Mitäköhän tapahtuis jos tuoreet äidit alkais viettää varpajaisia samalla lailla kun isät!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oletan, että aikamoista paheksuntaa aiheuttaisi yhteiskunnassa jos tuoreet äidit lähtisi viikonlopuksi dokaamaan heti sairaalasta kotiuduttua tai miksei jopa ennen sitä. Ei olisi varmaan tuoreelle isällekään ok jäädä pienokaisen kanssa yksin heti kotiin kun äiti lähtee bilettämään. Jotkut miehet viettää varpajaisia vielä samana päivänä kun vauva on syntynyt! On tämä tasa-arvo kummallinen asia... =/

Mun mielestä olisi kyllä ihan hirveetä, että jos mun mies lähtisi samana päivänä juhliin varpajaisiaan. Olis nyt vaikka viikon kotona, sitten menisi :) Ja luulisi että moni isäkin _haluaa_ olla kotona ekoina päivinä.

Mitähän tapahtuis, jos isät alettaisiin nähdä tasavertaisiksi vanhemmiksi äitien kanssa? On ihan ookoo, että äidin ympärillä hyöritään koko raskausaika, kysellään vointia ja tunnelmia ja järjestetään babysowereita jne. Isäksi tuleminen on yhtä iso muutos ja prosessi miehelle kuin äidiksi tuleminen naiselle. Silti mies on edelleen tässä prosessissa statistin roolissa. Lisäksi nainen yhä usein "omii" vauvan, eikä tahdo antaa isälle tilaa kasvaa omaan isyyteensä.

Mä en näe mitään pahaa siinä, että isä juhlistaa suurta elämänmuutosta kavereineen. Tekeehän moni äitikin niin babyshower-kutsuilla. Okei, niissä ei käytetä alkoholia. Mutta meneekö vastasyntynyt ja äitikään tästä yhdestä juhlaillasta oikeasti pilalle? Varsinkin, jos ovat vielä sairaalassa, jossa isä ei voi edes yöpyä.

Tietysti on asia erikseen, jos isän juhlat venyvät viikkojen mittaiseksi tai juhlintaan liittyy esim. väkivallan uhka, mutta nämä tapaukset lienevät kuitenkin aika marginaalisia.

Niin, on tämä tasa-arvo tosiaan kummallinen asia - silloin kun se käsitetään niin, että miehet olkoot hiljaisia ja nöyriä pirttihirmujen elättäjiä ja tehkööt kaikessa aina vain ja ainoastaan puolisonsa mieliksi.

Viimeksi muokattu:
Nooo, jos mun mies olisi hyväkuntoisena sairaalassa vauvaa imettämässä ja mut olisi sieltä yöksi käsketty pois, niin varmasti viettäisin. Meki ollaan likkojen kanssa aina vietetty "varpajaisia". Tosin tuore äiti ei niissä sattuneesta syystä ole ollut muuta kuin hengessä mukana. :D

Mä en vaan jaksa ymmärtää koko typerää varpajaismeuhkaamista. Ihan ku sillä olisi väliä kattooko tuore isä kotona sohvalla leffaa vai meneeko kavereitten kanssa juhlimaan vauvaa. Ellei ole perhehuonetta sairaalassa ei kuitenkaan voi olla. Se nyt vaan on niin että raskausaikana ei voi ottaa alkoholia tai polttaa tupakkaa, eikä se ole suositeltavaa imettäessäkään. Biologiasta taas on turha valittaa, se nyt vaan on järjestetty luonnon toimesta näin. Mutta tuntuu että joillekin naisille alkohoitta olo on ihan järjetön ongelma ja tuskaa, ainakin siitä päätellen että miestä aletaan kyykyttää ettei hänkään saa ottaa kun nainenkaan ei saa.

Oonko ainut, jonka mielestä se on ihan ok isän käydä juhlistamassa vauvan syntymää. varsinkin jos äiti on vielä sairaalassa pienen kanssa. Pahempi se ois sitten, jos äiti ja vauva on jo kotiutunu.

mie ostin viinapullon miehelle kumpaakin oottaessani ja pullon annoin kummallaki kerralla miehelle heti kun synnytyssalista vauvan kans päästiin. miehellä oli lupa (käskin) örveltää kunnolla.

