Tupakan myymisestä, mitä sanoo laki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummastelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummastelija

Vieras
Yritin googlettaa itselleni vastausta, mutta en löytänyt mistään, joten olisiko täällä asiasta tietäviä?

Eilen kävi näin; olimme mieheni kanssa ruokakaupassa. Itse jätin rahapussini autoon, koska mies maksoi ruokaostokset, ja tuolla rahapussissa tottakai oli myös henkkarini. Mies yritti sitten tupakkaa ostaa samalla itselleen, YHDEN NORMAALIN askin. Kassaneiti kysyi ensin mieheltä henkkarit, ja sitten olisi vielä minunkin pitänyt näyttää, ja kun minulla niitä ei kerta mukana ollut, niin jätti sitten myymättä askin. Ja tähän nyt vielä, että olemme tosiaan molemmat yli 20-vuotiaita, luultavasti alle 30-vuotiaan näköisiä, mutta ei mitään babyfaceja. Olisin ymmärtänyt, jos mies olisi vaikka kaksi askia yrittänyt ostaa, olisi voinut epäillä että toinen tulee minulle, ja näin ollen jättää myymättä, kun ei minulla niitä henkkareita mukana ollut, mutta yksi aski? Miten he sitten voivat muka myydä tupakkaa (tai alkoholia) vanhemmille, joilla on lapsia mukana kaupassa. Tainnut nyt sumentaa järjen myyjiltä tämä 'uusi' tupakkalakihössötys. No, mies kuitenkin sai tupakkinsa infosta, mutta kyllä tämä nyt vähän ihmetyttää.

Ei kai laki tuohon mitään sano.

Tarkoitus on estää tupakkatuotteiden myyminen/välittäminen alaikäisille ja ainakin kauppojen sääntöjen mukaan jos asiasta on vähänkään epäilystä, voi kieltäytyä myymästä.

Uskomatonta kyllä nykyään ja hankaloittaa elämää.

Ei pidä paikkaansa mikäli on epäily, että ostetaan alaikäiselle.

Kuten minäkin tuossa alkupostauksessani jo sanoin, että olisin ymmärtänyt jos olisi ostanut useamman askin, mutta tosissaan olisi ostanut vain sen yhden askin. Useamman askin ostaessa olisi voinutkin epäillä, että niistä tulee osa minulle, ja kun ei niitä henkkareita mukana ollut, niin olisi voinut evätä myynnin vain yhteen askiin.

On mullakin jääny pari kertaa alkoholit ja tupakat ostamamatta kun ollaan käyty kaupassa ja toisella lompakko kotona. Ja siis jo ennen tätä 30v-ohjeistusta. tosin viimeksi vähän ihmettelin kun mies 32v näytti paperit ja minä en ilmeisesti mennyt täysi-ikäisestä. Pakkailin siellä linjan toisessa päässä maitoja ja pilttejä..:D pelkkä päättely ei vissiin riitä.

Kuten minäkin tuossa alkupostauksessani jo sanoin, että olisin ymmärtänyt jos olisi ostanut useamman askin, mutta tosissaan olisi ostanut vain sen yhden askin. Useamman askin ostaessa olisi voinutkin epäillä, että niistä tulee osa minulle, ja kun ei niitä henkkareita mukana ollut, niin olisi voinut evätä myynnin vain yhteen askiin.

No tuota nyt ei voi tehdä.

'Mä ihan vähän vaan ostan'

Ehei.....

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28290966:
Ok.

Mä olisin kipittänyt ne henkkarini vaikka takimmaisen rivin perimmäiseen parkkiin ajetusta autosta ihan vaan siitä riemusta että mua olis luultu alaikäiseksi. :kieh:

Kyllä teki munkin mieli lähteä ne autosta hakemaan, siinähän olisi kassaneiti odotellut, ja jono senkuin kasvanut ;)

Mä oon kanssa välillä miettinyt, että miten laillista tai tarpeellista on seuralaiselta niitä papereita kysellä kun nimenomaan ostajan pitää olla täysi-ikäinen. Mukisemattahan minä ne aina näytän, mutta kuitenkin. Varmaan voivat aina vedota tuohon välitys-korttiin seuralaisten suhteen.. Ristiriitaistahan se on kun ei moisia kysellä jos on vaikka vanhempi ja lapsi yhdessä kaupassa tmv. (esim minulta ei ole kysytty ikinä kun olen äitini kanssa ollut kaupassa ja äitini ostaa tupakkaa tmv. Toisin kuin jos olen miehen tai ystävän tmv kanssa) varmaan menevät sen mukaan missä tilanteissa on todennäköisintä, että välitystä tapahtuu..

