tuosta ketjusta kun vauvat ei nuku..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄmmÄ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ÄmmÄ

Vieras
Eli mulla 2kk ikäinen vauva. nukkuu miten sattuu, välillä voi nukkua muutaman tunnin päivällä putkeen. nyt helteillä vaan puolen tunnin pätkiä. Yöt nukkuu hyvin...
Mutta mitä ihmettä ne teidän vauvat tekee hereillä ollessaan jos ette muka saamitään tehtyä. Mun vauva ainakin istuu nätisti sitterissä ja kattelee kun teen ruokaa, meikkaan, käyn suihkussa. föönaan hiuksia, imoroin, mitä vaan... Miten te totutatte vauvanne olemaan koko ajan sylissä hereillä ollessa??!! Oma vika?

Alkuperäinen kirjoittaja ÄmmÄ:
Eli mulla 2kk ikäinen vauva. nukkuu miten sattuu, välillä voi nukkua muutaman tunnin päivällä putkeen. nyt helteillä vaan puolen tunnin pätkiä. Yöt nukkuu hyvin...
Mutta mitä ihmettä ne teidän vauvat tekee hereillä ollessaan jos ette muka saamitään tehtyä. Mun vauva ainakin istuu nätisti sitterissä ja kattelee kun teen ruokaa, meikkaan, käyn suihkussa. föönaan hiuksia, imoroin, mitä vaan... Miten te totutatte vauvanne olemaan koko ajan sylissä hereillä ollessa??!! Oma vika?

no mun vauva kyllä istuu sitterissäkin tyytyväisenä, on siinä nytkin. Mutta on olemassa myös vauvoja jotka ei niin tee eikä se oo kiinni siitä, että vauva olis "opetettu" väärin ja totutettu olemaan sylissä. vauvoja vaan on erilaisia, tyytyväisiä ja vähemmän tyytyväisiä. sulla itsellä vissiin on esikoinen kyseessä.

Oma vika joo, ei tajunnut pyytää synnäriltä mukaan sellaista vauvaa, joka viihtyy siinä sitterissä, eikä huuda alusta asti syliin ja/tai tissille, tai muuten vaan.

No meillä vauva ei istunut nätisti sitterissä tai lattialla kuin max 5 min kerrallaan. Kyllä tiedän, että sellaisia vauvoja on, jotka vaan on rauhassa ja katselee kun äiti touhuaa keittiössä tai kylppärissä.

Sillon niitä lapsia kannattaa sylitellä, kun sylissä viihtyvät. Se luo turvallisuuden tunnetta ja mielihyvää kumminkin vauvalle. Pian saa huomata vauvan olevan 13v :)

Alkuperäinen kirjoittaja km:

no mun vauva kyllä istuu sitterissäkin tyytyväisenä, on siinä nytkin. Mutta on olemassa myös vauvoja jotka ei niin tee eikä se oo kiinni siitä, että vauva olis "opetettu" väärin ja totutettu olemaan sylissä. vauvoja vaan on erilaisia, tyytyväisiä ja vähemmän tyytyväisiä. sulla itsellä vissiin on esikoinen kyseessä.

Ei ole esikoinen, mulla on myös 5 vuotias lapsi..

Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
Oma vika joo, ei tajunnut pyytää synnäriltä mukaan sellaista vauvaa, joka viihtyy siinä sitterissä, eikä huuda alusta asti syliin ja/tai tissille, tai muuten vaan.

:D

Mä olinkin sitten oikein superhölmö, kun nimittäin esikoisen sain sellaisena rauhallisena ja itekseen viihtyvänä. Mut kuopuksen kohalla kävi moka ja sitä joutuikin sitten kantamaan ekat 8kk putkeen. Kyllä siinä kivasti otettiin sellaiset "osaan vaan tosi hyvin niinku kasvattaa näitä vauvoja" -luulot äidiltä pois ;)

2 kk ikäinen vielä voi viihtyäkin. Kyllä se tilanne siitä vielä muuttuu..
Nuo ovat kuin omia sanojani, tuoreen esikoisen äidin tuumauksia....

Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Mä olinkin sitten oikein superhölmö, kun nimittäin esikoisen sain sellaisena rauhallisena ja itekseen viihtyvänä. Mut kuopuksen kohalla kävi moka ja sitä joutuikin sitten kantamaan ekat 8kk putkeen. Kyllä siinä kivasti otettiin sellaiset "osaan vaan tosi hyvin niinku kasvattaa näitä vauvoja" -luulot äidiltä pois ;)

Meillä sama, ensimmäinen oli hyvinkin rauhallinen, mutta kuopukselle ei välillä kelpaa mikään, ja se kyllä kuuluu. :D

Kauanko ap olisit valmis huudattamaan vauvaa totuttamisen nimissä? Minä en kyennyt montaa minuuttia kuulemaan KIRKUMISTA. Tosin meillä oli masuvaivaa muutenkin.

