Tuota noin.. Onko meidän perhe jäänyt jostain paitsi, kun emme ole käyneet ulkomaan reissulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä on, itse olen käynyt kerran 19 vuotiaana omilla säästöilläni ja se on kyllä upea kokemus ja elämys. En yhtään ihmettele miksi toiset hurahtaa matkailuun. Tietysti se on rahakysymyskin, ettei kaikilla ole mahdollisuutta, itsekään en kultalusikka suussa syntynyt.. että säästettävä oli.

Omia lapsiani en meinannut kovin pienenä viedä reissuun, mutta kun kasvavat niin toivottavasti sitten päästään... Mun mielestäni se hinta on sen arvoinen, että kannattaa käydä. ISompi ilo se on , voihan sen pari tonnia muutamassa vuodessa tuhlata huonomminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kanarialta löytyy enemmän kulttuuria ja nähtävyyksiä kuin Suomesta. Sitä vain ei löydy pakettimatkojen turistirysistä. Kanaria on muutakin kuin Inglesin suomibaarit. Ei sivistys ole matkailusta vaan asenteesta kiinni. Tunnen sivistymättömiä matkailijoita ja sivistyneitä matkaiilemattomia.

Nimeomaan.

Ja jos matkustaakin pakettimatkalla "turistirysään" niin kannattaa joko vuokrata auto tai hypätä paikallisbussiin ja kierrellä lomakohdetta muuallakin kuin siinä "turistirysässä".

Näkee ihan eri tavalla, voi esim kanarialla pistäytyä jossain pienessä paikallisessa kylässä syömässä, ostoksilla (hinnat eri kuin lomakylissä, tavara "aitoa" ei turistirihkamaa ja samalla tukee sitä sitä paikallistuotantoa), tutustuu paikallisene kulttuuriin ja nähtävyyksiin muutakin kuin lomakylän rantakatuun ja löytää usein ne parhaat pienet rantapoukamat, jotka eivät ole kaikkien muiden turistien kansoittamia ;)

Alkuperäinen kirjoittaja lomailija kanarialla:
Kanarialta löytyy enemmän kulttuuria ja nähtävyyksiä kuin Suomesta. Sitä vain ei löydy pakettimatkojen turistirysistä. Kanaria on muutakin kuin Inglesin suomibaarit. Ei sivistys ole matkailusta vaan asenteesta kiinni. Tunnen sivistymättömiä matkailijoita ja sivistyneitä matkaiilemattomia.

Nimeomaan.

Ja jos matkustaakin pakettimatkalla "turistirysään" niin kannattaa joko vuokrata auto tai hypätä paikallisbussiin ja kierrellä lomakohdetta muuallakin kuin siinä "turistirysässä".

Näkee ihan eri tavalla, voi esim kanarialla pistäytyä jossain pienessä paikallisessa kylässä syömässä, ostoksilla (hinnat eri kuin lomakylissä, tavara "aitoa" ei turistirihkamaa ja samalla tukee sitä sitä paikallistuotantoa), tutustuu paikallisene kulttuuriin ja nähtävyyksiin muutakin kuin lomakylän rantakatuun ja löytää usein ne parhaat pienet rantapoukamat, jotka eivät ole kaikkien muiden turistien kansoittamia ;)

Totta mutta ensi kertaa ulkomaille lähtevälle voi riittää vallan hyvin ihan pelkkä turistirysä, mä ainakin koen että mun matka on onnistunut ja ikimuistoinen. Eipä mulla ollut mitään suuria vaatimuksia ja odotuksiakaan, loma on aina loma ja ranta- hotelli. shoppailu ja kävelyreissut lähistöllä iltaviileällä kyllä toi ihan tyydytystä :D. Kyllä sitä sitten kerkeää vanhana äveriäänä tärkeillä mihin ei missään nimessä mene tee kun on aikaa/rahaa reissata sen verran paljon. Eikä kaikkia kiinnosta mikään kulttuuri ;)

Ei mulle ainakaan koskaan ole riittänyt turistirysä. Ei se siitä riipu monesko matka on kyseessä vaan siitä mistä on kiinnostunut. Jotkut menee samaan turistirysään vuodesta toiseen eikä sieltä poistu ja käy vain niissä suomalaisissa ravintoloissa. Mulle se olisi täysi helvetti. Jokainen matkailkoon tavallaan, tai olkoon matkailematta. Ei se tee kenestäkään parempaa tai huonompaa.

