Tupakoiva ex odottaja täällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö4kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö4kk

Vieras
Tulee hirveän paha mieli kun lukee näitä aloituksia joissa haukutaan tupakoivat odottajat ihan maanrakoon. minä tulin raskaaksi vaikeassa elämäntilanteessa ja olin vaikeasti masentunut. mieheni petti minua suhteen alussa ja suunnittelin itsemurhaa. en sitä onneksi toteuttanut. tupakasta pääsin irti vasta ennen raskauden puoltaväliä. sitä ennen yritin mutta en onnistunut. tuntui että olen kuin huumeriippuvainen. kaupunki vaihtui ja sain ihanan th:n. joka kuunteli, järjesti minulle asiantuntevan lääkärin avuksi ja pääsin myös psykologille. asiat järjestyi kuntoon vähitellen. ilmeisesti suurimman osan mielestä mun ei olisi pitänyt saada lasta ollenkaan ja olen jotenkin paha ihminen? tekisin mitä vaan jos voisin saada nuo ajat takaisin, tekisin monen asian eri tavalla (mm. en salaisi ongelmiani kaikilta enkä jäisi katsomaan pettävää miestä enkä polttaisi). kun täältä lukee näitä juttuja niin tuntuu kuin mitään en voisi tehdä enää hyvin, olen loppuelämäni paska äiti kun tupakoin. kai se sitten on niin äitien mielestä.

No mutta siis onko sun lapsella kaikki hyvin?
Mäkin olen raskaana ja nyt vasta pääsemässä tupakasta ja viikkoja on kuitenkin jo 35 kasassa. Aattelen kuitenkin niin, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan...elämäntilanne ei aikasemmin vaan sitä sallinut.
Mun äiti poltti kun mua odotti (ei selitys) ja mä olen ainakin ihan normaali...
Et sä oo huono äiti! Miksi oisit! Hyvä että sait itellesi apua!

Lapsi on ok mutta väistämättähän tupakka on JOTENKIN vaikuttanut. Ne vaikutukset voi näkyä vasta myöhemmin vaikka aikuisiässä. epäilen kyllä että myös se ahdistuneisuus (voimakas) on vaikuttanut jollain tavalla... olin niin ahdistunut että itkin hysteerisesti monet päivät läpeensä.

Minä henk.koht en voi sietää niitä äitejä jotka eivät siis edes yritä päästä tupakasta eroon, puolusteluja ja tekosyitä kyllä riittää. He minua ällöttävät.

Onneks sait lopetettua :hug:
Mulla kanssa tuli ihan ylläriraskaus hyvin pahan tilanteen jälkeen
Aina sanotaan, ettei tupakointia raskausaikana voi perustella,joten en sitä sinäänsä edes yritä

Mulla kävi muutaman hassun kerran edes koko lopettaminen mielessä.
Olipahan siinä vaan isompia asioita, joita joutui miettimään, kuin tupakointi

Menneet on menneitä, yleensä täällä neuvvotaan, että älkää muistelko vanhoja-voikun toimisi tämänkin asian kohdalla se :hug:

Hei,sulla on ihan eri elämän tilanne ja jokaisella on omat voimavaarat :hug: en mä oikeastaan ketään halua haukkua,mutta tupakka on jotenkin todella huono mun mielestä mitä odottaja voi tehdä...

Mä kans sairastuin ahdistukseen loppu raskaudessa,kolme viikkoa se oli muistakseni ennen synnytystä,kan olin ihan lopussa,mutta tupakkaa eikä alkoholi ollut mielessä,vaikka joskus olin siitäkin maistanut,mä vaan lisääsin enemmän hyvää ruokaa ja kalaöljyä,kun pelko oli myös että sekin vaikuttaa vauvaan.
:hug:

NO miten selität sen, että mun äiti veti punasta ja vahvaa koko odotusajan ja mussa ei oo kyllä mitään vikaa? Lukiossa keskiarvo yli ysin ja maisteriksi valmistunut ja ei mitään vikaa...

En ala selittelemään minäkään tupakointiani, syyttänyt olen itseäni jokaisen natsan kohdalla ja nyt vaan toivon, että vaavilla kaikki hyvin.

