tupakoinnin lopetus

saiskohan täältä tukea tai neuvoja tupakoinnin lopetukseen tai muiden äitien kokemuksia Haluaisin lopettaa jo lastenikin takia mutta miksi se on niin hankalaa? minulla ei toimi se että päätän vaan että en polta niin se onnistuu...mieskin polttaa ja olisi valmis lopettaan mut minulla alkaa tehdä liikaa aina mieli ja sit sorrun. kokeiltu on purkkaa ynnä muita mutta ei poltan noin.16 päivässä. lapsetkin ottaa pian mallia lapset 6v 4v ja 11kk
 
Se on kyllä vaikeaa, sanoi tupakoimattomat mitä tahansa!

Mä poltin 13 vuotta, loppuaikana meni reilut puoli askia päivässä. Varmaan yli puolet tuosta ajasta yritin lopettaa. Joka askin piti olla viimeinen. Sitte olin niin säälittävä, että menin ostaa niitä pikkuaskeja. Että vielä yksi pieni aski ja se on sitte viimeinen...

Siitä vaan pitää tulla tonne pääkoppaan se "lopullinen niitti". Mulla paras syy lopetukseen oli mieheni. Pari viikkoa tapaamisen jälkeen lopetin, mieheni ei polttanut mutta ei pakottanu mua lopettamaan. Sanoi vain että tupakointi on mun oma asia. Mies kyllä tiesi mistä puhui, oli itse aikanaan polttanut kans jonkun 15 vuotta.

Mies oli ehkä se viimeinen "hyvä syy" lopettaa. Sinuna ajattelisin noita lapsia. Ajattele miten hyvän esimerkin näytät kun lopetat.

SE ON VAIKEAA. Mä olen ollut polttamatta 6,5 vuotta. Mulla ei ole varaa polttaa sitä yhtäkään. Usko tai älä, vieläkin tulee hetkiä, jolloin tupakkaa tekee mieli. Mutta sitten otan päähäni sen mielikuvan mitä tapahtuisi jos polttaisin. Mä nimittäin tiedän, että siitä ekasta tupakasta tulisi ihan sairaan paha olo. Sitten kun voi kuvitella sen yrjöttävän olon niin himo menee ohi.

Mä en usko että purkat tms auttaa. Se on vain saatava tonne pääkoppaan ihan kunnolla, että se LOPPUU nyt. Mullakaan ei ollu laastareita eikä purkkaa eikä mulle onneksi tullu mitää vieroitusoireitakaan. Vatsa ei tosin pelannu viikkoon mut se meni ohi. Ja aika nopeasti huomas, ettei hengästyttäny niin paljon. Ja aamuisin oli erilaista herätä kun ei ollu niin tukkoinen.

Tsemppiä!!
 
Itsellä kokonaan lopettaminen oli tosi vaikeaa, kun toinen ei koskaan lopettanut. Mulla auttoi käsityöt, niitä ei viitsinyt tehdä tupakan tahrimin sormin ja siinä nyhrätessä meni se aika, joka olisi ollut tupakalla. Helpoin olisi varmaan tehdä polttaminen itselleen mahdollisimman hankalaksi sekä kehittää sellaisia tapoja, jotka eivät ole polttamisen kanssa yhteensopivia (viettää aikaa lasten kanssa kirjastossa yms. missä ei pysty polttamaan).
Onnea matkaan!
 
Minulla oli takana 25 vuotta tupakointia ja noin aski meni päivässä.

Joulu ennen lopetin Champix:in avulla ja uskomattoman helppoa on ollut.
Olen käynnyt kaikki läpi sitä ennen, laastarit, purkan.

Täällä espanjassa se tehdään lääkärin valvonnan alaisena. Käy juttelemassa omalääkärisi kanssa.

Avokkini ei edes ajattele lopettavansa, joten haasteellista on ollut, kun tietää, että talossa on tupakkaa aina tarjolla jos vain haluaa.

Tsemppiä!
 
Hieno homma tiitiäisen äiti! :flower:

ap. Minä myös olen entisiä tupakoitsijoita, viime kuussa tuli vuosi täyteen =) ja mikä parasta mieskin "innostui" lakkoon mukaan ja hänkin ollut yhtä pitkään polttamatta!! Mutta sen verran pitää sanoa, että välillä aina käy mielessä tupakka, mutta en uskalla sitä riskiä ottaa että yhden polttaisin, sillä siihen päättyisi tupakoimattomuus!! Se on ihme kyllä( kokemuksesta tiedän, kun olen ennenkin lopetellut raskaaksi tultuani) vaikka tauon jälkeen ensimmäiset tupakat maistuu ja haisee pahalle, silti siihen jää koukkuun :eek:

Itsellä lopettaminen ollut helppoa, pari viikkoa käytin laastaria, mut sit vaan senkin unohdin laittaa =) miehellä vähän pitempi tausta ja pitempi aika laastaria+ purkkaa, muttei enää niitäkään. Miusta tuo laastari oli hyvä. Tietysti kannattaa välttää tilanteita tai paikkoja, missä on poltellut. Ja pitää itsensä touhukkaana!


