TUOREJUUSTOTIEDOTE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kuitenkaan syytä paniikkiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi ihmeessä. mitä tapahtuu, jos syö jotain tuollaista, miksei ihminen saa syödä mitä haluaa, tuleeko joku tehojengi taivaasta ja vie meidät mukanaan, minut ja vauvan, onko teillä kenelläkään sekopäällä mitään hajua mikä on listeria, onko se muuta kuin sana? Olen koittanut syödä kaikkea pastöroimatonta koko raskauteni ajan rv 33, että saisin tarkempaa tietoa ja diagnoosia listeriasta, ja siitä kuka tulee antamaan sakot tms, kun ei saa syödä. Kertokaa minulle pleace.

Hei! Jos raskauden kunnialla ilmaan listeriaa selvittäneenä haluaisin sanoa pari rauhoittavaa sanaa. Ensinnäkin listeria on todella harvinaista ja vielä harvinaisempaa että se aiheuttaisi jotain vauvalle eli jos nyt sattumalta syö tuorejuustoa, ei syytä paniikkiin. Jos tahtoo olla tosivarovainen, ihan hyvä, mutta turha pelotella muita.

Minulle sanottiin neuvolassa (vauva nyt 10 kk), että kaikkia kotimaisia tuotteita voi syödä huoletta kun ne on tehty pastöroidusta maidosta (siis kotimaista mozzarellaa, Hovi-juustoja jne. mutta ei mielellään homejuustoa - ei listerian vaan muiden bakteerien takia). Ulkomaiset kiellettyjä. Tuli silloin mieleen, että mitähän ne ulkomaiset äitiraukat syövät - tilaavat varmaan Italiaan ja Ranskaan postissa suomalaisia juustoja -;)

Ja tuon kiistellyn lauseen lauserakenteesta voisin kielitieteilijänä sanoa, että sen voi ihan hyvin tulkita kummallakin tavalla.

kylläpä sain hyvät naurut taas tätä hysterisoivaa ketjua lukiessani:DDD

jotain rajaa vouhottamiseenkin! en nyt tietenkään itsekään vedä kaksin käsin tuorejuustoja yms. naamaani mutta en ala sitä suuremmin pohtimaan jos jossain mahdollisesti on jotain ""kiellettyä"" ollut jos on vaikka kylässä tai jossain tarjottu.

ja muuten raejuustosta ei oo tullut mieleenikään ettei sitä saisi syödä, neuvolasta kun ei ole mitään listaa annettu...

te ootte ihan hulluja :) ei pahalla. tää on sitä samaa luokkaa, kun että ei käytä hiuslakkaa ja ei värjää hiuksiaan raskausaikana kun pelkää sitä ja pelkää tätä. niin ja jos maistaa kulauksen siideristä niin ollaan jo itsemurhaa tekemässä kun riskeerattiin raskaus. hei oikeesti, kyllä ne vauvat ennenkin syntyi ihan hienosti vaikka odottavat äidit eivät osanneet varoa kaikkea mitä suuhunsa pistivät. itseasiassa ennen taisi lapsetkin olla terveempiä, nyt on kaikki kauheen allergisia heti vauvasta lähtien... mistähän johtus? vaikee arvata kun eletään vedellä ja näkkileivällä neljän seinän sisällä kaiken pelossa :)

Suomessa todetaan vuosittain 20-50 listerioositapausta:
Tänä vuonna tapauksia ollut tähän asti noin 20, raskaana olevien osuutta en tiedä.

Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.

Tuntuu aivan uskomattomalle kuinka näistä jaksetaan aina vouhottaa, eikö olisi hyvä jos jokainen kotonaan pelkäisi..
Eikä enää toisia hölmöjä saisi vouhkattua mukaan!
Näillä keskustelupalstoilla lietsotaan turhaa hysteriaa!
Jos olisi kamala vaara kyseisistä jutuista, niin kyllä neuvolassa varoiteltaisiin sureen ääneen ja jaettaisin lappusia!
Suomessa syntyy vuodessa kaiketi yli 50 000 lasta ja listeriaan sairastuu vuosittain tuo 20-50 ihmistä ja näistäkin taitaa olla raskaana olevat aika pieni luku eli laskekaa siitä mikä on riskiluku saada listeria!

Mites kun menee kaupungille kävelemään, niin pelkäättekö jäävänne auton alle?
Isompi riski on liukkaalla kaatua, mutta jäättekö kotiin sitä pelkäämään?

