Turun seudun odottajat loppuvuosi 2013

Lumimyrsky: Onhan meillä noita harjotteluita ollu melkeen joka vuosi, tosin Norssissa ollaan pääasiassa oltu (se kun on yliopiston harjottelukoulu). Eka harjottelu oli heti ekana syksynä. Ite tykkään opettaa eniten ihan pieniä, eka- ja tokaluokkalaisia. Ovat niin innostuneita koulunkäynnistä vielä. Mut harjottelujen lisäks en kauheesti oo ehtiny sijaisuuksia tehdä, kun oon koko opiskeluajan ollu muualla töissä ja siellä sit menny se loppu vapaa-aika. Osa opiskelukavereista tosin teki sijaisuuksia koko opiskeluajan, mut se on vähän epävakaata tuloa, välillä on enemmän ja välillä vähemmän töitä ja meillä on omistusasunto, niin ei oo oikeen uskaltanu tyhjän päälle jäädä kattelemaan, et onko töitä vai ei.

Se gyne ultras sisäkautta ja kävi kans mielessä tossa sitten, et oiskos se voinu ärsyttää jollain lailla. Se kun ultras ne munasarjatkin ja käänsi sitä ultraa vähän edes ja takas. Ja toinen mitä mietin: mulla on tullu hiukan tihkuen verta nenästäkin, kun on niistäny (olin hedelmöittymisen aikaan flunssassa, tai en tiiä johtuko se flunssa hedelmöittymisestä) ja edelleen saa sillon tällön niistää. Joten oliskohan vähän limakalvot kans herkillä? Mut jospa se ei olis sitte sen vakavampaa...

EDIT: Se piti vielä sanoa, et mulla on kans tullu sellanen ajatus, et lukisin vielä äidinkielen open pätevyyden tähän lisäks. Mulle riittäis muistaakseni 130op lisää, niin olis sekin pätevyys, eli parin vuoden opiskelut. Mut teen tän tutkinnon nyt valmiiks ja katon lisäopintoja sit jossain vaiheessa. Parhaillaan on sellanen olo, et opiskelu ei just nyt innosta enää, kunhan tän saan valmiiksi. Oon siis seittemän vuotta tehny tätä tutkintoa ja nyt loppuu opinto-oikeus, joten katotaan jatkoa myöhemmin :)
 
Viimeksi muokattu:
na-dene piirakasta tuli tosi hyvää! :p ja koko piirakka mulle, kun ei toi mies välitä mistään leipomuksista..

meillä on säästettynä esikoiselta kaikki kivoimmat ja ihanimmat vaatteet, mut ne on tietysti kaikki tyttöjen vaatteita. sit mulla on lisäks keskikokoinen pahvilaatikollinen sellaisia vaatteita, joita oon ostanut kirpparilta kun oon bongannut kivoja, vaikka ne ei tytölle enää ookkaan ollut sopivia :D oon siis ostanut suurimmaks osaks tytön vaatteita, mut myös muutamia pojalle ja kummalle tahansa sopivia. eh, hiukan ehkä toivon sitä toista tyttöä, olis ainakin vaatteet valmiina lähes kaikki :D tytöille on mun mielestä paljon söpömpiä vaatteita, mut toisaalta en oo joutunut vielä kattelemaan poikien vaatteita sillä silmällä, et varmaan sieltäkin löytyis sitten kaikkia söpöyksiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Vointi alkaa olemaan parempi. Nyt voin itse vaikuttaa milloin nukun ja olen hereillä. Teen vuorotyötä ja joudun koko ajan oleen jalkojen päällä, nyt voin lepäillä.

Mua kiinnostaisi kuulla miten nukutte yönne? Alkuraskaudessa näin paljon unia, jotka sitten valvotti kun jäin niit ihmetteleen. Nytten taas on öisin alkanut tuleen ihmeellisiä unia.

