Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Hei!

SV:lle voimia ja tsemppiä! Samoin JK:lle! 28 viikon etappi kuitenkin ohitettu, joten kyllä sä selviät sieltä vielä varmasti ihanien vauvojen kanssa normielämään. :) Kunto laskee kyllä maatessa tosi nopeasti, itselläkin tuntuu että pienikin liikkuminen on raskasta ja mä en oo ollu levossa vasta kun 1 1/2 viikkoa..

Samoin toivotaan että nuo vuotelut olisivat teillä niistä kärsivillä nopeasti ohimenevää eikä mitään vakavampaa. Hematoomakin voi hyvin olla oireeton jatkossa jos hyvin käy ja hyvä sinällään että siihen löytyi syy joka ei vauvojen kannalta ole niin vakava. Stressaavaa varmasti joka tapauksessa! :(

Hallituksen rakennepaketissa nimenomaan kyse hoitovapaan ajalla maksettavasta kotihoidontuesta ja sen jakamisesta äidille ja isälle, eli äiti ei voisi jatkossa saada tukea koko ajalta, näin ymmärsin. Itse äitiys- ja vanhempainrahaan ei ole tulossa muutoksia.

Meillä seuraava ultra torstaina, täytyy toivoa että kohdunkaulan tilanne ei olisi pahentunut, että saisi olla kotona vielä. Olo alkaa täälläkin muuttua vähän tukalammaksi ja kohta ei voi varmaan enää olla selälläänkään kun toinen on alkanut painaa jo vähän keuhkoja kuten varoittelittekin..

Voimia kaikille makoiluun ja tsemppiä teille joilla h-hetki lähestyy!

t. Elmeriini + möllit 26+3

• Tykkää
Reactions: Jk79 ja TR
Voi teitä lepäilijöitä. Paljon kärsivällisyyttä toivotan. Hyvä syyhän lepäämiseen on, mikä antaa varmasti motivaatiota, mutta esim itselleni tilanne olisi painajainen. Lapset ovat kotihoidossa ja koko koti kotitöineen minun vastuulla. Sairaalassa olo olisi iso stressi ihan koko lähipiirille, mikä tietenkin valjastettaisiin apuun. Ihanan kärsivällisesti tunnutte ottavan sairaala lepäilyn. Hattua nostan. Itse en pystyisi olemaan valittamatta kohtaloani.

Miksa: Minulla alkoi lonkat särkemään makoilusta. Istuminen aiheuttaa selkään särkyä. Siis lapaluun alle. Parasta olisi seisoa ja kävellä, mutta nyt pari päivää häpyluu on kipuillut. Aamut menee pahoinvoinnissa ja illat sitten jaksan touhuta. Mutta kun iltaisin on ruuanlaitot, kaikki lapset kotona, iltahommat, nukkumaanmenit ym rutiinit, harrastukset, niin kaikki kodintyöt tuntuu jäävän tekemättä. Pitäisi keritä järjestää vauvoille tilaa, etsiä lasten syysvaatteet, tehdä pyykkihommia, joita vihaan, järjestellä lasten huoneet loppuun ja sitten vielä tehdä perus siistimistä, niin en vain pysty. En jaksa. Mies kyllä tänään aamulla sanoikin lohduttaen, että on pakko saada minulle apua kotiin. Ihan siis siivousapua vaikka. Lasten kanssa minä pärjään kyllä. Mutta fyysinen homma alkaa olla aika vähäistä, mitä jaksaa ja kerkeän etanan tahdilla tehdä. Moni sanoisi, että jättää siivoamatta ja järjestelemättä, mutta oman henkisen jaksamisen ja ihan mielenterveydentakia on jonkunlainen järjestys oltava näinkin isossa perheessä. Ei oikein perusarki pysy hallinnassa, jos kaikki huoneet ovat remonttisekaisin. Kukaan ei löydä vaatteita tai tavaroita ja hermot kiristyy turhaan aamukiireissä.

Anteeksi valitus.

TR
Jenniferi: ymmärrän sua niin hyvin noiden fiilisten kanssa! Itse odotan kauhulla sitä aikaa, kun en vaan enää JAKSA mitään...nyt on justjust selvitty pahimmista pahoinvoinneista (onneks en sentään oksennellut kuitenkaan). Mulla on siitä ihana tilanne, että oma äiti on jo eläkkeellä ja hyvässä kunnossa ja autteleeenemmän kuin mielellään kaikessa :heart:

SV ja JK:Kovasti jaksamisia nyt, saas nähdä mikä on itellä tilanne tossa vaiheessa...nyt tuntuu niiiin pitkältä ja pelottavalta vielä matka tohon pisteeseen.