Mutta omani huusi esim. syötettynä vaipat vaihdettuna autossa koko sen ajan kun auto liikkui, parhaimmillaan 1h10min matkan.

Lapset on erilaisia. Tempperamentit näkyvät jo pienillä vauvoilla. En olisi ikinä voinut jättää kuukauden vanhaa vauvaa sitteriin katselemaan kun laitan ruokaa. Huuto oli valtavaa jos sen tein. Lapsi oli aika paljon kantorepussa.

Yks ääritapaus varmaan oli kun meillä kävi tuttavaperhe ja heidän noin 6 kk vauva istui koko vierailun (n. 1 t) ajan yhdellä ja samalla paikalla lattialla ja katseli ympärilleen tai tutkiskeli käteen ojennettuja leluja. Yhden kerran taisi kierähtää lattialla ympäri.

Meillä 6 kk oli taas sieltä toisesta ääripäästä.

aika mustavalkoinen kuva sulla lapsista jos sä kuvittelet että ne lapset opetetaan kitisemään?? Onko tullut mieleen että lapset ovat ihan oikeasti erilaisia, ei oo mikään urbaanilegenda. Sama tuo ääniherkkyys... eli jotkut toitottaa että itte ootte opettaneet lapsen ääniherkäksi. Ei kuulkaa kyllä se on lapsen temperamentti joka sen määrää. Ja tosiaan, temperamenttihan ei tarkoita pelkästään äänekkyyttä, tms. vaan paljon muutakin.

Anteeksi vaan, mutta 2kk vanhan lapsen kognitiiviset taidot eivät vielä ole sitä luokkaa, että hänelle olisi ehditty opettaa "pahoja tapoja". Ei myöskään minusta ole asianmukaista käyttää näin pienestä lapsesta sanaa "nätisti" tai "kiltisti", koska molemmat sanat viittaavat siihen, että lapsi ihan tietoisesti käyttäytymistään kontrolloi. Noin pieni vauva on kuitenkin loppujen lopuksi vielä ihan vaistojensa varassa.

meillä vauva oli jo syntymästä saakka levoton. Vaikka muuten ihan terve ja normaali, mutta jo kätilö huomautti että vauva oli ensimmäisinä päivinä hieman levoton ja arveli että voi johtua monestakin syystä, tai sitten voi olla vauvan temperamentti vain sellainen vähän ärhäkämpi.

Ja kyllähän se aika temperamenttinen tapaus sitten olikin. En kyllä suostu uskomaan, että me vanhemmat olisimme jotenkin opettaneet vauvan silloin sellaiseksi ettei viihtynyt hyvin lattialla tai sitterissä. Tai että nukkui huonosti. Ei olla joka inahduksesta pompattu hakemaan syliin, mutta ei sitten kuitenkaan olla myöskään huudatettu vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja saara:
Lapsi liinaan ja kotihommiin. On toiminu meillä kolmen nuorimman kohdalla, kun ovat halunneet olla paljon sylissä.

Toimiihan se, mutta on se vaan aivan eri asia olla rauhassa edes joskus *huokaus* Mutta mätykkäsin kyllä siitä kantamisen tarjoamasta läheisyydestä :heart: Mutta pieni hetki pitäisi saada omaa aikaa.

meijän mukula ei ole mitenkään sylivauva sillä lailla että sillä olisi tarve olla lähellä. tylsistyy vaan helposti kun ei vielä itse pääse liikkeelle ja sylissä pääsee parhaisiin asentoihin kun ei vielä muualla voi istuttaa tai seisottaa. eli meillä ei edes kantoliina kauheasti helpota.

Alkuperäinen kirjoittaja emmy:
Yks ääritapaus varmaan oli kun meillä kävi tuttavaperhe ja heidän noin 6 kk vauva istui koko vierailun (n. 1 t) ajan yhdellä ja samalla paikalla lattialla ja katseli ympärilleen tai tutkiskeli käteen ojennettuja leluja. Yhden kerran taisi kierähtää lattialla ympäri.

Meillä 6 kk oli taas sieltä toisesta ääripäästä.

