Turkilmas! Laihdutusasiaa

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Sinä kun olet täällä ja blogissasi kirjoitellut laihdutukseen liittyvistä ongelmista, niin aamulla tuli tuossa mieleeni, että minkälaisia on sun annoskoot, kun syöt ruokaa? Noudatatko lautasmallia (siis ½ lautasellista kasviksia, 1/4 perunaa, pastaa, riisiä ja 1/4 lihaa, kalaa tai kanaa)? Santsaatko?

Itselleni vuosi sitten oli tärkeä apu ensinnäkin opetella tuo lautasmalli ja toiseksikin opetella olemaan santsaamatta (tai syömättä pojan jämiä). LISÄKSI kannattaa muistaa, että syömisen voi ja kannattaa lopettaa silloin, kun nälkä menee pois - ruokaa ei tarvitse syödä niin kauan että tulee täyteen (koska todellinen kylläisyydentunne tulee ½ tuntia ruokailun hälkeen).

Oikeasti tsemppiä projektiin - ja muista, mitä sanoin viimeksi :).

No just tulin paikalle :D. Kiitos viestistäsi. Kyllä mulla on takuulla annoskoot liian suuria vieläkin. Periaatteessa koitan pitää lautasmallia, mutta tosiaan lautasella on liikaa sapuskaa. Siltikin mun suurin ongelmani on tuo makea. Mun tarvis koittaa vierottautua kokonaan sokerista, sillä puputan huomaamattani melkoisia kalorimääriä. Vaikka olen nyt vähentänyt huimasti karkin syömistä, niin kyllä mä sitä edelleen syön liikaa. Ja nyt hokasin että olen korvannut karkin makeilla muroilla, mysleillä, kekseillä jne.

Mutta juu, kiitos kovasti mukavasta viestistäsi ja tsempeistäsi :flower: :hug: :heart:

Tsemp :flower:

Myslit, murot ja keksit on tosi pahoja, koska niissä on runsaan sokerin lisäksi myös rasvaa - mysleissä ja muroissa myös piilosuolaa. Etenkin ns. laihismurot (fitness yms) on pahoja, niissä on "30% vähemmän rasvaa" (vähemmän kuin missä!!???) mutta kurkatkaapas suola- ja sokerimäärät :|

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
käyttäkää pienempää lautasta :whistle: :D ja tsemppiä kaikille painonpudotukseen :wave:

Tää on muuten oikeesti hyvä vinkki. Meillä on ruokalautaset aivan mielettömän suuret vadit ja silti nekin tulee lapattua täyteen ruokaa. Hetken koitin syödä leipälautasen kanssa ja hyvin tuli siitäkin kylläiseksi. Kunnes sitten taas vanhasta muistista otin sen "vadin" käyttöön :ashamed: .

Mulla oli ihan sama juttu. Niinpä mä lopetin hetkeksi makean sylmisen kokonaan. Ei karkkia, ei limua, ei keksejä - ei kerta kaikkiaan MITÄÄN makeaa. Kaksi viikkoa oli TODELLA vaikeaa, lenkkeilin kuin hullu, sillä tein miehen kanssa diilin, että lähden kävelylle aina kun tuntuu pahalta. Sen jälkeen olo helpotti, ja pystyin oikeasti pitäytymään siinä yhdessä herkkupäivässä per viikko. Ja jos (kun) tulee juhlia ym. erityistilanteita jolloin tulee "pakosti" herkuteltua enemmän, niin sitten pidän pitemmän tauon taas.