En tiedä miksi pelkään tota TTTSää niin kovasti, tää koko raskausaika tulee kyllä olemaan mulle varsin kasvattava juttu, olen niin kärsimätön ja jotenkin kontrollifriikki tapaus, että tällainen tilanne on kyllä aivan hermoja raastavaa. Eiköhän tähän viikkojen kuluessa paremmin sitten vaan sopeudu :)

Niin, kävin sitten jo KOLMANNEN kerran äitiyspolilla viikon sisään eilen. Kaikki oli ihan mallillaan, hematoomaa ei enää näkynyt missään :O ilmeisesti se sitten tuli kertaheitolla ulos tms. Kohdunsuu on ihan täysmittainen ja tiukasti kiinni, kun senkin tilannetta ehdin tossa viikonloppuna pohtia. Vauvoilla kaikki ainakin toistaiseksi hyvin. Seksi- tai liikuntakieltoakaan ei tullut siis, ja se on tosi hyvä juttu. Toki aion aika iisisti lähteä liikkeelle itseäni kuulostellen. Toivotaan, että noi vuodot nyt ainakin pysyy pois jatkossa!

Tänään aion olla ihan hurja ja vihdoinki siivota kämpän...on toi imuri ollut melkein viikon tossa lattialla oottamassa mun inspiraatiota, oon jotenkin aivan käsittämättömän saamaton ollut nyt :ashamed:

Nyt kuuluukin vuotiaan jutustelu pinniksestä, eiku aamupuuron keittoon siis! Voikaahan hyvin!

TR ja kääryleet 13+3

Tsemppiä kaikille lepäilijöille ja muillekin! Koettakaa jaksaa.

Kävin eilen sokerirasituksessa ja tänään oli neuvola. Arvot olivat ok, joten ei tarvetta lisäseurantaan tässä vaiheessa. HB oli jossain 120 kieppeillä, joten kai se raudan popsiminen auttaa. Ekaa kertaa mitattiin sf-mitta, mitä kyselinkin aikaisemmin. Mulla oli 27,5. Normikäyrän ylihän se menee, mutta esikoista odottaessa tähän samoihin aikoihin se oli 26,5, joten aika samoissa mennään - toistaiseksi. Jotenkin mäkin oon ajatellut, että onpa jo iso maha, mutta todellisuudessa siis samoissa mennään. Eiköhän tuo kumpu tuosta kasva.

Vaatteita on pesty ja lajiteltu pitkin vkoa. Pakko saada vierashuoneen sänky tyhjäksi, kun tulee vkonloppuna yökyläilijöitä. Mä oon lastannut kaikki pienimmät vaatteet yms. siihen, kun katoin niitä läpi. Nyt on lipaston laatikoita täytetty sitten pestyillä vaatteilla. Aina kun katon niitä vaatteita, niin hetkittäin tulee fiilis, että onko näitä liikaa ja hetkittäin, että riittääkö nämä :) No, pesukone on keksitty.

KELAssa kävin eilen, mutta ei siellä oikein se tyyppi osannut neuvoa. Tuntui, että ite ties asioista enemmän. Voin kyllä lämpimästi suositella tota suomi24.fi:n Kela-Kerttu palvelua, jos on jotain kysyttävää näistä lapsiperheen tuista.

Muutoin ei tänne ihmeempiä. Päivä kerrallaan.

Pohjoistuuli 25+4

Tänään tehtiin painoarvioita. A 1100g ja B 1300g. B:llä ei men ku viikko niin on pikkukeskosen raja ummessa, jee! Ehkä se A-vauvakin kirii vielä. A:n vesi määrä alkaa nyt lähennellä minimirajaa, toivottavasti ensi yönä ei olisi tulvavuotoa. Muutenkin vuoto on nyt muuttunut veriseksi. Ihan kuin olisi kuukautiset, mutta moninkerroin runsaampana.

Huomenna päästään tutustumaan keskolaan, ellei siellä ole kriittinen tilanne päällä kun pitäisi mennä. Vauvoja ei nähdä, ellei vanhemmat ole paikalla ja anna lupaa. Olisi konkreettisempaa jos pääsis vilkaseen, miltä ne meidän lapsukaiset sitten syntyessään näyttävät.

