Turhaa pohdintaa vaatelahjoista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
Mikä siinä onkin että joillain on aina tapana ostaa super-isoja vaatteita lahjaksi, ja toisilla taas jo valmiiksi pieniä? :whistle: Ellei yhtään osaa arvioida kokoa / ei saa kysytyksi ennalta niin mun mielestä voisi ihan hyvin jättää ostamatta. Ajatus hieno juu-u, mutta menee hukkaan ellei saajalle ole lahjasta mitään iloa.

Isokin voi olla muttei liian, sillä musta ainakin tuntuisi hassulta saada lahjaksi asia jota voin käyttää vuoden tai parin päästä.

Esimerkkinä tässä viimeaikoina olleista mm:

* vastasyntynyt poikavauvamme sai 86cm puvun
* sama vauva 3,5kk iässä sai kaksi 50cm vaatetta
* tyttö 3v sai lahjaksi 128cm paidan (käytti 100cm -kokoa)

ja näitähän riittää.

Kaikki ei välttämättä oikeesti tiedä sitä sopivaa kokoa, eivätkä halua kysyäkkään koska se on lahja. Ole tyytyväinen mitä saatte, tai ilmoita ettei teidän lapset tarvi ollenkaan lahjoja...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Kaikki ei välttämättä oikeesti tiedä sitä sopivaa kokoa, eivätkä halua kysyäkkään koska se on lahja. Ole tyytyväinen mitä saatte, tai ilmoita ettei teidän lapset tarvi ollenkaan lahjoja...

Joo-o. No onneksi varsinkin nuo isommat osaa kiittää kauniisti kaikesta mitä saavat, mutta on se heillekin vähän pettymys saada kolme numeroa liian pieni mekko ja katsoa haikeana että no kai se täytyy sitten pikkusiskolle jättää...

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mitä jos sanoisit suoraan,että mitä muuta vaan,mutta ei vaatteita,kiitos.Että et pidä lahjavaatteita lapsilla.Luulisi sitten loppuvan.

Tai ilmoittaa että jos olet ajatellut ostaa vaatetta lahjaksi niin **** käyttää kokoa ***.

No entäpä yksi sukulainen, jolla itsellään on kolme lasta joista nuorin on vuoden meidän lastamme vanhempi. Silti meidän lapsemme on samankokoinen kuin tämä hänen nuorimmaisensa. Ja kysyy aina vaatekokoa ja minä vastaan, että kokoa x. Ja silti tulee aina vähintään yhden koon pienempi. Varmaan se ajattelee, että kun ei meidänkään Siiri tuota isompaa vaatetta tuossa iässä käyttänyt niin hyvähän se on.

Muutenkin haluan seuraavaa kokoa vaatteita, niitä nyt yleensä pystyy heti käyttämään vaikka olisi hieman reiluja, kuin että ehtii käyttää sopivaa kuukauden-pari kun jää jo pieneksi.

Jos mä ostan vastasyntyneelle vaatelahjan, niin ostan vähintään 68 tai 74 cm, koska niitä pienempiä on yleensä kaikilla jo etukäteen hankittuna ja moni muu ostaa juurikin kokoa 62 vastasyntyneelle lahjaksi. Sitten voi käydä niin kun kaverilleni kävi, et pieniä vaatteita on liikaa ja osa jää käyttämättä ja harmittaa. Meidän esikoinen käytti kokoa 86 varmaan jo vuoden ikäisenä eli lapset on erilaisia. Mä otan kaikki kiitollisina vastaan, mut silloin vähän harmitti, kun anoppi oli luvannut ostaa tiettyä kokoa olevat kurahousut (itse kysyi vinkkiä ) ja sitten kuitenkin osti pari kokoa liian suuret. Jouduin sitten joka tapauksessa ostamaan itse sopivat eli lahjasta ei varsinaisesti ollut hyötyä silloin. Myöhemmin kuitenkin tuli käyttöön.

Juu siis pakko edelleen mainita että erittäin kiitollinen olen joka ikisestä lahjasta joita saadaan, ihan vain ihmettelin että miksi sitten on pakko se vaate ostaa ellei edes halua arvioida kokoa lähellekään?

Tosiaan vauva-ikäisillä on vielä aika paljon enemmän ok ostaa vaikka se reilustikin isompi, mutta leikki-ikäiselle ja sitä isommalle mielellään edes vain vähän reilu - muttei ainakaan pieni.

Joka paikassa on edes niitä myyjiä jelppaamassa tai suuntaa-antavat kokotaulukot, ja tosiaan useinkin saadaan viestejä joissa lapsien vaatekokoja kysytään.

Mun anoppi osaa tän tosi lahjakkaasti...