Me ollaan matkailtu pitkin Eurooppaa kesäisin autolla. Se kyllä avartaa ja varmaan jossain mielessä sivistääkin. Etelän rantalomat eivät taida kovin paljon taas sivistää, ainakaan oman kokemuksen mukaan, kun sitäkin on pari kertaa kokeiltu. Autolla ei tietenkään perheenä voi kovin omaa mannerta kauemmaksi järkevästi matkustaa. Automatkailu on sillä tavoin kivaa, että voi mennä helposti moneen paikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nuuttipukki:
Historiastahan voi lukea ihan kirjoistakin, toki oikeaa tunnelmaa ei niin saa. Itse olen yleensä jo ennen matkaa tutustunut paika tarjontaan ja historiaan ihan lukienkin

Matkustuksen sivitävä vaikutus perustuu minusta enemmän siihen että oppi eri kultuurien elämästä jotain. Siis ihan tämän hetkenkin elämästä. Tapoja on niin paljon erillaisia, ihmiset ovat erillaisia. Mut tää on henkilökohtainen juttu, kuka mitäkin pitää sivistävänä, jos tuota sanaa nyt voi ees käyttää

Retket on ihan hienoja, valmiiks tehtyä ohjelmaa. Omatoimisesti kuitenkin ehkä irti saa enemmän, mutta se tietenkin riippuu kielitaidosta. Siksi on hienoa että valmiitakin retkiä löytyy, ei nouse kielimuuri kynnykseksi.

Kun työkseen on reissannut, nuo paketti retket kammoksutta. Ihan vaan siksi että turisti joukoon mahtuu aina ne ääliötkin joiden puolesta saa hävetä.

Ensinnäkin tietenkin luen historiaa kirjoista, mutta on ihan eri asia kokea ja nähdä ne asiat itse, mittasuhteet yms. asiat. Lisäksi kirjoissa ei todellakaan kerrota kaikkea. Se historia selittää nykypäivää, esim. Kreikan ja Rooman historia selittää myös koko länsimaista kulttuuria.

Ja tietenkin matkalla koetaan myös tätä päivää, minulle tärkein impulssi lähteä matkaan on paikan historiallinen tausta, se on se asia mitä haluan matkallani nähdä. Olen toki reissannut paikoissa, joissa isoa historian siipien havinaa ei ole, mutta ensisijaisesti valitsen kohteeni niin, että myös näen jotakin.

Olen todella kielitaitoinen, mutta silti näen pakettiretkien hyvät puolet. Oppaat ovat ottaneet asioista selvää, kaikista asioista tietoa ei löydy hyvistäkään opaskirjoista, ja välillä jotakin jää kokematta vain siksi, ettei siitä ole tiennyt. Siitä huolimatta, että on ottanut asioista etukäteen selvää.

Ja olen matkustanut jonkin verran työn puolesta, mutta pääasiassa omilla rahoillani, varmaankin suhteessa 50 - 50 (paketti, omat reissut).