Oonko ainut, jonka mielestä se on ihan ok isän käydä juhlistamassa vauvan syntymää. varsinkin jos äiti on vielä sairaalassa pienen kanssa. Pahempi se ois sitten, jos äiti ja vauva on jo kotiutunu.

Et todellakaan. Me sovittiin jo raskausaikana että mahdolliset varpajaiset vietetään sairaala-aikana. Mieskään ei innostunut ajatuksesta että vauvan kotiutumisen jälkeen mitään kaverijuhlia viettäisi, se aika on perheen keskeistä.

Meilläkin mies vietti ensimmäisen lapsen varpajaisia, kun olin sairaalassa ,mutta toiset jäivät viettämättä, koska lapsi oli jo joutunut olemaan hoidossa pari päivää sen takia, että synnytys venyi, eikä siis haluttu, että joutuu olemaan enää pidempään, kun kerran mies voi hoitaa. Eikä halunnut enkä mäkään olisi halunnut, että lähtee heti kun palasin synnäriltä,ja jättää mut lasten kanssa keskenään kotiin.

Karjalaisen tavan mukaan suku, ystävät ja naapurit veivät synnytyksen jälkeen äidille ravitsevaa ruokaa. Se saattoi olla juustoa, munia, maitoa tai karjalanpiirakoita. Rotinakori oli ennen ruokakori, johon koottiin voita, juustoa, lihaa ja leivonnaisia synnyttäjän vahvistukseksi. Rotina-sana tulee venäjän kielen sanasta rodiny, joka tarkoittaa synnytys tai lapsivuode. Rotinat saatettiin pakata myös isolle leivinlaudalle pyyhkeeseen ja voipaperiin käärittynä, jossa oli esimerkiksi iso pullarinkeli, kakkuja, piirakoita ja pipareita. Syömiset käärittiin jollain alueella käspaikkaan, joka oli tyttölapselle ensimmäinen alku kapioiden kokoamiseen.

Nykyisin rotina-perinne on säilynyt siten, että vauvaa katsomaan tultaessa kotiin tuodaan leivonnaisia, jopa vaatteita lapselle. Alueellisia eroja on ja osa ei ole edes kuullut rotinoista. Nykyaikaiseen rotinakoriin voi leipoa perinteisten pullien, kakkujen ja pikkuleipien oheen esimerkiksi suolaisen piirakan. Kulhollinen salaattiakin ilahduttaa nykyäitiä. Ajatuksena on, että synnyttänyt äiti saisi levätä ja keskittyä vauvaan eikä hänen tarvitsisi kestitä vieraita ja huolehtia, että heille on tarjottavaa.

Äiti on se, jonka kanssa vastasyntyneellä on vahva henkinen napanuora, ja se joka (toivottavasti) imettää vastasyntynyttä lastaan. Siksi äidin ryyppyreissu ei minusta ole ihan sama asia kuin isän, eikä tämä taas liity mitenkään siihen etteikö isä olisi tärkeä ja tasavertainen vanhempi. Biologia nyt vaan sanelee tietyt asiat tietyllä tavalla.

Ja toisekseen; jälkivuoto parhaassa vauhdissaan + räjähtämispisteessä olevat rinnat + mahdollisesti tikattu alapää jonka kanssa istuminen on vaikeaa tai kenties kipeä sektiohaava + löllyävä maha + ehkäpä tappava väsymys....monikohan äiti oikeasti lähtisi baanalle varpajaisia juhlimaan kun on juuri lapsen saanut, vaikkei se olisi mitenkään yhteiskunnallisesti paheksuttavakaan? :snotty:

Minä sallin miehille varpajaiset. Miksi ei? Kunhan eivät örvellä ja sikaile, ja jätä sotkuja tuoreen äidin korjattavaksi.

En minäkään näe siinä mitään pahaa, jos mies juhlii isäksi tuloaan, kunhan taloa ei jätetä kamalaan kuntoon tai maata kahta päivää krapulassa niin ettei voi yhtään auttaa äitiä. Mutta niin kuin joku sanoi, mitä sillä on väliä, istuuko mis kotona sohvalla ja katselee televisiota vai otaako kavereiden kanssa alkoholia, jos äiti ja vauva ovat sairaalassa? Mun miehellä ei ollut mitään varpajaisia, mutta ei olisi mua haitannut, vaikka olisikin ollut... Sitten kun kotiuduin, halusin kyllä, että mies oli valmis olemaan mun tukena ja apuna, kun olin synnytyksen jäljiltä vielä tosi huonossa kunnossa.