[QUOTE="Vieras";28290979]On mullakin jääny pari kertaa alkoholit ja tupakat ostamamatta kun ollaan käyty kaupassa ja toisella lompakko kotona. Ja siis jo ennen tätä 30v-ohjeistusta. tosin viimeksi vähän ihmettelin kun mies 32v näytti paperit ja minä en ilmeisesti mennyt täysi-ikäisestä. Pakkailin siellä linjan toisessa päässä maitoja ja pilttejä..:D pelkkä päättely ei vissiin riitä.[/QUOTE]

Jo on malliin mennyt :O

Mun järkeen nyt ei muutenkaan mahdu (järki on täynnä lääkelaskuja näes) että jos rajana on 18 vuotta, miksi ikä pitää todistaa jos näyttää kolmikymppiseltä?

Myös ostajan seurassa olevien pitää pystyä todistamaan ikänsä, niin se vaan menee. Ja jos nyt tarkkoja ollaan, kauppahan saa ihan itse päättää lain puitteissa kenelle mitäkin myy.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28290991:
Jo on malliin mennyt :O

Mun järkeen nyt ei muutenkaan mahdu (järki on täynnä lääkelaskuja näes) että jos rajana on 18 vuotta, miksi ikä pitää todistaa jos näyttää kolmikymppiseltä?

Äläs nyt, en ainakaan näytä kolmekymppiselle ;) olen 24v, mutta kyllä ihan taatusti näytän täysi-ikäiseltä.
Mutta tosiaan, ihan järjetöntä. Etenkin kun mun käsittääkseni kyseessä ei ole laki vaan ohjeistus.

Tohon omaan pitää kyllä lisätä, että omien kokemuksieni mukaan (tai mitä olen kavereiden osalta aikanaan nähnyt) vanhemmat ostelee kyllä lapsilleenkin niitä tupakoita ja jopa juomia joten sinänsä kaupan tätinä kyllä soveltaisin tuota seuralaiselta kysymistä myös vanhempi-teini ostosseurueisiin.. Mahtaisi tietty vanhempaa risoa kun jää saunakaljat ostamatta, mutta niin risoo varmaan puolisoa tai ystävääkin yhtä lailla ;)

Eiköhän näihinkin älyttömyyksiin tulisi kaupoissa pikkuhiljaa tolkkua, jos kassa kieltäytyy myymästä seuralaisen takia, niin jättää ostokset kassalle ja poistuu maksamatta kauppaan, joka haluaa palvella asiakkaitaan eikä pelleillä tuollaisilla asioilla. Lakihan sallii, ainakin toistaiseksi, täysikäisen ostavan itselleen tupakkaa ja alkoholia alaikäisenkin seurassa. Siinäpähän sitten henkilökunta palauttelisi tavaroita hyllyyn, jos tupakan myynti tyssää seuralaisen alaikäisyyteen tai henkkarien puuttumiseen.

• Tykkää
Reactions: Doves
Ihan pykälien mukaan teki.

Ai, että yh äiti ei voi ostaa tupakkaa tai alkoholia lastensa kanssa? Usein yh äiti on todella harvoin erossa lapsistaan. Miksei sillon olisi epäily "ostaa alaikäiselle". Tai jos äiti on vaikka 14 vuotiaan tyttärensä kanssa kaupassa pitäisi tälle lapselle sanoa, että lähde siitä menemään, koska luulevat että hänelle tupakkansa antaa. Eiköhän kuka vaan järkevä teini ja hakija toimi niin, että teini jää vähintään ulkopuolelle eikä todellakaan mihinkään kaupan kassalle asti mene. Jos tollainen laki on, että ei myydä, jos ei kaikki näytä papereita niin huhhuh. Alkossa tiedän kyllä, että noin toimitaan.

