Edelleen keskusteluissa vedotaan näihin Liikenneturvan jo 70-luvulta peritytyviin suosituksiin. Tietenkään he eivät voi ottaa huomioon muita tutkimuksia, törmäystsetituloksia tai ajatuskantoja kuin sen, mitä he ovat vuosikymenet rummuttaneet. Nyt tilanne tuntuu olevan se, että ensin on tuo vanha suositus ja siihen on löydettävä uusia, erilaisia perusteluja, jotta säilyttäisi linjansa.
Autoliitto ei varmaan anna samoja kommentteja kuten ketjusta selviää, koska ne ovat olleet mukana teettämässä EuroTest testausarjaa, joka antaa todella suosituksesta poikkeavia tuloksia.
Selkä menosuuntaan onkikn varmaan turvallista, jos törmäys tapahtuu täysin suornaan molempien ajoneuvojen kohdalla. Sen sijaan, jos ajoneuvo törmää 15 asteen kulmassa tulokseet muuttuvat jo radikaalisti ja silloin pelkkä selkä menosuuntaan istuminen ei riitä pelastamaan lasta.
Viimevuosien testit ovat vääjäämättömästi osoittaneet, että markkinoilla olevat, selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet ovat huonosti suojaavia ja törmäystilanteissa heikkoja ja niissä onn useita turvallisuuteen ja käyttöön liittyviä puutteita. Pelkkä selkä menosuuntaan istuminen ei auta, jos istuin on huono tai sen käytettävyydessä on puutteita.
On varsin rajoittunuta ajatella, että kaikki tai edes suuri osa onnettomuuksista tapahtuisi suoraan päin seinää. Tämän vuoksi muu maailma ja periaatteessa kaikki turvaistuinvalmistajat ovatlähteneet ajatuksesta, että on parempi istua kasovt menosuuntaan turvallisessa ja suojaavassa istuimessa kuin selkä menosuuntaan olettaen pelkästään selkä menosuuntaan istumisen olevan autuaaksitekevä asia.
Viimeaikaiseet testit ovat osoittaneet kasvot menosuuntaan olevien istuimien olevan KOKONAISturvallisuudeltaan huomattavasti parempia kuin selkä mneosuuntaan käytettävien ti käännettävien istuimien. Tämä näkee selvästi Euroopan autoliittojen EuroTest testeistä lukemaalla ajatuksella testien sisällön ja mitä testeissä on huomioitu ja mitattu.
Tilstojakin kannattaa lukea oikein, Etutörmäykset ovat varmasti kaikkein tuhoisimpia, mutta pitääkö varautua vain siihen suurimpaan tuhoon ja jättä huomioimatta muut onnettomuustyypit, joiita on lukumääräisesti valtavasti enemmän. Loppujen lopuksi täydellisiä nokkakolareita 100km/100km on todella vähän. Suurin osa rajuistakin kolareista onn sellaisia, joissa autot ehitvät väistämään ja törmäävät vinottain, suistuvat tieltä tai pyörivät ympäri. Näissä tilanteissa turvaistuimen täytyy toimia monella muullakin tavalla kuin ottaa yksi suora törmäys vastaa istiumen selkänojalla.
Tämä kokonaisturvallisuus vaikuttaa juuri siihen, miksi selkä menosuuntaan olevat istuimet eivät menesty testeissä, eikä niitä juurikaan turvaistuinvalmistajat edes näe mielekkääksi kehittää ja valmistaa. Vetoaminen Saksan moottoriteiden peräänajoihin älyllistä vääristelyä, koska Saksan moottoritiet eivät ole koko muu maailma, kuten meille yritetään syöttää joidenkin toimesta vedottaessa erilaiseen liikennekulttuuriin. Olisi korkea aika ottaa ne vanhat, värilliset lasit pois päästä ja alkaa todella ajattelemaan laajemmin turvaistuimien todellista merkitystä ja todellisia liikenneonettomustilanteita. Ja myös ajatella oikeasti, miksi vain Suomessa ja Ruotsissa on vuosikymmenestä toiseen veisattu samaa virttä.