Tosin huomattu tässä sellasiakin tapauksia, että äiti elää megaterveellisesti ja vauvalla leukemia (juuri lähisuvussa tapahtui). joten elämä taitaa olla sellasta geenipeliä...onni suosii rohkeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Lapsi on ok mutta väistämättähän tupakka on JOTENKIN vaikuttanut. Ne vaikutukset voi näkyä vasta myöhemmin vaikka aikuisiässä. epäilen kyllä että myös se ahdistuneisuus (voimakas) on vaikuttanut jollain tavalla... olin niin ahdistunut että itkin hysteerisesti monet päivät läpeensä.

en lulee että ahdistus voi vaikuttaa jos olet itkenyt muutamia päiviä,kun mulla oli kolmen viikkoinen ahdistuneisuus ja lapsi on todella ihanaa,mutta toki ei siitä ikinä voi tietä vaikuttako se tulevaisuudessa tai ei

sähän just olet hyvä äiti. siks että yritit ja lopetit.

toista se on ne jotka ei yritä, ei myonnä että edes että pitäis ja jatkavat koko raskauden.

toki suotavaa olis että lopettaa kuin seinään heti, mutta sun kaltaisessa ääritapauksessa on vain positiivista että lopetit ennen puolta väliä! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:

en lulee että ahdistus voi vaikuttaa jos olet itkenyt muutamia päiviä,kun mulla oli kolmen viikkoinen ahdistuneisuus ja lapsi on todella ihanaa,mutta toki ei siitä ikinä voi tietä vaikuttako se tulevaisuudessa tai ei

Niin no olen tutustunut aiheeseen ja löysin mm. seuraavaa.. mä siis tupakoin osan raskautta ja ahdistuneisuus kesti lähes koko raskauden, pahimpana oli ennen raskauden puoliväliä.. ahdistus oli niin voimakasta että haukoin happea (tuntui ettei saa henkeä), itkin jne..

" Kokeellinen tutkimus on jo kauan sitten osoittanut emon raskaudenaikaisen stressin voivan vaikuttaa pysyvästi jälkeläisten käytökseen ja aivojen aineenvaihduntaan (Joffe 1969, Huttunen 1971). Tuoreempi tutkimus on edelleen vahvistanut, että eri eläinten raskaudenaikainen stressi voi vaikuttaa pentujen käytöksen ohella eri aivonosien kokoon sekä hermoverkostojen laatuun ja toimintatapaan "

Eri aivoalueiden hermosoluverkostoilla on kullakin geneettisesti määräytyvä ajallisesti tarkkarajainen ja hyvinkin lyhyt kasvuvaiheensa, jolloin ne luultavasti ovat erityisen herkkiä stressin tai infektioiden vaikutuksille kuten banaanikärpäsen jalkojen kehitys (Mednick ja Huttunen 1999). Raskaudenaikaisten tapahtumien vaikutukset lapsen aivojen kuorikerroksen rakenteeseen ja neuropsykologiaan voivat olla hyvinkin hienovireisiä.

http://www.terveysportti.fi/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=D91646.htm

"Stressi vaikuttaa sikiöön hormonien ja aineenvaihdunnan kautta ilmeisesti etenkin keskiraskauden aikana. Äidin äkillinen stressi voi jopa supistaa napaverenkiertoa ja altistaa sikiön aivot hapen puutteelle. "

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Onneks sait lopetettua :hug:
Mulla kanssa tuli ihan ylläriraskaus hyvin pahan tilanteen jälkeen
Aina sanotaan, ettei tupakointia raskausaikana voi perustella,joten en sitä sinäänsä edes yritä

Mulla kävi muutaman hassun kerran edes koko lopettaminen mielessä.
Olipahan siinä vaan isompia asioita, joita joutui miettimään, kuin tupakointi

Menneet on menneitä, yleensä täällä neuvvotaan, että älkää muistelko vanhoja-voikun toimisi tämänkin asian kohdalla se :hug:

Mulla kävi näin että raskaus uutisen jälkeen jäin yksin odottamaan ja siinä oli sitä tressaamista ihan tarpeeksi jo!

mutta, tuolle et enää voi mitään vaan nyt keskityt tähän: pidät itsestäsi ja lapsestasi nyt huolta. kun lapsellasi on onnellinen terve ja rakastava äiti, hänestä todnäk tulee onnellinen tasapainoinen ja rakastava.

jos taas äiti on stressaava ahdistunut jne niin vaikutukset ovat myös juuri sitä.
oli raskaana ollessa tapahtunut mitä tahansa! =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin no olen tutustunut aiheeseen ja löysin mm. seuraavaa.. mä siis tupakoin osan raskautta ja ahdistuneisuus kesti lähes koko raskauden, pahimpana oli ennen raskauden puoliväliä.. ahdistus oli niin voimakasta että haukoin happea (tuntui ettei saa henkeä), itkin jne..

