Tupakointiin liittyvä kysymys

Tupakointihan on luonnollisesti haitallista kaikille, ja myös passiivinen tupakointi.

Onko se passiivista tupakointia, jos käyn röökillä ja lapseni haistaa tupakan minusta? Eli voiko lapselle olla haittaa tuosta tupakoinnista sitä kautta, että haistaa sen minusta?

Koskaan en siis tupakoi lapsen lähellä, enkä missään nimessä sisällä, vaan aina ulkona, ja vältän lapsen lähellä olemista välittömästi tupakoinnin jälkeen.

En avaa sateenvarjoa, kun tiedän kyllä tupakoinnin haitat jne, enkä siis kaipaa nyt mitään saarnoja, vaan ihan asiallisen vastauksen haluaisin kysymykseen, joka tuli juuri mieleeni ja alkoi huolettamaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:44 Smartass kirjoitti:
No ei se haju vaarallista ole vaan ne sauhut! t.nimim. Tervakeuhko :wave:
Ok, hyvä, kiitos! =) Savujen kans lapsi ei joudu tekemisiin, joten kaikki ok =) Tietty vielä enemmän ois ok ittenikin kannalta kun sais lopetettua... ;)

Jos saan esittää lisäkysymyksen kun tupakista puhetta....
Niin tietääkö kukaan, onko raskausajan tupakointi vaarallisempaa esim. alku- kuin loppuraskaudessa? Vai onko samat haitat läpi raskauden?

Ite lopettanu plussaan, mut nyt lopussa (laskettuun aikaan 2kk aikaa) tehnyt niin kamalasti mieli, et pari kertaa oon puoli tupakkaa polttanut :ashamed:

Ajattelin kyllä neuvolassakin ottaa asian puheeksi, et ei oo pakko vastata jos ei halua..

Niin kai siitä sanotaan, että vaatteiden ja ihon mukana kulkisi kaikenlaisia myrkkyjä mukana ja sitä kautta lapseenkin. Mutta en mä ainakaan siitä jaksa stressata. Itse poltan myös ja en koskaan lapsen läsnäollessa. Se saa riittää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:48 vieras kirjoitti:
Niin tietääkö kukaan, onko raskausajan tupakointi vaarallisempaa esim. alku- kuin loppuraskaudessa? Vai onko samat haitat läpi raskauden?

Ite lopettanu plussaan, mut nyt lopussa (laskettuun aikaan 2kk aikaa) tehnyt niin kamalasti mieli, et pari kertaa oon puoli tupakkaa polttanut :ashamed:

Ajattelin kyllä neuvolassakin ottaa asian puheeksi, et ei oo pakko vastata jos ei halua..
Minä oon siinä käsityksessä et kaikki alussa pahinta, tupakka, alkoholi, lääkkeet... Mut varminta tietysti olla koko aika polttamatta. Mutta älä ota stressiä parista kerrasta, yrität vaan jatkossa olla vahvempi! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:49 Ippu kirjoitti:
\

Minä oon siinä käsityksessä et kaikki alussa pahinta, tupakka, alkoholi, lääkkeet... Mut varminta tietysti olla koko aika polttamatta. Mutta älä ota stressiä parista kerrasta, yrität vaan jatkossa olla vahvempi! =)
Kiitos sulle asiallisesta vastauksesta! =)

Kyllä! On haittaa. Ne kaikki #&%?$!* kantautuu hiuksissa, vaatteissa yms. sisälle ja lapsesi altistuu passiiviselle tupakoinnille. Itse tupakoin ennen, enkä ymmärrä että miten kukaan voi olla niin välinpitämätön, ettei välitä siitä. :ashamed:
Itse ainakin podin huonoa omaa tuntoa, mutta eipä tarvitse enää potea. ;)

Mä elin koko lapsuuteni kodissa jossa poltettiin sisällä. Olinkohan mä edes ikinä paikassa missä ei olisi poltettu (?) Ehkä sen takia mä en osaa suhtautua niin vakavasti tähän. Ei tuosta mulle mitää haittaa ollut, paitsi ehkä huono esimerkki.

Onhan se tietysti hyvä, että ihmiset on tulleet näin tiedostaviksi terveysasioiden suhteen. Ja toki tupakointi on haitallista, eikä lapsia pidä altistaa tupakan savulle...

Mutta nykyään tässä on menty jo niin pitkälle, että se alkaa vaikuttaa kiihkomieliseltä. En mahda sille mitään, mutta mua häiritsee melkein mihin tahansa asiaan liittyvä vauhkoaminen ja hiusten halkominen. Niin tässäkin asiassa, vaikka en itse edes polta.

Eli siis: vaikka vaatteissa kulkeutuisikin joitakin hiukkasia, niin onko se maailman hirvein asia? Maailma on kuitenkin täynnä kaikenlaisia vaarallisia hiukkasia (liikenne tms), joista emme tiedä mitään. Ja niiden kanssa on vaan yritettävä elää.

Tämä ei siis ollut kritiikiksi ap:lle, vaan enemmänkin vastaus joihinkin saamiisi kommentteihin.

Kaalikääryle puhuu ihan asiaa. Paljon enemmän haitallista hiukkasta ihminen saa päälleen kävelemällä keskustassa tai seisomalla rautatieasemalla, kuin polttamalla tupakan. Ei se tupakan haju mikään varteenotettava terveysuhka ole, savu kyllä.

Nöttönen harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:51 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:49 Ippu kirjoitti:
\

Kiitos sulle asiallisesta vastauksesta! =)
Ei ole aina ihan niinkään että alussa on kaikki vaarallisempaa. Tietyt lääkkeet ovat loppuraskaudessa vaarallisempia, esim mulle juuri lääkäri sanoi että huoletta voin syödä Naprometiniä selkäkipuihini rv26 asti, sen jälkeen siitä voi tulla jotain *hieno lääketieteellinen sana* joka on haitaksi vauvalle. Samoin tupakka vaikuttaa enemmän vauvan painon kehitykseen loppuraskaudessa, alussa se taas vaikuttaa enemmän aivojen kehitykseen(ADHD, ylivilkkaus-riski).
Mutta mä veikkaan että pahinta on se säännöllinen polttaminen, satunnainen puolikas tupakka pari kertaa raskauden aikana tuskin lisää mitään riskiä mihinkään suuntaan.

Yhteistyössä