Ja kyllä niitä ääliöitä löytyy, mutta niitä lyötyy kyllä omatoimireissuillakin, ei välttämättä saman maankansalaisista, mutta löytyy. Esim. lennolla Malesiasta Uuteen Seelantiin pari ihmistä öykkäröi niin, että lentokentällä oli poliisit vastassa, ja aikuisten poikien äiti, joka retuutti poikiaan korvista.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Oppaat ovat ottaneet asioista selvää,

Pakko tarttua tuohon! Oppaat ovat useimmiten parikymppisiä tyttöjä, jotka eivät edes puhu kohdemaansa kieltä. Opasreissut ovat lyhyitä, harva on yhdessä kohteessa kauaa. Heidän tuntemuksensa paikallisesta historiasta ja kulttuurista on todella minimaalista mitä minä olen oppaita nähnyt! He varmaan tietävät missä on hyvä ruokapaikka jne, mutta historista yms he eivät tiedä juurikaan mitään, paitsi perusesitteen lauseet jotka jokainen voi lukea itse mistä tahansa.

Historiastahan voi lukea ihan kirjoistakin, toki oikeaa tunnelmaa ei niin saa. Itse olen yleensä jo ennen matkaa tutustunut paika tarjontaan ja historiaan ihan lukienkin

Matkustuksen sivitävä vaikutus perustuu minusta enemmän siihen että oppi eri kultuurien elämästä jotain. Siis ihan tämän hetkenkin elämästä. Tapoja on niin paljon erillaisia, ihmiset ovat erillaisia. Mut tää on henkilökohtainen juttu, kuka mitäkin pitää sivistävänä, jos tuota sanaa nyt voi ees käyttää

Retket on ihan hienoja, valmiiks tehtyä ohjelmaa. Omatoimisesti kuitenkin ehkä irti saa enemmän, mutta se tietenkin riippuu kielitaidosta. Siksi on hienoa että valmiitakin retkiä löytyy, ei nouse kielimuuri kynnykseksi.

Kun työkseen on reissannut, nuo paketti retket kammoksutta. Ihan vaan siksi että turisti joukoon mahtuu aina ne ääliötkin joiden puolesta saa hävetä.

Ensinnäkin tietenkin luen historiaa kirjoista, mutta on ihan eri asia kokea ja nähdä ne asiat itse, mittasuhteet yms. asiat. Lisäksi kirjoissa ei todellakaan kerrota kaikkea. Se historia selittää nykypäivää, esim. Kreikan ja Rooman historia selittää myös koko länsimaista kulttuuria.

Ja tietenkin matkalla koetaan myös tätä päivää, minulle tärkein impulssi lähteä matkaan on paikan historiallinen tausta, se on se asia mitä haluan matkallani nähdä. Olen toki reissannut paikoissa, joissa isoa historian siipien havinaa ei ole, mutta ensisijaisesti valitsen kohteeni niin, että myös näen jotakin.

Olen todella kielitaitoinen, mutta silti näen pakettiretkien hyvät puolet. Oppaat ovat ottaneet asioista selvää, kaikista asioista tietoa ei löydy hyvistäkään opaskirjoista, ja välillä jotakin jää kokematta vain siksi, ettei siitä ole tiennyt. Siitä huolimatta, että on ottanut asioista etukäteen selvää.

Ja olen matkustanut jonkin verran työn puolesta, mutta pääasiassa omilla rahoillani, varmaankin suhteessa 50 - 50 (paketti, omat reissut).

Ja kyllä niitä ääliöitä löytyy, mutta niitä lyötyy kyllä omatoimireissuillakin, ei välttämättä saman maankansalaisista, mutta löytyy. Esim. lennolla Malesiasta Uuteen Seelantiin pari ihmistä öykkäröi niin, että lentokentällä oli poliisit vastassa, ja aikuisten poikien äiti, joka retuutti poikiaan korvista.

Nää on juuri näitä asioita joista ei tietenkään ole järkeä taistella =) Mulla menee hermot turistirysissä, en tiedä miks. En vaan jaksa niitä koheltajia joilla on aina kamala kiire kaikkialle/valittavat joka ikisestä asiasta...Siks lomailu on pääosin omatoimista. Mä saan niin enemmän irti matkasta kun ei ne muut turistin tuskaile vieressä milloin mistäkin ;) Ja samanlainenhan mäkin kuitenkin olen , tuskailen, mut just niitä ääliöturisteja.