Tä on niin tätä samaa päivästä toiseen, etten osaa muusta ku omasta tilanteesta kertoa. Toivottavasti ette ihan kyllästy itteni ympärillä pyöriviin juttuihin :)

Jk ja pojat 28+3

Tänään kotiuduttu osastolta! :D ihanaa.. eilen illalla alko yhtäkkiä hirrrrveellä rytinällä supistukset 4min välein, synnytys siis käynnistyi. Tunnin siinä kärvistelin ja sitten hoitsut päätti, että keskeytetään synnytys jos onnistutaan. Kun oli pistetty kortisonipiikit niin oli paras, että kerkee vaikuttamaan. Sain supistusten estolääkitystä runsaasti ja sillä loppu supparit illan ja yön ajaksi. Aamulla alko tulee supistuksia mutta heikkoja ja lyhytkestoisia. Pääsin kotiin sillä ehdolla, että huomiseen asti vain makaan. Aamulla sain vielä vikan kortisonipiikin ja huomisesta eteenpäin saa vauvat tulla maailmaan jos haluavat. Ovat jo hyvän painoisia, 2400 ja 2300g ja keuhkotkin on kypsytetty varmuuden vuoksi. Jaiks, kohta on tytöt maailmassa :D Jk:lle nostan hattua, osastolla makaaminen on varmasti rankkaa!! ikävöin jo yhdessä päivässä esikoista ja miestä niiiiiiin paljon ja mietin sua siellä maatessani, että kyllä sulla mahtaa olla rankkaa. Tsempit ja kirjoittele vain omia kuulumisiasi, on mielenkiintoista lukea, että kuinka sulla menee

T: minde87 ja tytyt 34+5

• Tykkää
Reactions: Karcci ja Jk79
Oli kauheeta kun mun vieressä oleva pariskunta sai tietää, että niiden vauva tulee olemaan monivammainen jos selviää tai sitten kuolee mahaan. Päättivät sitten siinä, että keskeyttävät raskauden :( lapselta meni kaikki vedet, litistyneenä oli napanuoran alla ja monttuja iho täynnä.. siis niiden vanhempien tuskaa oli aivan kauheeta kuunnella!! huhhuh, saa olla onnellinen omasta tilanteestaan eikä enää kyllä pikku vaivoista halua valittaa.

Juu siis käytäntö on ettei estellä viikon 34 jälkeen mutta mulla päätettii estää kun olin saanu ekan kortisonin. Ettei mee hukkaan. Ja täysin uusi käytäntö on tullu että kortisonit laitetaan viikkoon 34+6 asti :) näin sanoivat tayssis eilen

Hitto, viikko vielä tätä odotusta!!!!!! Leikkaus 11.9, eli viikoilla 38+4. Oli melkoisen suurpiirteinen lääkäri tämä tällä kertaa mittailujen yms. suhteen. Kirjoittelen paremmin kun olen koneella.. Mä olisin kyllä niin ollu valmis leikkaukseen vaikka perjantaina, niin olisi ohi pian! (Tyytyväinen toki olen että vauvat saavat kasvaa mahdollisimman isoiksi, mutta silti alkaa loppua usko tän raskauden päättymiseen..)

Miksa ja reilu 6kg vauvaa masussa 37+4

Miksa voi kun teillä ollaan jo isoja :eek: Aika pitkään ne "odottaa" kuiteskin.... Ja joo kaikkihan sitä varmasti toivoo, et mitä isompia,niin sen vähemmän keskolaa tms. (Sulla ei varmaan yhtään ;) ) mut tossa vaiheessa olokin on varmaan jo tukalahko? :)

(.) eilen oli eka päivä et en oikeestaan päivällä tuntenu liikkeitä (voitte kuvitella sitä fiilistä, kun tajusin asian itse) mut heti ku "isi" tuli kotiin, koputti pari krtaa mahakumpuu ja tervehti noita, niin tadam Gonzales heräsi...Sit ku mentiin nukkuu hetken päästä niin Speedykin rupes ettii parempaa asentoo :heart:

Tulin sit tulokseen et olin touhunnu töissä niin paljon etten ois ees huomannu jos siel ois möngerretty... Oli nääs aika härdelli päivä...Satuin myös palvelemaan töihin palaavaa äitiä joka siis oli saanu kaksoset vajaa pari v sitten :D JA kas kas kun jutut sit vähänkstikin, kun krroin emin tuplaonnesta ;)

Kyseli et joko oon FB:n kaksoset&kolmoset ryhmässä, niin totesin vaan et enhän mä oo ees julkistanu olevani raskaana koko naamakirjassa :D :D
Ens viikolla ajattelin sit sen tehä, ku kaikki jotka tietää kyselee sitä, jotta siit pääsee julkisesti puhumaan :)