Suosittelen tuota sokeriboikottia lämpimästi, koska ongelmasi kuulostaa NIIIIIIIIN tutulle. Tiedän, että se kuulostaa radikaalille, ja sitä kai se onkin, mutta tekee todellakin hyvää. Jos pystyt pitämään vaikka yhden sokerivapaan kuukauden, niin huomaat, että olo paranee ja kilot lähtee!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Tsemp :flower:

Myslit, murot ja keksit on tosi pahoja, koska niissä on runsaan sokerin lisäksi myös rasvaa - mysleissä ja muroissa myös piilosuolaa. Etenkin ns. laihismurot (fitness yms) on pahoja, niissä on "30% vähemmän rasvaa" (vähemmän kuin missä!!???) mutta kurkatkaapas suola- ja sokerimäärät :|

Joo, mä just ajattelin että josko jättäis ostamasta uutta pakettia kun nyt vanhat loppui. On vaan niin peijakkaan hyvää kun aamulla syö jogurttia ja siihen jotain suklaista mysliä tai muuta päälle :ashamed: . Ja sitten ihmettelen miks en laihdu :snotty: :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Mulla oli ihan sama juttu. Niinpä mä lopetin hetkeksi makean sylmisen kokonaan. Ei karkkia, ei limua, ei keksejä - ei kerta kaikkiaan MITÄÄN makeaa. Kaksi viikkoa oli TODELLA vaikeaa, lenkkeilin kuin hullu, sillä tein miehen kanssa diilin, että lähden kävelylle aina kun tuntuu pahalta. Sen jälkeen olo helpotti, ja pystyin oikeasti pitäytymään siinä yhdessä herkkupäivässä per viikko. Ja jos (kun) tulee juhlia ym. erityistilanteita jolloin tulee "pakosti" herkuteltua enemmän, niin sitten pidän pitemmän tauon taas.

Suosittelen tuota sokeriboikottia lämpimästi, koska ongelmasi kuulostaa NIIIIIIIIN tutulle. Tiedän, että se kuulostaa radikaalille, ja sitä kai se onkin, mutta tekee todellakin hyvää. Jos pystyt pitämään vaikka yhden sokerivapaan kuukauden, niin huomaat, että olo paranee ja kilot lähtee!

Minä olen huomannut samaa, kaikkinainen irtiotto sokerista vaatii pari viikkoa seinille hyppimistä, sitten helpottaa.

Mulla on myös pco ja lääkäri vinkkasi silloin että jos haluan raskautua, niin sokerit kokonaan pois (siis sillon kun yritettiin "tehdä" tuota kuopusta). Nyt olen miettinyt, että todennäköisesti ainoa oikea keino päästä kiloista on just tuo sokerin jättäminen pois.

Ja itse asiassa mä olen kahdesti tiputtanut onnistuneesti painoa just sillä kun tein totaalisen karkkilakon. Eli ihan oikeesti se toimis mulla. Mutta kun en ole halunnut aiemmin totaalisesti lopettaa. Pelkään että repsahdan taas ja alan taas mässätä karkkia hirveällä vimmalla kun olen saanut painoa tiputetuksi. Eli siis jojoilen jälleen kerran. Sen takia olen koittanut VÄHENTÄÄ herkkuja kaikin tavoin, mutta ei se vaan toimi.

Huh huh, uskaltaiskohan sitä ääneen sanoa että nyt alkaa sokerilakko?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Mulla on myös pco ja lääkäri vinkkasi silloin että jos haluan raskautua, niin sokerit kokonaan pois (siis sillon kun yritettiin "tehdä" tuota kuopusta). Nyt olen miettinyt, että todennäköisesti ainoa oikea keino päästä kiloista on just tuo sokerin jättäminen pois.

Ja itse asiassa mä olen kahdesti tiputtanut onnistuneesti painoa just sillä kun tein totaalisen karkkilakon. Eli ihan oikeesti se toimis mulla. Mutta kun en ole halunnut aiemmin totaalisesti lopettaa. Pelkään että repsahdan taas ja alan taas mässätä karkkia hirveällä vimmalla kun olen saanut painoa tiputetuksi. Eli siis jojoilen jälleen kerran. Sen takia olen koittanut VÄHENTÄÄ herkkuja kaikin tavoin, mutta ei se vaan toimi.

Huh huh, uskaltaiskohan sitä ääneen sanoa että nyt alkaa sokerilakko?

Uskallat sinä :hug:. Kannattaakin ainakin lähipiirille kertoa, että osaavat suhtautua (ts. ei esim. osta/tarjoa sulle herkkuja, ei "loukkaannu" jos et ota kahvin kanssa makeaa tmv.).

