Tuohon rikkaiden/köyhien lapset asiaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin luulen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin luulen

Vieras
Meillä lapset käy just noissa "kalliissa" uimakouluissa, jumpissa yms. ihan saavat harrastaa mitä ikinä haluavat.

Olen 100% varma, että lapset eivät pidä meitä rikkaina enkä usko muidenkaan, joiden lapset käyvät samoissa harrastuksissa pitävän itseään rikkaina - se vaan on meidän elämää, ihan tavallista elämää.

Yritän siis kertoa, että ei ihmiset mielestäni ajattele toisia ihmisiä köyhinä tai rikkaina, vaan enimmäkseen ihmisinä vaan - vai väitättekö vastaan???

Elämä on valintoja ja monet joiden lapsilla olisi varaa harrastaa mitä vaan eivät ihan periaatteesta kuitenkaan ala maksamaan ihan mitä tahansa eli ei nuo harrastuksetkaan ole mikään mitta - toisaalta toiset voivat maksaa kalliin harrastuksen tinkimällä suunnilleen kaikesta muusta -eikö?

Olet ihan oikeassa. En tunne yhtäkään hyvätuloista - rikkaitahan tässä maassa on vain kourallinen ja heitä tai heidän rikkaita jälkeläisiään harvoin kukaan tavis edes missään tapaa - joka valitsisi lapselleen harrastuksen sen perusteella, että "nyt näytämme tällä harrastuksellasi oman varallisuutemme muille". Hyvätuloisten lapsilla on enemmän valinnanvaraa harrastuksilleen, mutta tuskinpa ne lapsetkaan alkaa harrastamaan jotain sellaista, mistä eivät tykkää, vain sen takia, että se harrastus ilmentäisi perheen varallisuustasoa.

Ihan rehellisesti sanoen, minulle on AIVAN SE JA SAMA jos joku meidän perhettä köyhempi perhe paheksuu lastemme harrastuksia, vaatteita jne. Toivon mukaan tulevat lapsemme ystävystyvät sosioekonomiselta taustaltaan samantyyppisten lasten kanssa, joiden seurassa heidän ei tarvitse "hävetä" kalliita harrastuksiaan tai perheensä yleistä taloudellista hyvinvointia.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkelispokkelis:
Ihan rehellisesti sanoen, minulle on AIVAN SE JA SAMA jos joku meidän perhettä köyhempi perhe paheksuu lastemme harrastuksia, vaatteita jne. Toivon mukaan tulevat lapsemme ystävystyvät sosioekonomiselta taustaltaan samantyyppisten lasten kanssa, joiden seurassa heidän ei tarvitse "hävetä" kalliita harrastuksiaan tai perheensä yleistä taloudellista hyvinvointia.

Siis mitä nämä "hienostoharrastukset" ovat?

Erittäin hyvä pointti :flower: :flower: Ei ole lapsen vika, jos vanhemmilla on tai ei ole rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mona:

Mitkä "hienostoharrastukset"? Kuka semmoisista puhui??

Kallis harrastus ei tarkoita hienostoharrastusta. Kallis harrastus kuitenkin tarkoittaa vähävaraisella sitä, että tingitään elämässä jostain muusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kallis harrastus ei tarkoita hienostoharrastusta. Kallis harrastus kuitenkin tarkoittaa vähävaraisella sitä, että tingitään elämässä jostain muusta.

Jep.
Ja kyllä halvoillekin harrastuksille hintaa tulee. Meidän muksujen harrastukset maksaa 150 euroa/lapsi/kausi, mutta ei siitä kerta päälle (2x viikossa) tule sen enempää kun joku uimahallisssa käynti, se vaan maksetaan kerralla.

Hienostoharrastus voi olla vaikka sitä, että hyppää iskän omistaman pilvenpiirtäjän katolta benji-hyppyjä :D

Okei.. :) Nyt oli siis kyse ihan tavallisista ns. kalliimmista harrastuksista, mutta mitä ne on?

Hienostoharrastus voi olla vaikka sitä, että hyppää iskän omistaman pilvenpiirtäjän katolta benji-hyppyjä :D

Okei.. :) Nyt oli siis kyse ihan tavallisista ns. kalliimmista harrastuksista, mutta mitä ne on?

Hyvä kysymys, koska sama harrastus voi olla todella eri hintainen eri paikassa!

Mä väittäisin, että ainakin melkein mihin tahansa urheiluharrastukseen saa uppoamaan maltaita. Varusteet maksaa (ja uusia tarvitaan jatkuvasti, kun vanhat kuluvat tai jäävät pieniksi), jäsenmaksut/kausimaksut ovat kalliita, valmennusleireihin menee rahaa... jne.

Juuri näin! Kiitos Keittiönoita! :flower:

Kalliilla harrastuksella viittasin niihin harrastuksiin, jotka tällä palstalla usein pidetään sellaisina, esim. kilpatanssi ja taitoluistelu. "Hienostoharrastuksista" en puhunut mitään, en edes käyttänyt koko kammottavaa sanaa...

Meidän perheen mittapuun mukaan kilpatanssi, taitoluistelu, ratsastus, laskettelu jne. oikeastaan mitkä tahansa urheilulajit ovat aivan normaaleja harrastuksia, joissa tukisimme lapsiamme mielellämme.

Ei mekään mitään rikkaita olla ja lasten(2kpl) harrastuksiin menee noin 1000e per vuosi . Tingitään sitten muista jutuista. Itskin harrastetaan samoja lajeja joten .... perheen yhteinen juttu myöskin noi harrastukset .