Ultra takana,kivasti aika oli melkein tunnin myöhässä..
Kyllä jäi vähä semmonen kuva,että pitää asennoitua siihen että toisella vauvalla on jotain häikkää..b-vauvalla nt oli keskimäärin 2mm ja a-vauvalla nt 1.4mm. Sit se sihtaili b-vauvan nenäluuta.. Kummiskin molempien koko vastasi 13+0 eli taas tuolla viikolla nt raja on kuulemma 3mm eli sikäli b-vauvankin nt on normaali.
Soittivat sit jonnekin veriseulasta ja nt:stä ja saavat faxin tänään ja soittavat sit jos seula hälyyttää. Kivakiva. Kysyin kyllä pitääkö tässä nyt aatella että häikkää on,no ei kuulemma ihan normaalia kaikki. Mutta kyllä silti vähän jää vaivaamaan!
Heti puheli näistä,että ollaanko mietitty että mitä tehään jos toisella on joku vamma. No eipä olla! Miks aina pitää pahinta alkaa selostaa jo ennenku ees mittas nt!!
Noh,varhaisrakenteet katellaan sit rv 17+1 ja rakenneultra on sit rv 20 tai 21.
Siellä ne kummiskin heilutteli ja jalat ja kädet vispas ja 4d-ultralla näytti,niin ihanku oisin nähny pippelin?! Joku tötterö siellä sojotti :D Ainii,molemmilla omat pussit ja istukat.

La ei muuttunu kuitenkaan mutta a-vauva vastas rv 13+4 (69mm) ja b-vauva 13+0 (67)

-Tipetsu ja tyypit rv 12+3 (13+0)-

Viimeksi muokattu:
Hei vaan,
Täällä kans käyty tänään ultrassa ja kaikki on vaan edelleen hienosti. Jopa niin kivasti että sain seuraavan ajan 4 viikon päähän, kun tähän asti oon rampannu joka toinen viikko siellä.
Toinen oli jotain 700g ja toinen 750g.

Eikai tässä auta kun nauttia syysilmasta ja toivottaa kaikille onnea!

T. crofti 24+2

Käytiin ultrassa ja sydänkäyrällä.

Mielestäni kohtu on aika rajallinen alue ja kun siellä vielä kaiken lisäksi on kaksi vauvaa, niin luulisi pakoreittien olevan minimissään. Nähtävästi ei. Sydänkäyrää ei saatu otettua kunnollista yhtenäistä ollenkaan, sillä vauvat liikkuivat niin paljon. Muutama minuutti tuli käyrää ja sitten taas sydänäänet katosivat toiseen paikkaan tai syvemmälle. Reilu puolituntia yritettiin ja sitten luovutettiin. Lääkäri ei oikein saanut muuta kuvaa kuin että sydämet löivät hyvin.

VauvaA on muuttanut taas asentoaan. Nyt hän istuu pepullaan kohdunsuun päällä pää ylöspäin ja jalat vähän buddhamaisesti kippurassa kuin risti-istunnassa. Vauva on liukunut oikealta puolelta vasemmalle puolelle.
VauvaB taas on tullut oikealta yläkautta sivuttain ja liukunut raivotarjontaan oikealle puolelle. Miettivät lääkärit hetken, että josko vauvat eivät olisikaan A ja B vaan A:sta olisi tullut B ja toisinpäin, mutta luopuivat ajatuksesta samantien. Pitkään otettiin mittoja, kun ei vauvoista oikein saanut mitään selkeää kuvaa. Noin 1500-1600 g painavat molemmat.

Lääkäri suositteli varautumaan sektioon. Se on nyt todennäköisempää, kun näillä viikoilla neitiA on niin alhaalla ja todellakin peppu edellä tulossa ulos. Harmittaa aika paljon. Sektio kuulostaa ihan totaali hirvittävälle vaihtoehdolle. Sillehän nyt ei voi mitään, jos niin käy, mutta hyvä kun asiasta puhuttiin nyt suoraan, niin voimme miehen kanssa todellakin orientoitua siihen.

Kohdunsuu auki jonkin verran. Myös sisäsuu. Ei huolestuttavaa sinäänsä, mutta kanavaa on jäljellä 2,5 cm ja se on lyhentynyt muutamassa viikossa selvästi. Eikä sekään niin kovin paha juttu, mutta paikat tuntuvat pehmeältä. Lääkäri kyseli, että olenko varma, etten ole saanut supistuksia. Kerroin, etten tunne supistuksia vaikka niitä olisi ja ne supistukset joita olen tuntenut eivät ole kivuliaita ollenkaan. Kipeät supistukset tulevat vasta vesien mentyä synnytyksen ollessa jo loppusuoralla. (MIKSI LÄÄKÄRIT EIVÄT LUE HITTO VIE EDELLISIÄ KERTOMUKSIA? Tuntuu niin tyhmälle selittää jokainen kerta eri lääkäreille samat asiat) Kun lääkäri kokeili vatsan päältä vauvojen asentoa, niin sanoi, että kohtu on melkoisen supisteluherkkä. Itse en tuntenut mitään missään.