Loma pitää tehdä just sillei kun se sopii parhaiten itselle ja perheelle. Ennen tuli lähdettyä äkkilähtölennoilla jonnekin päin ja hotelli katseltua vasta paikan päällä. Mutta lasten kanssa ei enää viitsi, on oltava hotelli valmiina ainakin muutamaksi yöksi

Mun mielessä paketti retket on yhtä kuin kiire...Siirrytään kellon mukaan paikasta toiseen, hyvä kun joskus ees ehtii koko nähtävää nähdä, kun mennään jo seuraavaan kohteeseen.

Mua ahdistaa turistirysät, niissä ei ole mitään aitoa, pelkkää turisteille myytävää krääsää joka paikassa. Onneksi rantakohteita löytyy ilman pakettimatkalaisiakin! Pakettimatkalaiset valittavat erittäin paljon enkä mä kestä jatkuvaa valitusta kuunnella. Onneksi on vaihtoehtoja jokaiselle!

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
No kyllä lähinnä huvittaa, jos joku väittää, että parilla Kanaria- ja Kreikkareissulla saavuttaa jotain erityistä sivistystä :D

Ja kun muutenkin voi reissata kuin auringon perässä, On muitakin paikkoja kuin rantalomapaikat. Niistä voi löytyä jopa sitä sivistystä ;)

Minä menisin mielelläni Kreetalle, siellä ymmärtääkseni on paljonkin historiallisesti merkittävää katsottavaa pienellä alalla. :)

Me oltiin perheen kanssa 10v "häämatkalla" ja käytiin just Kreetalla ja kattoos Knossosta. Helvetin kuuma oli, mutta mieleen se erityisellä tavalla jäi =)

http://www.kreeta.info/nahtavyydet/knossos/index.html

Me tykätään museoista koko perheen kanssa ja raunioista yms.

Joo OPPAANA tuolla reissulla oli paikallinen suomalainen, joten tietoa tuli oikein urakalla!!! ;)

Kylla matkailu avartaa ihmisen mielta. Minakin olen kokenut lukemattomia Ahaa-elamyksia matkoillani, vaikea kuvitella minkalainen ihminen olisin jos en olisi nahnyt muuta kuin Suomen.

Ei mulle ainakaan koskaan ole riittänyt turistirysä. Ei se siitä riipu monesko matka on kyseessä vaan siitä mistä on kiinnostunut. Jotkut menee samaan turistirysään vuodesta toiseen eikä sieltä poistu ja käy vain niissä suomalaisissa ravintoloissa. Mulle se olisi täysi helvetti. Jokainen matkailkoon tavallaan, tai olkoon matkailematta. Ei se tee kenestäkään parempaa tai huonompaa.

No mut mä puhuinkin itsestäni ja monesta muusta. _mulle_ riittää ja usealle ensikertaa tai hyvin harvoin matkaavalle se turistirysä. :) itseasiassa kun ensikertaa lähdin ulkomaille. Mulla ei ollut aikomustakaan poiketa minnekään autiolle rannalle hakemaan elämyksiä. Ja kyllä se yleensä on käsikädessä mitä enemmän reissaa sitä vaativampi, ainakin minun elämässä ihmisten keskuudessa.

Oppaat ovat ottaneet asioista selvää,

Pakko tarttua tuohon! Oppaat ovat useimmiten parikymppisiä tyttöjä, jotka eivät edes puhu kohdemaansa kieltä. Opasreissut ovat lyhyitä, harva on yhdessä kohteessa kauaa. Heidän tuntemuksensa paikallisesta historiasta ja kulttuurista on todella minimaalista mitä minä olen oppaita nähnyt! He varmaan tietävät missä on hyvä ruokapaikka jne, mutta historista yms he eivät tiedä juurikaan mitään, paitsi perusesitteen lauseet jotka jokainen voi lukea itse mistä tahansa.