" Kokeellinen tutkimus on jo kauan sitten osoittanut emon raskaudenaikaisen stressin voivan vaikuttaa pysyvästi jälkeläisten käytökseen ja aivojen aineenvaihduntaan (Joffe 1969, Huttunen 1971). Tuoreempi tutkimus on edelleen vahvistanut, että eri eläinten raskaudenaikainen stressi voi vaikuttaa pentujen käytöksen ohella eri aivonosien kokoon sekä hermoverkostojen laatuun ja toimintatapaan "

Eri aivoalueiden hermosoluverkostoilla on kullakin geneettisesti määräytyvä ajallisesti tarkkarajainen ja hyvinkin lyhyt kasvuvaiheensa, jolloin ne luultavasti ovat erityisen herkkiä stressin tai infektioiden vaikutuksille kuten banaanikärpäsen jalkojen kehitys (Mednick ja Huttunen 1999). Raskaudenaikaisten tapahtumien vaikutukset lapsen aivojen kuorikerroksen rakenteeseen ja neuropsykologiaan voivat olla hyvinkin hienovireisiä.

http://www.terveysportti.fi/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=D91646.htm

"Stressi vaikuttaa sikiöön hormonien ja aineenvaihdunnan kautta ilmeisesti etenkin keskiraskauden aikana. Äidin äkillinen stressi voi jopa supistaa napaverenkiertoa ja altistaa sikiön aivot hapen puutteelle. "

Juuri tuon takia sanoivat että jos on ylivoimaisen vaikeaa lopettaa kokonaan ni mieluummin sit polttaa sen 1 tai 2 jos on niin paha hetki!

Itsellä 3 lasta, joista 1.odotusaikana tupakoin. Joskus yhden viikossa, toisinaan muutaman pvässä. Nykyisin 13v koulussa hyvin pärjäävä, ei niin älytön nuori. Silti äärimmäisen onnellinen siitä, etten enää kahden seuraavan kohdalla polttanut. Vaikea olis ketään syytellä - kyllä nää lapset pitää siitä ihan itse huolen, niin kuin itsekin on omaa äitiään jaksanut kommentoida ;) Onneksi ehkä meidän äidit eivät edes tienneet aikanaan kaikesta pahasta, mitä voivat lapsilleen aiheuttaa; olivat vaan. Ollaan mekin ja annetaan syliä, tupakalla tai ilman.

Hienoa että pääsit irti tupakasta edes jossain vaiheessa.
Valitettavasti itsekin tunnen tapauksia kun äiti on polttanut raskausaikana ja siitä on aiheutunut lapselle vaikeuksia.
Mä en vihaa tai inhoa polttavia äitejä mutta tulen surulliseksi joka kerta lapsen takia kun näen että äiti ison mahan kanssa polttaa. En siitä silti saarnaa, mutta pahalta se tuntuu.
Enemmän pitäis olla tukea plttamisen lopettamiseen ja valistusta jo lasta suunnittelleville.

tama asia se vaan on ja pysyy palstan superaitien nyrkkeilysakkina ja sylkykuppina, "huoh".
Se mika on mennytta on mennytta eika sinua auta sita yhtaan vatvoa tai syyllisyytta kantaa koska et voi sita muuttaa. (etenkaan se ei auta etta taalla puhut asiasta kun varmasti saat laumallisen tekopyhia akkoja kimppuusi) Ota opiksi virheista ja lippu korkealla eteenpain, varsinkin nyt kun olet saanut lopetettua:)
Vauvasi on terve ja niin on valtaosa kaikkien raskaana tuprutelleiden aitien vauvat. Ajattelepas vaikka muutama vuosikymmen taaksepain kun tupakkaa kiskottiin paljon - raskaana tai ei - ja monissa kulttuureissa paljon laajemmin kuin vaikkapa Suomessa, vielapa vahvempaa sekoitusta ja ilman filtteria. Siltikin hengissa selvinneet ja valtaosa ilman minkaalaisia seuraamuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä olin kans näistä aiheista todella ahdistunut,mutta en jaksa enää,kun lapsi on ihan normaali ja jos jotain tapahtu niin tapahtu ei ikinä voi tiedä kenen syy se on,onko sun lapsi jotenkin erilainen?
Mä kans luin että jopa se ennusta skitsofrenia ja vaikka mitä,mutta kun järkevästi mietin,niin miten se ees voi olla,skitsofrenia ylensä geeneissa,eikä meijän suvussa siitä ole,eikä miehen,niin miks mun pitäis pelätä semmosta turhaan koko elämää ja jos olisi jotain niin varmasti merkkejä jo olis lapsella

Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Valitettavasti itsekin tunnen tapauksia kun äiti on polttanut raskausaikana ja siitä on aiheutunut lapselle vaikeuksia.
Mä en vihaa tai inhoa polttavia äitejä mutta tulen surulliseksi joka kerta lapsen takia kun näen että äiti ison mahan kanssa polttaa. En siitä silti saarnaa, mutta pahalta se tuntuu.
Enemmän pitäis olla tukea plttamisen lopettamiseen ja valistusta jo lasta suunnittelleville.

millaisia vaikeuksia?

Ei kai tänä päivänä oikeesti kellekään tarvitse kertoa, että polttaminen on tyhmää ja vaarallista niin itselle kuin sikiölle. Kyllä kai jokainen äiti, jolla on piiruakaan vastuuntuntoa ja välittämistä, kärsii ihan riittävästi omista tyhmistä teoistaan ilman että ketään täytyy maan rakoon juntata. Itse ainakin tunsin itseni elinkautisvangin tuomion ansaitsevaksi paskiaiseksi polttaessani ison mahani kanssa. Ja kun en polttanut, niin syyllisyys tuli jostain muusta. Eikö meidän naisten tulisi edes vähän olla samalla halausrintamalla poltettiin tai ei?!

Tupakointi odotusaikana voi aiheuttaa lapselle keskittymisvaikeuksia, ylivilkkautta ym. myöhemmin.

Itse lopetin tupakoinnin heti tultuani raskaaksi. Olin polttanut 15 vuotta. En ole aloittanut uudelleen, lapsi 1 1/2-vuotias. Tsemppiä kaikille, kyllä lopettamaan pystyy, kun on tarpeeksi hyvä syy: oma lapsi!

Alkuperäinen kirjoittaja y:

millaisia vaikeuksia?

Yhdellä on ollut paha korvakierre ja tuubitettu korvia useamman kerran, ihottumia jo alusta saakka ja pahimpana tupakasta johtuneet vierotusoireet.

Toisella on sisäelinvika joka kehittyi raskausaikana-voi tosin johtua muustakin.

Ja yksi on sitten aikuinen, kärsinyt vaikeuksista kouluajan, ajautunut huonoon porukkaan tarkkiksen käyneenä ja ollut jo avohoidossakin.
Kaikkien näiden äidit ovat polttaneet paljon.

Tosin voihan ne muustakin johtua, mutta tupakka nyt on joka tapauksessa ollut kuvioissa vahvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja y:

millaisia vaikeuksia?

Yhdellä on ollut paha korvakierre ja tuubitettu korvia useamman kerran, ihottumia jo alusta saakka ja pahimpana tupakasta johtuneet vierotusoireet.

Toisella on sisäelinvika joka kehittyi raskausaikana-voi tosin johtua muustakin.

Ja yksi on sitten aikuinen, kärsinyt vaikeuksista kouluajan, ajautunut huonoon porukkaan tarkkiksen käyneenä ja ollut jo avohoidossakin.
Kaikkien näiden äidit ovat polttaneet paljon.

Tosin voihan ne muustakin johtua, mutta tupakka nyt on joka tapauksessa ollut kuvioissa vahvasti.

mut ei se ole kuitenkin noin vakava :D ,kun jokaisella varmasti elämän aikana löytyy vaikka mitä ja sairauksia ja muutenkin vaikeuksia

Mullekin tulee surullinen olo jos näin sellaisia äitejä,mutta mitään en voi,kuitenkin suurin osaa on terveitä,se on hyvää asia

Yhteistyössä