Turha itkeä kun et sitten saa kirkkohäitä, ristiäisiä ja ethän tule joulukirkkoon, eroaja.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
lk
Onneksi kirkko on sentään vapaamielisempi noissa asioissa kuin ap. Kyllä diakoniatoimistolta saa apua vaikkei kirkkoon kuuluisikaan, samoin kyllä kait joulukirkossa voi silti käydä.
Eli jos on eronnut, niin nämä pitäisi kieltää. Entäs sitten jos joku ei ole koskaan kuulunutkaan kirkkoon ja haluaisi liittyä. Pitäisikö häneltäkin kieltää kirkkoon tuleminen? Joutuisi ikään kuin ostamaan sian säkissä...
On myös monia jotka uskovat, mutta eivät kaipaa kirkkoa väliin. En ole ihan varma, mutta mielestäni esim. helluntailaiset eivät kuulu ev.lut. srk:n pariin. Saavatko he käydä ev.lut. tapahtumissa?
 
Nyt mua alkoi ärsyttämään ihan helvetisti! (Anteeksi kiroilu..)

Ap! Miksi sinä kitiset siitä, mistä eroajat tulevat jäämään ehkä joskus paitsi?! Eihän sen pitäisi sua liikuttaa pätkän vertaa, miten aikuiset ihmiset tekevät päätöksensä!

Minä kuulun edelleen kirkkoon, vaikka minua ei siellä suostuta vihkimään, lapsiani en koskaan halua kastaa, ja diakonian apua en luultavammin edes ottaisi vaikka saisin. Herääkin kysymys, että miksi te kaikki jotka olette kiukkuisia eroajille mietitte asiaa vain noin päin ja syyllistätte heitä siitä, haukutte ja halveksutte ja alennatte itsenne naurettavaan käytökseen?! Se on jokaisen OMA päätös!!

Voisit muuten ap miettiä, että kun seuraavan kerran menet ehtoolliselle, tai kun lapsesi menee rippileirille, tai kun joku saa sen avustuskassin, niin minä (ja moni muu vastaavasti ajatteleva) on maksaneet osan siitä, vain jotta SINÄ saat sen, mitä SINÄ tarvitset seurakunnalta, vaikka me itse emme saa sieltä mitään. Minä kuulun kirkkoon, jotta äidit saavat käydä seurakunnan kerhoissa lastenkanssa, vähävaraiset saavat apua, kaikilla on varaa rippikouluun jos sinne haluavat mennä ja niin edelleen. Ei kaikki prkl sentään ole aina kiinni siitä, että jos minä en maksa niin en myöskään saa, tai päinvastoin! Kirkko tarjoaa apua myös niille jotka eivät kirkkoon kuulu, jos sitä oikeasti tarvitaan. Ja sen lisäksi miksi tästä on tehty niin helvetillisen suuri RAHA kysymys, kun raha ei pitäisi loppujen lopuksi merkitä yhtään mitään uskon asioissa?!

Anteeksi avautuminen, ei tuosta varmaan mitään selkoakaan saa kun niin kiukuspäissäni sen kirjoitin.. :D
 
"eronnut"
Tuota, olen jo naimisissa, mentiin maistraatissa ja missään nimessä en haluaisi, jos ero tulisi, mennä kirkkoon kuuntelemaan sitä sontaa ja samaan jonkun satuhahmon "siunausta" asialle joka on mulle kuitenkin suurimmaksi osaksi vaan laillinen muodollisuus. Lapsia ei ole kastettu eikä tulla kastamaankaan, edelleen, en näe mitään syytä roiskia vettä lapsen päälle jotta se "pääsee" osaksi jotain lahkoa jossa palvotaan täysin kuvitteellista hahmoa. Joulukirkko? Mikä fucking joulukirkko ja minkä helvetin takia mä sellaiseen haluaisin mennä?
 
Yllättävää. En tunne yhtäkään ihmistä, joka kävisi joulukirkossa.
Minunkin kokemukseni mukaan tuo joulukirkkoon harvinaisempaa. Mutta yllättävän paljon tunnen kirkosta eronneita jotka kuitenkin haluavat/suunnittelevat liittyvänsä takaisin kirkkoon saadakseen ne kirkkohäät ja lapsille ristiäiset, suunnitelmissa erota sitten uudestaan kun nuo on hoidettu.