Ja jos ja kun päätöksen teet ruveta sokerilakkoon, niin kannattaa samalla miettiä se varasuunnitelma, mitä tekee silloin, kun himo iskee. Ja vinkki: älä SYÖ silloin mitään, vaan TEE jotain. Niin ja huudat täällä niin että palsta raikaa, mä ainakin pysyn tukena kuin vuori tässä asiassa :).

Mie voin jakaa tänne myös oman vinkkini: jätä leipä pois ihan kokonaan ruokavaliostasi. Kuitua saa paremmin esim. erilaisista siemenistä. Ja itse oon huomannut, että vatsakin toimii paremmin. Ja kaikki makeanhimo on vähäisempää. Myös kylläisyyden tunne tulee äkkiä.

Minulla siis ainakin leipä turvottaa vatsalaukkua ja siksi on koko ajan pohjaton nälkä. Kun ei syö leipää, ei vastalaukku veny ja siten on sitten kylläisempi. :D Tsemppiä kaikille pudottajille, itselläkin urakkaa vielä 20kg.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Mie voin jakaa tänne myös oman vinkkini: jätä leipä pois ihan kokonaan ruokavaliostasi. Kuitua saa paremmin esim. erilaisista siemenistä. Ja itse oon huomannut, että vatsakin toimii paremmin. Ja kaikki makeanhimo on vähäisempää. Myös kylläisyyden tunne tulee äkkiä.

Minulla siis ainakin leipä turvottaa vatsalaukkua ja siksi on koko ajan pohjaton nälkä. Kun ei syö leipää, ei vastalaukku veny ja siten on sitten kylläisempi. :D Tsemppiä kaikille pudottajille, itselläkin urakkaa vielä 20kg.

Itse en voisi elää ilman leipää, joten kauhistuttaa ajatuskin sen poisjättämisestä :). Mutta joo, se ei ollut mun asiani vaan se, että älä Turkilmas ainakaan kerralla luovu sekä herkuista (sokerista) että leivästä, vaan toteuta yksi muutos kerrallaan. Näin repsahtamisen vaara on pienempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

Itse en voisi elää ilman leipää, joten kauhistuttaa ajatuskin sen poisjättämisestä :). Mutta joo, se ei ollut mun asiani vaan se, että älä Turkilmas ainakaan kerralla luovu sekä herkuista (sokerista) että leivästä, vaan toteuta yksi muutos kerrallaan. Näin repsahtamisen vaara on pienempi.

Juu, tottakai maltillisin askelin. Ja tuon leivän poisjättäminenkin kannattaa tehdä asteittain. Ensin siirtyy vain täysjyväleipää, sit vain täysrukiiseen. Sit alkaa vähentää määrää kunnes ei enää tuu syötyä ollenkaan. :D
Näin se on paljon helpompaa ja ehtii keksiä sit niitä terveellisiä korvikkeita, mitä syö kun ennen siihen nälkään söi leivän.

Mä olen menossa lauantaina yksiin synttäribileisiin, joihin olen leipomassa tarjoiluja. Mä mietin tässä että seuraava meno, jossa ehkä syön makeaa, on 18.8 mun synttärit. Eli jos aloittaisin nyt sunnuntaista tuon sokerilakon ja laittaisin ens alkuun määränpään tuohon 18. päivään. Ei tuntuis toivottoman pitkältä ajalta ja sittenhän sitä vois jatkaa sen jälkeen jos ja kun pystyy.

Mitä tuosta tulis, 2,5 viikkoa vai? Noin niinkuin ens alkuun. Olen mä siihen ennenkin pystynyt, pystyn nytkin.

Niin ja Black Dahlia: Mä en varmaan täysin pysty leipää jättämään, mutta sitäkin täytyy kyllä ehdottomasti vähentää. Mietin just että pari leipää aamu- TAI iltapalalla, ei molemmilla. Eikä ruoan yhteydessä.

Mutta nyt alkaa taas kertyä niin huimasti juttuja mitä täytyy lopettaa tai vähentää, että täytyy tosiaan edetä maltillisesti...

Kuumimmat

Yhteistyössä