Tuolla toisaalla jo kyselin, mutta avaan uuden ketjun: muistatteko kukaan mitä oli syöttöpunnitukset vieriosastolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitini mun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä tulos on. Karkea laskukaava on, että vastasyntynyt syö grammoina ikäpäivänsä kerrottuna kymmenellä.

Nuo määrät tosin menevät helposti ihan jo vaa'an virhemarginaalin sisään, joten syöttöpunnitukset on aika turhia...

Muistaakseni se oli 10g/pvä. Eli ekana piti tulla 10, tokana 20, kolmantena 30 jne. Meillä syötiin kyllä kolmantena päivänä jo liki desiä... Mut oli iso poikakin.

mutta oliks se ihan ok, kun hoitajat käski imettää 1,5 tuntiakin yhteen soittoon. Paino ei noussut kovin radikaalisti alkuun, mutta neuvolassakin tehtiin syöttöpunnituksia tuosta syystä, n. 100 gr/syöttö (1/2 tuntia) ja sanoivat, että tuo riittää.

Minusta ne syöttöpunnitukset ovat aika turhia, niillä saa vain kauheaa stressiä aikaiseksi siitä kuinka nopeasti maito nousee. Kolmannen kanssa maito nousi vasta neljäntenä päivänä ja siihen asti meni hyvin kolostrumilla, ei siinä olisi syöttöpunnituksista mitään iloa ollut. Riittää että vauvan painonpudotusta seurataan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minusta ne syöttöpunnitukset ovat aika turhia, niillä saa vain kauheaa stressiä aikaiseksi siitä kuinka nopeasti maito nousee. Kolmannen kanssa maito nousi vasta neljäntenä päivänä ja siihen asti meni hyvin kolostrumilla, ei siinä olisi syöttöpunnituksista mitään iloa ollut. Riittää että vauvan painonpudotusta seurataan.

kun oli keltainen "sokerilapsi" ja tosiaan tarttee katsoa ettei se painoa putoa liiaksi, katsos vaikuttaa aivojen toimintaa noin pienellä.

MIETIN VAIN MIKSI TUO SILTI KOKO AJAN HUUTAA kun ei ole rinnalla, jos maito riittää. Korvikettakin annoin jo muutamia millejä, kun aattelin, ettei vaan kuitenkin olis nälkä

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kun oli keltainen "sokerilapsi" ja tosiaan tarttee katsoa ettei se painoa putoa liiaksi, katsos vaikuttaa aivojen toimintaa noin pienellä.

MIETIN VAIN MIKSI TUO SILTI KOKO AJAN HUUTAA kun ei ole rinnalla, jos maito riittää. Korvikettakin annoin jo muutamia millejä, kun aattelin, ettei vaan kuitenkin olis nälkä

Keltaisuuden takia varmaan joutuukin seuraamaan maitomääriä, mutta sokereistahan sen näkee onko vauva saanut riittävästi maitoa. TAYSissa ainakin imetin, mitattiin sokerit, olivat ok -> ei tarvinnut lisämaitoa. Jos olisivat olleet himpun liian alhaiset, niin ennen seuraavaa mittausta imetys ja hiukan lisämaitoa ja sitten oltaisiin katsottu pysyvätkö sokerit siten riittävän ylhäällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Iso peesi. Esikoisesta tuli 10g ja kun kyselin hoitajalta, paljonko sen pitäisi olla, ei osannut edes vastata vaan ympäripyöreästi mietiskeli omiaan. Ekat kuukaudet sitten vielä kytättiin neuvolassakin painoa. Voi jösses mitä touhua. Sillon sitä stressasi kun oli ensimmäinen lapsi ja luuli hetken aikaan että nälkään se kuolee..

mulla oli jo toisena päivänä syöttöpunnituksessa 80g =) Ja se ny on jo hyvä. Mutta mulla oli Rd ja vauvalle annettiin silti koko ajan lisämaitoa ettei sokerit sillä romahda, Eli jos ap sun vauva vain huutaa niin kannattaa kokeilla sitä lisämaitoa,jos huuto loppuu ja vauva tyytyväinen niin silloin sinulta ei vielä tuu tarpeeksi maitoa

Mä jouduin tekemään tuon syöttöpunnituksen joka syötön jälkeen, alussa kätilöt käytti vauvaa mutta sitten jaksoin jo ite kiikuttaa käytävän toiseeen päähän.

Olihan se stressaavaa kun jos ei ollut tarpeeksi tullut painoa niin lisämaitoa perään.

Lopulta mua alkoi jo niin tökkimään se ainainen vauvan riisuminen ja pukeminen ja kiikuttaminen punnituksia varten että laitoin vähän omiani niihin lukuihin ja siten päästiin vihdoin kotiinkin....hyi mua.

Esikoisen kanssa jouduin noihin ja en ihan tarkkaan muista mut mun piti saada kolmantena päivänä paino nousemaan 100g että päästään kotiin. Meillä oli se tilanne että lääkäri tarkasti aamupäivällä vauvan ja totesi että paino oli tippunut liikaa, iltaan mennessä piti saada tuo 100g lisää eli olisiko ollut 30g/syöttö.

Mulla on kaksi lasta. Ekan kanssa olin sairaalassa viikon, toisen kanssa normaalit pari vuorokautta. Syöttöpunnitusennätys 4 g. Kerrankin imetin molemmista rinnoista yhteensä yli tunnin, tulos -2 g, että silleen.

Yhteistyössä