Jollakin oli himo fetapiiraaseen. Mulla tuli himo hesen ranskalaisiin alkuraskaudessa ja kyllä painokin nousi hyvin silloin.

Halusin tietää ultrassa kumpaa sukupuolta hän on. Tyttöä veikattiin. No eihän sillä merkitystä ole kun on jo molempia.
 
Täällä nostaa huoli taas päätään, kun aamulla vessassa käydessä jäi taas vaaleanpunaista/rusehtavaa paperiin. Ei edelleenkään voi luokitella varsinaiseksi vuodoksi, tihkuttelua kyllä, mutta nyt tuli enemmän kuin kertaakaan aikasemmin. Voihan tää edelleenkin olla normaalia, mut kyllä keskenmenon pelko on aika vahvana mielessä : /
 
jen_ni: Mähän pääsisin varmaan sinne YTHS:lle ultraan vaikka huomenna... En oikeen tiiä mitä pitäis tehdä... Mitä ne siellä neuvolassa sitte voivat tehdä, jos sinne soittaa? Eikös se vähän tässä vaiheessa mee niin, että jos raskaus on keskeytymässä, niin ei kai sille hirveesti mitään pystytä tekemään... voi itku :'(
 
na-dene niin eihän sille sitten mitään voi jos keskeytyy :( mut jos sulla on vaan vähäistä vuotoa niin voi hyvin olla ihan harmitonta! mut vois ne neuvolassa ehkä sen lähetteen ultraan laittaa, et pääsis tsekkaa tilanteen! mut sulla on onneks se yths, et sitäkin kautta varmasti pääset!
 
Na-dene, voi itku ja kurjuus :( Mä mietin, että voisko sulla olla valekuukautiset. Tiedän joitain, joilla on tullut kuukautiset normaaliin aikaan monen kuukauden ajan, vaikka he ovat olleet raskaana. Kyllähän raskaana muutenkin melkein jokaisella on jossain vaiheessa jotain vuotoa, että ei se välttämättä mitään tarkoita... No, jos mä olisin sä, soittaisin kyllä sinne YTHS:ön heti maanantaiaamuna. Neuvolasta ei ole mitään hyötyä. Mullahan tuli ekassa raskaudessa vuotoa keskiraskaudessa, eikä mua huolittu neuvolaan, päivystykseen tai TYKSiin tarkastukseen, joten menin sitten YTHS:ön. Alkuraskaudessa neuvola ei ainakaan suostu tekemään yhtään mitään, jos ei edes viikolla 21 olevalle. Kuitenkin tuollainen huolettaa, joten mene vaan ultraan, kun sulla kerran on mahdollisuus päästä halvalla.

nukun tosi hyvin näin alkuraskaudessa. Olen ihan törkeän väsynyt jatkuvasti, joten uni kyllä maittaa. Ihan ekoilla viikoilla näin joka yö ihan outoja unia, mutta eivät ne mua erityisemmin häirinneet. Toissa yönä näin unta metsämansikkajogurtista, ja sitähän oli sitten pakko päästä heti hakemaan kaupasta :D

Mä kävin eilen puntarilla. Paino on noussut jo nyt 1,5-2 kiloa, ja olen vasta 7. tai 8. viikolla. Huhhuh! Mutta on mulla kyllä ollut sellainen nälkäkin, että en ihmettele. Mun lääkäriäitini epäili myös, että mulla on verimääräkin lisääntynyt jo litralla eli noin kilolla, joten siitäkin sitä painoa on jo tullut... Mutta silti. Huhhuh. Mulla on taustalla (kymmenen vuotta sitten) anoreksia, ja edelleen lihominen pelottaa, vaikka olen ollut terve jo vuosia. Mutta syömishäiriöstä ei varmaan koskaan toivu ihan kokonaan. Siksi tämä painonnousu jotenkin pelottaa.
 
Na-dene otin sulle netistä tälläistä tietoa asiasta.

