Tuoreet vauvojen äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulikellukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tulikellukka

Jäsen
15.09.2006
827
0
16
Lukaisin ihania vauvahuuruisia tekstejä tuosta kesämassuista.Tuli ihan olo,että voi kunpa minunkin marrasmasu jo syntyisi :D
Niin oli käsinkosketeltava se vauva-aika teksteistänne. Varsinkin nuo esikoisen saaneet palautti mieleen seitsemän vuotta sitten elokuun,kun esikoiseni syntyi.Se on niin ihanaa aikaa,JA NIIN LYHYT aika se vauva-aika.Vaikka sillä hetkellä väymyksineen ja itkuineen se tuntuu ikuisuudelta ja haluaa tehdä kaikkensa,että vauva söisi ja nukkuisi säännöllisesti ja oppisi nopeasti ihmisten tavat.
Jonkun tekstin luettuani oli pakko kirjoittaa,mutta en viitsinyt tunkeutua teidän kesämassujen ketjuun,joten tänne tein uuden aloituksen.
Joku yritti muutaman viikon ikäistä lasta nukahtamaan itekseen tutin kanssa omaan sänkyynsä.En tuomitse ollenkaan,mutta valaisen,että noin pieni vauva (vielä kahteen kuukauteen asti) tuntee,että vain ruokaa ja ruokaa saamalla tästä maailmasta voi selvitä.Ja vielä senkin jälkeen kun sitä ruokaa on saatu,niin vielä varmistetaan,että saanhan varmasti sitä ruokaa,etten vain kuole pois...Tämä ajatus on sen ruotsalaisen Anna Wahlgrenin lapsikirjasta.Ja minusta siinä on järkeä ja sen olen testannut omilla kolmella lapsellani.Että joka huutoon tissi suuhun.lapsi syö jos sillä on nälkä.Ja vauva oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä muutaman kuukauden ikäisenä ihan hyvin vaikka olet sitä tissiä 3-4 ekaa kuukautta tunkenutkin joka itkulla suuhunsa.TOSIN opit kyllä tunnistamaan milloin vauva EI halua oikeasti tissiä.Ja oikeasti vauvan vatsan ja suoliston pitää myös antaa levätä pari tuntia ruokailujen väleissä,mutta en silti antaisi noin pienen huutaa kahta tuntia,vaan silti kokeilisin,että jos se silti huolisi tisua. Ethän rintaruokinnassa voi aina tietää,että paljon se sieltä viimeksi sai.
Minulla ei ole kokemusta keskosten ruokinnasta,tiedän vain,että silloin on eri systeemit kokonaan ja samoin ei ole keltasuudesta kokemusta,mutta nää vinkkini annan ihan täysaikasille tavisvauvoille.
MINÄ olen sitä mieltä (sun ei tartte olla) että vauva-ajan ruokinnat on äidin homma,JOS haluaa rintaruokintaa henkeen ja vereen toteuttaa.Pullo silloin tällöin ei varmasti haittaa rytmejä,varsinkin jos sinulla on pakottava meno,että et ehdi millään ruoka-ajalle.Itse olen näissä tapauksissa jopa antanut korviketta (tai isi on antanut)En ole enää kahdella viimeisellä jaksanut lypsää pulloihin. Mutta yösyötöt olen hoitanut kaikki itse,koska pullosyöttö on aikaa vievää,ja heräisin joka tapauksessa siihen,kun isi painuisi yöllä maidon lämmitykseen,en näe siinä järkeä.Ja yösyötöt olen "unikouluttanut" puolen vuoden iässä pois.Ja vauvantahtoisella yösyötöllä olen taannut sen että maitoa on tullut,eikä korviketta ole tarvinnut kellekään.
Äitini opetti esikoista imettäessäni,että juo lasi vettä ennen imetystä,lasi jälkeen,sillä nestettä riittää vauvalle ja sulle.Tosin esikoisella tein tätä yölläkin ja juoksin sitten vessassakin varmaan 6 kertaa yössä.
Mutta oikeasti,en halua painostaa,mutta imetys on niin lyhyt aika,että antaudu siihen muutama kuukausi antaumuksella.Jaksat sen ja muistelet niitä aikoja sitten haikeudella kun lapsi on isompi.Aattele vain sinä ja vauva siinä hetkessä.Siis ihan kyynel valuu kun ajattelenkin sitä pientä viikon vanhaa nyytykkää siinä mun rinnalla....
Saa laittaa yv:tä jos haluaa ja en pahastu kommenteista.Tää on vaan mun kanta
Tsemppiä tuoreet äidit :flower: :hug:

Heips!
Vinkeistä kiittelen, ja kyllä tuonne kesämassujenkin puolelle saa kirjoittaa, tosin paremmin nämä aloitukset porukan löytää täältä uusien avausten puolelta.
Hienoa, että olet löytänyt oman tapasi hoitaa vauvojasi. Mukavaa on myös se, että jaat omat hyvät kokemuksesi ja ymmärrät, että joku toimii toisin. Olen itsekin huomannut, että vauva tosiaan usein pyytää rintaa ihan vain varmistaakseen, että sitä maitoa todella on edelleen tarjolla. Ja hyvähän se varmistus on silloin pienelle tarjota!
Itselläni ei kuitenkaan millään riittäisi energia siihen, että ihan jokaiseen ininään vastaisin tissillä. Siispä meidän poikanen (kuten myös molemmat isoveljensä aikanaan) saikin tutin jo laitoksella. Imetystä tutti ei meillä ole häirinnyt, mutta olen toki kuullut, että jotkut vauvat ovat oppineet tuttia imiessään väärän imuotteen tai alkaneet hylkiä rintaa. Siispä tunnustan lukeutuvani siihen sakkiin, joka antaa pariviikkoiselle tutin ja laittaa vauvan omaan sänkyynsä nukkumaan. Jos itkun syy on ruuan tai tissin kaipuu, ei tutti silloin kelpaa.
Tuo juomisasia on muuten totta, siitä ei voi minua ainakaan koskaan muistutella liiaksi: todella helposti unohtuu itseltä tuo nesteen tankkaaminen.

Iloista ja onnellista odotusta, pian se marraskuu sieltä koittaa! :)

Joo tähän vielä,että minä olen myös kaikille tutin opettanut,kukaan ei ole sitä huolinut ennenkuin 4 kk iässä,Siinä vaiheessa olen (tunnustan vaikka imetystä kannatan "henkeen ja vereen asti") ollut ihan sellasessa olotilassa,että olen kävelevä tissi. Meillä kaikki kolme poikaa on syönyt tissiä parin tunnin välein sinne 3 -4 kuukauteen asti. Toivoisin jotenkin,että tämä neljäs olisi jotenkin eritapainen,mutta olen varautunut TAASEN imettämään läpi vuorokauden

Kiva kuulla konkarin kokemuksia!

Meidän poikanen ei ole vielä kahtakaan viikkoa, mutta tutti tuli jo hankittua. Näin oli, vaikka olin hiljaa itsekseni ajatellut, että jos vaikka ilmankin pärjäisi... no, poikasella on kova imemisen tarve, ja imettäminen sattuu ihan helkkaristi, joten tutti on kyllä pelastanut. Sitäpaitsi tutin kanssa isäkin saa pikkuisen syliinsä nukutettua, viimeksi tänä aamuna sain ihanasti nukkua, kun ensin syötin vauvan ja sitten mieheni meni toiseen huoneeseen nukuttamaan pikkuisen. Omaan sänkyyn en tätä nyyttiä kyllä minäkään raaskisi jättää huutamaan, nytkin se tuhisee liinassa rinnallani. :heart:

On vielä aika läheisessä muistissa tuon esikoisen vauva-aika, joka sujui kyllä kaikin puolin tosi kivasti. Tosin kova poika oli jo silloin syömään. Tissiä jatkuvalla syötöllä ja illat roikkui rinnalla ainakin 3 tuntia putkeen, välillä torkahtaen. Tästä kyllä kiitoksena se, että nukkui jo viikon ikäisenä pitkän pätkän yöllä n. 22-04 kun oli tankannut monta tuntia. N. 2kk tankkaus kävikin jo nopeammin ja poika alkoi käymään yöunille, omaan sänkyyn jo 20 maissa. Tutti oli kuvioissa jo muutaman viikon iästä asti ja on edelleen 13kk:n iässä, mutta ainoastaan unille käydessä.

Toisaalta se muutaman kuukauden pikkuvauva-aika tuntui silloin pitkältä, odotin, koska tulee päivärytmit ja koska imetysvälit pitenee ja yhtäkkiä vain huomasin, että niin oli tapahtunut lähes itsestään.

Onnea kaikille pian vauvan saaville ja jo saaneille! :hug:

Yhteistyössä