Viikon päästä uusi ultra. Jos kanava on lyhentynyt ja paikat kypsyneet, niin aloitetaan kortisonit kypsyttämään vauvojen keuhkoja. Kolmisen viikkoa pitäisi vauvat pysyä sisällä. Sairaalaan en halua vuodelepoon. Olisi kai sitten levättävä kotona. Hymähdys. Mitenköhän sen osaisi ja pystyisi tekemään.

Mutta siis tuskin mennään edes sinne viikolle 38, jolloin viimeistään leikattaisiin tai käynnistettäisiin. Ihan vain siksi, että jos vauvaA on siinä kohdunsuunpäällä, niin ei anneta synnytyksen lähteä edes käyntiin vaan leikataan aiemmin.

Ristiriitaiset tunteet kaiken kaikkiaan.

Mistä me saadaan apuja, jos minä joudun vain lepäämään tai sairaalaan. Lapsilla ei ole hoitopaikkaa ja kodinhoitajat eivät tule kuin muutamana päivänä ja silloinkin vain muutaman tuntina kerrallaan. Kun vauvat syntyy, niin oma äitini tulee auttamaan, mutta leikkauksen takia hänen aikansa menee vauvojen kanssa minun potiessa leikkaushaavaa. Kuka hoitaa muut lapset. Isyyslomaa miehellä ei ole kuin lokakuussa. Työpaikan tilannetta ei viitsisi kuormittaa ja ei kai isyyslomalle voi jäädä vain soittamalla edellisenä päivänä toihin, että nyt jäisi lomalle?

Tipetsu: Se on lääkärien olettamus aina. Ei siksi, että olisivat skeptisiä vaan jotenkin tuo ammatti pitää sisällään epätavallisuuden tutkimisen, epäilyn ja selvittelyn. Todennäköisesti kaikki on hyvin. Ja jos ei ole niin se selviää aikanaan. Näin minä olen ajatellut. Itse olen yhden vauvan kanssa käynyt kaikki seulat, istukkahormoni kokeet ja epäluulon ka epätietoisuuden. Nyt on hyvä, kun seuloja ei tehty. Tulevaisuus näyttää, ovatko vauvat terveitä.

Kuusi kiloa vauvaa! Toivottavasti itse pääsen samaan tilaan. Eli toivottavasti eivät synny vielä.

Viimeksi muokattu:
Tipetsu: Meillä oli np-ultrassa ihan sama kun teillä. A vauvan turvotus 1,3 ja B:llä 1,9. Keskimäärin siis. Veriseulaa ei otettu (yleensä ei kaksosraskauksissa oteta kun on jotkut arvot pelkästään sen takia koholla kun asukkaita on 2). Tutkailivat B-vauvaa sillon vähän tarkemmin, mutta sanoi ettei tarviisi edes vähääkään huolestua jos on alle 2,5 ja se hälytysrajahan on 3mm. Yritä olla murehtimatta, vaikka tiedän sen voivan olla vaikeaa. Meillä on nyt kaksi täysin tervettä lasta.

Jipii... (Huomaa ironia) kävin tänään kohdunkaulatutkimuksessa ja tilanne oli viikon levolla parantunut 0,6 cm. Tai se on siis ihan mahtava asia, mutta se ei, että joudun ensi viikolla takaisin töihin! Tämän viikon olen "levännyt" saikulla ja noudattanut tunnollisesti kaikkia ohjeita. Mitä nyt henkinen puoli on riekaleina, kun töistä soitetaan 3-4 kertaa tunnissa ohjeita ja välillä viideltäkin illalla... Eilen tein koneella töitä puol 8:aan, kun sijainen ei päässyt ohjelmaan ja deadlinekin meni jo. Mitä sekin kertoo, että olin vähän iloinen, että jouduin tekemään ko. Työn, koska olisin neuvonut sijaista yötämyöten, jos olisi pitänyt tuokin opettaa...

Mutta, olen siis täysin työkykyinen. Kuulemma keskimäärin 28 viikolla laitetaan saikulle ja sekin on yksilöllistä. Ensi viikon iltaisia alapään korotuksia taas odotellessa...

T. Katrilli ja tytöt 24+3

Jenniferi, mun mielestä isyyslomalle voi jäädä soittamalla edellisenä päivänä! Eihän sitä kukaan voi etukäteen tietää milloin vauvat syntyy.. Ja pärjäähän ne sillonkin ilman miestäsi, jos se jäisi saikulle, joten miksi ei isyysloman vuoksi?

Sun miehelläsi olisi sitä paitsi oikeus olla vanhempainvapaallakin heti isyysloman jälkeen, yhteensä siis jopa 3 kk kotona. (Anteeksi paasaus, mutta itse en olisi selvinnyt järjissäni yövalvomisista, jos mies ei olisi ollut ensimmäisiä kuukausia valvomassa kaverina :)

Kä käyn tätä ketjua lukemassa kun jännään Jk79: n tilannetta. Onko mitään uutta?