En mielestäni vouhkannut (jos minua tarkoitit), vastasin kysymykseen. Mielestäni tässä ei ole tarvetta mihinkään hysteriaan, vaan asiallista faktatietoa voi jakaa, ja jokainen voi sitten itse päättää missä asioissa haluaa riskeerata.
Olet aivan oikeassa, että monessa muussa asiassa on suurempi todennäköisyys. Mutta esim. listerian välttämiseen pystyy itse vaikuttamaan enemmän kuin auton alle jäämiseen. Niis raskaus kuin koko elämäkin on vaaroja täynnä, useimmat meistä kuitenkin selviävät niistä.
On myös minusta väärin sanoa, että söin koko raskauden ajan kaikkea kielettyä, ja sain terveen vauvan, sillä tällöin kysessä on hyvä tuuri, ei suinkaan se, että varoituksia vaan huvin vuoksi keksittäisiin.
Harmittavaa tässä hysterioinnissa on se, että osa ihmisistä jättää syömättä raskauden aikana mm. hedelmiä ylisuuren pelon vuoksi, ja se taas ei sekään ole hyväksi.
Siis, ""eteenpäin sanoi mummo lumessa"", rohkeasti muttei hullunrohkeasti!

En tarkoittanut ketään henk.kohtaisesti vaan ihan yleisesti näitä ylilyöntejä eli kyllä toikin on ylilyönti jos joku sanoo syövänsä ihan mitä vain!

Itsellänikin on asioita joita en suuhuni laita, mutta niistä ei kuitenkaan tehdä sen kummempaa hälyä.

Meillä on kolme kissaa ja kaksi koiraa.. Eletään maalla ja syödään omenia puusta ja porkkanoita maasta, mutta silti ei pelota!
Tuuria on jos saadaan joku tartunta eli lapsenkin kannalta turha hätäily ei ole hyväksi.
Mikäli oikeasti pelottaa kaikki asiat, niin kannattaa neuvolassa jutella niistä ja pyytää lisäapua vaikka mielenterveystoimistosta!

Kyllä, Suomessa todetaan vuosittain noin 30 listeriatapausta, joista suurinosa todetaan vanhuksilla, toinen pieni osa lapsilla ja PIENIN osa raskaanaolevilla naisilla.

Kyllä, jos tiedostaa riskin on sitä helpompi välttää kuin esim. auton alle jäämistä.
Mutta ymmärtäkään nyt hyvät ihmiset, että listerian tai toksoplasman voi oikeastaan saada MISTÄ VAIN kotimaisestakin ruoka-aineesta!!

Ylempänä ketjussa joku oli tuonut esille asian, mutta kukaan ei tunnu kiinnittävän huomiota mihinkään muuhun kuin tuorejuustoihin ja homejuustoihin.

Suomessa on joitakin vuosia sitten, vedetty takaisin tehtaalle KOKONAINEN VOIERÄ koska tuotteessa oli havaittu listeria. Yksi voierä on aika monta tuhatta pakettia voita, mutta tuolloinkaan kovin moni ei saanut tartuntaa.

Listerian voi saada siis MM. voista, kieltädyttekö käyttämästä leviettä leivän päällä tämän takia?
Listerian voi saada huonosti pestyistä kotimaisistakin vihanneksista. Kuka tietää miten pikaruokapaikoissa tai ""korkeatasoisemmisakaan"" ravintoloissa esim. salaatit huuhdotaan??
Suurempi todennäköisyys on että listerian saa kesällä suomalaisista mansikoista koska niissä on LÄHES VÄISTÄMÄTTÄ aina vähän multaa siellä tyvessä.

Ja toinen paha; toksoplasma. Senhän voi saada monta kertaa päivässä jos käy ulkona, tai jos sinulla käy vieraita, tai jos sinulla on lemmikki joka on käynyt ulkona, tai tai tai....

Vinkki; älkää oikeasti tuhlatko odotusaikaanne, tai aikaanne muutenkaan siihen, että elätte orjallisesti joidenkin pelkojen valtaamana.
Eihän voi syödä mitään jos haluaa sulkea pois kaikki mahdolliset riskit vain koska niin voi tehdä.. Ja näin EHKÄ turvata itsensä ja lapsensa joltain tartunnalta jonka mahdollisuus on ihan mitättömän pieni, todennäköisyys että minä sairastun listeriaan on 0,00000526 koko Suomen väestöstä!!!!

Herätkää.

Mutta minä aion joka tapauksessa tehdä valmistujaisiini tuorejuustokakun, jota ei paisteta eikä muutenkaan kuumenneta. Ja ison palan aion sitä syödäkin. Olen tehnyt samanlaista kakkua monta kertaa ennenkin (jo 2 kertaa tämän raskauden aikanakin) eikä kukaan ole saanut siitä ruokamyrkytystä eikä muitakaan sairauksia. Olisi äärimmäisen huonoa tuuria, jos nyt tällä kertaa sattuisi kohdalle listeriaa sisältävä tuorejuusto. Ja minulla kun sattuu tuo keskenmenon riski olemaan jo luonnostaankin suurempi kuin riski saada Valion tuorejuustosta listeria.

Asiaa Sissi.

Meillä on kissoja, joiden hiekkalaatikkoa joskus miehen poissa ollessa siivoan. Ja hiljattain söin pitsaa, johon halusin homejuustoa. Kerran jopa ostin paketin homejuustoa ja söin sitä lusikalla, kun hirveä himo iski. Kuumentamattomana!!! Ja hedelmät ja vihannekset pesen ihan entiseen tapaan, enkä todellakaan hinkkaa niitä millään juuriharjalla...