No mulla on ihan toisenlaisia kokemuksia niiltä harvoilta retkiltä joille olen osallistunut. Ja toisaalta jälkeenpäin kokemuksia, että on harmittanut Suomessa, että jotain on jäänyt kokematta - kun joku kertoo omasta reissustaan, ja asioista, joista oppailta ovat kuulleet / nähneet.

Lisäksi monissa paikoissa oppailla pitää olla paikallisopas mukana, eli heillä ei ole opastusoikeutta ilman sitä paikallisopasta, ja näillä kyllä tietoa riittää.

Jos käyn retkillä niin ostan sen aina paikalliselta firmalta. Hinta on puolet siitä mitä matkatoimistojen omat retket, ja opastuksen laatu aivan toista kun on paikallinen opas. Suosin muutenkin aina paikallisilta ostamista missä tahansa olenkin.

Nää on juuri näitä asioita joista ei tietenkään ole järkeä taistella =) Mulla menee hermot turistirysissä, en tiedä miks. En vaan jaksa niitä koheltajia joilla on aina kamala kiire kaikkialle/valittavat joka ikisestä asiasta...Siks lomailu on pääosin omatoimista. Mä saan niin enemmän irti matkasta kun ei ne muut turistin tuskaile vieressä milloin mistäkin ;) Ja samanlainenhan mäkin kuitenkin olen , tuskailen, mut just niitä ääliöturisteja.

Loma pitää tehdä just sillei kun se sopii parhaiten itselle ja perheelle. Ennen tuli lähdettyä äkkilähtölennoilla jonnekin päin ja hotelli katseltua vasta paikan päällä. Mutta lasten kanssa ei enää viitsi, on oltava hotelli valmiina ainakin muutamaksi yöksi

Tuli muuten mieleen yks juttu tuolta samaiselta Uuden Seelannin reissulta. Siis niistä ääliöistä. Kävelin siellä kadulla mieheni kanssa puhuen Suomea tietenkin. Yhtäkkiä meidät pysäyttää toinen pariskunta, myös lomalla siellä - ja kyselee meiltä, josko olisimme löytäneet sieltä hyvää jugurttia! Kyllä loksahti suu auki. Pariskunta uskalsi reissata itsekseen omatoimisesti, mutta jugurtin löytämiseen olisi tarvinnut apua. Ja ehkä ne paikalliset olisivat tietäneet paremmin.

^Mä en ole koskaan käsittänyt miten porukkaa matkustaa Australiaan ja Uuteen Seelantiin, kuten moni nuori tekee WH-viisumilla nykyään, ja sitten vain etsii sieltä suomalaisia! WTF?? Jos haluaa tavata suomalaisia niin ei kai sen takia kannata Australiaan lähteä!

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Tuskin täällä kukaan vähättelee toisten matkailutottumuksia, kukin tykkää mistäkin, toiselle Suomi, toiselle ulkomaat, toisille rantaloma, toisille kulttuuripläjäys, kaupunkiloma..... Ei kaikki tykkää samoista asioista.
Ei ollut tarkoitus vähätellä ketään/mitään. Jotkut noussu taas väärällä jalalla sängystä, huh.

kaikki taaplaa tyylillään. Mua ei esimerkiksi innosta mennä minnekkään kauheen kuumaan aurinkoon kärtsää ihoa. Mutta ilomielin menisin just vaikka Englanti suunnalle ja jotaa nähtävyyksiä yms.

Tuli muuten mieleen yks juttu tuolta samaiselta Uuden Seelannin reissulta. Siis niistä ääliöistä. Kävelin siellä kadulla mieheni kanssa puhuen Suomea tietenkin. Yhtäkkiä meidät pysäyttää toinen pariskunta, myös lomalla siellä - ja kyselee meiltä, josko olisimme löytäneet sieltä hyvää jugurttia! Kyllä loksahti suu auki. Pariskunta uskalsi reissata itsekseen omatoimisesti, mutta jugurtin löytämiseen olisi tarvinnut apua. Ja ehkä ne paikalliset olisivat tietäneet paremmin.

