TUOREJUUSTOTIEDOTE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kuitenkaan syytä paniikkiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei kuitenkaan syytä paniikkiin

Vieras
Tuossa eräässä linkissä jaettiin niin väärää tietoa, että ajattelin laittaa tämän ihan omaksi ketjukseen.

MITÄÄN TUOREJUUSTOJA EI SAA SYÖDÄ riippumatta siitä, mistä maidosta ne on valmistettu. Tämä koskee siis levittyvien lisäksi esim. kaikkea mozzarellaa ja fetaa. Katsokaa vaikka stm:n julkaisu (9/04 Lapsi, perhe ja ruoka), joihin myös esim. Espoon kaupunki on siirtynyt (netissä on vanhentunut versio, jossa tätä täsmennystä ei ole).

Tiivistelmä:
http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/2298/index.htx

Koko julkaisu:
http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/09/pr1095673148360/passthru.pdf

'riippumatta siitä mistä maidosta ne on valmistettu' tarkoittaa lehmänmaitoa, vuohenmaitoa, buffalonmaitoa etc.. Tuorejuustoja ja mozzarellaa jotka on tehty pastöroituun maitoon SAA syödä koska tässä valmistusprosessissa listeriabakteeri kuolee.

Sosiaali- ja terveysministeriö näyttää valitettavasti olevan eri mieltä kanssasi. Katso tiedote, jossa ei puhuta mitään eri eläinten maidoista. Kummankohan kantaa noudattaisi, jaa-a. Paha mennä sanomaan :)

Tässä on suora ote tiedotteesta (linkki ei oikein tuntunut toimivan):

Ruoka-aine/elintarvike: pehmeät juustot (esim. home- ja
tuorejuustot)
Ketä suositus koskee: raskaana olevat
Erityissuositus käytöstä: Käyttöä ei suositella
Suosituksen perusteet: Listeria monocytogenesvaara. Listeriabakteeri ei tuhoudu pakastuksessa.

Tuossa ei kyllä mainita mitään maidon alkuperästä eikä käsittelytavasta. Listeriahan on varsin harvinainen eli kukin voi tehdä tämän tietäessään omat ratkaisunsa. Itse olen välttänyt juuri tämän suosituksen vuoksi kypsentämättömiä (!) tuore- ja homejuustoja.

Vaikka pastöroitu maito on periaatteessa turvallista, niin tuorejuusto on rakenteensa vuoksi hyvä kasvualusta pöpöille, joten ehdottoman varmuuden saa kun käyttää vaan kuumennettaviin ruokiin. Ruokien huolellinen pakkaaminen jääkaappiin estää pöpöjen leviämisen tuotteesta toiseen.

Linkit toimii jos poistaa sinne otsikkoriville sekaan ilmaantuvan ylimääräisen %20.

Ihanko totta tuo fetakin kuuluu noihin vältettäviin? Sitä en ole koskaan miltään listalta löytänyt, ja olen kyllä syönyt, ja tarjonnut raskaana oleville vieraillekin.

Olen aina nähnyt listan muodossa tuorejuustot, homejuustot, mozzarella. Joskus olen juuri avatusta purkista tuorejuustoakin uskaltautunut syömään, mutta fetaa olen vetänyt vailla mitään tunnontuskia... kevytfetaa, eli rasvan takia ei tarvi kärvistellä, ja kun parin viikon välein syö, niin en ole suolaakaan pelännyt.

Tuon tiesinkin, että kaikki tuorejuustot ovat sillä ei-listalla... tosin niitäkin alkuraskaudesta söin pastöroituna, ennen kuin asia selvisi. Harmittaa kyllä, jos fetaakin pitää varoa.

Nyt vasta kurkkasin tuon linkin, ja huomasin, että tuon tiedoston olen kyllä lukenut jo silloin alkuraskaudesta, kun tuo tuorejuustoasia oli epäselvä. Mutta en löytänyt mistään tuolta mainintaa fetasta, vaan tuon muun litanian. Enkö vain osaa etsiä?

tuorejuusto on yläluokka, jonka eräs jäsen on feta, mozzarella on toinen. jos listassa seisoo tuorejuusto, tarkoittaa se siis sekä fetaa että mozzarellaa että kaikkia muita keksittävissä olevia tuorejuustoja :)

