tuosta ruokaostosten listasta tuli mieleen seuraavaa

• Viestiketjun aloittaja toimisko tämä
  • Ensimmäinen viesti
toimisko tämä
ollaan 5-henkinen perhe. vain isällä on töitä, itse en saa puolison tulojen vuoksi edes kelan peruspäivärahaa. mun ainoo tulo on lapsilisä 2 alaikäisestä. tippuu kesällä vielä kun keskimmäinen täyttää 17v. vanhin on armeijassa.
mies just tänä aamuna sanoi et jos hällä loppuu työt -ihan mahdollista- meille ei tuu kolmeen kuukauteen mittän muuta kuin toi lapsilisä.
no mä aloin sit miettiä et jos noin kävis, voisko siihen nyt jo jotenkin varautua.ettei sit tarvi mennä sossuun tai seurakunnalta apua hakemaan.tai valittaa täällä (ei millään pahalla hellanlettas)
mieleen tuli esim. nämä
-pakkaseen valmiiksi ruokaa (valmista tai puolivalmista)
-pakkaseen jauhelihaa yms. josta on sit helppo tehdä ruokaa
-pakkaseen itsetehtyä leipää/pullaa yms.
-pakkasen marjavarannot käyttöön
-kuiva-aineita (pitkillä päiväyksillä) ruokakaappiin
-hiivaa pakkaseen tai kuivahiivaa kaappiin

etkä ole työssä,miksi ihmeessä et saa kodinhoidontukea?

No, pakastetta ei kannata täyttää leivällä....täyttyy nopsaan.
Parempi pitää vaikka kunnon satsi jauhoja, kuivahiivaa yn. kaapissa josta sitten leipoo tarpeen mukaan.
Edullisia lihoja ja leikkeleitä jos sattuu kohdalle niitä pakkaseen.Niihinhän sitä rahaa uppoaakin jos täydellä hinnalla ostaa.

Niin tuleehan teille ansiosidonnainen jos miehesi kuuluu liittoon ja on sinä aikana ollut tarpeeksi pitkään töissä. Ja jos ei sun mies niitä potkuja saa omasta syystään vaan esim. työnantajan puolesta taloudellisista tms. syistä irtisanotaan niin eihän siitä silloin tule teille mitään karensseja. Eli miten niin ette sais kolmeen kuukauteen mistään rahaa? Jos liitonrahoissa tai kelassa kestää työttömyyspäivärahan käsittely niin silloin teille kyllä annetaan sossusta toimeentulotukea sille ajalle jos käsittelyssä menee tarpeeksi pitkään. Toimeentulotuki vaan sitten peritään takaisin niistä päivärahoista jotka saatte takautuvasti. Ainahan sitä tietysti voi varautua pistämällä ruokaa pakkaseen tai säästämällä vähän sukan varteen yms. Mutta minust kyllä vähän turhaa siinä tilanteessa jos miehes ei omaa syytään niitä potkuja saa, kun ei silloin voi mikään karenssi pukata ellei ole sitten välissä vaihtanut työpaikasta toiseen suoraan. Silloin ne voi kyllä työkkärissä keksiä kaikkea kivaa teidän päänmenoks.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:
etkä ole työssä,miksi ihmeessä et saa kodinhoidontukea?

No, pakastetta ei kannata täyttää leivällä....täyttyy nopsaan.
Parempi pitää vaikka kunnon satsi jauhoja, kuivahiivaa yn. kaapissa josta sitten leipoo tarpeen mukaan.
Edullisia lihoja ja leikkeleitä jos sattuu kohdalle niitä pakkaseen.Niihinhän sitä rahaa uppoaakin jos täydellä hinnalla ostaa.
Missä kohtaa mun aloituksessa sanotaan et meillä on 2-vuotias?
Siinä on mun mielestä sanottu yksiselitteisesti et mä saan lapsilisää KAHDESTA alaikäisestä.ja kesän jälkeen enää yhdestä alaikäisestä.

