Tuore inkivääri flunssanhoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Flunssainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Flunssainen

Vieras
Osaisiko joku neuvoa?
Minulle suositeltiin tuoretta inkivääriä kovaan flunssaan (=kovaan kurkkukipuun) mutta unohdin kysyä miten kauan sitä voi vedessä keittää ja että laitanko tämän (juuren) kokonaisena kattilaan? Luomuhunaja on kuulemma myös hyvä voitelemaan kipeää kurkkua, se sopinee sen inkivääri-veden kanssakin hyvin :) ...?

Muitakin flunssanhoitovinkkejä otetaan ilolla vastaan :).

Mä oon jo vuosia tehnyt niin, että flunssan hiipiessä lähettyville otan palan tuoretta inkivääriä (noin peukalon kokoinen), kuorin ja viipaloin sen ja nakkaan viipaleet kiehuvaan veteen (litra-puolitoista). Keittelen 10 minuuttia. Kun keitos on vähän jäähtynyt, siivilöin inkiväärit pois ja lisään reilusti hunajaa (älä laita hunajaa yli 80 asteiseen veteen).

Tästä tulee aika vahvaa, joten oon tuota sitten laimentanut juomisvaiheessa vedellä. Juodaan siis kuumana.

Ja muistattehan, että inkivääri on raskausaikana siellä kiellettyjen listalla =)

Suunnilleen noin kuin "Keh" kertoi olen mäkin tehnyt. Laitan joukkoon vielä vähän valkosipulia.

Mä en kiehuta sitä vaan pilkon mukiin ja laitan suht kuumaa, muttei kiehuvaa, vettä päälle.
Annan hautua. Sekaan laitan valkosipulinkynnen, sitruunan mehun ja hunajaa. Sellanen 10-15min hautumisaika on ok.

[QUOTE="Keh";30242586]Mä kiehutan kattilassa, koska silloin sillä samalla 10 minuutin ajalla saa kattilallisen juotavaa. Ei tarvii joka mukillista ootella :-)[/QUOTE]

Mä vaan mietin niitä vitamiinien säilymisiä...?

Olen tehnyt joka aamu "pikainkivääriteetä" noin vuoden ajan, yhtään flunssaa tms. en sairastanut koko viime talvena :)
Alkuun vei aikaa totutella makuun, mutta nyt olen ihan koukussa. Teen juoman niin, että keitän veden, murskaan sellaisen n. 1cm pituisen pätkän inkivääriä valkosipulipuristimella kuppiin, vesi päälle ja annan "hautua" sen aikaa kun laitan muun aamupalan eli 5-10 min. Juon juoman ihan sellaisenaan eli en siivilöi inkiväärejä, aika ohuita hiutaleitahan ne ovatkin puristimen läpi tultuaan... Alkuun laitoin hunajaa, nyt menee hyvin ilmankin.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Kiitos hyvistä vinkeistä, taas opin jotain uutta :).
Eli jos tekisin sen runsaan litran inkivääri-juomaa kattilassa, niin en toki pysty juomaan sitä ihan hetkessä. Tuolloin se toki jäähtyy, mutta miten käy juoman teholle kun sen uudelleen lämmittää?
Jos sen juoman tekisin suoraan mukiin niin eipä tarvitsisi tuostakaan murehtia :)...

Kiitos hyvistä vinkeistä, taas opin jotain uutta :).
Eli jos tekisin sen runsaan litran inkivääri-juomaa kattilassa, niin en toki pysty juomaan sitä ihan hetkessä. Tuolloin se toki jäähtyy, mutta miten käy juoman teholle kun sen uudelleen lämmittää?
Jos sen juoman tekisin suoraan mukiin niin eipä tarvitsisi tuostakaan murehtia :)...

No mä säilytän sitä "ylijäänyttä" juomaa lasipullossa jääkaapissa ja käytän sieltä sitten samaan tapaan kuin viinimarjamehua eli laitan mukin pohjalle juomaa ja sitten kuumaa vettä päälle. Hyvin on ainakin mulla toiminut, ei oo tehot hävinny. Mut toi suoraan kuppiin toimii varmasti ihan yhtä hyvin, mä vaan oon niin laiska, etten jaksa joka kupillista varten kuoria ja pilkkoa ja haudutella :-D

Mä en ole ikinä keittänyt sitä inkivääriä. Kiehehtaneeseen veteen vaan pilkkonut palan ja antanut hautua jonkun aikaa. Kunhan juoma ei enää ole polttavan kuumaa, oon lisänny sekaan hunajaa. Enkä ole edes siivilöinyt inkivääriä pois vaan antanut olla kupissa niin kauan kuin "teetä" on kupissa riittänyt.