Alkuraskauden verenvuoto ei ole harvinainen oire, mutta se saattaa pelästyttää. Usein vuoto on niukkaa, kivutonta ja vaaratonta. Verenvuoto voi kuitenkin olla merkki poikkeavasta raskaudesta. Runsaampi verenvuoto viittaa keskenmenon (ks. «Keskenmeno»1) mahdollisuuteen. Voimakkaat alavatsakivut taas voivat viitata kohdunulkoisen raskauden mahdollisuuteen (ks. «Kohdunulkoinen raskaus»2). Vähintään joka kymmenes raskaus päätyy keskenmenoon, yleensä raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana.
Oireet

Niukka alkuraskauden verenvuoto ajankohtana, jolloin kuukautisvuodon pitäisi alkaa ("valekuukautiset"), on tavallinen oire, sitä esiintyy joka neljännellä naisella. Jos vuoto on kuukautisvuotoa runsaampaa ja jos siihen liittyy supistuksen omaisia kipuja, oireet viittaavat keskenmenoon. Niukka ruskea vuoto, johon liittyy alavatsakipuja, voi myös olla kohdunulkoisen raskauden merkki. Raskausoireita, kuten pahoinvointia, voi esiintyä sekä normaalissa että poikkeavassa raskaudessa. Emättimen tai kohdunkaulan tulehdukset voivat aiheuttaa niukkaa verenvuotoa. Raskauden aikana emättimen ja kohdunnapukan limakalvo voi olla turpea ja hauras, ja tämä saattaa aiheuttaa yhdynnän jälkeistä verivuotoa.
Tutkimukset

Jos vasta epäilee olevansa raskaana ja esiintyy poikkeavaa vuotoa, kannattaa tehdä virtsasta raskaustesti. Apteekista saatavat testit ovat helppoja tehdä, ja ne ovat varsin luotettavia. Testi on positiivinen myös kohdunulkoisen raskauden ollessa kyseessä. Testin tulos voidaan varmistaa verestä tehtävällä raskaushormonin pitoisuuden mittauksella. Gynekologisessa tutkimuksessa (ks. «Gynekologinen tutkimus»3) selvitetään, onko vuoto peräisin kohdusta vai esimerkiksi emättimen limakalvoilta. Raskauden sijainti ja sikiön elonmerkit tutkitaan ultraäänitutkimuksella, joka tehdään tavallisesti emättimen kautta.
Itsehoito

Jos verenvuoto on runsaampaa, on hyvä ottaa rauhallisesti ja levätä, vuodon määrä saattaa näin olla vähäisempää. Yhdyntöjä on syytä välttää niin kauan kuin verenvuotoa esiintyy.
Milloin lääkäriin

Jos alkuraskauden verenvuoto on niukkaa ja kivutonta, neuvolaan kannattaa ottaa yhteyttä muutaman päivän sisällä. Jos raskauden aikainen verenvuoto on kuukautisia runsaampaa tai jos siihen liittyy kipuja, jotka ovat voimakkuudeltaan kipulääkitystä vaativia, on hyvä ottaa yhteyttä neuvolaan tai terveyskeskukseen. Riittää, että lääkäriin hakeudutaan lähimpänä arkipäivänä. Jos verenvuoto on erityisen runsasta tai kivut voimakkaat tai nainen pyörtyy, pitää ottaa yhteyttä sairaalapäivystykseen. Vuotoon liittyvä korkea kuume on myös aihe päivystysluonteiseen tutkimukseen.
 
Na-dene, mäkin sinuna ottaisin sinne YTHS:lle yhteyden, kun kerran sellainen mahdollisuus on. Jos on jotain kurjaa, niin tietää sitten, ja toisaalta, jos on kaikki ok, niin tietää, eikä tarvi olla niin huolissaan! Toivottavasti kaikki on hyvin!