Tohon omaan pitää kyllä lisätä, että omien kokemuksieni mukaan (tai mitä olen kavereiden osalta aikanaan nähnyt) vanhemmat ostelee kyllä lapsilleenkin niitä tupakoita ja jopa juomia joten sinänsä kaupan tätinä kyllä soveltaisin tuota seuralaiselta kysymistä myös vanhempi-teini ostosseurueisiin.. Mahtaisi tietty vanhempaa risoa kun jää saunakaljat ostamatta, mutta niin risoo varmaan puolisoa tai ystävääkin yhtä lailla ;)

Veikkaisin, että jos näin toimittaisiin ja sitä alkoa tai tupakkaa ei saataisi lapsen seurassa voisi vanhempi jättää sen lapsen vaikka tulemaan kassalta eri aikaa tai jättää suosiolla kotiin. Ei yhteiskunta voi valvoa millään muulla keinolla tälläistä kun sillä, että tunkeudutaan jokaisen lapsiperheen kotiin ja puhallutetaan ne lapset sitten. Voi että tätä holhousyhteiskuntaa. Ei sillä, että alaikäisille juominen kuskaaminen olisi minusta hyvä asia, mutta kyllä minua ärsyttäisi, jos haluaisin tupakkaa ja en saisi, koska mieheltäni nyt sattuisi jääneen koko lompakko kotiin. En tosin polta enkä oikeastaan juokaan koskaan.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
kassa voi (ja hänen täytyy) jättää myymättä jos näytät alle 30 vuotiaalta eikä sulla olel näyttää henkkareita. sie voit käydä samassa kaupassa vaikka 5 kertaa ja myyjä voi olla äitisi joka tietää milloin oot syntynyt mut jos sulla ei ole näyttää henkkareit, ei myyjä voi myydä,

tämä on laki ei ohjeistus ja tämän mukaan toimitaan

Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;28291075:
kassa voi (ja hänen täytyy) jättää myymättä jos näytät alle 30 vuotiaalta eikä sulla olel näyttää henkkareita. sie voit käydä samassa kaupassa vaikka 5 kertaa ja myyjä voi olla äitisi joka tietää milloin oot syntynyt mut jos sulla ei ole näyttää henkkareit, ei myyjä voi myydä,

Siis tämähän on perus ohjeistus sille, joka menee ne juomat ostamaan. Kaikki varmasti tietävät, ettet alkoholia tai tupakkaa saa ilman papereita, jos olet ostaja. Entäs sitten kanssaseuralaiset, esimerkiksi alaikäiset lapset, puoliso? Mitä kaupan täti tähän sanoo?

Aijaa okei, luulin että kyse on vain ohjeistuksesta. Mitä sanktioita seuraa jos rikkoo lakia? Ei se kyllä poista sitä tosiasiaa, että naurettavaa olla myymättä jos seuralaisella ei ole henkkareita.

Kaupan täti on nyt nukkunut työpaikkansa koulutuksissa. Kyseessä ei todellakaan ole mikään laki eikä asetus:

Tammikuusta lähtien tarkastetaan ikä alle 30-vuotiailta vaikuttavilta alkoholi- ja tupakkaostojen yhteydessä

12.10.2012

Päivittäistavarakaupat tehostavat täysi-ikäisyyttä edellyttävien tuotteiden myynnin ikärajavalvontaa. Tammikuusta lähtien päivittäistavarakauppojen kassahenkilöstö ohjeistetaan tarkastamaan alkoholijuomien, tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden oston yhteydessä asiakkaan ikä, jos asiakas vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. Aiemmin vastaava viiteikä on ollut 23 vuotta. Uusi ohjeistus tulee voimaan 7.1.2013.

Korottamalla alkoholi- ja tupakkaostosten yhteydessä tehtävien
ikätarkastusten viiteikää, kauppa haluaa korostaa näiden tuoteryhmien ikärajavalvonnan tärkeyttä.

- Nuorelta näyttävän asiakkaan iän arvioiminen ei aina ole helppoa. Nostamalla viiteikä 30 vuoteen lasketaan henkilökunnan kynnystä
tarkastaa asiakkaan ikä. Toivomme, että iän tarkastamisesta ja papereiden näyttämisestä tulisi entistä arkisempi ja itsestään selvä rutiini sekä kassahenkilöstölle että asiakkaille, kertoo johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä.