Älkää nyt kamalasti hermostuko, mutta samaan joukkoon kuuluvat myös raejuusto, leipäjuusto ja maitorahka:

http://www.pirkka.fi/ruoka/kokkaajan-opas/juustot/tuorejuustot-sopivat-leivontaan.aspx

Valion tuorejuustot.
http://www.valio.fi/channels/www/etusivu/tuotteet/tuoteryhmat/3_0529671312_0_1/346_1606978199_0529671312_2/1115_01225914449_1606978199_3.html

Tässä myös suora lainaus tuosta STM:n tiedotteesta, kohdasta ""odottavan äidin ravitsemus"":

""Listeria

Pastöroimattoman maidon ja siitä valmistettujen juustojen sekä pehmeiden juustojen (esim. home- ja tuorejuustot) käyttöä kuumentamattomana ei suositella listeriavaaran vuoksi.""

Eli suomeksi, pastöroidusta maidosta valmistettuja juustoja saa syödä, sekä myös pastöroimattomia kunhan on kuumennettu. Näin katoaa listeriariski.

Ja linkin saa itsekin auki, poistamalla osoitteeseen tullut %20 sieltä välistä.

Tähän meinasin itsekin aiemmin vedota, kunnes luin tarkemmin:

""Pastöroimattoman maidon ja siitä valmistettujen juustojen sekä pehmeiden juustojen""

huomatkaa sana sekä! Siis pastöroimattomasta maidosta valmistettujen juustojen SEKÄ tuorejuustojen.

Mutta siis oikeasti, feta, raejuusto ja maitorahka, kaikkiko samalla listalla?? Miksei tuosta infota paremmin vaikka neuvolassa? Tarvii kysellä, olen menossa maanantaina. Viimeksi eilen söin innolla raejuustoa. Ja rahkaakin on mennyt...

Ei silti, panikoida ei jaksa siitä, mitä on tullut syötyä, mutta kyllä sitä vähän velvollisuudeksi kokee edes yrittää välttää listeririskejä, mutta kun tämä lista kasvaa ja kasvaa.

Lopettakaa tämä ihmisten ajaminen hysterian partaalle näillä listeria ja toksoplasmoosi jutuillanne!!! Joku tuolla toisessa ketjussa meinaa jo kuoria luumutkin kun pelkää niin hysteerisenä!!!

Haluaisin mainita että pastöroimaton ja pastöroitu ovat ne avainsanat mihin kannattaa kiinnittää huomiota EI siihen onko juusto jonkun luokituksen tai hierarkian mukaan tuorejuusto. Jos on pastöroitu saa syödä fetaa, mozzarellaa, homejuustoa yms. ihan ilman kuumennustakin koska listeria häviää pastöroinnissa. Jos on listerian saadakseen niin sen voi oikeasti saada tosi monista muistakin tuotteista kuten voista, jota harvempi keittelee 72 asteeseen ennen leivälle levittämistä :) Itse en syö tuorejuustoa (=hovi, creme bonjour) tai pastöroimattomia homejuustoja tms (=aura, president). Pastöroituna löytyy mm. Castellon valko ja sinihomejuustoa.

Joku peräänkuulutti neuvolasta parempia ohjeita / listaa kielletyistä ruuista. Iso osa neuvoloista ei niitä jaa, koska tietävät että kyse on isolta osin pelkästä paniikin lietsonnasta ja että kiellettävien listasta tulisi aika hemmetin pitkä jos sinne laitettais kaikki mistä edes teoriassa voi jonkun taudin saada. Minulta kiellettiin neuvolassa vain maksan syönti enempi kuin kerran viikossa.

Terveisin normaalisti raskauden aikana elänyt, jolla on täysin terve lapsi.

""Pastöroimattoman maidon ja siitä valmistettujen juustojen sekä pehmeiden juustojen""

Siis tuo lausehan tarkoittaa että PASTÖROIMATTOMASTA MAIDOSTA TEHTYJÄ JUUSTOJA JA TUOREJUUSTOJA tulisi välttää. Ei koske pastöroidusta maidosta tehtyjä tuorejuustoja!!!

Tuorejuustoja saa syödä, kunhan huolehtii ettei säilytä avattua pakettia jääkaapissa väärissä suosituslämpötiloissa eikä käytä suositusajan jälkeen.

Kaikestahan voi hysterioida.

Esitänpä kysymyksen;

Kuinka moni on syönyt kesällä mansikoita?