Pyörryittekö jo?

Nyt on meikäläisen pää ihan pyörällä..Raskaus on alussa ja en oo kuullutkaan tällasesta. Paras varmaan syödä mitä mieli tekee ja popsia naamaan mitä eteen tuodaan. En edes omista juuresharjaa..enkä varmaan hankikkaan.

En USKO TÄTÄ ENÄÄÄ: Miksi ihmeessä täytyy vetää kehiin taas tätä ""faktaa"" ja pelotella friikkejä suomalaisäitejä.
Eläkää normaalisti vaan.
Olin raskaana ulkomailla. Siellä mainittiin muutama vältettävä juttu. Sain kaikesta huolimatta keittokinkusta bakteerin. eli olin tipassa kolme päivää. Bakteeri oli joutunut kinkkuun valmistusvaiheessa. rv17 ja nyt minulla on terve 4-vuotias poika. JOten kaikkea voi tapahtua vaikka söisi kuinka rajoitetusti tahansa. Ja vaikka olin tosi kipeä ja tipassa ei tullut keskenmenoa eikä muutenkaan vauvalla ollut mitään hätää minulla vain. Auts, nyt kukaan ei uskalla laittaa leivän päälle keittokinkkua=).

Nyt odotan toista ja neuvolatäti sanoi, että ihan eka vinkki: ""PYSY POIS NÄILTÄ NetTISIVUILTA. Saat vaan päänsäyrkyä ja odotuksesta tulee rankkaa jos liian todesta täällä ottaa kaikki varoitukset ja lukee niitä."" Oli oikeassa, en ole montaa kertaa ehtinyt täällä vierailla ja jo tuli selvä juttu, että ei tälläistä jaksa. Voi ihme sentään, en olisi uskonut.

Joo, taas yksi selittämäs et paskaa oon syönyt mut ei hätää; paransiko taas antamasi tiedot omasta tuuristasi muiden mahdollisuuksia tai toiko se jotakin syvällistä keskusteluun.
Täällä on jo sata kertaa sanottu, et ns. varottavien juttujen lisäksi maailmassa on monia vaaroja joista osalle ei voi mitään.
Eli lopettakaa höpötykset, uskokaa asialliseen tietoon (STM yms.) ja tehkää omat päätelmänne. Hyvää ja stressitöntä raskautta kaikille.

Luvut taisivat tullakin jo, mutta sen lisäksi listerioosi on paljon vakavampi uhka (=lisääntynyt riski sairastua) raskaana oleville, vanhuksille ja muille, joiden vastustuskyky on alentunut.

Keskenmeno pelkästään on erittäin ikävää, mutta en myöskään ole valmis leikkimään omalla hengelläni. Raskaana olevat nimittäin sairastuvat ja näin heittävät myös oman veivinsä helpommin kyseisestä taudista (kuolleisuus 20-30/40%).

http://www.mmm.fi/el/laki/i/i23.html
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2004/3_2004/apua_ruokamyrkytysten_selvittamiseen/
http://www.elintarvikevirasto.fi/kuluttajalle/index.html?page=936

seuraavan kerran ku liikutte ulkona, voi auto ajaa päälle, vesikauhuinen koira purra tai naapurin kakara heittää naamaan/suuhun hiekkaa mihin kissa on kakannu. nimimerkki: ""kotiin on moni kuollut""

Aivan yhdyn edelliseen. Niin ja oman ruokamyrkytys esimerkkini kerroin ihan siksi, että mitä tahansa voi käydä raskaana olevallekin ja siitä selvitä, mutta turha vouhutus näistä listeerioista sun muista on TÄYSIN turhaa. Neuvolassa saa jo ihan tarpeeksi tietoa. Ja kukaan ei vissiin täällä sanonut paskaa syövänsä, niinkuin joku touhtuneena aikaisemman viestini jälkeen kirjoitti. Niin että ihan asia linjalla olisi kiva mennä tässäkin keskustelussa.
Järki päässä siskot.
Tosiaan toistan veilä, että nää nettisivut ei ehkä parhaita raskaina oleville niinkuin neuvolassa sanoi, olisi pitänyt ottaa oppia, mutta täällä olen=). Mut hei lopetetaan friikkeily ja otetaan rauhallisesti, kyllä se siitä.

Espoon Neuvolan mukaan voi syödä kaikkia mikä on tehty pastöroidusta maidosta. Jossain viestissä puhuttiin pastöroimattomasta maidosta. Ne on kaksi eri asiaa.

Myös siis raejuustoa ja rahkaa saa syödä. Ei niitä nyt kotona enää tarvitse kuumentaa, äly hoi, nehän on kuumennettu jo siis siinä vaiheessa kun maito on pastöroitu!!

Yhteistyössä