Tuosta meille tulee vauva-ohojelmasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nyynä

Aktiivinen jäsen
30.10.2006
32 441
10
38
Voi vinetto sitä mammaa joka siinä synnytti!!! Kesken ponnistuksen pyysi PEILIN että näkkee tekkeekö se sen homman oikein?!! siis HALOOOOOO???? sillähän oli jo yks mukelo, eikös se sillon oo jo jottain aiemminki oikein teheny? ja sitte tuijotti sitä peiliä kokoajan.... :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

ja se jätkä... :kieh: vastas puhelimeen KESKEN ponnistusvaiheen! jos miun ukko ois teheny saman niin mie oisin nakannu sitä ekalla kätteen osuvalla esineellä ja toivottanu hornan tuuttiin! :kieh: :kieh: :kieh:

kertakaikkisen idiootti jakso taas! :headwall:

jotta kuinkas moni teistä haluaapi nähhä ko tuuhero venyy synnytyksen aikana? kyllä miulla ainaki oli ihan jottain muuta tekemistä. vai oisko sitä pitäny ponnistusten välilä sanua että: hei, mie haluan ottaa uusiksi, toisko joku peilin niin näkisin että miltäs sielä näyttää? :laugh:

Mä olen miettinyt kahta sarjaa, että mistä niitä tolloja sinne löytyy!!

Toinen on juuri mainitsemasi meille tulee vauva ja toinen on häähullut :headwall:
Ja sillo kun minä synnytin, en todellakaan olisi halunnut nähdä mitä alapäässäni tapahtuu :laugh: Että eipä tullut mieleenikään pyydellä peiliä.... :laugh:

Äh, missasin sen uusinnankin. :/

Mulla vain sektioita takana, mutta kun tiedän miltä se värkki näyttää venyessään, en haluis nähdä. Mieluummin tuijottaisin mahan viiltämistä varmaan kuin alatiesynnytystä... :D

no ei siin mun mielest oo mitään ihmeellist jos haluu syntymän nähdä...!on multakin kysytty et haluunko nähdä ja käsketty kädellä koittaa kun pää on alkanu tulee ulos.en oo kyl tarvinu peilii :) mut se äijä puhelimes kesken ponnistamisen... |O |O ja kätilö sitä peilii tais ehdottaa ensin....siis ohjelmas.

Mulla tuli ainakin siitä miehestä mieleen et se sillä puhelulla sai vähän niin kuin aikalisän siihen tilanteeseen. Kun sehän avoimesti kertoi et on rankka kokemus olla mukana ja sit vielä ennen sitä puhelua kurkisteli sinne alas. :D Et se oli vaan sellainen keino saada hetkeksi muuta ajateltavaa ja et sais itsensä koottua. Ei se synnytykseen osallistuminen miehellekään välttämättä helppoa ole.

Tän lisäksi kannattaa vielä ko. ohjelmaa kattoessa muistaa et tavat vaihtelee maasta toiseen. Toi peili käytäntö ja koko suhtautuminen synnytykseen voi tuolla olla erilainen kuin meillä. Maailmassa on monta tapaa tehdä asioita...

Mä olen ponnistusvaiheessa huutanut sitä kipua silmät soikeina, joten jos joku olis tarjonnut peiliä (ei tod.ole!) niin olisin varmaan kynsinyt silmät päästä. Avautumisvaiheen kipu ei ole mitään siihen ponnistusvaiheeseen verrattuna, mun mielestä.

Noissa ohjelmissa näytetyissä synnytyksissä eniten ihmetyttää se sängyllä makoilu ja odottelu. Sitten synnytys ei edisty ja annetaan kaikki kipulääkkeet sänkyyn ja lopulta sit usein sektioon. Näin siis amerikkalaisohjelmissa.
Suomessa kun synnyttäjää kehotetaan aina liikkumaan ja pystyasentoon: nopeuttaa avautumisvaihetta ja vähentää kipua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noissa ohjelmissa näytetyissä synnytyksissä eniten ihmetyttää se sängyllä makoilu ja odottelu. Sitten synnytys ei edisty ja annetaan kaikki kipulääkkeet sänkyyn ja lopulta sit usein sektioon. Näin siis amerikkalaisohjelmissa.
Suomessa kun synnyttäjää kehotetaan aina liikkumaan ja pystyasentoon: nopeuttaa avautumisvaihetta ja vähentää kipua.

mä en ainakaan pystyny avautumisvaiheessa liikkumaan yhtään.. mulle sitä suositeltiin ja aluks kokeilinki aina hengailla vähä sinne tänne supistusten aikaan ,mut paras vaihtehto mulle oli maata sykkyrässä sängyllä.. ihmiset on vähä erilaisia katos :)

Ja minusta siinä ohjelmassa aika monista perheistä saa sellaisen kuvan, että heidän mielestään raskaus, synnytys ja äitiys on harvinaislaatuista ja josta ei voi selvitä ilman sitä ja tätä ja tota... Tyyliin "En mitenkään selviä, koska MINULLA on vauvan lisäksi 2,5-vuotiaskin hoidettavana. Jos isä menee töihin, niin tarvitsen vähintään äitini tai anoppini koko päiväksi hoitamaan toista, koska en millään pärjää yksin" :headwall:

Ei olisi välttämättä tullut mieleeni peilitellä kesken ponnistuksen ja puhelimetkin olivat kiinni synnytyksen ajan, mutta mikäs minä olen muita neuvomaan...ei mua nappaa jos joku haluaa vaikkapa videoida koko shown tai jutella lörpöttely-linjoilla siihen asti kunnes vauva on syntynyt tms. :saint:

No juu, kyllä mullakin ehkä ennemmin tulis mieleen kysyy kätilöltä, että ponnistanko oikein, kun jotain peiliä pyytää. en tod. haluis ees nähdä koko värkkiä sillon :x Mä sain kanssa aika hyvät naurut kun se ukko rupes kesken kaiken puhuu puhelimessa. Meillä ei onneks saanu koko synnärillä ees pitää puhelinta päällä.. :D

Juu olihan se tietty aika erikoista se peili siinä?? Mutta kuten joku muukin täällä mainitsi se puhelu taisi olla miehelle hetken hengähdys tilanteesta. Ja meitä ku riittää täällä pallolla joka junaan :D se mikä tuntuu toiselta hyvältä ei toiselle passaa ollenkaan. Mie kyl itte tykkään kattoon tuota sarjaa, johtunee varmaan siitä että viimesilläni tässä olen.. kolmatta odotellaan.. :)

Mulle olis ollut ihan yks ja sama vaikka mieheni olis puhunut puhelimessa koko synnytyksen ajan. En paljon keskittynyt siihen, missä hän sattui sillä hetkellä olemaan. Vaikka olis kotona ollut :whistle: Tosin väitti kuitenkin olleensa koko ajan siinä vieressä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Emppuliira:
No voi jeesus, on se hyvä että Nyynä tietää mikä on se oikea tapa synnyttää. Sun kannattais varmaan tehdä aiheesta oikeen opetusvideo kun noin kovasti riepoo :headwall: :headwall: :headwall:

:o :o :o :o kusinko mie justiinsa siun muroihin vai mikä pisti tuommosen kommentin tulemaan?

eikö saa olla omaa mieltä häh????? ja mie en sanonu että mikä on se oikia tapa synnyttää, kritisoin vaan sitä että pitääkö se värkkinsä nyt KESKEN PONNISTUSTEN saaha nähhä peilistä!

etkö osaa lukea? :headwall: :headwall: :headwall:

mulla ainakin ollu sängyssä makaaminen ainut vaihtoehto.oon ollu niin kipee etten yksinkertaisesti oo pystyny liikkumaan.kolme kertaa sama koettu.jokainen synnyttäjä ja synnytys on erilainen.ja ihan nopeita on mun synnytykset olleet makoilusta huolimatta.mun mielestä on tosi typerää alkaa arvostelemaan toisten tyyliä synnyttää :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
meillä olis voinut valita peilin siihen mutta mä en nyt halunnu kattoo ku värkki venyy...
ja jos mun mies olis puhelimeen vastannu niin olis kyllä kunnian kukko laulanut..
mut kukin tyylillään

siis ihanko tosi suomessa voi peilin kautta nähhä sen koko toimituksen jos haluaa? :o

kysymys kuuluukin: kuka haluaa?

Minusta tuossa jaksossa ainoa outo juttu oli se miehen käytös. Siis yleisesti, ei pelkästään se ponnistusvaiheessa puhelimeen vastaaminen.
Jos joku haluaa nähdä kun vauva tulee ulos niin mikäs siinä, siitä vaan :)
Kyllähän moni meikäläisistäkin tuntuu katsovan noita ohjelmia joissa synnytetään ja saattaa jopa se venyvä alapääkin näkyä? :) Kai se oman lapsen syntymäkin on sitten kiva nähdä jonkun mielestä? Itse en tiedä miten toimisin kun en alakautta voi synnyttääkään.
Eli minä en ainakaan kiinnittänyt siihen mitään huomiota että se nainen sen peilin siihen halusi :)

Synnytys on niin henkilökohtanen asia. Joku haluaa miehen mukaan, joku ei. Joku karjuu ja kiroilee, toinen ei pukahdakaan. Joku tykkää että hieronta auttaa ja toinen ei siedä kosketusta ollenkaan.
Joku repeää joku synnyttää sektiolla...
Minä en oikeastaan kummastele mitään synnytykseen liittyvää :) Jokainen synnyttäköön niin kuin kokee parhaaksi, se on kuitenkin aika tuskanen ja intiimi tapahtuma.

:)

Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:

mulla ainakin ollu sängyssä makaaminen ainut vaihtoehto.oon ollu niin kipee etten yksinkertaisesti oo pystyny liikkumaan.kolme kertaa sama koettu.jokainen synnyttäjä ja synnytys on erilainen.ja ihan nopeita on mun synnytykset olleet makoilusta huolimatta.mun mielestä on tosi typerää alkaa arvostelemaan toisten tyyliä synnyttää :headwall:

En arvostele vaan ihmettelin, ettei kehotettu liikkumaan eikä sitä mainittu mitenkään näissä synnytystä edistävänä tekijänä. Toki ymmärrän, että synnyttäjiä on erilaisia, kivun kokeminen ja helpotuskeinotkin erilaisia. Muotoilin tämän ihmettelyni kai huonosti. Ei ollut tarkoitus loukata ketään, ajattelin, että liittyy vain erilaiseen synnytyskulttuuriin.

Yhteistyössä