mitä tulee tuohon ettei kolmeen kuukauteen mistään mitään muita tuloja, niin kyllä se vaan niin menee käytännössä, ennenkuin liitostakaan mitään rahaa tulee. liitossa kun otetaan huomioon kertyneet lomarahat tulona. en osaa tätä tarkemmin selittää mut tiedän todellakin tapauksia et näin on käynyt että liitonkin rahoja joutuu odottamaan - varsinkin nyt kun työttömyyskassat on ruuhkautuneet lomautettujen ja irtisanottujen päiväraha-asioiden käsittelyiden vuoksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Puupään Justiina:
Niin tuleehan teille ansiosidonnainen jos miehesi kuuluu liittoon ja on sinä aikana ollut tarpeeksi pitkään töissä. Ja jos ei sun mies niitä potkuja saa omasta syystään vaan esim. työnantajan puolesta taloudellisista tms. syistä irtisanotaan niin eihän siitä silloin tule teille mitään karensseja. Eli miten niin ette sais kolmeen kuukauteen mistään rahaa? Jos liitonrahoissa tai kelassa kestää työttömyyspäivärahan käsittely niin silloin teille kyllä annetaan sossusta toimeentulotukea sille ajalle jos käsittelyssä menee tarpeeksi pitkään. Toimeentulotuki vaan sitten peritään takaisin niistä päivärahoista jotka saatte takautuvasti. Ainahan sitä tietysti voi varautua pistämällä ruokaa pakkaseen tai säästämällä vähän sukan varteen yms. Mutta minust kyllä vähän turhaa siinä tilanteessa jos miehes ei omaa syytään niitä potkuja saa, kun ei silloin voi mikään karenssi pukata ellei ole sitten välissä vaihtanut työpaikasta toiseen suoraan. Silloin ne voi kyllä työkkärissä keksiä kaikkea kivaa teidän päänmenoks.
eiköhän tuo ukon työssäoloehto täyty ihan hyvin kun on ollu jo melkeen 30v. yhdessä ja samassa paikassa töissä:)

Juu
Mun mielestä ois fiksumpaa koittaa saada rahaa säästöön, eikä sillä ylimääräisellä rahalla ostaa ruokaa pakkaseen. Kun ei lihatkaan pakkasessa iäisyyksiin säily.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Mun mielestä ois fiksumpaa koittaa saada rahaa säästöön, eikä sillä ylimääräisellä rahalla ostaa ruokaa pakkaseen. Kun ei lihatkaan pakkasessa iäisyyksiin säily.
no en mä nyt vielä oo noita ideoita toteuttamassakaan, ne oli vaan ideoita joita kuka tahansa muukin saa vapaasti hyödyntää...
en nimittäin oikeen jaksa uskoo et tuota ukkoa ihan ensimmäisten joukossa ollaan heivaamassa pihalle, mutta kun ukko-kultaa itteään tuntuu pelottavan tilanne enemmän kuin mua.

Mites muuten sulle päiväraha jos miehesi tulot tippuu? Jos nyt et saa kun mies on töissä, entäs sitten kun on liitonrahoilla eikös ne oo jonkun 60% tuloista?
Mutta lihaa ja muuta kalliimpaa pakkaseen, hyvä kuivatavaravarasto, niinkuin joku sanoi että leipää ei kannata pakastaa

x
Just näin! En ihan ymmärrä mihin se raha teiltä katoaa, jos kerran nyt olisi varaa ostaa varastoon mutta sitten myöhemmin ei?? Helpompihan on laittaa rahaa säästöön ja ostaa säästöillä ruokaa sitten jos on tarvis. Ei täyty kaapit ja pakastin :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Just näin! En ihan ymmärrä mihin se raha teiltä katoaa, jos kerran nyt olisi varaa ostaa varastoon mutta sitten myöhemmin ei?? Helpompihan on laittaa rahaa säästöön ja ostaa säästöillä ruokaa sitten jos on tarvis. Ei täyty kaapit ja pakastin :)
siis en ole sanonut että se raha meiltä minnekään katoaa, vaan olen miettinyt että mitä voisin itse tehdä helpottaakseni ukon pelkoja ja tehdä oman osani että pärjättäis sittenkin jos niin huonosti kävisi että mies lomautetaan/irtisanotaan.
me ei ryypätä, ei tupakoida, ei käydä ulkona syömässä, ja on jo muutenkin kiristetty vyötä tän mun työttömyyden vuoksi.
meillä ei ole lainoja eikä maksamattomia laskuja ja tällä hetkellä siis pärjätään ihan hyvin, ei ole mitään hätää, mutta kun ukko hermoilee omaa MAHDOLLISTA työttömäksi jäämistään. ja todellakin säästöön laitetaan mikä suinkin pystytään, mut tosta mun "tulosta" ei juuri laiteta mitään säästöön.