Itse en vaan varmaan ikinä opi miksi ihmeessä joku haluaa mennä naimisiin ja kastaa lapsensa kirkossa johon ei usko ja mitä muuten haluaa vastustaa mahdollisimman kovaäänisesti.
 
km
kirkossa voidaan pari siunata sen jälkeen kun on eka käyny vihillä maistraatissa. ja ristiäisten tilalla voi pitää toisenlaisen vauvajuhlan, kukin sellaisen kuin haluaa. nimim. kirkkoon kuulumaton.
 
"vieras"
Ei tulisi mieleenkään, en myöskään halua tulla haudatuksi kirkkomaahan. Naimisiin mentiin maistraatissa, mieluummin olisin purrut kaikki raajani irti, kuin järjestänyt kirkkohäät.
 
"vieras"
Mietippä ap ihan rauhallisesti ja järjellä tätä:

Jos ihminen ei anna kirkolle mitään, eikä kirkko anna ihmiselle mitään, niin mitä järkeä on kuulua kirkkoon? Jos ei halua viedä lapsia kerhoihin, leireille yms. Jos ei ole ikinä käynyt joulukirkossa, eikä ikimaailmassa vois kuvitella pitävänsä kirkkohäitä. Jos ei edes usko jumalan olemassa oloon?

MIKSI pitäisi kuulua kirkkoon? Varalta? Huvikseen? Tavan vuoksi? Joo, vetoat kirkon avustuksiin. Mahdollisuuksia auttaa on paljon. Kummilapsi kehitysmaasta on oivallinen kohde auttaa. Esimerkiksi.
 
"Yksvaan"
Just eilen käytiin papin kanssa sopimassa neljännen lapsemme ristiäisistä, jotka on tulevana lauantaina ja olen kirkosta eronnut jo vuosia sitten. Kirkkohäätkin olen saanut.
 
Kiva kun ei tarvitse järjestää kirkkohäitä (meillä kyllä oli mutta se oli ennen eroamista, ennen ku oltiin asioita ajateltu kunnolla, enää en kirkkohäitä haluais) ja ei tarvi järjestää ristiäisiä (miksi ihmeessä haluaisin liittää lapsen kirkkoon kun en siihen usko?), ja onneksi ei tarvi jouluaamuna aikaisin vääntäytyä johonkin kirkkoon kuuntelemaan jotain johon en usko.
 
"mää"
[QUOTE="vieras";22269489]Niin ja ethän odota saavasi diakonitoimistolta tukea kun tulee vaikeuksia, kirkko kun sen avun pistää tiukille tai ottaa pois koska varaa ei ole.[/QUOTE]

Muiden logiikan ymmärrän, mutten joulukirkkoa. Joulukirkko kun on joka tapauksessa, ja harvoinpa siellä penkit olisi niin täynnä että joku kirkkoon kuulumaton veisi tilaa keneltäkään "jäseneltä".

Mun lapsuuden perheessä ei koskaan käyty joulukirkossa, vaikka kuuluimme kirkkoon. Mä olen eronnut kirkosta 20-vuotiaana, eli joskus 10 vuotta sitten. Ainoat kerran, kun olen joulukirkossa käynyt on ollut sen jälkeen. Koskaan siellä ei ole ollut niin ahdasta, että olisin vienyt jonkun oikeutetun paikan. Joulukirkkko on samoin ollut mun appivanhempien perinteenä aina, vaikka he eivät kuulukaan kirkkoon vaan helluntaiseurakuntaan. Silti he menevät sinne joulukirkkoon, joka joulu.
 
Miksi todellakin haluaisin kirkkohäät ja ristiäiset? En haluakaan, kun luterilainen usko ei ole uskoni. Käyn kirkossa kohteliaisuussyistä, kun kutsutaan toisten ihmisten häihin, ristiäisiin ja hautajaisiin. Pitäisikö minun niistäkin kieltäytyä? Opettajana olen myös oppilaiden valvojana velvollinen (lähestulkoon pakotettu uskonnonvapauslaista huolimatta) käymään kirkossa. Mitähän tälle asialle pitäisi tehdä?

Käsittääkseni kirkko on vain tyytyväinen, jos siellä joku viitsii käydä, kuuluivat kävijät kirkkoon tai ei.
 
"minna"
Minunkin kokemukseni mukaan tuo joulukirkkoon harvinaisempaa. Mutta yllättävän paljon tunnen kirkosta eronneita jotka kuitenkin haluavat/suunnittelevat liittyvänsä takaisin kirkkoon saadakseen ne kirkkohäät ja lapsille ristiäiset, suunnitelmissa erota sitten uudestaan kun nuo on hoidettu.