Moikka!

Täällä ei mitään uutta. Paitti keskolassa käytiin miehen kanssa tutustumassa. Vettä tulee yhä niin paljon, että ihmettelen kuinka nopeasti ja paljon sitä muodostuu koko ajan. Yöt on rikkonaisia, kun herään aina siihen kun "jotakin" holahtaa housuihin. Onneksi täällä on aikaa nukkua päivisin. Alkaa olla niin turhauttavaa että tekisi mieli kiukutella jollekin, mutta kelle? Eihän tämä ole kenenkään syytä. Täytyy vaan sopeutua tähän. Huomenna tulee jo 29 vko täyteen ja siitä mä oon innoissani. Viikko vielä ja sitten ollaankin jo kolmosilla alkavilla viikoilla! :)

Lapsia on iso ikävä ja tuntuu kurjalta kun heidän täytyy olla ilman äitiään. Tänään muksut kuitenkin tulevat käymään ja sain luvan mennä heidän kanssaan kanttiiniin kun saapuvat :)

Odotuksia kaikille!

Jk ja pojat 28+6

• Tykkää
Reactions: Karcci ja maibei
Omaa napaa täältä. Ultrassa käyty, lääkärin sanoin kaikki hyvin ja vilkkaat vauvat :) Vilkkaat tosiaan, yötä päivää on kova meno masussa niin että nukkuminen on senkin takia vähän kortilla ;) Supisteluja ollut hurjasti mutta mitään ei onneksi ole kohdunsuulla tapahtunut. Painoa herra A 1108g ja herra B 1065g eli edelleen ovat melko samoissa painoissa. Kahden viikon päästä ultrataan taas, kasvukäyrissä oli pieni notkahdus tapahtunut alaspäin mutta itse en nyt ala siitä huolestumaan kun mulla on kaikissa raskauksissa tapahtunut kasvun hidastumaa n. rv 30 ennen. Ja kaksi lapsista ollut SGA vauvoja. Mutta ihan hyvä että aikaistivat ultran kahden viikon päähän kun muuten se olisi ollut 4 viikon päästä.
Mukavaa viikonloppua kaikille! :)
tuplat 28+2

Helouuu girls....

Klo 8:2 ja hirvee potkukilpailu mahassa käynnissä :heart: Sillä tavalla lähti meidän 20.raskausviikko tänään käyntiin.... :)

Enää muutama yö niin päästään rakenneultraan kurkkimaan tyyppejä...

Jk meil on niinku tasan 10vkoa välissä :) Ja kiva et teil on siel kaikki ihan hyvin. Yrittääkö ne nyt sit pitää sut "tossa tilassa" niin pitkään kun mahdollista? Vieläkö saat jotain pistoksia?

Tuplat mä tosiaan ekan kerran vasta heräsin siihen et noi melskaa...Mun mielestä ne saa kyl nukkua yöt ;) ainakin siihen asti et jään töistä pois :) Laskeskelin tossa et ei noit päivii oikeestaan enää oo ku n.30...Mul on kyl lokakuun alussa viel kahen viikon loma ja mietittiin kyl duunis sitäkin et palaankohan enää sen jälkeen töihin ollenkaan..

Katrilli Miksi ne laittaa sut enää töihin? :( Otat sit jotenkin tosi tosi rennosti siel??

-Karcci,Speedy & Gonzales 19+0-

Lääkäri ei kuunnellut mitään, mitä sanoin. Kuulemma laitetaan rv 28 normaalisti saikulle ja sekin on yksilöllistä... Katsoi vaan et kohdunkaula on taas sen verran pitkä et voi mennä taas töihin "huonontamaan tilannetta". Siksihän minä saikulle jäin, kun se tilanne huononee töissä istuessa ja työmatkat yht. tunti vielä päälle. Illalla pitäis sit vielä jaksaa 4 veen kanssa, kun mies hoitaa lehmiä... Otan heti maanantaina uudestaan saikkua, jos/kun tilanne menee taas huonommaksi.

24+4

Äh kun ei koskaan ehdi kirjottamaan. Jos vaikka nyt kun ollaan mummolassa :)

TR, aikamoinen toi hematooma, onneksi pääsit siitä eroon! Ja Tipetsunkin vuotovaivat helpotti :)

SV76, mites siellä ttts-epäily on edenny? Toivottavasti kaikki kunnossa!

Minde, Miksa ja idealisti vetelee jo ihan loppusuorilla! Minde, mä olin kanssa yllättyny että noillakin viikoilla vielä esteltiin synnytystä! Mutta tietysti vauvojen parasta aina ajatellaan. Miksa, voin vaan kuvitella tota sun oloa mutta nyt ollaan jo lähellä!