Mansikathan kasvaa lähellä maata ja suuressa osassa niissä on pieni määrä multaa.. Eli kaikki mansikoita syöneet, nyt testaamaan ettei vaan ole listeriaa tai toksoplasmaa;)
NIin ja eihän VAAN kukaan ole syönyt missään ravintolassa esim. salaatteja, tomaattia, kurkkua???!
Niissäkin kun voi olla vaikka mitä pöpöjä kun ei voi tietää miten huolellisesti niitä on salaatteihin pesty...

No, jos tuota lausetta lähtee analysoimaan, niin kyllä minä sen niin ymmärrän, että pastöroimattomasta maidosta tehdyt juustot ja lisäksi kaikki pehmeät juustot ovat noita kiellettyjä. Suomen kielen perusteella menisi noin ja jos tarkoitus olisi kuten kaisa tulkitsi, niin miksi pehmeät juustot olisi mainittu erikseen?

Minulle tosin sanottiin neuvolassa, että jos tuorejuusto on tehty pastöroidusta maidosta, juuri avatusta purkista voi ottaa. Mutta vaikka pastöroidusta maidosta tehdyssä juustossa ei olisi pakkausta avattaessa listeriaa, niin muiden pehmeiden juustojen tavoin se on oivallinen kasvualusta sille, mistä syystä säilytellyssä purkissa on riski.

Minusta olisi kuitenkin tärkeää, että kaikki ymmärtäisivät riskit (sekä todennäköisyyden että vaikutukset) ja tekisivät sitten ihan omat johtopäätöksensä sen perusteella. Kukin päättää itse, mitkä riskit haluaa hyväksyä ja sitä ei kenenkään muun pitäisi lähteä arvostelemaan tyyliin ""et voi tehdä noin"" tai ""tuosta ei hyvä seuraa"". Riski on riski, vaaran toteutumisen todennäköisyys voi olla suuri tai pieni ja toteutuneen vaaran vaikutus enemmän tai vähemmän merkittävä. Eli ""söin koko raskauden joka päivä homejuustoa ja sain terveen lapsen"" ei tee riskiä olemattomaksi, vaara ei vain toteutunut sinun kohdallasi. Jos todennäköisyys on pieni, se ei toteudu suurimman osan kohdalla ja päinvastoin. Ja totuushan on, että teki niin tai näin, lapsi voi olla terve tai sitten ei. Onneksi suurin osa lapsista Suomessa kuitenkin syntyy terveinä, vaikka äiti eläisi miten! :)

Mikä siinä lauseessa oli niin vaikea ymmärtää. Sama kun sanoisin ""sokeroimattomat tuoremehut sekä mehutiivisteet""
Tottakai sanotaan SEKÄ kun kyseessä on kaksi eri asiaa, pehmeät juustot ovat siis eri asia kuin juustot. Juustoillahan käsitetään edam, emmental, oltermanni jne ja pehmeillä juustoilla juuri tuorejuustot...

Juusto ja pehmeä juusto erotetaan tässä kuvauksessa toisistaan.

Lauserakenne on tyyppiä:
(Pastöroimattoman maidon ja siitä valmistettujen juustojen) sekä (pehmeiden juustojen)

Lauserakenne ei ole tyyppiä:
(Pastöroimattoman maidon) sekä (siitä valmistettujen juustojen ja pehmeiden juustojen)

Neuvolassa tapaatte yleensä terveydenhoitajaa/kätilöä, joka hoitaa kamalalla kiireellä niin odottajat kuin jo lapsen saaneet. He saavat ohjeensa suoraan ylempää kunnasta keskitetysti, jos saavat. Ei heillä ole aikaa päivittää tietojaan, esim. nyt näistä ruoka-asioita. Ei ole siis kyse siitä, ettei haluttaisi lietsoa hysteriaa, vaan siitä, ettei vain ole resursseja pysyä kaikessa mahdollisessa ajan tasalla.

Espoossakin nämä ohjeet ovat muuttuneet vasta kesän aikana.

Vaikka tämä nyt onkin näin, eikä sitä kenenkään vankka asiaan liittyvä aiempi luulo tai henkilökohtainen neuroottisuuden taso mihinkään muuta, ei tästä kannata kummemmin herneitä vetää nenään - ainakaan kuumentamatomia pakasteherneitä. Listeriahan on erittäin harvinainen.