Mä oon jo jonkun ajan tuntenut pientä liikettä, aina välillä. Nyt en ole eilen enkä tänään, ja nyt kun kiinnitin siihen huomion, niin pieni huoli tietysti on.. :/ Toisaalta en ole niinkään varma, että olen muutenkaan niitä joka päivä tuntenut.. Voi kun mun tilaama doppleri tulisi vihdoin!!

Mäkin olen muuten (aineen)opettaja, vaikken ole niitä töitä ekan raskauden jälkeen tehnytkään. :) Valmistuin 2008, ja ajattelin vielä tehdä toisestakin aineesta syventävät, mutta eipä ole opiskelu kiinnostanut enää.. ;) Luokanopettajan hommatkin voisivat kiinnostaa. Tällä hetkellä opiskelen avoimella ja teen vähän toisen alan sijaisuuksia. Ajattelin, että en kestä raskausaikaa vakituisessa työssä, niin en edes syksyksi hakenut.. Viimeksi jouduin jäämään unettomuuden yms. takia sairaslomalle jo 3kk ennen äippälomaa, ja vähän viime tinkaan menin silloin lääkäriin, ehti tilanne jo vähän pahaksi. Kun olen sen sorttinen, että viimeiseen asti yritän hommani hoitaa kunnialla. Nyt sitten hiukan vähemmällä stressillä (tosin myös vähemmällä rahalla), kun voi itse määritellä, milloin sijaisuuksia tekee, ja milloin sitten opiskelee tai lepää tai pitää tytön kanssa vapaapäivää.. Rahatilanne on kyllä surkea. Mutta pakko se oli terveys valita rahojen edelle..

Täytyy taas päivittää tuo lista, tervetuloa vaan uusille taas! :) Ei taida ihan niin keväinen olo olla kuin viimeksi, mikähän väri tätä takatalvea kuvaisi.. ;)

Nimia 14+0 tai 15+0
 
Hoika / 41v / 4. / 11.6.
Tuul1a / ? / 1. / ?.7.
Epa_88 / 24v / 2. / 30.7.
Victoria78 / 34? / 2.+3. / 13.8.
Paalia / 18v / 1. / 24.8.
Metuva / 31v / 1. / 8.9.
DaenerysStormborn / 29v / 1. / ?.9.
Micaela / 27v / 1. / 20.9.
Nimia / 32v / 2. / 29.9.
Chestel / 30v / 1. / 7.10.
Laala / 28v / 2. / 15.10.
zubzub / 29v / 1. / 31.10.
Ms. Moneypenny / 35v / 2. / 5.11. / ympäryskunta
Lumimyrsky / 27v / 2. / 25.11.
Marianne / 27v / 2. / 27.11. / ympäryskunta
Minnie85 / 27v / 3. / 3.12. / ympäryskunta
Na-dene / 27v / 1. / 4.12.
jen_ni / 26v / 2. / 5.12.
 
Hoika: Kiitos tuosta tietopläjäyksestä.

Tota Hoikan linkittämään tekstiä lukiessa voisin melkoisella varmuudella sulkea valekuukautiset pois, paitsi jos tää raskauden alkaminen onkin sekoittanut kiertoa, niin silloin on mahdollinen vaihtoehto. Tosin vuodon määrä ei vastaan missään nimessä kuukautisvuotoa, vaan on niukempaa. Mut todennäköisempänä voisi olla tuo limakalvojen herkkyys. Muutaman kerran niistäessä on tullut kans hiukan verta paperiin. Ja nyt taas päivän aikana vuotoa ei oikeastaan enää ole. Tiedä häntä, niin merkillinen on tämä naisen kroppa. Mutta koska just tällä viikolla kävin ultrassa ja kohdunulkoinen suljettiin pois, niin tuskipa se siitä jatkuvasta ultraamisestakaan miksikään tulee, saattaa jopa ärsyttää lisää, jos esim. johtuu noista limakalvoista. Mitään tavallisuudesta poikkeavia vatsakipuja mulla ei mielestäni oo ollu, sellasta menkkamaista juimimista ja vähän muuten nippailee, mutta kivut ei esim. ole edes sitä luokkaa mitä oikeiden kuukautisten aikaan oli.