Täällä oli juttua tosta hoitovapaan uudistuksesta. Mä kanssa luulen ralliruudun tavoin, että ei se valtiolle mitään säästöjä tuo (kuvitellaan hypoteettinen tilanne, että kaikki miehet käyttäis hoitovapaansa niin ei varmasti tuo ;) ). Kai se pointti oli saada naiset nopeammin töihin ja "tasa-arvoistaa" lastenhoitovastuuta mutta kuten täällä jo todettiin, että jos ei naisella ole työpaikkaa minne palata niin mitä se hyödyttää? Ja entäs lasten näkökulma asiassa? Lapsiperheiden kimppuun hyökättiin nyt kahdella rintamalla, kun sohastiin hoitovapaita sekä subjektiivista päivähoito-oikeutta. No, politiikka on politiikkaa.

Jenniferi, mä laitoin esikoisen nyt hoitoon nimenomaan mm sen takia, jos loppuraskauteni sitä vaatii. Mä halusin mielummin varautua tilanteeseen kuin olla sitten paniikissa ja joutua pistämään esikoisen kylmiltään hoitoon mahdollisesti itse jouduttuani sairaalaan. Sä olet toisaalta kuitenkin selvinny hienosti jo noinkin pitkälle, mahdollisessa levossa ei olisi enää pitkästä ajasta kyse. Kyllä sitä kämppää ehtii sitten myöhemminkin järjestelemään, nyt muistat vaan ennen kaikkea pitää itsestäsi ja pikkusista huolta! Ja noista sun ennakkomerkeistä voisi päätellä ettei sulla enää niin hirveesti ole jäljelläkään?

Jenniferi, sektiosta kirjottelit vielä. Mulla ei ole sektiosta mitään pahaa sanottavaa, turhaan sitä ihmiset kammoo! Täällä eka synnytys päätyi sektioon etenemättömänä 23h sairaalassaolon jälkeen (synnytystä oli takana silloin jo paljon kauemmin). Kipuja mulla ei ollut ollenkaan sektiosta missään vaiheessa hyvin pelanneen kipulääkityksen ansiosta. Totta on, että mitään vauvaa raskaampaa ei silloin saa nostella, joten sisarukset sun on silloin jätettävä maahan mutta vauvojen kanssa kyllä pärjäät ja sun äitisi voi hoitaa isompia lapsia. Ja niin kuin Leonorkin sanoi, niin isyyslomalle voi jäädä kun tarve vaatii. Harvempi sitä oikeasti tietää, koska ne vauvat syntyy ja koska isyys/äitiyslomaa tarvii. Se ilmoitus 2kk ennen on kai vähän sellanen muodollinen juttu, että jää työnantajalle edes vähän aikaa sumplia sijaisia. Mun miehelle sanottiin suoraan, että ilmoitat kun jäät - ymmärsivät sen, ettei tässä tapauksessa voi mitenkään ennustaa ajankohtaa. Voithan sä koittaa kysyä vielä esim neuvolasta, olisiko vielä jotain hoitoapumuotoa, mitä tällaisessa erityistilanteessa vois saada? Onneksi teillä on tosiaan edes vähän aikaa nyt miettiä näitä järjestelyjä ja aika lyhyestä ajasta sitä sitten loppuenlopuksi on kyse.

Pohjoistuuli, käsitinkö nyt oikeen, että oot tähän asti syöny rautaa mutta enää ei tarvi? Mulla katotaan kanssa ensviikolla hemoglobiini sokerirasituskokeen yhteydessä. Mekin ollaan käytetty Kela-Kerttua, se on hyvä :) Muutenkin tuntuu, että ellei kohdalle satu tuurilla asioihin perehtynyttä henkilökuntaa niin paremmin saa kyllä itse netistä selvyyden kun kelan luukulta.

Jk, komeet painot pojilla! Ja ihan käsittämättömän kauan oot sinnitelly siellä, se kaikki on aina kotiinpäin ja lyhentää keskola-aikaa!!! Mahtavat 29 viikkoa jo täynnä masussa! Kiva kun pääsitte siellä keskolassa käymään :) Kanttiinireissu oli varmaan ihan juhlaa! Vieläkö muuten vuoto on veristä? Mitäs lääkärit siitä ovat tuumailleet? Mikä a-vauvan tilanne nyt on? Onko ollu mitään puhetta, että käynnistetäänkö jossain vaiheessa vai annetaanko jatkua niin pitkään kun menee?