Tavoitteena on estää kokonaan alkoholin ja tupakan myynti alaikäisille

Päivittäistavarakauppa haluaa osaltaan varmistaa, ettei alkoholia tai tupakkaa päädy lasten ja nuorten käyttöön. Tavoitteena on estää kokonaan alkoholin ja tupakkatuotteiden myynti alaikäisille. Tiukka tavoite edellyttää, että ikä tarkastetaan entistä useammin myös täysi-ikäisiltä.

- Uusimalla omaa ohjeistustamme haluamme lisäksi muistuttaa täysi-ikäisiä asiakkaita, kuten nuorten vanhempia ja kavereita siitä, että lain mukaan myös alkoholin ja tupakan välittäminen eteenpäin alaikäisille on kiellettyä, Ilkka Nieminen toteaa.

Viiteiän korotus on jatkoa kaupan aiemmille omille toimille ikärajavalvonnan tehostamiseksi. Ikärajavalvontaa varten on luotu muun muassa ikärajapassi-koulutus, jonka on suorittanut jo yli 60 000 kaupan kassatehtävissä työskentelevää henkilöä ja alan opiskelijaa.

Tammikuussa voimaan tuleva uudistus on päivittäistavarakaupan omaan ikärajavalvontaan liittyvän ohjeistuksen muutos. Tuotteiden lakisääteiset myynti-ikärajat eivät ole muuttuneet, vaan alkoholijuomia ja tupakkatuotteita myydään jatkossakin 18 vuotta täyttäneille asiakkaille, jotka pyydettäessä voivat todistaa ikänsä.

Uudistus koskee Päivittäistavarakauppa ry PTY:n jäsenyrityksiä, jotka edustavat noin 98 % osuutta
Suomen päivittäistavaramarkkinoista. PTY:n jäseniä ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Ruokakesko Oy, Suomen Lähikauppa Oy, Lidl Suomi Ky, Stockmann Oyj Abp, R-kioski Oy,
M Itsenäiset kauppiaat Oy, Minimani Yhtiöt Oy, Wihuri Oy Aarnio, Tokmanni-konserni, Heinon Tukku Oy sekä K-kauppiasliitto ry.

Siis tämähän on perus ohjeistus sille, joka menee ne juomat ostamaan. Kaikki varmasti tietävät, ettet alkoholia tai tupakkaa saa ilman papereita, jos olet ostaja. Entäs sitten kanssaseuralaiset, esimerkiksi alaikäiset lapset, puoliso? Mitä kaupan täti tähän sanoo?

Jos mukana on alaikäisiä lapsia, tietenkin myyn ellei vaikuta siltä, että äiti/isä välittää alkoholia/tupakkaa mukanaan olevalle alaikäiselle, jos puolisolla ei ole näyttää papereita, niin sitten jää K-18 tuotteet kauppaan.Monta kertaa on tullut kauppaan useamman nuorison porukka ja sitten kassalle tultaessa ne alaikäiset sujuvasti siirtyvät siihen syrjään tai ulos odottamaan, näin ollen on epäillys, että myös alaikäisille annetaan ja tupakkaa/alkoholia ei myydä.

En kyllä ymmärrä, miten se papereiden näyttäminen on niin vaikeaa, että sen takia pitää toisinaan alkaa huorittelemaan kassaa, kun ei ole papereita mukana eikä näin ollen tietenkään mitään myydä :confused:

Jotenkin minusta on alkanut tuntumaan, että ne vain ovat nämä juuri 18-vuotta täyttäneet kassaneidit. Haluavat siis ns. päteä tms. Koska esim. ystävilleni on käynyt samantyylisesti aikaisemmin; nainen oli raskaana (raskauden selvästi huomasi), ja hänen miehensä yritti ostaa kaljaa -> myyjä ei myynyt, koska naisella ei ollut näyttää henkkareita. Siis ihan tosissaanko kassaneiti luuli, että raskaana oleva nainen olisi ne kaljat kiskonut?

Nooh, pitää tästä lähtien valita vanhemman myyjän kassa ;)