Pahimmat ääliöt oon tavannut Borneolla. Saksalaisia turisteja...Oltiin istumassa iltaa ja syömässä ihanassa tunnelmallisessa rantaravintolassa. Nää turistit pilas kaiken. Ne alko täyteen ääneen rähinöidä kun ruoka ei ollut pöydässä vartissa. Ihan hirveän metelin nostivat...Mua niin otti päähän. Aasiassa ajan käsite on hieman erillainen, töissä ollessa siihen olen jo tottunut...Ruokaakin siis saa joskus odottaa. Mutta kun on lomalla, niin mikä hiivatin kiire on? Kun vielä tiedän että täkäläiseen kultuuriin kuuluu myös tämä "kasvojen menetys" niin suretti ihan hirmuisesti se hertaisen tarjoilija tytön puolesta jolle nää ääliöt alkoi aukoa päätään. Sit ne puhui muutenkin tosi epäkohteliaasti kaikista ihmisistä siellä, apinoiden jälkeläisiksi nimesivät (osaan valitettavasti saksaa).

Pahimmat ääliöt oon tavannut Borneolla. Saksalaisia turisteja...Oltiin istumassa iltaa ja syömässä ihanassa tunnelmallisessa rantaravintolassa. Nää turistit pilas kaiken. Ne alko täyteen ääneen rähinöidä kun ruoka ei ollut pöydässä vartissa. Ihan hirveän metelin nostivat...Mua niin otti päähän. Aasiassa ajan käsite on hieman erillainen, töissä ollessa siihen olen jo tottunut...Ruokaakin siis saa joskus odottaa. Mutta kun on lomalla, niin mikä hiivatin kiire on? Kun vielä tiedän että täkäläiseen kultuuriin kuuluu myös tämä "kasvojen menetys" niin suretti ihan hirmuisesti se hertaisen tarjoilija tytön puolesta jolle nää ääliöt alkoi aukoa päätään. Sit ne puhui muutenkin tosi epäkohteliaasti kaikista ihmisistä siellä, apinoiden jälkeläisiksi nimesivät (osaan valitettavasti saksaa).

Tuota möykkäämistä alkuperäisille asukkaille nähtiin mekin.. Ja oli englantilaiset yleensä asialla :D

Oltiin siis Thaikuissa

Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:

Tuota möykkäämistä alkuperäisille asukkaille nähtiin mekin.. Ja oli englantilaiset yleensä asialla :D

Oltiin siis Thaikuissa

Näissä kohtaa on hyvä miettiä että sivistääkö se turismi ihmisiä vai ei...Minusta ei ainakaan kaikkia. En pysty ymmärtämään miksi lähteä vieraaseen maahan jos haluaa että kohdellaan kuin kotimaassa, että olosuhteet on kuin kotimaassa, että kaikki toimii kuten kotimaassa jne. Mitä enemmän yrittää sopeutua paikalliseen kultuuriin, sitä enemmän siitä saa irti. Valitettvasti näissä turistirysissä monesti yritetään miellyttää asiakaita ja vaikkapa ruokalistat laaditaan sen mukaan että turistit löytää tuttua ruokaa. Mitäs hohtoa ja uutta siinä sitten on?

Me lähdettiin nimeomaan 'maassa maan tavalla'-asenteella. Ei säikähdetty, jos haluttiin tulla silitteleen/pusutteleen lapsia. Songkranjuhla oli mieletön, eikä suututtu, vaikka kastuttiin. Ostettiin grilleistä ruokaa, mentiin tuktukilla jne. Kohteliaisuus ja hymyily oli tärkeitä tuossa maassa.
Jos haluttiin länkkäriruokaa, niin mentiin ravintolaan.

No, minusta on outua, että matkustetaan ulkomaille sivistämään itseään, mutta ei tiedetä omasta kotimaasta mitään. Moni ei ole käynyt kehäkolmosen ulkopuolella ja Lappi alkaa Oulun alapuolelta.

Yhteistyössä