Joten yritän siis malttaa mieleni vielä reilun viikon (tai pari), jotta pääsen varhaisultraan (jos ei siis mitään tässä poikkeavaa ilmaannu, että pitäis mennä ennen). Sielläpä se kai sitten selviää, mitä tämä on. Ja yritän olla huolehtimatta liikaa. Mies tossa myös muistutti, ettei se jatkuva stressaaminenkaan varmaan hyvää tee, varsinkin kun mulla on jo valmistumisstressi tässä muuten päällä. (Eikä kukaan oo kuullu, että stressi sitten vaikuttais noin?)

Mutta kiitos Ihanaiset, kun jaksatte auttaa. :heart:

Koska mä olen nyt sujuvasti omanapaillut tässä oikein kunnolla, niin kertokaapa ihmeessä muutkin kuulumisia. :)
 
Viimeksi muokattu:
Se on Turussa nykyään kuulemma "mautonta", en sitten tiedä, miltä oikeasti maistuu. Edellisessä raskaudessa Treella oli sellaista laimean colan makuista ja täällä on kuulemma ennen ollut jotain appelsiinin tai sitruunan makuista, mutta nyt on vaihdettu tuohon, kuulemma hyvin siedettyyn.. Tiedä sitten. Aamulla on vain vaikea saada mitään alas, ja jos on nälkä niin on jo paha olokin..
 
Na-dene: Stressaaminen ei tosiaankaan oo hyväksi lapselle. Mun mielestä sitä just tutkitaan. Muistaisin jonkun lapun täyttäneeni neuvolassa missä kysyttiin asiasta.
Jossan vaiheessa raskautta heräsin yöllä ja luulin et räkää vuotaa nenästä, mut se olikin kunnon veren vuoto. kyllä pelästyin ja siitä lähtien on niistämisen yhteydessä tullut aina pieni veri määrä.

Olin kans tossa sokerin rasituskokeessa. Siellä pääsee huilaamaan sänkyyn. Pelkäsin kans tota pyörtymistä ja varsinkin kun mitään et saa syödä ennen sinne menoa. Kannattaa ottaa laukkuun jotain mitä saat heittää suuhusi kun pääset kokeesta.Onneksi siel on lehtiä mitä lukea, muuten tunnin odotus olisi ollut kituutusta.

Mul yksi lapsista on painanut 4610g eli nyt jännitän miten neuvolassa otetaan asia huomioon.

hoika 30+5
 
Na-dene, jos on epäilyä, että kyse on herkistä limakalvoista, niin varmaan ihan viisas päätös olla hetkiseen sörkkimättä niitä ultran yhteydessä (jos vain suinkin malttaa). Hyvä juttu, että tiputtelu on laantunut. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

Niin, ja neuvola ei suostu auttamaan, jos ei vielä ole ”asiakas”, eli käynyt ensikäynnillä. Soittelin sinne rv 8, kun epäilin pissatulehdusta, mutta totesivat puhelimessa, etteivät voi tehdä vielä mitään asialle, ja kehottivat terveyskeskukseen. Ensikäynti minulla oli vasta rv 9. Onneksi sinulla on YTHS, jossa palvelu tuntuu pelaavan.

Tsemppiä huomiseen, Nimia. Jos Na-dene arvelee ”iän puolesta” joutuvansa sokerirasitukseen, niin minullakaan sitten tuskin on mitään mahdollisuutta välttää asiaa… Sen litkun juominen kuulostaa kuvausten perusteella aika vastenmieliseltä.