Itse en vaan varmaan ikinä opi miksi ihmeessä joku haluaa mennä naimisiin ja kastaa lapsensa kirkossa johon ei usko ja mitä muuten haluaa vastustaa mahdollisimman kovaäänisesti.
Minä taas en tunne yhtään tällaista ihmistä, siitä huolimatta että minun tuttava- ja ystäväpiiriini kuuluu varmasti keskivertoa enemmän kirkkoon kuulumattomia ihmisiä, ja myös monta sellaista jotka aktiivisesti toimivat mm tunnustuksettoman uskontotieteenopetuksen puolesta. Yhdellekään ei ole suunnitelmissa ristiäisiä tai kirkkohäitä, ja kirkosta on erottu nimenomaan vakaumuksellisista syistä, eikä mistään muista.

En rehellisesti sanottuna tunne ketään, joka olisi kirkkojäsenyyden kanssa kikkaillut. Sellaisia kyllä tunnen, jotka ovat uskovaisia kuulumatta kirkkoon ja toisaalta sellaisia, jotka kuuluvat kirkkoon, vaikka eivät usko.
 
"joo"
Miehen veli veti herneet nenään, kun ei pyydetty lapsemme kummiksi. Ei tainnut tajuta, ettei voi virallinen kummi olla kun ei kirkkoon kuulu :D Mitään epävirallisia en halua.
 
voi olla
[QUOTE="joo";22270547]Miehen veli veti herneet nenään, kun ei pyydetty lapsemme kummiksi. Ei tainnut tajuta, ettei voi virallinen kummi olla kun ei kirkkoon kuulu :D Mitään epävirallisia en halua.[/QUOTE]

Voi olla. Kaverin veli on ihan virallinen kummi, vaikkei kuulu kirkkoon. Sylikummi ei voi olla, mutta kirjoihin hänet on merkitty kummiksi.
 
väärin
Minunkin kokemukseni mukaan tuo joulukirkkoon harvinaisempaa. Mutta yllättävän paljon tunnen kirkosta eronneita jotka kuitenkin haluavat/suunnittelevat liittyvänsä takaisin kirkkoon saadakseen ne kirkkohäät ja lapsille ristiäiset, suunnitelmissa erota sitten uudestaan kun nuo on hoidettu.

Itse en vaan varmaan ikinä opi miksi ihmeessä joku haluaa mennä naimisiin ja kastaa lapsensa kirkossa johon ei usko ja mitä muuten haluaa vastustaa mahdollisimman kovaäänisesti.
Minä en usko ja silti halusin kirkkohäät koska kirkko on hieno vihkipaikka! Liityin kirkkoon häiden takia mutta erosin häiden jälkeen.
 
[QUOTE="minna";22270508]Minä taas en tunne yhtään tällaista ihmistä, siitä huolimatta että minun tuttava- ja ystäväpiiriini kuuluu varmasti keskivertoa enemmän kirkkoon kuulumattomia ihmisiä, ja myös monta sellaista jotka aktiivisesti toimivat mm tunnustuksettoman uskontotieteenopetuksen puolesta. Yhdellekään ei ole suunnitelmissa ristiäisiä tai kirkkohäitä, ja kirkosta on erottu nimenomaan vakaumuksellisista syistä, eikä mistään muista.

En rehellisesti sanottuna tunne ketään, joka olisi kirkkojäsenyyden kanssa kikkaillut. Sellaisia kyllä tunnen, jotka ovat uskovaisia kuulumatta kirkkoon ja toisaalta sellaisia, jotka kuuluvat kirkkoon, vaikka eivät usko.[/QUOTE]

Itse olen monesti ihmetellyt kuinka paljon olen saanut törmätä näihin jotka haluavat vain liittyä kirkkoon siksi hetkeksi että saavt nuo juhlansa järjestettyä vaikka muuten ovat mainostamassa ateismiaan lähes joka käänteessä.

Kun yrittää kysyä syytä siihen miksi ihmeessä sitten haluavat ne kirkkohäät jne niin syyt tuntuvat olevan vain että se on ainoa oikea tapa järjestää isot ja tunnelmalliset häät, mitään muuta vihkimismuotoa ei voida edes ajatella.
 

Yhteistyössä