Tiedän, ei saisi valittaa, mutta harmittaahan se, kun 134-senttisiä käyttävät pojat saivat joululahjaksi 116cm housut ja 104cm shortsit.
86senttisiä käyttävä poika sai 56senttiset potkuhousut ja 92-senttisiä käyttävä tyttö sai 128senttisen mekon...

Minua harmitti vietävästi kun tytön kummit osti tytölle joululahjaksi 116cm paida,no ihan kiva ajatus mutta
ei sitten ole varmaan verrattu muihin sen kokoisiin vaatteisiin:(
Oli meinaan valmiiksi ylipieni (napapaitana joutui pitämään) ja eniten harmitti se ettei kummit kysyneet meiltä kokoa vaan ominpäin ostaavat.
No anoppi oli meillä jouluna ja tyttö halusi sovittaa paitaa ja anoppi tietysti repi ensin ne laput irti paidasta ja sitten vasta päälle:(
siinä se tunnin oli tytöllä päällä ja nyt on tuolla kaapin perukoilla odottamassa menoa yhdelle ystävän lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun anoppi osaa tän tosi lahjakkaasti...

Tiedän, ei saisi valittaa, mutta harmittaahan se, kun 134-senttisiä käyttävät pojat saivat joululahjaksi 116cm housut ja 104cm shortsit.
86senttisiä käyttävä poika sai 56senttiset potkuhousut ja 92-senttisiä käyttävä tyttö sai 128senttisen mekon...

Juur tätä tarkoitan - koska tiedän että lapsia itseäänkin harmittaa ensin innostua uudesta kivasta vaatteesta mutta tajuta heti ettei se mahdu päälle.

Noh, ilmeisesti täytyy vaan olla innoissaan sai sitten mitä tahansa...

Mä vein just vauvalahjaksi 80-senttisen villatakin, joka juuri ja juuri mahtui vauvan 3-vuotiaalle isosiskolle. Tuntui vähän hassulta... Mutta sen kokoisen vein kuin vauvan äiti pyysi, kun ilmoitin tuovani vaatetuliaisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
voisiko pyytää vaihtamaan oikeaan kokoon, kun tämä on niiin ihana, mutta harmittaa niiiiiin kamalasti väärä koko =)

usein / lähes aina vaan on jo valmiiksi leikattu laput irti...

Joo,tämä jos mikä on raivostuttavaa :kieh: Meillä yksi mummoista harrastaa tätä ja siksi kuulemma että tietää sen vaatteen sitten tulevan käyttöön :headwall: käytä siinä sitten mahdollisesti 3numeroakin pientä paitaa tai farkkuja lapsella :(
Ja se jos mikä raivostuttaa ettei kysytä mitä kokoa vaan luotetan niihin kauppojen kokotaulukkoihin:(Tai sitten ne jotka kysyy ja kerrot vaikka ihan suoraan numeroa isomman koon selittäen myös kasvunvarat sun muut;)niin sitten mennään ostamaan siitäkin vielä yksi numero isompaa koska halutaan kasvunvaraa,eli on mahdolisesti sen 3nubaa liian iso:(

Mä tykkään viedä vastasyntyneelle lahjaksi yleensä jotain nimenomaan pientä ja suloisen vauvamaista (koot 56-62). Perhettä kun näkee tietysti jatkossakin niin sitten voi viedä mahdollisesti isompaa.

Mutta tottakai huomioin jos on ennalta pyydetty ettei vaatetta tuoda tai ei ainakaan pieniä kokoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kana-lauman jatkeena:
Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
voisiko pyytää vaihtamaan oikeaan kokoon, kun tämä on niiin ihana, mutta harmittaa niiiiiin kamalasti väärä koko =)

usein / lähes aina vaan on jo valmiiksi leikattu laput irti...

Joo,tämä jos mikä on raivostuttavaa :kieh: Meillä yksi mummoista harrastaa tätä ja siksi kuulemma että tietää sen vaatteen sitten tulevan käyttöön :headwall: käytä siinä sitten mahdollisesti 3numeroakin pientä paitaa tai farkkuja lapsella :(
Ja se jos mikä raivostuttaa ettei kysytä mitä kokoa vaan luotetan niihin kauppojen kokotaulukkoihin:(Tai sitten ne jotka kysyy ja kerrot vaikka ihan suoraan numeroa isomman koon selittäen myös kasvunvarat sun muut;)niin sitten mennään ostamaan siitäkin vielä yksi numero isompaa koska halutaan kasvunvaraa,eli on mahdolisesti sen 3nubaa liian iso:(

Näinpä :/ . Monesti ihan viesteissä eli kirjallisesti ilmoitan että käyttää nyt kokoa xx, joten jouluksi voi tuoda väliltä xx-xx niin on varmasti sopiva nyt tai kohta. Ja sitten saadaan väh. kaksi numeroa isompaa :headwall: .

Yhteistyössä