Turkulaiset odottajat; neuvola-asiaa

Moi!
Odotan toista lastani, esikoisen syntymästä on jo aikaa ja silloin asuin toisessa kaupungissa.

Olen nyt kaksi kertaa käynyt äitiysneuvolassa Turussa, ja lisäksi kunnallisessa nt-ultrassa.
Neuvolakäynnit ovat kestäneet 15-20min. Kummallakaan kerralla minulta ei ole otettu virtsanäytettä. Aloin ihmettelemään asiaa toisen käynnin jälkeen, kun näytteen antamisesta ei taaskaan mainittu mitään. Esikoisen odotusaikana neuvolakäynneillä tutkittiin aina virtsanäyte. Tämä tuntuu olevan yleinen käytäntö tälläkin hetkellä muilla paikkakunnilla, ystävieni kertomusten perusteella.

Niskaturvotusultraa ihmettelin myös. Lääkärireissu kesti n. 10min, ja mittaus käsitti vain sikiön pää-perämitan ja niskaturvotuksen. Muualla asuvien ystävieni kertomusten mukaan nt-ultrassa oli sikiötä tutkailtu varsin tarkkaan ja otettu monenlaisia mittoja (pää, reisiluu jne).

Toivoisin kuulevani muiden turkulaisten odottajien kommentteja neuvolakäynneistä ja ultrista. Onko tällainen ihan yleistä Turussa, vai onko kohdalleni vaan sattunut turhan hätäisiä neuvolahenkilöitä?
 
en oo ite ainakaan turkulaisena kokenut tollasta... :eek:
Aina on virtsa näyteotettu ja ultrissakin oltu ja tutkittu oikeen perusteellisesti. Mitä mukavampi ultraaja sitä paremmin selittänyt minulle vauvasta...

todella outoa käytöstä o_0
 
Täällä myös virtsanäytteet otettu ja ultrat olleet ok. Tosin jouduimme kontrolliultraan, joka odotetusti kesti vain hetken, mutta päälimmäisenä mieleen jäi vain inhottava ja kylmä, kovakätinen mieslääkäri..
Neuvolajutut toimineet muuten ihan hyvin, mutta hemoglobiinia ei ole vielä mitattu kertaakaan ja nyt menossa rv 24. Huomenna neuvolaan ja vaadin tätä tätiä kyllä sen ottamaan.. Samoin verikokeista ja rakenneultra-ajasta huolehtiminen jäi mun (ensikertalaisen) harteille, vaikka kesäsijaisen mukaan terkan olisi ne pitänyt hoitaa. Että joo, vähän valitettavaa täälläkin, mutta pärjäilty on. Terkka enemmänkin höppänä ja hössö, ei välinpitämätön.
 

Yhteistyössä