Kielioppikiistan tueksi. STM:n julkaisun liitteestä 3 kiistaa koskeva osio:

Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja
kylmäsavukalavalmisteet ja mäti
Pateet, pastöroimaton maito
ja siitä valmistetut juustot,
pehmeät juustot (esim. home- ja
tuorejuustot)

Kyllä tuo on tulkittavissa mielstäni niin (kuten ja-sekä -rakennekin), että pilkuilla erotellaan kaikki tuorejuustot kielletyiksi.

Kuten kirjoitin aiemmassa viestissäni, muistakaa nyt olla syömättä missään vieraassa paikassa kasviksia esim. salaatissa ja kukaanhan ei varmasti ole syönyt kesällä mansikoita.. Ja kyllä, luumutkin kannattaa kuoria, syksyn sadosta maahan pudonneita omenoita ei saa syödä ilman keittämistä jne.

Jotain rajaa tähän hysteriointiin. Jos ruvetaan tarkoiksi, niin on HYVIN VÄHÄN ruoka-aineita joita voi turvallisesti kypsentämättä käyttää ilman vaaraa listeriasta tai toksosta.

Relatkaa vähän.

Tässä vielä elintarvikeviraston kanta tähän asiaan:

""Mitkä juustot ovat riskielintarvikkeita listerian kannalta?

Juustot luokitellaan lainsäädännössä kiinteytensä mukaan viiteen eri luokkaan erikoiskovista pehmeisiin. Luokitteluperustana on tällöin rasvattoman osan vesipitoisuus. Juustojen listeriariskin kannalta tämä luokittelu ei ehkä kuitenkaan ole keskeinen.

1) Listeriariski on suurin pastöroimattomasta maidosta valmistetuissa tuorejuustoissa ja pehmeissä, kypsytetyissä juustoissa. Näissä pitää pakkausmerkinnöissä olla maininta ""Valmistettu raakamaidosta"". (Listeria tuhoutuu pastörointilämpötilassa + 72 C:ssa.)

2) Pastöroidusta maidosta valmistetuista juustoista riskialttiimpia ovat

a) sini- ja valkohomejuustot sekä

b) puolipehmeät ja pehmeät pinnalta kittikypsytetyt juustot, joita ovat esimerkiksi monet portsalut- ja romadur-tyyppiset juustot.

Sen sijaan esimerkiksi fetajuustoa ei pidetä varsinaisena riskielintarvikkeena, jos se on valmistettu pastöroidusta maidosta.

Sulatejuustoja ei pidetä riskielintarvikkeina, koska niiden valmistusprosessiin sisältyy lämpökäsittely. ""

Minun mielestä ei ole hysterisoinnista kyse, jos haluaa tietää, mitkä aineet kuuluvat vältettävien listalle, ja välttää sitten niitä mahdollisuuksien mukaan. Jos tiedän, että tuorejuusto on listalla, valitsen levitteeksi jotain muuta, jos vaihtoehto on olemassa, enkä osta kotiin tuorejuustoa. Sen sijaan olen kyllä kylässä syönyt torttua, jossa oli kypsentämätöntä tuorejuustoa, enkä jaksanut ottaa asiasta kummempaa stressiä.

Mutta fetaa ja raejuustoa en ole tajunnut välttää, ja niitä olen monesti ottanut, vaikka vaihtoehtojakin olisi ollut. Minä ainakin haluan tiedostaa riskit, ja itse sitten tilanteen mukaan miettiä, milloin uskallan sen riskin ottaa.

Enkä kyllä ole yhtään hysteerinen, vaikka olen tällä viikolla syönyt niin raejuustoa kuin fetaakin. Eli eivät kaikki, jotka haluavat oikeaa tietoa riskeistä, ole hysteerisiä. Luumujen kuoriminen menee kyllä minunkin mielestä yli... tai mansikoiden peseminen juuriharjalla :D Mutta siis kannattaahan mahdollisuuksien mukaan välttää riskejä silloin, kun se on suhteellisen helppoa.

Itse söin raskausaikana esim. Valion mozzarellaa ja muutakin. Sitä voi huoella syödä. Ihan alkuraskaudessa söin Aura-juustoakin, yleensä sitä söin lämpimissä ruoissa. Fetasta en edes tykkää.

Ainoastaan tuorejuustoja vältin.

Yhteistyössä