Nukkumisesta, vielä on nukuttu ihan hyvin yöt. Tosin kun kaikesta pitää hermoilla, niin olen jo nyt huolissani siitä, että saan nukahdettua lähinnä vain selälleni. Entäs sitten, kun maha on vuoren kokoinen? Saa nähdä nukunko sitten enää lainkaan, jos ei selällään pysty olemaan ja kyljellään on aina tuntunut huonolta. Noin kerran yössä pitää myös jo herätä vessakäynnille. Minulle oli uusi tieto, että rakko ei koko raskauden aikana tyhjene kertaakaan kokonaan, vaan 30-50 % jää aina tyhjenemättä. Ilmankos siellä vessassa pitää ravata.

Mietin sitten koko perjantai-illan jen-nin fetapiirasta, mutta ei jaksanut enää kauppaan *huoh* Ehkä pitää ensi viikonlopuksi tehdä ihan oma :)

Jos sinulta saa kysellä lastenvaatteista, niin tässä tulee, paljastan tietämättömyyttäni ihan urakalla (ja muutkin saa vastata, jotka tietää)! Löysin ensinnäkin tällaisen vauvanvaate kokotaulukon:

PERHEKERHO - VAUVA - Mittataulukko - Vauvan vaatekoko eri i

Tuossa sanotaan, että vastasyntyneiden koko on 50 cm ja yhden kuukauden ikäisten 56 cm. Syntyykö suomalaislapset suurin piirtein tuossa puolen metrin pituudessa, vai voiko olla, että lapselle pitäisi olla heti valmiina 56-koon vaatteita? Jos yhdessä kuukaudessa kasvetaan kokonainen vaatekoko (ja seuraavakin koko parissa kuukaudessa), niin paljonkohan kunkinkokoista vaatetta kannattaisi varata? Ihan äitiyspakkauksen sisällöllä tuskin pärjää…

Myös kengät mietityttävät. Jos lapsi syntyy lokakuussa, ja viettää siis ulkonaoloaikansa alkukuukaudet vaunuissa, niin onko tapana hankkia oikeat kengät niinkin pienelle? Vai riittääkö, jos on sukat/jotkin töppöset siellä makuupussin sisällä?

Puin eilen ensimmäistä kertaa äitiysfarkut jalkaan ja aah! Ei paina enää mikään. Vaikken tästä lantiomallihousut+vatsan peittävä putkilo –yhdistelmästä ole ehkä muuten kauhean innostunut (vaatii ainakin totuttelua), niin kiva tunne kun ei tarvitse enää availla nappia heti ruokailun jälkeen.

Chestel 13+6
 
Heissan pitkästä aikaa! Tulee enempi kirjoiteltua tuonne marraskuisiin, josko tännekin välillä :)

Tuo alkuraskauden vuotelu on harmillista ja niin säikäyttävää, mutta toivon että on vain harmitonta ja normaalia teillä kellä sitä on ollut. Ei tässä itsekään mitenkään "varmoilla vesillä" vielä olla, eka neuvolakin vasta ylihuomenna, josko sitten kuulis sydänääniä, mikäli niitä on.

Vauvan vaatetuksesta oman kokemukseni mukaan, muistaisin että meillä oli tosi vähän 50cm vaatteita, ihan muutamat. Suurin osa oli 56 ja aika pian 62cm. Poika oli 4kg ja 52cm syntyessään, ja kasvoi kyllä nuo ekat koot tosi nopsaan yli. Myssyä käytin sisällä, siis ihan sellaista valkoista ohutta trikoolakkia, ja tumput oli aina, kun muuten kädet on kylmät ja raapii kynsillä kasvoja. Kenkiä ei vauva tarvitse, ellei halua hienostella jollain conversen vauvalenkkareilla, ekat kengät voi hankkia kun opitaan kävelemään. Ä-pakkauksen toppatöppöset on tosi hyvät vielä pitkään vaunuissa. Äitiyspakkauksen vaatteet oli ainakin aiemmin aika suuria, niitä ei ihan heti voinut ottaa käyttöön. Osa vaatteista oli 74cm ja nekin tosi reilua kokoa. Vaatteita on kyllä hyvä olla kohtalainen määrä, ettei tarvitse ihan koko aikaa pyykkikoneen laulaa.

