Turvaistuimesta kysymyksiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neytiri

Aktiivinen jäsen
Milloin käänsitte käännettävän turvaistuimen naama menosuuntaan?
Entäs onko kellään tommosta BeSafe Izi Kombi X2 isofix istuinta? Kun mietin että onko siinä tarkotus poistaa noita "fyllejä" jos lapsi alkaa olee isompi? vai täh?
Niin ja siis minkä pitusia, ikäsiä, painosia ne lapsoset oli kääntäessä istuinta? Ja miksi käänsitte silloin?

Meillä 2,5v 104cm, 18kg istuu vielä selkä menosuuntaan, mutta varmaan 3v käännetään kasvot menosuuntaan. Ei olla vielä keksitty syytä miksi pitäisi jo nyt laittaa lapsi matkustamaan kasvot menosuuntaan.

Meillä lapsi oli n. 2v 9kk. Mielellään olisimme pitäneet vieläkin pidempään, mutta pitkäselkäisenä lapsena loppui turvaistuinten selkänojan pituus. Jaloille olisi ollut hyvin tilaa ja painorajatkin olivat vielä kaukana.

Tyttö oli 2v2kk kun käännettiin. Muistaakseni 12,6kg ja 92cm, mutta saatan kyllä valehdellakin. Käännettiin, koska istuin oli 13kg asti selkä menosuuntaan ilman palkkia ja 13kg alkaen naama menosuuntaan palkin kanssa. Kyseessä Kiddyn isofix-penkki.

[QUOTE="jens";22864744]Meillä 2,5v 104cm, 18kg istuu vielä selkä menosuuntaan, mutta varmaan 3v käännetään kasvot menosuuntaan. Ei olla vielä keksitty syytä miksi pitäisi jo nyt laittaa lapsi matkustamaan kasvot menosuuntaan.[/QUOTE]

Useimmissa istuimissa taitaa olla tuo 18 kg rajana ettei istuimen omilla vöillä saa enää pitää. Eli suosittelen tarkistamaan käyttöohjeesta.

Me vaihdettiin nenä menosuuntaan 3v 98 cm/14 kg koska pikkusisarus kasvoi yli kaukalosta. Ostettiin palkki-istuin, muuntuu myöhemmin vyöistuimeksi ja voidaan käyttää myös juniorilla meidän kakkosautossa.

[QUOTE="vieras";22864843]Mikä turvaistuinmalli Kiddyllä on selkämenosuuntaan ja isofixillä? :O[/QUOTE]

En tiedä. Se ei ole mikään oikea malli, vaan Citroenin yhteistyökappale. Selkänojassa on Citikan logo :D

[QUOTE="Vieras";22864995]Eli lasta saa pitää istuimen vöissä max. siihen asti kun painaa 18 kg.

Mutta, huom. useimmissa pelkästään selkämenosuuntaan asennettavissa istuimissa lapsen painoraja on 25 kg. Näin esim. Britax Secura ja Maxi-Cosi Mobi.[/QUOTE]

Siksi mä laitoinkin että kannattaa tarkistaa käyttöohjeesta. ;)

[QUOTE="vieras";22864939]No ilmankos en oo tuollaista nähnyt ennen tai edes kuullut kun kaikki Kiddyn istuimet on ilman erillistä asennusta autoon eikä yhtäkään isofixillistä, saatikka selkämenosuuntaan asennettavaa.[/QUOTE]

Tässä näkyy vähän. Mun mielestä ruma kuosi, mutta hyvä penkki se on ollut, siispä kestän kuosin. (Autossa paljon ryönää siksi, kun ollaan muuttamassa kuvassa.)

Tarkoittaa sitä että turvaistuimen vöitä ei saa käyttää painorajan ylittyessä. Eivät enää välttämättä pidä lasta turvallisesti istuimessa. Siinä vaiheessa pitäisi vaihtaa auton vöihin, eli vyöistuimeen.

Näenkö mä jostain että onko toi meijän istuin semmonen? Vaikka toisaalta, meillä tyttö on joku 93 senttinen ja painaa 12kiloa. Että ei se huoli kai vielä suuri ole. Mutta mä olen ymmärtänyt että toi meijän istuin siis kiinnitetään naama menosuuntaan vöillä, ja silti istutaan istuimen omissa vöissä. Niin ja siis isofixillä vaan selkä menosuuntaanpäin.

Näenkö mä jostain että onko toi meijän istuin semmonen? Vaikka toisaalta, meillä tyttö on joku 93 senttinen ja painaa 12kiloa. Että ei se huoli kai vielä suuri ole. Mutta mä olen ymmärtänyt että toi meijän istuin siis kiinnitetään naama menosuuntaan vöillä, ja silti istutaan istuimen omissa vöissä. Niin ja siis isofixillä vaan selkä menosuuntaanpäin.

Meillä myös käytössä BeSafe Combi isofixillä. Ja vielä on selkä menosuuntaan (tyttö nyt 1 v. 8 kk ja oisko jotain vajaa 90 cm ja 12 kg). Käännän aikaisintaan 2,5-vuotiaana, koska ehdottomasti selkä menosuuntaan turvallisempi. Tietenkin riippuu, jos lapsi ei viihdy enää noin päin. BeSafessa on rajoituksena 18 kg, jolloinka käännetään toistepäin ja silloin juu otetaan isofix pois ja istuin kiinnitetään auton omilla vöillä. Lapsi istuu turvaistuimen vöissä. Istuin voidaan kääntää jo lapsen painaessa 9 kg.

Tässä on vielä video kiinnityksestä:
YouTube - BeSafe iZi Combi installation guide

Viimeksi muokattu:
Meillä myös käytössä BeSafe Combi isofixillä. Ja vielä on selkä menosuuntaan (tyttö nyt 1 v. 8 kk ja oisko jotain vajaa 90 cm ja 12 kg). Käännän aikaisintaan 2,5-vuotiaana, koska ehdottomasti selkä menosuuntaan turvallisempi. Tietenkin riippuu, jos lapsi ei viihdy enää noin päin. BeSafessa on rajoituksena 18 kg, jolloinka käännetään toistepäin ja silloin juu otetaan isofix pois ja istuin kiinnitetään auton omilla vöillä. Lapsi istuu turvaistuimen vöissä. Istuin voidaan kääntää jo lapsen painaessa 9 kg.

Kiitos, ei meillä kiire ole sitä vaihtaakkaan toisinpäin. Vielä kun tietäis onko tota fylliä tarkotus ottaa veke jossain vaiheessa. Mutta toisaalta, on niin sirppa toi meijän tyttö, että eipä niitä meinaa saada vöitäkään tarpeeksi kireelle. Joten antaa olla vaan noin päin. Mutta kiitos sulle linkistä, ne ohjeet on jossain kaapinpohjalla, mutta en muista missä ;)

Kiitos, ei meillä kiire ole sitä vaihtaakkaan toisinpäin. Vielä kun tietäis onko tota fylliä tarkotus ottaa veke jossain vaiheessa. Mutta toisaalta, on niin sirppa toi meijän tyttö, että eipä niitä meinaa saada vöitäkään tarpeeksi kireelle. Joten antaa olla vaan noin päin. Mutta kiitos sulle linkistä, ne ohjeet on jossain kaapinpohjalla, mutta en muista missä ;)

Yhteistyössä