Joo, meillä on kans käynyt näin, siis meidän poika oli se aktiivisempi. Mutta sitten kun mentiinkin vuorostaan tuttavaperheen kotiin kylään, niin heidän poika touhuskin siellä aivan hurjana ja meidän poju vaan istui ja katseli. Vieras paikka kai sit ujostutti. ;)

Mutta on ne vauvat tosiaan erilaisia jo syntymästä saakka, turha kuvitella että kaikkien kanssa on samanlaista.

mulla neljä ipanaa, ensimmäinen ja kolmas oli sellaisia jotka ei viihtyny sitterissä, toinen ja neljäs taas viihtyi ja pystyi touhuaa muutaki vauvan hereillä ollessa.
ensimmäinen ei ollu niinkään vaativa tai hankala, tai ei siis kitissy paljoa, mutta kaipasi seuraa ja syliä hereillä ollessaan. kolmas taas on vaativa, joskus vieläkin (1,5v), mut vauvana oli niin vaativa ettei edes isä kelvannu hoitajaksi! ja tämä ei todellakaan johtunu siitä mihin vauva oli totutettu! samantien kun laitokselta kotiin tultiin meillä on ravannu sukulaisia ja ystäviä ja kaikki on saanu vauvaa hoitaa ja kantaa! vaan eipä ne passannu, vauva huusi vain! äitinikin ihmetteli etteikö hän enää osaa vauvoja hoitaa :D
sitten tämä neljäs on superhelppo vauva!! ensimmäiset 4vkoa vauva vain nukkui, söi ja kakkasi! mietin onko vauva edes kunnossa, niin paljon se nukkui! hereillä ollessaan vain oli ja ihmetteli! nyt vauva (5kk) kitisee vain väsyneenä, vaan sen kun nakkaa tutin ja rätin kanssa sänkyyn niin sammuu sinne!

mutta siis, ei se todellakaan aina ole siitä kiinni mihin vauvaa totuttaa! vauvat, kuten ihmiset yleensä ovat niin erilaisia!

Alkuperäinen kirjoittaja MrsO harmailee:
mulla neljä ipanaa, ensimmäinen ja kolmas oli sellaisia jotka ei viihtyny sitterissä, toinen ja neljäs taas viihtyi ja pystyi touhuaa muutaki vauvan hereillä ollessa.
ensimmäinen ei ollu niinkään vaativa tai hankala, tai ei siis kitissy paljoa, mutta kaipasi seuraa ja syliä hereillä ollessaan. kolmas taas on vaativa, joskus vieläkin (1,5v), mut vauvana oli niin vaativa ettei edes isä kelvannu hoitajaksi! ja tämä ei todellakaan johtunu siitä mihin vauva oli totutettu! samantien kun laitokselta kotiin tultiin meillä on ravannu sukulaisia ja ystäviä ja kaikki on saanu vauvaa hoitaa ja kantaa! vaan eipä ne passannu, vauva huusi vain! äitinikin ihmetteli etteikö hän enää osaa vauvoja hoitaa :D
sitten tämä neljäs on superhelppo vauva!! ensimmäiset 4vkoa vauva vain nukkui, söi ja kakkasi! mietin onko vauva edes kunnossa, niin paljon se nukkui! hereillä ollessaan vain oli ja ihmetteli! nyt vauva (5kk) kitisee vain väsyneenä, vaan sen kun nakkaa tutin ja rätin kanssa sänkyyn niin sammuu sinne!

mutta siis, ei se todellakaan aina ole siitä kiinni mihin vauvaa totuttaa! vauvat, kuten ihmiset yleensä ovat niin erilaisia!

amen!!! juuri näin asia on. sinulla onkin kokemusta monesta joten olet jo nähnyt kaikenlaista. mulla on vain kaksi lasta mutta kovasti peesailen ajatuksiasi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Meillä sama, ensimmäinen oli hyvinkin rauhallinen, mutta kuopukselle ei välillä kelpaa mikään, ja se kyllä kuuluu. :D

Sama juttu täälläkin. Esikoinen oli hyvin syövä, nukkuva (ne 3-4 tunnin päiväunet olivat mahtavat...)ja lattialla/siterissa viihtyvä. Mikäs siinä oli leipoessaan, kun poika vaan ihmetteli lelujaa ja äitin toimia.
Mutta sitten kuopus: ei viihtynyt lattialla, sitterissa eikä edes vaunuissa. Ainoastaan sylissä ja toisinaan kantoliinassa..... Ensimmäiset 1,5v nukkui maks 45minuuttia kerrallaan niin päivällä kun yöllä... En ollut edes ymmärtänyt mitä tarkoittaa väsymys ja vaativa vauva ennen kuopusta :D
Nyt odottelen kolmatta ja ainut mitä toivon on se, että hän "osaisi" edes hiukan nukkua :D

Yhteistyössä