Omaa napaa sen verran että kamalin oksetus on toivottavasti nyt jäämässä pois, olot vaihtelee ihan pienestä äklötyksestä sellaiseen päivään jolloin ei muista raskautta ollenkaan. Aika huomaamatonta on muutenkin kun massu ei vielä kasva jne. Rinnat on järkyn isot ja kipeätkin, repäisykipuja on tasaisesti mutta hyvin tässä jaksellaan. Vko 8+ oli aivan kauhea pahoinvoinnin suhteen, en muista että esikoisesta olis ollut näin kamalaa.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille Turun odottajille, ja hyviä vointeja!

Ms. Moneypenny 9+5
 
Ai niin, sen verran piti lisäillä että eikös tuo Perhekerho-linkki ole sen Anneli Auerin ylläpitämä lastensivusto, siis se nainen jota epäillään siitä Ulvilan surmasta ja ties mistä lasten hyväksikäytöstä. En siis morkkaa linkkiä, ihan asiaa varmasti sisältää mutta jotenkin menee kylmät väreet kuitenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
tuo taulukko on ehkä vähän suuntaa antava, mutta en luottais siihen täysin.

meillä tyttö oli syntyessään 48cm ja meillä meni 50cm vaatteet reilu pari kuukautta, mutta niitä oli kuitenkin vain muutamat. 56cm vaatteet oli tosi reiluja alkuun, mut käännettiin sit hihansuita ja lahkeita tarpeen mukaan. hankin ennen esikoisen syntymää pääasiassa kokoja 56-62 varastoon, koska niitä nyt ensimmäisinä kuukausina käytetään. isompia kokoja ehtii hankkia sitten myöhemminkin :) ja kietaisubodyt on tosi hyviä vastasyntyneen kanssa, kun ne on niin helppo pukea. myös puolipotkareita suosittelen potkuhousujen sijaan, helpompi ja nopeempi pukea. mut terällisiä kannattaa olla, koska sukat ei pysy vauvan jaloissa niin hyvin. en osaa nyt sanoa paljonko mitäkin vaatetta ja kokoa kannattaa hankkia, mut esim. meillä saattoi mennä jopa 5 vaatekertaa päivässä kun tyttö oli kova pulauttamaan.. joten kyllä niitä vaatteita aika paljon saa olla, mut onneks kirppareilta löytää halvalla hyväkuntoisiakin vaatteita :) äp:ssa tosiaan suurin osa vaatteista on tosi isoja vaikka oliskin kokoa 50..

ja kenkiä ei tarvita ennen kuin osaa kävellä :) paksut sukat/töppöset riittää hyvin ja talvella toppatöppöset. meillä oli kyllä sellaiset vauvauggit (kappahlista) syksyllä (tyttö syntyi keskuussa) ja sit seuraavana keväänä ne vauvaconssit :D mutta ei oo mitenkään välttämättömät, ei ainakaan vielä tänä syksynä :)
 
Chestel: Tuo "iän puolesta" sokerirasitukseen on jokin minkä olen jostain täältä (joltain) palstalta bongannut. Eli muistelisin, että yli 25-vuotias joutuu automaattisesti sokerirasitukseen (vai olikohan yli 25-vuotias ensisynnyttäjä). Mutta tää on nyt todella sitten ihan mutu-tietoa, eli jos jollain on faktatietoa tästä asiasta, niin saa kumota/korjata tätä mun versiota. :D (Varsinkin, jos olen ymmärtänyt ihan väärin, niin kertokaa ihmeessä :)) Ja tähänhän saattaa vaikuttaa myös paikkakunta...
 