en siis ole valittamassa rahan puutetta nyt enkä taatusti tule valittamaan jatkossakaan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ei musta oo huono idea ostaa niitä lihoja pakkaseen ja jauhoja, kuivahiivaa, sokeria yms. kuivatavaroita varastoon. Itse asiassa jonkin näköinen kotivara pitäisi kaikilla olla koko ajan.
kiitos tästä vastauksesta

ap
joko loppu kiinnostus, kun ei ollakaan ihan uusavuttomia * virnistää*
taidan häipyä saunaan.

ps. eikä tää ollu minkään asteinen provo, ite vaan hermostuin joihinkin vastauksiin kun niissä selvästi oletettiin että ollaan heti sossun luukulle menossa jos pahin tapahtuu. kun alunperin oli ajatus heittää ilmaan ideoita joita kuka tahansa (meidän lisäksi) vois ottaa käyttöön, huolimatta siitä mikä on taloudellinen tilanne.
taitaa tää mamma olla väsyny, kun noin pienistä hermostui,sori hikeentyminen. ei ollu tarkoitus.mut nyt sinne saunaan.

ei noin
Mun miehellä kun juuri kuukausi sitten loppui työt, tuli hänelle 10 päivän omavastuuaika jonka jälkeen alkaa korvaukset kertymään. 3kk karenssin saa silloin kun on itse sanonut itsensä irti, tai itse käytöksellään aiheuttanut potkut. Tietysti myös, jos mieheltäsi loppuu työt, niin todennäköisesti sinäkin rupeat saamaan sitten korvauksia. Vai meinasitko, että jos sinun miehesi irtisanotaan sinäkin saat karenssin, etkä saa kolmeen kuukauteen rahaa?

Vieras
-pakkaseen valmiiksi ruokaa (valmista tai puolivalmista) En säilöisi kuukausia vaan mutamaviikko korkeintaan. Tämä on sinänsä hyvä juttu aina.
-pakkaseen jauhelihaa yms. josta on sit helppo tehdä ruokaa Tarjouksesta itse aina ostan, liha säilyy joitain kuukausia. (Rasvasempi vähemmän aikaa.)
-pakkaseen itsetehtyä leipää/pullaa yms. Nämä ehkä viisain säilyttää jauhoina ja kuiva hiivana. (Perunamuusin jämästä perunarieskaa.)
-pakkasen marjavarannot käyttöön Marjoja kannattaa käyttää säännöllisesti.
-kuiva-aineita (pitkillä päiväyksillä;) ruokakaappiin Tarjouksesta varsinkin kannattaa.
-hiivaa pakkaseen tai kuivahiivaa kaappiin En pakastaisi helpompi se kuivahiiva ja varmempi säilyvyys.

virtas
Alkuperäinen kirjoittaja ei noin:
Mun miehellä kun juuri kuukausi sitten loppui työt, tuli hänelle 10 päivän omavastuuaika jonka jälkeen alkaa korvaukset kertymään. 3kk karenssin saa silloin kun on itse sanonut itsensä irti, tai itse käytöksellään aiheuttanut potkut. Tietysti myös, jos mieheltäsi loppuu työt, niin todennäköisesti sinäkin rupeat saamaan sitten korvauksia. Vai meinasitko, että jos sinun miehesi irtisanotaan sinäkin saat karenssin, etkä saa kolmeen kuukauteen rahaa?
Ap tarkoitti sitä että kun irtisanotaan työkkärissä lasketaan ensin työssä kertyneet lomapäivät (30 pv) ja sitten 4 viikkoa lappujen täyttöä ja odotusta vähintään 2 viikkoa. Ja siinähän jo tulee liki 3kk. :/

ap
Alkuperäinen kirjoittaja virtas:
Alkuperäinen kirjoittaja ei noin:
Ap tarkoitti sitä että kun irtisanotaan työkkärissä lasketaan ensin työssä kertyneet lomapäivät (30 pv) ja sitten 4 viikkoa lappujen täyttöä ja odotusta vähintään 2 viikkoa. Ja siinähän jo tulee liki 3kk. :/
jes! joku ymmärsi sen mitä ajoin takaa. en vain osannut sitä sanoiksi pukea muutoin kuin ukko-kultani sanoilla.
kiitos tästä "sanan selitysestä"

Yhteistyössä