin."

Eli tuo 8-10 v vain siksi, että uudempi voi olla tehokkaampi. Mutta jos vanha on erinomaisen hyvä ei sitä kannata vaihtaa. Muovi ei haurastu edes valmistajan mukaan.. toki jos on pakonomanen tarve vaihdella kaikkia asioita huvikseen ni ei kai sitä kukaan kiellä.. :D

[QUOTE="jep";26794435]Mulla on 2,5 veellä meidän esikoiselle vuonna 2001 ostettu turvaistuin.

mä en oikein tajua, miksei noita voisi muka vielä käyttää? "haurastumisesta" puhutaan, mutta kyllä nuo ovat materiaaleiltaan sellasia, että ei ne muutamassa vuodessa hajoa atomeiksi itsekseen. Kauheeta tuhlausta olisi ostella muutaman vuoden välein uusia...[/QUOTE]

On täysin eri asia hajoaako turvakaukalo "atomeiksi" muutamassa vuodessa vai haurastuuko muovi kemiallisesti niin, ettei se toimi ja suojaa tarkoitetulla tavalla kolaritilanteessa.

Minusta on täysin edesvastuutonta kirjoitella asiasta, josta ei tiedä eikä ymmärrä tuon taivaallista.
Muovin sisältämät pehmittimet ja stabilisaattorit, jotka vaikuttavat oleellisesti muovin käyttäytymiseen ja joustavuuteen, haihtuvat muovista ajan kanssa ja todellakin viisi vuotta on aika optimiaika, jonka muovin voi muovin valmistaja luvata muovin ominaisuuksien säilyvän. Sen jälkeen kovettuva muovi voi aiheuttaa rikkoutuessaan jopa lisääntyneen vammautumisriskin muovimateriaalin lohjetessa tai murtuessa.

Kuten edellinen kirjoittaa "en oikein tajua", niin silloin ei pitäisi esittää mielipidettä, että turvakaukaloa voi käyttää pidempään turvallisesti. Kauheaa tuhlausta on se, että lapsi vammautuu tai menehtyy onnettomuudessa vain siksi, että hänet on tietämättömyyttä laitettu turvakaukaloon, joka ei ole enää turvallinen.

• Tykkää
Reactions: Salla07
[QUOTE="jep";26794476]Miksi noita nyt pitäisi turhaan vaihdella? En mä ainakaan huvikseni vaihtele vaan siinävaiheessa kun on tarve. Ja jos on toimiva vanha turvaistuin ei uudelle ole tarvetta.

Britaxin sivuilla sanotaan näin:

"Kuinka pitkään turvaistuin säilyy käyttökelpoisena?

Turvaistuimissamme käytetylle muoville ei ole määritetty käyttöikää, sillä muovi ei muutu vuosien kuluessa huokoiseksi tai hauraaksi. Suosittelemme kuitenkin, että turvaistuin vaihdetaan 8–10 vuoden välein. Syy tähän on se, että teknistä kehitystä tapahtuu koko ajan ja uudet turvaistuimet suojaavat lasta entistä tehokkaammin."

Eli tuo 8-10 v vain siksi, että uudempi voi olla tehokkaampi. Mutta jos vanha on erinomaisen hyvä ei sitä kannata vaihtaa. Muovi ei haurastu edes valmistajan mukaan.. toki jos on pakonomanen tarve vaihdella kaikkia asioita huvikseen ni ei kai sitä kukaan kiellä.. :D[/QUOTE]

Ihmettelen sangen voimakkaasti, jos jonkun turvaistuinvalmistajan kotisivuilla on tällaista tietoa.
Toki isommissa turvaistuimissa niiden rakenteesta johtuen käyttöikä on pidempi kuin turvakaukaloissa.
Muovin haurastumisella ei ole samanlaista merkitystä istuimessa, jonka päällä periaatteessa vain istutaan.

Turvakaukaloiden toimintaperiaate on täysin erilainen. Turvakaukalon tulee joustaa kolaritilanteessa ja muodostaa ikäänkuin kananmunan kuori lapsen ympärille ja suojata sillä tavoin pientä vauvaa.
Jos tätä kananmunankuoren muodostumista ei tapahdu ja kaukalo murtuu, on seuraukset vakavia.

Saattaa olla, että turvaistuimien valmistajillakin on jonkinlainen kilpailu, kuka lupaa pisimmän turvallisen käyttöajan istuimilleen, mutta pidän sitä hyvin vaarallisena tienä markkinoinnissa. Siinä vasta leikitään lasten turvallisuudella.

Yhteistyössä