tuomakselle vai tuomaalle??

Sara
Kumpikin on oikein, mutta Tuomakselle taitaa olla yleisempi. Samoin nimesssä Tomas voi sanoa Tomasille, Tomakselle tai Tomaalle ja Luukas nimessä taas Luukakselle tai Luukkaalle.

Tuomaan tunteva
Meillä ainakin sanotaan että "Tuomaalle". Se on henkilöstä kiinni. Kaikki muut Tuomas-nimiset taivutan "Tuomakselle". Molemmat ovat oikein. Onhan esim. joulukuussa Tuomaan päivä eikä Tuomaksen päivä.

lintsari
Tuomakselle.

Entäs sit Satu..mun mielestä kuulostaa paremmalta ku sanoo Satulle ku Sadulle.
Entäs mun tyttären nimi Janette, useimmat kirjottaa Janettelle, mut ite hieman lyhennän eli Janetelle. Taitaa kuitenki Sadulle ja Janettelle olla se oikee tapa.

vieras
Molemmat oikein. Mä varmaan käytän useammin tota Tuomakselle.

Ja nimiä yleensäkin taivutetaan suomen kielen kieliopin mukaan. Muutenhan ihmiset voisivat keksiä, että heidän nimensä taivutetaan miten milloinkin, eikä kukaan voisi koskaan tietää erikseen kysymättä aina ihmiseltä itseltään miten nimi taivutetaan. Ja siinäpä sitten kävisitte kysymässä kaikilta Saduilta, Tuomailta ja Jarkoilta erikseen miten he haluavat nimensä taivutettavan missäkin sijamuodossa. Ja sijamuotojakin kun on kielessämme melkoisesti. Menisi aivan mahdottomaksi. Sitten kuitenkin joku Markus päättäisi, että hänen nimensä pitäisi taivuttaa Markusille ja Järvinen haluaisi sanottava Järvinenille.

Tiheän palstailun kausi
Tiedän yhen Matias-nimisen, joka haluaa nimeään taivutettavan Matiaalle. Luulenpa, että jos haluaa pelata varman päälle, vähemmän ärsytystä herättää taivutus "Tuomakselle", koska on varmasti siihen tottunut, vaikka itse käyttäisikin muotoa "Tuomaalle".

Kalervo
Minä tunnen yhden Hannes- nimisen miehen. Enkä ainakaan sano että Hanneelle.... vaan ihan tavallisesti Hannekselle. Ja sanon myös että Jarkolle, Tuomakselle, Joonakselle, Matiakselle jne....

Yhteistyössä