Muutamat tuttavani on myös ollut lopettamisohjelmassa mukana jota kautta osa on lääkärin määräämänä saanut jotain pillereitä, nimeä en kyllä muista, mut niitä otettiin eka viikko (muistaakseni) vaikka poltettiin ja toisella viikolla sit tupakka pois. Kannattaa kysyä eri vinkkejä. Ja tsemppiä.
 
Champix on juuri tuo pilleri mitä otetaan illalla ja aamulla ja ekalla viikolla saa pillereiden ottamisen yhteydessä vielä polttaa eli saa ns. "lisä aikaa" tupakoinnille. On vissiin ihan samalla nimellä Suomessakin.

Tänään kävin lääkärini luona noiden pillereiden takia ja hän suositteli jo niiden käytön lopettamista.

Kiitoksia Rentunruusu!
Tuskaahan tämä on ollut, mutta eiköhän tämä tästä iloksi muutu jonain päivänä.

Minä84!
Jos ja kun lopetat tupakoinnin niin laita joka päivä/kerta, kun olet ollut polttamatta sen askillisen , sen aski hinta talteen erikseen, niin huomaa miten paljon säästää. Itselläni ihan kivasti jo säästössä (askinhinta/päivä ) ja joku päivä ajattelin sen sitten tuhlata itseeni. Haaveena ois matka jonnekkin uuteen paikkaan, mutta vielä pitää säästää rutkasti =)
 
Askin hinnan jemmaan laittaminen ihan hyvä idea... itsellä ei tullut laitettua, mut loppuvuonna kun tehtiin huonekalu -hankintoja niin iskin silmäni aivan mahtavaan parimetriseen jalkalamppuun =) olihan sillä hintaa "melko" mukavasti, mutta lohduttauduin just sillä et olin siihen mennessä tupakoinnin lopetuksella säästänyt jo hyvän matkaa yli 1000e

mut korvaustuotteet vois olla halvempia
 
Aloituspakkauksen pillerit ovat erilaiset kuin tuon jatkon.
Meilläpäin ainakin tuo lopetus pillereillä pitää tehdä lääkärin kanssa.
Onko suomessa niitä muovitupakoita, minkä avulla voi myös lopettaa?? Avopuolisoni täti ja setä lopettivat noiden feikkitupakoiden avulla
 
Toivottavasti onnistut, toisilla purkat ja laastarit ehkä toimivat,itselläni ne eivät koskaan auttaneet, luja tahto ja päätös onnistumiseen ovat varmaankin kaiken a ja o lopulta. Noilla Tiitiäisen äidin mainitsemilla lääkkeillä olen kyllä kuullut minäkin monen onnistuneen. Miehellä olisi jo resepti valmiina jolla ne hakea,kalliita toki ovat,mutta olen sanonut että olen valmis ne maksamaan jos vain ne lopulta hakisi. En nimittäin haluaisi että meidän perheessä molemmat joutuvat kohtaamaan saman asian kuin mitä itse käyn nyt läpi.
eli poltin kaiken kaikkiaan melkein 20v. Joka raskauden (neljän) ajaksi lopetin,se oli yllättävän helppoa,mutta kolmen ekan raskauden jälkeen aina palailin vanhoille tavoille,kuka tietää miksi. Joulukuussa 07 aloin odottaa kuopustamme,olin jo pidemmän aikaa kärsinyt kaameasta yskästä,varsinkin aamuisin. Lääkäri epäili astmaa,käytin astmalääkkeitä koko raskauden ajan. Vauvan synnyttyä oli ollut puhe että tehdään tarkemmat tutkimukset jotta tulokset olisivat todenperäisemmät.
No,astmalääkkeillä ei todettukaan olevan sellaista vaikutusta kuin pitäisi, pari viikkoa sitten kävin spirometriassa ja tulos näyttää siltä ettei kyseessä olekaan astma, vaan keuhkoahtaumatauti..Tässä nyt kutsua odottelen keuhko-osastolle jatkotutkimuksiin,mutta aika varmaa tuon keuhkoahtauman todennäköisyys spirometrian perusteella on.
Kerroin tämän,koska toivon voivani tsempata sinua jollain lailla,terveys on kuitenkin niin iso juttu että sen eteen kannattaa tehdä töitä ja sen menetystä ei varmaankaan oikeesti tajua ennen kuin sen meinaa menettää. Ja minäkin olen vasta 34-vuotias!
tulehan kertomaan miten olet onnistunut, ja pidän peukkuja sinulle!
 

Yhteistyössä