turvaistuimesta korokkeelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tööt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suositukset useissa korokeistuimissa (jos siis tarkoitat selkänojallista turvavyöistuinta?) on 3v tai 15kg ylöspäin. Meillä keskimmäinen lapsi oli 2,5-vuotiaana isokokoinen ja painoikin tuon 15 kg eli siirtyi korokeistuimeen silloin. Kuopus siirtyi tuolloin turvaistuimeen, joten ei tarvinnut sitten toista isoa turvaistuinta ostaa. Mutta kai se on turvallisinta pitää lasta turvaistuimessa mahdollisimman pitkään, jos tila autossa ja lapsen koko sen antaa myöten.

Ei ei!!! Just kävin ostamassa pikkuiselle turvaistuimen ja kysyin voiko 5-vuotias istua korokkeessa, ja vastaus oli että juuri eräs 5-vuotias kuoli korokkeessa.. Turvaistuin olisi hyvä pitää vaikka 12-vuotiaaksi asti. Ostin samantien 5-vuotiaalle turvaistuimen, ja kiitän luojaani ettei ole sattunut kolaria kohdalle!!!!

Minä olen jotenkin käsittänyt asian niin, että ensin on turvakaukalo, jossa ollaan niin kauan kuin mahdutaan. Sitten siirrytään turvaistuimeen ja ollaan siinä niin kauan kuin mahdutaan. Turvavyöistuimeen (siis selkänojalliseen korokkeeseen) siirrytään seuraavaksi (ehkä noin 3-4 vuoden iässä) ja ollaan taas niin kauan kuin lapsi suinkin suostuu siinä istumaan, mutta ehkä noin 10-v asti. Sitä koroketta käytetään sitten siitä eteenpäin niin kauan kunnes lapsi auton penkillä istuessaan pystyy olemaan kunnolla vöissä, ettei se vyö paina kaulaa vaan menee rinnan päältä eli riippuen lapsen koosta tämä. Ei tästä nyt ehkä mitään apua ollut...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2006 klo 10:16 Mormottius kirjoitti:
Ei ei!!! Just kävin ostamassa pikkuiselle turvaistuimen ja kysyin voiko 5-vuotias istua korokkeessa, ja vastaus oli että juuri eräs 5-vuotias kuoli korokkeessa.. Turvaistuin olisi hyvä pitää vaikka 12-vuotiaaksi asti. Ostin samantien 5-vuotiaalle turvaistuimen, ja kiitän luojaani ettei ole sattunut kolaria kohdalle!!!!

Korokeistuimiakin on eri mallisia. Jos niissä on suositus 3v tai 15kg ylöspäin, niin ei sitä kyllä riskinä nähdä (siis, että varmasti kuolee, jos kolari tulee). Kyllä niitä lapsia on liikenteessä kuollut turvaistuimissakin. Aika ikävää, jos jossain lastentarvikeliikkeessä vedotaan jo tuollaiseen kommenttiin. Turvaistuimet on kuitenkin paljon kalliimpia kuin korokeistuimet ja siitähän myyjät tykkää... Normaaliin turvaistuimeen (niihin vöihin) ei meillä ainakaan enää kovin helposti yli 3v ole mahtunut.

Kyllä korokeistuimeen voi turvallisin mielin laittaa "tarpeeksi ison" lapsen. Eihän niitä muuten myytäisi!

Korokeistuimiakin on eri mallisia. Jos niissä on suositus 3v tai 15kg ylöspäin, niin ei sitä kyllä riskinä nähdä (siis, että varmasti kuolee, jos kolari tulee). Kyllä niitä lapsia on liikenteessä kuollut turvaistuimissakin. Aika ikävää, jos jossain lastentarvikeliikkeessä vedotaan jo tuollaiseen kommenttiin. Turvaistuimet on kuitenkin paljon kalliimpia kuin korokeistuimet ja siitähän myyjät tykkää... Normaaliin turvaistuimeen (niihin vöihin) ei meillä ainakaan enää kovin helposti yli 3v ole mahtunut.

Kyllä korokeistuimeen voi turvallisin mielin laittaa "tarpeeksi ison" lapsen. Eihän niitä muuten myytäisi!
[/quote]

Samaa mieltä!
:wave:

Korokkeella mä ymmärrän tämän
HTS_Palli_syv.jpg
enkä kyllä tuohon noin pientä lasta laittais. Eihän se tue nukkuvaa lasta lainkaan.
Vyöistuin on tämä
Graco_JuniorPl_moont_syv.jpg
ja tuollaiseen mekin siirrytään paikkoin. Tuosta istuimestahan saa irroitettua selkäosa, jolloin jäljelle jää istuinkoroke.

Tämä taas on turvaistuin
britax_eclipse_urbanslate.gif

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 12:46 Tanya kirjoitti:
Korokkeella mä ymmärrän tämän
HTS_Palli_syv.jpg
enkä kyllä tuohon noin pientä lasta laittais. Eihän se tue nukkuvaa lasta lainkaan.
Vyöistuin on tämä
Graco_JuniorPl_moont_syv.jpg
ja tuollaiseen mekin siirrytään paikkoin. Tuosta istuimestahan saa irroitettua selkäosa, jolloin jäljelle jää istuinkoroke.

Tämä taas on turvaistuin
britax_eclipse_urbanslate.gif

Minä ymmärsin kuitenkin, että korokeistuin on juuri selkänojallinen. Itse puhun korokePALLISTA ja en siihen itsekään laittaisi mielelläni alle kouluikäistä. Mutta siis aiempiin vastauksiini viitaten, nimenomaan tuo selkänojallinen istuin on 3v tai 15kg ylöspäin. Pallin suosituksista en edes tiedä.

\

Mihin turvaistuimeen voi tai saa laittaa vielä esim. 11 vuotiaan? Meillä ainakin on turvaistuin sellainen että sitä voi käyttää 6 vuotiaaksi asti. Mä ymmärrän turvaistuimeksi sen mitä käytetään kaukalon jälkeen ja missä on omat vyöt siinä penkissä ja turvavyöistuin taas on se missä lapsi tulee auton vöillä kiinni ja niitä varmast voikin käyttää 12 vuotiaaksi asti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2006 klo 17:47 Nasu1 kirjoitti:
\

Mihin turvaistuimeen voi tai saa laittaa vielä esim. 11 vuotiaan? Meillä ainakin on turvaistuin sellainen että sitä voi käyttää 6 vuotiaaksi asti. Mä ymmärrän turvaistuimeksi sen mitä käytetään kaukalon jälkeen ja missä on omat vyöt siinä penkissä ja turvavyöistuin taas on se missä lapsi tulee auton vöillä kiinni ja niitä varmast voikin käyttää 12 vuotiaaksi asti.

No oisko se juuri tuollainen kuin kuva 2, jos lapsi ei ole kovin isokokoinen? Tai sitten se palli (kuva 3). Ja kyllä 11 vuotias jokaisessa tuttavaperheessä on jo istunut ihan auton penkillä turvavöissä. :)

Yhteistyössä