Karcci, se fb:n Kaksoset&Kolmoset -ryhmä on salainen, joten ei tarvi tulla kaapista ulos liittyäkseen siihen ryhmään :) Ellei sitten tunne hirveesti kaksosperheitä ;)

Tipetsu, kaikki voi tosiaan vielä olla ihan hyvin vaikka ihan lievää turvotusta on havaittu! Onneksi pistivät ultrakalenteriin varhaisrakenteetkin niin saat sitten lisää varmuutta. Jaksuja sinne!

Crofti, aika jännä että just nyt pistivät 4 vko päähän seuraavan ultran kun se kohdunsuun tilanteen riski lisääntyy pikkuhiljaa näillä viikoilla... Meillä tais olla sama la :)

Katrilli, aika pieniä saavutuksia viikon levolla mutta perempi sekin kun ei mitään! Toivottavasti saat lisää saikkua!

Tuplat, mikä on SGA? :)

Täälläkin alkaa jo pienetkin rasitukset tuntua masussa, joten ei varmaan yhtään liian myöhään tullut laitettua esikoista hoitoon, vaikka hän on nyt alkuun vain tosi vähän aikaa kerrallaan siellä. Tosi moni täältä ketjusta on pakkolepoon joutunut ja se vähän muakin pelottaa, pitkä makoilu alkaa kyllä käymään pääkopan päälle (kaikki sympatiat Jklle täältä)! Muutenkin toi masu alkaa nyt paisua ja sen myötä oma olo käymään koko ajan tukalammaksi... Tuntuu, että tää mahan kasvattelu käy nyt ihan täydestä työstä! Ensiviikolla olis luvassa sokerirasituskoe ja tukiliivisovitus ja seuraavalla viikolla sitten taas ultra :)

Maibei 24+4

• Tykkää
Reactions: Minde87 ja Karcci
maibei En valitettavasti saanu vapautusta raudasta. Se hb oli vaan noussut vähän edellisestä kerrast, niin kai se raudan syöminen on vaivan arvoista. En siis ite vaan oikein tykkää, kun se aiheuttaa enemmän ummetusta. Terkka jopa sanoi, et vois jopa nostaa annostusta. Nyt otan 100mg joka päivä. Se sanoi, et vois vaikka joka toinen ottaa 2 tablettia eli 200mg. Täytyy varmaan vähän kysästä parin vkon päästä Kättärillä.

Muutoin täällä edetään rauhalliseen tahtiin. Oman jaksamisen tahtiin kotihommia jne. Mä jo aattelin tossa vkolla et pitäiskö aloittaa jo joulukorttien teko :) Sais nekin alta pois. Ekat tumput on neulottu ja toisia aloitettu. Kävi mielessä, et pitäiskö tässä urakoida kastemekko, kun niitä on suvussa vain yksi..

Pohjoistuuli 26+1

Maibei, SGA tarkoittaa small for gestational age eli pieni raskausviikkoihin nähden. Esim mun nuorimmainen joka syntyi rv 42 oli vain 2500g mutta mitään varsinaista syytä tähän ei löytynyt, istukka jne olivat ihan kunnossa. Eli geenien piikkiin lääkärit tuon koon sitten laittoivat kun edellinenkin vauva meillä oli täysiaikainen ja vain 2,4 kg :) Joten tän vuoksi ei odoteta että tuplista mitään isoja tulisi vaikka loppumetreille asti päästäisi.
Onko täällä monia jotka on menossa Kättärille synnyttämään? Mä olen vähän ihmetellyt kun kaikki mun 4 lasta olen Kättärillä synnyttänyt mutta kaksoset "joudun" Naistenklinikalla synnyttämään ja siellä myöskin tietty äippäpolikäynnit. Ihmetys siksi koska tiedän että kyllä Kättärillä kaksosia synnytetään, mulle vaan ilmoitettiin heti raskauden alussa että sä sitten menet Naistenklinikalle koska kyseessä on kaksos eli riskiraskaus. No eipä siinä mitään, olis vaan kiva tietää ketä ne kaksosten odottajat sitten on ketkä Kättärillä saa synnyttää kun mua ei sinne huolittu :D Että mitkä kriteerit mahtaa olla.

Maibei: Olin itekki vähä yllättynyt kun ne sen esti, mutta parashan se on vauvoille. Turhaan olisivat sitten sen yhden kortisonin pistäny.. kun niitähän tarvii se kaks piikkiä pistää. Eilen illalla taas piti ravata pitkin kämppään kun supisteli niin kivasti mutta ne loppu taas kuin seinään :D :D muutto olis 2,5viikon päästä joten päivät menee pakkaillessa. Olo on tänään ollut hyvä, ei oo särkenyt mitään paikkaa. Oon värjäilly tukkaa ja muutenkin "kaunistautunut" :D kohta lähdetään miehen kanssa syömään ravintolaan ja illalla leffailtaa luvassa, esikoinen on mummulassa ;)

Yhteistyössä