Sen verran vielä selvennystä, että sitä sentin palasta joutuu jonkun verran paloittelemaan, että menee helpommin puristimen läpi. Ja jos tuntuu, ettei kaikki tule puristimen läpi, olen kaatanut veden puristimen sihtiin ja puristanut sitten vielä uudestaan, jolloin loputkin tulevat läpi ( ymmärsiköhän tuota nyt kukaan :P ) Itse aloitin tuon juoman juomisen kipulääkkeeksi nivelrikkoisiin peukaloihin ( enpä ole tarvinnut kipulääkkeitä syödä) , mutta on näköjään ollut myös flunssanestolääkitys myös :)

Minä olen flunnsaisena keitellyt tuhtin kasvisliemen luomuliemikuutiosta, johon olen heittänyt sekaan tuoreen chilin, palan inkivääriä pilkottuna ja valkosipulimurskaa. Kyllä on nokka auennut, kurkkukipu hävinnyt ja hyvääkin tuo on! Kipeänä kun ei ole oikein nälkä, niin tuosta saa suolaakin yms.

No niin, ensimmäinen inkivääri-keitos hörpitty ja hyvää oli :) . Mä en kuitenkaan kuorinut sitä vaan pilkoin pieniä paloja mukin pohjalle, kaadoin lähes kiehuvaa vettä päälle, annoin hautua 5-10min, lisäsin hunajaa hieman ja niin hyvää oli että! Paitsi että seuraavaan mukilliseen laitan enempi inkivääriä kun tästä tuli hieman laihaa :D...

No niin, ensimmäinen inkivääri-keitos hörpitty ja hyvää oli :) . Mä en kuitenkaan kuorinut sitä vaan pilkoin pieniä paloja mukin pohjalle, kaadoin lähes kiehuvaa vettä päälle, annoin hautua 5-10min, lisäsin hunajaa hieman ja niin hyvää oli että! Paitsi että seuraavaan mukilliseen laitan enempi inkivääriä kun tästä tuli hieman laihaa :D...

Itse keitän puoli tuntia kuorittuna, jäähdytän ja juon RAAKANA! Se muuten ehkäisee tulehduksia,yksi tuttu sanoi että auttaa hiivatulehdukseen. Ei ole kyllä kutissut, kun olen juonut. Ota myös D3 vitamiinia 400µg joka päivä viikon ajan, niin kyllä lähtee flunssa!

Jos haluaa nopeasti kaikki mehut irti inkivääristä, niin raastakaa se kuppiin, lisäksi iiiiiiiso lusikallinen hunajaa ja päälle kiehautettu vesi. Missään nimessä, ei saa keittää esim. kattilassa! Tehot katoaa!
Anna hautua 10min. Pressopannussa on myös helppo tehdä inkivääri-hunaja teetä.

Inkivääri ei sinänsä paranna flunssaa, joten mitään "tehojen häviämistä" ei tarvitse pelätä. Inkivääriliemen ja hunajan lisäksi mukiin voi laittaa appelsiinia, neilikkaa ja tietenkin rommia. Angostuurakatkeroakin voi laittaa pari tippaa, jos sitä on. Tuosta kehkeytyy herkullinen, vivahteikas toti, josta tulee taatusti parempi mieli. Flunssakautta varten kaappiin voi tehdä valmiiksi inkiväärihunajaa. Reseptejä löytyy netistä.

Kuori inkivääri ja vuole ohuiksi lastuiksi kippoon, päälle hunajaa, kippo jääkaappiin, anna maustua
vaikka yli yön. Syö lastuja ja juo hunaja. Kurkkutauti pois, ainakin minulla, näin ääni pysyy kirkkaana ja
hengitys raikkaana.

Osaisiko joku neuvoa?
Minulle suositeltiin tuoretta inkivääriä kovaan flunssaan (=kovaan kurkkukipuun) mutta unohdin kysyä miten kauan sitä voi vedessä keittää ja että laitanko tämän (juuren) kokonaisena kattilaan? Luomuhunaja on kuulemma myös hyvä voitelemaan kipeää kurkkua, se sopinee sen inkivääri-veden kanssakin hyvin :) ...?

Muitakin flunssanhoitovinkkejä otetaan ilolla vastaan :).
noh valkosipuli toimii mulal hyvin ennalta ehkäisevänä lääkkeenä. eikös siinä oel 36 luonnon eri antibioottiakin?

Yhteistyössä