Mitähän tapahtuis, jos isät alettaisiin nähdä tasavertaisiksi vanhemmiksi äitien kanssa? On ihan ookoo, että äidin ympärillä hyöritään koko raskausaika, kysellään vointia ja tunnelmia ja järjestetään babysowereita jne. Isäksi tuleminen on yhtä iso muutos ja prosessi miehelle kuin äidiksi tuleminen naiselle. Silti mies on edelleen tässä prosessissa statistin roolissa. Lisäksi nainen yhä usein "omii" vauvan, eikä tahdo antaa isälle tilaa kasvaa omaan isyyteensä.

Mä en näe mitään pahaa siinä, että isä juhlistaa suurta elämänmuutosta kavereineen. Tekeehän moni äitikin niin babyshower-kutsuilla. Okei, niissä ei käytetä alkoholia. Mutta meneekö vastasyntynyt ja äitikään tästä yhdestä juhlaillasta oikeasti pilalle? Varsinkin, jos ovat vielä sairaalassa, jossa isä ei voi edes yöpyä.

Tietysti on asia erikseen, jos isän juhlat venyvät viikkojen mittaiseksi tai juhlintaan liittyy esim. väkivallan uhka, mutta nämä tapaukset lienevät kuitenkin aika marginaalisia.

Niin, on tämä tasa-arvo tosiaan kummallinen asia - silloin kun se käsitetään niin, että miehet olkoot hiljaisia ja nöyriä pirttihirmujen elättäjiä ja tehkööt kaikessa aina vain ja ainoastaan puolisonsa mieliksi.

Vaikka teillä toimitaankin noin, ei kaikissa talouksissa ole samoin.

On se kyllä tuo tasa-arvo niin mainio sana. Pitäähän miehellä olla jokin hyvä syy ryyppäämiseen. Hassua, mutta jos joku tuossa tilanteessa viinaa tarvitsee, niin kyllä se se äiti on joka on 9kk kantanut lasta sisällään, synnyttänyt, kärsinyt kaiken. Naisen siinä kuuluisi nollata pää, jos viinapuoli on tähänkin pakko tunkea.

[QUOTE="vieras";24652499]Vaikka teillä toimitaankin noin, ei kaikissa talouksissa ole samoin.[/QUOTE]

Toimitaan miten? Mun mies ei pitänyt varpajaisia eikä edes käytä alkoholia. Ihan vaan teoretisoin kuule.

Et ole ja toisaalta en näe siinäkään mitään ihmeellistä, että äiti laitokselta kotiuduttuaan lähtisi kavereidensa kanssa iltaa viettämään ja isä hoitaisi lasta. Harva synnyttänyt vain on siinä kunnossa, että jaksaa edes ajatella tekevänsä tuollaista. Itse olen juhlinut imetyksen loppettamista tyttöporukalla.

Noh, jos synnytys olisi mennyt kuin meidän kakkosen synnytys, eikä kotona olisi ollut toista lasta huolehdittavana, niin mikäpäs siinä. Oikeesti? Miksi isä ei voisi juhlia, jos tietää äidin olevan hyvissä voimissa ja hyvässä hoidossa vauvan kanssa sairaalassa?

Varpajaisten juhlintaa en paheksu, mutta jos kaikki juhlat ovat vain sitä varten että ne mahdollistavat ryyppäämisen oikeastaan ei ole väliä onko isä vai äiti. Imettämistä ei tietysti oikein voi siirtää isälle (silloin kun se ylipäätään on mahdollista).

Musta varpajaiset on taas aika ihana tapa. Miettikää nyt. Montako kertaa teidän miehet ja miehen ystävät on nähnyt vaivaa jajärjestänyt juhlia sun ja sun lapsen takia. Eikö kenestäkään ole yhtään imartelevaa että mies ja hänen koko ystäväpiiri lähtee juhlistamaan teidän perheenlisäystä? Ei misesten tapoihin kuulu mitkään pullakahvittelut. Varpajaiset on miesten tapa kunniottaa ja juhlistaa teidän uutta vauvaa. Mä ennemmin olisin loukkaantunut jos mun miehen ystävät ei viitsisi järjestää miehelle varpajaisia.

Yhteistyössä