Vauvan vaatteista. Mulla on kaikki lapset olleet 53cm syntyessään. Ja sanotaan et vuoden vanhalle menee 80 senttiset vaatteet. Äitiyspakkauksessa tulee toppatossut jota voi talvella vaunuissa käyttää.

Jos jollakin olis tarvetta äitiysfarkuille kokoa 40 ja 42 niin mul on niitä muutama kertynyt. Ei mahdu mulle. En ole koskaan pitänyt farkkuja ja kyllä nytten on ollut Outoa kun on joutunut niitä pitämään. Aikaisemmin äitiyshousut ovat olleet parempia kun niissä ei ollut tuollaista tuupia.

Mun tietääkseni kaikki yli 25 vuotiaat ensisynnyttäjät joutuvat käymään sokerinrasitus kokeessa ja ne joilla on syntynyt ison kokoisia vauvoja.
 
mäkin muistelisin et ainakin turussa olis niin, että kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät joutuis sokerirasitukseen. mä en toivottavasti joudu, koska en oo ensisynnyttäjä :D en oo joutunut vielä koskaan! sokerirasitukseen joutuu myös jos BMI on yli 25, ikä on yli 40 vuotta, edellinen lapsi on ollut painava (olisko ollut yli 4500g), suvussa on diabeetikkoja jne. mut pääsääntöisesti kai kaikki odottajat joutuu, paitsi alle 25-vuotiaat ensisynnyttäjät ja varmaan sit uudelleensynnyttäjät, joilla ei oo edellisissä raskauksissa ollut mitään ongelmia :D täytyykin kysyä neuvolassa ylihuomenna! viime raskaudessa kun ei ehtinyt olla puhetta..
 
ja tosta vastasyntyneen pituudesta vielä, et aika pitkälti vastasyntyneet on kai n. 48-53cm. tietysti riippuu sit siitäkin et millä viikolla syntyy, et jos tulee paljon ennen LA:ta niin voi olla pienempi. mä ainakin tiedän paljon vauvoja, jotka on ollu syntyessään alle 50cm. mut nopeestihan ne sitten kasvaa, et sen takia kannattaa ostaa enemmän kokoa 56 kun 50, ennemmin reiluja kuin liian pieniä :)
 
Terve taas kaikille! En olekaan tänne muistanut kirjoitella. Ensimmäisestä postauksesta taisi jäädä ikä ja laskettu aika puuttumaan eli olen 26 v ja LA 24.7.

Töitä olisi jäljellä enää 7 viikkoa, jonka jälkeen jään kesälomalle ja siitä sitten ennen juhannusta äippälomalle. Millään en malttaisi enää olla töissä. Tänäänkin olisin jäänyt niin paljon mielummin koiran viereen sohvalle köllöttelemään =).

Täällä on alettu tekemään hankintoja nyt pikkuhiljaa. Vaunujen ostaminen olisi seuraavaksi vuorossa. Siitä ollaankin saatu sitten päänvaivaa oikein kunnolla, kun ei ole aikaisempaa kokemusta vaunujen ostamisesta ja merkkejä ja malleja on tuhottomasti erilaisia. Kohta pitää kyllä jotain päätöksiä tehdä, kun sanoivat liikkeessä, että jos joudutaan tilaamaan niin 8 vkoa saattaa mennä toimitukseen.
Itse pidättäydyin kaikista hankinnoista rakenneultraan asti ja nyt olen vasta alkanut vähitellen tekemään ostoksia. Vieläkin tulee sellainen olo välillä, että onkohan tämä nyt liian aikaista ostaa vaatteita, että jos vielä saattuukin jotain. Kaiken pitäisi olla kyllä kunnossa ja pikkuinen myllää mahassa minkä ehtii. Aina sitä kuitenkin jaksaa huolehtia.

Tuul1a ja Mötkö 24+5
 

Yhteistyössä