Jos ei kuitenkaan tuon ihmeellisemmistä harrastuksista puhuta, niin on ihan outoa määritellä perheen tulotasoa noiden perusteella. Jos kumpikaan vanhemmista ei polta tupakkaa, niin tyttö pääsee ratsastustunnille kerta viikkoon verrattuna polttavaan perheeseen.. Ihan vaan esimerkki..

Alkuperäinen kirjoittaja verottaja:
ovat hienostoharrastuksia, miksei myös rotukoiranäyttelyt kv-tasolla.

Mut entäs kun täällä ratsastus ei juuri maksa, tunnitkaan ei maksa kun 10-15 euroa ja kaverit ei kehtaa toisiltaan ottaa hintaa ja pianonsoittokin maksaa kansalaisopistossa vaan sen 20 euron kausimaksun, ni onko täällä sitten hienostoharrastukset niitä, mitkä täällä maksaa paljon?

Jos ei kuitenkaan tuon ihmeellisemmistä harrastuksista puhuta, niin on ihan outoa määritellä perheen tulotasoa noiden perusteella. Jos kumpikaan vanhemmista ei polta tupakkaa, niin tyttö pääsee ratsastustunnille kerta viikkoon verrattuna polttavaan perheeseen.. Ihan vaan esimerkki..

Prioriteetteja.. nimenomaan..

Ratsastustunti maksaa noin 4 tupakka-askin verran, joten jos molemmat polttaa, niin eiköhän sitä pääse jo kolmellekin tunnille viikossa...

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Ratsastustunti maksaa noin 4 tupakka-askin verran, joten jos molemmat polttaa, niin eiköhän sitä pääse jo kolmellekin tunnille viikossa...

Juu, no me ei polteta niin en tiennyt paljon kuluu, otin varman päälle et yhelle tunnille ainakin.. :)

Tää riippuu varmaan paljon paikkakunnastakin. Täällä pk-seudulla kuulemma ratsastustunti maksaa enemmän kuin Keski-Suomessa. Ja sitten pitää muistaa, että samakin harrastus voi olla joko kallis tai ei niin kovin kallis. Kilpatanssia olen joutunut seuraamaan tästä sivusta suvussa ja aluksihan se ei ole erityisen kallis harrastus. Mun hyvän ystäväni - 7 lapsen yh-äidin - 2 lasta aikoinaan harrasti kilpatanssia. Mutta kun se tanssiura alkoi vaatia yhä enemmän, tällä äidillä ei ollutkaan enää mahdollisuuksia niitä yksityistunteja, ulkomaanleirejä, toisella puolella Suomea oleviin kilpailuihin osallistumisia yms lapsilleen kustantaa. Joten harrastus kävi tälle perheelle liian kalliiksi.

Mä ajattelen asian niin, että melkein jokainen voi harrastaa melkein mitä tahansa. Rahaa aletaan vaatia vasta sitten, jos haluat tulla hyväksi - kenties jopa maailmanmestariksi - siinä harrastuksessasi.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Juu, no me ei polteta niin en tiennyt paljon kuluu, otin varman päälle et yhelle tunnille ainakin.. :)

No joo, ja toi mun kommentti oli oikeastaan turha, kun varsinainen pointti ei auennu siitä. Mutta todellakin sitä tarkoitin, että aina on jotain, mistä voi luopua, jotta saa jotain muuta.
Niin köyhiä ei paljoa Suomesta löydy, että oikeasti ei ole rahaa siihen, mitä oikeasti haluaa. Kyse on vaan siitä, millaiseen järjestykseen asiat laitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja verottaja:
ovat hienostoharrastuksia, miksei myös rotukoiranäyttelyt kv-tasolla.

Kyllähän nuo ratsastustunnit opiskelijan kukkarossa tuntuvat, mutta halusin sen lapselleni suoda, kun itse en koskaan päässyt, ja innostusta on ainakin vielä ollut riittämiin. Mutta tingitään sitten jostain muusta, esim. lelulahjoista tai muusta mitä neiti pyytää, ja sanotaan että on tehtävä valintoja ja kaikkea ei voi saada.

Tää riippuu varmaan paljon paikkakunnastakin. Täällä pk-seudulla kuulemma ratsastustunti maksaa enemmän kuin Keski-Suomessa. Ja sitten pitää muistaa, että samakin harrastus voi olla joko kallis tai ei niin kovin kallis. Kilpatanssia olen joutunut seuraamaan tästä sivusta suvussa ja aluksihan se ei ole erityisen kallis harrastus. Mun hyvän ystäväni - 7 lapsen yh-äidin - 2 lasta aikoinaan harrasti kilpatanssia. Mutta kun se tanssiura alkoi vaatia yhä enemmän, tällä äidillä ei ollutkaan enää mahdollisuuksia niitä yksityistunteja, ulkomaanleirejä, toisella puolella Suomea oleviin kilpailuihin osallistumisia yms lapsilleen kustantaa. Joten harrastus kävi tälle perheelle liian kalliiksi.

Mä ajattelen asian niin, että melkein jokainen voi harrastaa melkein mitä tahansa. Rahaa aletaan vaatia vasta sitten, jos haluat tulla hyväksi - kenties jopa maailmanmestariksi - siinä harrastuksessasi.

Mä olen tätä samaa tässä pohdiskellu, että onko ne "eliitti harrastukset" eripuolilla Suomea erilaisia, kun tarjonta ja hinnat on kovin erilaisia eri paikoissa.

Yhteistyössä