Suhtautumista löytyy niin molemmista ääripäistä kuin keskimaastostakin (mitä siis edustaa valtaosa ihmisistä). Lapsella downin syndrooma ja joillekin jo diagnoosi sellaisenaan kauhistus, eli tekevät siitä isomman asian mitä on. Heidän on vaikea tajuta että tämänkin lapsen kanssa elämä sujuu, lapsi itse ei kärsi (jos ei satu olemaan sairas muuten) jne. Joillekin pelkkä kehitysvamma-diagnoosi tarkoittaa maailman loppua. :/
Sitten taas on näitä jotka eivät näe vamman tarkoittavan muuyta kuibn että lapsella on vinot silmät ja hieman persoonalliset piirteet. Hitaampaa kehitystä ja sen merkitystä arkeemme vähätellään, samoin kuntoutus mielletään vain normaaliksi lapsen kanssa leikkimiseksi jota jokainen vanhempi tekee. Lapsessa nähdään vain tuo aurinkoinen ja hauska luonne, häntä pidetään jopa paljon helpompana kuin tervettä 2,5v lasta. Hän ei juokse karkuun eikä kiipeä kirjahyllyyn (koska liikkuu yhä ryömimällä), ei kinastele tai väitä vastaan (koska ei osaa puhua) jne. Yksi minua ärsyttävä asia on se kun joskus sanoessani että koen raskaaksi kahden liki 11kg kävelytaidottoman lapsen kantamisen (meillä siis 2,5v down-pojan lisäksi 14kk tyttö joka liikkuu ryömimällä), saan kommenttia että helppohan se on kun ovat noin kevyitä. Jonkun lapsi saattoi painaa 12kg kun oppi kävelemään noin vuoden iässä. Mutta olen vahvasti sitä mieltä että terveen ja jämäkän 12kg lapsen kantaminen on huomattavasti kevyempi homma kuin enemmän tai vähemmän hypotonisen erityislapsen joka painaa sen kilon vähemmän. ja tosissaan, normaalisti kehittyvällä, terveellä lapsella tuo kanniskeluaika on lyhyempi.
Huh, tulihan taas purkauduttua...

:ashamed:
Mutta juu, pääasiassa ihmiset suhtautuvat ihan ok. Ymmärtävät tai ainakin vaikuttavat näin, kyselevät asiallisesti epäselvistä asioista jne.
Oma lapsen vamman esille tuominen vaihtelee. Nykyisin näkyy jo valtaosalle päällepäin niin etten koe tarvetta selittää, vastailen kyllä jos/kun kysellään. Toisinaan kyllä saa selittää miksei lapsi kävele, ihmisiä kun kummastuttaa miksi kanniskelen vielä tuon ikäistä leikkipuistossa paikasta toiseen. =)