Tuore inkivääri flunssanhoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Flunssainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä leikkaan pienen palasen tuoretta inkivääriä, kuorin sen, laitan suuhun ja purasen vähän ja imeskelen sitä nestettä.
Mulla se auttaa, kun on kurkku kipu.
Nyt muistinkin, että aamutv:n toimittaja ihmetteli, kun ei ollut sairastanut pitkään aikaan mitään, oli hänellä tapana ottaa inkivääriä, mut en nyt muista, miten. Mulla kasvaa ruukuissa monta omaa luomuinkivääriä, mut on se niin helppo kasvi, vaikkei mikään kaunotar olekaan... Tässä opastusvideo:
Nappuloina kapseleissa ainakin yhdessä merkissä on karrageenikuori, joten ei sitä sitten missään tapauksessa!

Jos haluaa nopeasti kaikki mehut irti inkivääristä, niin raastakaa se kuppiin, lisäksi iiiiiiiso lusikallinen hunajaa ja päälle kiehautettu vesi. Missään nimessä, ei saa keittää esim. kattilassa! Tehot katoaa!
Anna hautua 10min. Pressopannussa on myös helppo tehdä inkivääri-hunaja teetä.
Tässä kurkumasta, jonka kasvatus on samanlaista, kuin inkiväärinkin. Molemmat ovat mukulakasveja. Siksi niitä kannattaa käyttää vain luomuna.

Olen tehnyt joka aamu "pikainkivääriteetä" noin vuoden ajan, yhtään flunssaa tms. en sairastanut koko viime talvena :)
Alkuun vei aikaa totutella makuun, mutta nyt olen ihan koukussa. Teen juoman niin, että keitän veden, murskaan sellaisen n. 1cm pituisen pätkän inkivääriä valkosipulipuristimella kuppiin, vesi päälle ja annan "hautua" sen aikaa kun laitan muun aamupalan eli 5-10 min. Juon juoman ihan sellaisenaan eli en siivilöi inkiväärejä, aika ohuita hiutaleitahan ne ovatkin puristimen läpi tultuaan... Alkuun laitoin hunajaa, nyt menee hyvin ilmankin.

Vähän vanhaan nyt vastaan, mutta kerron kuitenkin, jos ei ole vielä selvinnyt. Inkivääriä on aiemmin käytetty raskauspahoinvoinnin luontaishoitona. Nykyään sitä ei suositella sillä sen runsaan käytön on epäilty olevan yhteydessä sikiövaurioihin. Pahoinvoinnin hoidossa käytetyissä kapselivalmisteissa on tietysti uutettuna moninkertainen määrä inkivääriä verrattuna esim. Inkiväärillä maustettuun ruokaan tai vaikka piparkakkuihin. Tuskin siis tarvitsee hätääntyä vaikka olisi jotain inkiväärillä maustettua raskausaikana syönyt. Suurempien määrien, inkiväärivalmisteiden ja jatkuvan käytön suhteen pitää tietysti olla varovainen. Kyseessä on siis suositus olla nauttimatta inkivääriä raskausaikana, koska sen vaikutuksia ja riskin aiheuttavaa määrää ei ole riittävästi tutkittu.

Inkivääri on mukulakasvi ja siksi ainostaan luomukasvatettu voi olla terveellistä. Se täytyy kasvattaa myrkyttömästi, mutta ei myrkkylevässä. Kuka sen on sallinut luomutuotteisiin ikinä?

Tuolta löysin kauan sitten:
Se leväperäinen jätös pitäisi poistaa markkinoilta kokonaan:

"Itse lisäsin ruokavaliooni reilusti kermaa syksyllä 2007 luettuani tätä sivustoa jonkin aikaa. Koska periaatteenani on ostaa aina luomua, kun se on mahdollista, ostin tietenkin Valion luomukermaa. Loppusyksystä minulle alkoi tulla selkäkipuja, jotka viittasivat selkärankareumaan. Sairaskertomus on monimutkainen, eikä liity aiheeseen. Monien koukeroiden ja tutkimusten jälkeen kivut lähtivät, enkä saanut reumadiagnoosia. Mutta prosessin aikana luin netistä paljon reumantyyppisistä sairauksista. Ne tuntuvat liittyvän suoliston hyvinvointiin. Ja karrageenilla on yhteyksiä suolistosairauksiin. Itse vaihdoin heti tiedon luettuani luomukerman kuohukermaan (enkä takaisin vaihda ennenkuin poistavat sen karrageenin siitä). Uskon, että tämä ruokavaliomuutos oli yksi tekijä selkäni parantumisessa.

En siis suosittele kenellekään Valion luomukermaa, vaikka muuten luomutuotteiden puolesta liputankin."

Ferrosanin valmisteessa:

"Avokadoöljy,
inkivääriuute,
hyytelöimisaine (muunneltu tärkkelys, karrageeni),
soijauute,
emulgointiaine (rasvahappojen mono- ja diglyseridien etikkahappoesterit),
stabilointiaine (mehiläisvaha),
kosteudensäilyttäjä (glyseroli),
avokadouute,
galanganjuuriuute,
happamuudensäätöaine (dinatriumfosfaatti),
väri (titaanidioksidi, klorofylliinikuparikompleksi).

Sisältää alle 1 mg laktoosia/kapseli ja merkkejä soijalesitiinistä."

Soijauute sisältää glyfosaattijäämiä, kun ei ole luomua, on GMO.

1l vettä kiehuvaksi, sekaan 200g inkivääriä raastettuna ja levy pois päältä.
Hauduta 30min ja siivilöi inkivääri pois.
Lopuksi lisää hunajaa 2-3rkl.
Hunaja kannattaa olla omatuottamaa, tietää mitä on. Mut jos ei sitä ole, luomua kaupasta. Luomua sentään tutkitaan joskus, muita ei välttämättä koskaan - esimerkki toisaalla:
https://yle.fi/uutiset/3-10635061

Yhteistyössä